de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2018 22:28

Origenes schreef:Wat zijn bijbelaanbidders en wie zijn dat precies?
Vast wel prettig om een scheldwoord te hebben bij je vijandbeeld.
Wat is er makkelijker voor jou?
Wat is er volgens jou moeilijker voor "bijbelaanbidders" en waarom denk je dat?
1. Letterlijk Bijbellezen van kaft tot kaft.
2. Het is geen scheldwoord, maar in mijn ogen lijkt de Bijbel God zelf wel. En is mijn vijand? Begin je weer met invullen?
3. Het is makkelijker voor mij dat ik alles niet letterlijk hoef te nemen. Ik ga gewoon voor de principes, de morele boodschappen van de Bijbel.
4. Bijbelaanbidders moeten alles uit de Bijbel met elkaar zien te rijmen. En dat is een beetje lastig met tegenstrijdigheden.
Origenes schreef:Dit is ook aardig goed te combineren met het geloof van een dispensationalist. Die gaan als het fout gaat hier op aarde ook 1-2-3 de hemel in.
Je loopt een beetje achter want daar geloof ik al lang niet meer in.
Origenes schreef:Dit klinkt zo tegenstrijdig...
Probeer nog eens zou ik zeggen....



@Naamloos: "Maar in Nederland hebben we tenminste goede wetten."
Origenes schreef:Vergeleken met wat?
Vergeleken met regels, gebruiken uit de Bijbelcultuur.
Origenes schreef:Jij noemt het zo maar veel mensen zijn het feministische gedram gewoon zat. De helft van de mensheid is man.
Jammer dan. En de andere helft van de mensen is vrouw.
Origenes schreef:Het is inmiddels wel duidelijk dat jouw gevoel meer canoniek is als de bijbel. Het begint zo ongeveer op een religie te lijken.
Ik neem mijn gevoel, verstand, intuïtie, geweten en de Bijbel samen. En dat is toevallig ook nog eens Bijbels ...
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2018 22:36

StillAwake schreef:Dan heb ik in deze discussie van jouw kant nog geen argumenten gehoord, maar alleen gevoelsmededelingen?

Je gediscrimineerd voelen is namelijk ook geen argument.
Nee dat zei ik al hé! Dat was mijn antwoord vanmorgen op het 'argument' van jou en Speedy ''daar sluit ik me bij aan.''

En als jij geen argumenten van mij gehoord heb wil dat natuurlijk niet zeggen dat ik die niet gegeven heb.
Gewoon even terug lezen en je komt er zat tegen. En ik heb er nog meer voor als het niet genoeg is ...
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 22:36

naamloos schreef:En de andere helft van de mensen is vrouw.Ik neem mijn gevoel, verstand, intuïtie, geweten en de Bijbel samen. En dat is toevallig ook nog eens Bijbels ...

Mannen en vrouwen zijn toch geen vijanden van elkaar?
Je lijkt een behoorlijk verknipt manbeeld te hebben.

Wat heeft het feminisme ons gebracht?
Quota waardoor vrouwen vanwege hun vrouwzijn worden geplaatst op posities die ze qua capaciteiten nooit gehaald zouden hebben?

Een quotum voor bestuurders wel
Een quotum voor vuilnismannen niet.
Dat werk?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 22:38

naamloos schreef:Nee dat zei ik al hé! Dat was mijn antwoord vanmorgen op het 'argument' van jou en Speedy ''daar sluit ik me bij aan.''

En als jij geen argumenten van mij gehoord heb wil dat natuurlijk niet zeggen dat ik die niet gegeven heb.
Gewoon even terug lezen en je komt er zat tegen. En ik heb er nog meer voor als het niet genoeg is ...

Afgezien van de discriminatie-kaart is er niet een blijven hangen.
Ik heb geen zin om alles terug te lezen, maar vraag me wel af waarom je met gevoelsmededelingen komt als je nig meer argumenten hebt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 dec 2018 22:57

Origenes schreef:Wat zijn bijbelaanbidders en wie zijn dat precies?

naamloos schreef:1. Letterlijk Bijbellezen van kaft tot kaft.

Oh gelukkig, daar val ik dus niet onder.

Origenes schreef:Vast wel prettig om een scheldwoord te hebben bij je vijandbeeld.

naamloos schreef:2. Het is geen scheldwoord, maar in mijn ogen lijkt de Bijbel God zelf wel. En is mijn vijand? Begin je weer met invullen?

Wat is er fout mee om de bijbel te zien als goddelijke openbaring? Los ervan hoe de interpretatie uitvalt. Jij zet je steeds bij voorbaat af tegen de bijbel. Zonder na te denken over alternatieve uitleg. Dat klinkt al niet logisch omdat je naar je zeggen open staat voor niet-letterlijke uitleg. Maar ik heb er tot nog toe niets van gemerkt.

Origenes schreef:Wat is er makkelijker voor jou?

naamloos schreef:3. Het is makkelijker voor mij dat ik alles niet letterlijk hoef te nemen. Ik ga gewoon voor de principes, de morele boodschappen van de Bijbel.

Maak dat eens concreet als je wilt. Op welke manier kan je er iets mee en op welke manier kan je er niets mee? Wat zijn je criteria?

Origenes schreef:Wat is er volgens jou moeilijker voor "bijbelaanbidders" en waarom denk je dat?

naamloos schreef:4. Bijbelaanbidders moeten alles uit de Bijbel met elkaar zien te rijmen. En dat is een beetje lastig met tegenstrijdigheden.

Ik begrijp gewoon niet alles wat er in de bijbel staat. Ik denk dat het verschil met jou is dat jij in zo'n geval de bijbel wegstreept tegen jouw gevoel (je bent namelijk vrouw) terwijl ik gewoon door blijf zoeken en dus open blijf staan. En wat heeft een dergelijke invalshoek volgens jou met starheid te maken?

Origenes schreef:Dit is ook aardig goed te combineren met het geloof van een dispensationalist. Die gaan als het fout gaat hier op aarde ook 1-2-3 de hemel in.

naamloos schreef:Je loopt een beetje achter want daar geloof ik al lang niet meer in.

Al lang? Nog niet zo heel lang geleden - toen je al heel erg bijbel-sceptisch was - zat je nog te twijfelen.

Origenes schreef:Dit klinkt zo tegenstrijdig...

naamloos schreef:Probeer nog eens zou ik zeggen....

Volgens mij is het jouw beurt :lol:

naamloos schreef:"Maar in Nederland hebben we tenminste goede wetten."

Origenes schreef:Vergeleken met wat?

naamloos schreef:Vergeleken met regels, gebruiken uit de Bijbelcultuur.

Dat vermoedde ik al.

naamloos schreef:Ik neem mijn gevoel, verstand, intuïtie, geweten en de Bijbel samen. En dat is toevallig ook nog eens Bijbels ...

Volgens mij past bij jou inmiddels de bijbel niet meer in het rijtje. Die is bij jou al behoorlijk in discrediet. Probeer eens logisch na te denken. Ook al ben je vrouw: het is mogelijk! :lol:
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2018 23:11

StillAwake schreef:Mannen en vrouwen zijn toch geen vijanden van elkaar?
Nee.
StillAwake schreef:Je lijkt een behoorlijk verknipt manbeeld te hebben.
Ik vind dat mannen een verknipt vrouwbeeld hebben als ze dit geloven:
Schandelijk als vrouwen spreken in de gemeente, geen onderwijs geven, gehoorzamen, onderworpen zijn blablabla.
http://www.debijbelzegt.nl/vrouw.htm
StillAwake schreef:Wat heeft het feminisme ons gebracht?
Quota waardoor vrouwen vanwege hun vrouwzijn worden geplaatst op posities die ze qua capaciteiten nooit gehaald zouden hebben?

Een quotum voor bestuurders wel
Een quotum voor vuilnismannen niet.
Dat werk?
Ik ben het heus niet in alles met het feminisme eens. Ik ben gewoon tegen discriminatie en vóór gelijkwaardigheid. https://nl.wikipedia.org/wiki/Feminisme
StillAwake schreef:Afgezien van de discriminatie-kaart is er niet een blijven hangen.
Ik heb geen zin om alles terug te lezen, maar vraag me wel af waarom je met gevoelsmededelingen komt als je nig meer argumenten hebt...
Dan ook niet klagen dat ik geen argumenten geef.
Zodra het weer in de discussie past geef ik de rest van mijn argumenten hoor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 dec 2018 23:25

StillAwake schreef:Toch kan ook de GG mensen niet verbieden zelf na te denken...

Dat doen veel (ex)-GG mensen al lang. Dat weet ik uit eigen waarneming.
Maar de selectieprocedure bij de GG zit nu eenmaal potdicht. Ik zie niet in hoe in die situatie in de nabije toekomst enige beweging te verwachten is.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2018 23:51

Origenes schreef:Wat is er fout mee om de bijbel te zien als goddelijke openbaring? Los ervan hoe de interpretatie uitvalt. Jij zet je steeds bij voorbaat af tegen de bijbel. Zonder na te denken over alternatieve uitleg. Dat klinkt al niet logisch omdat je naar je zeggen open staat voor niet-letterlijke uitleg. Maar ik heb er tot nog toe niets van gemerkt.
Zucht! Je zit weer voor me in te vullen. Schei daar nou eens mee uit!
Ik zet me niet bij voorbaat tegen de Bijbel af en ik denk over alle mogelijke alternatieve uitleggen na alvorens ik mijn standpunt inneem.
Dat jij niets merkt van mijn niet letterlijke uitleg ligt denk ik aan het slechte begrijpend lezen van je. :mrgreen:
Genesis 1-11 leg ik bijvoorbeeld niet letterlijk uit. In dit topic heb ik bijvoorbeeld ook gezegd dat ik niet in een letterlijke A en E geloof.

En de Bijbel als goddelijke openbaring tja ... in evanelische kringen zeggen mensen zo vaak ''God zei tegen mij ... ik kreeg een droom/visioen ...''
Zo ging dat vroeger ook hé. Maar ja, om het met Kuitert te zeggen: al het spreken over boven komt van beneden.
Mooi dat we ons verstand, ons gevoel, intuïtie en geweten hebben. Dat hebben we niet voor niets gekregen.
Daarbij hebben we niet 1 authentiek geschrift. Het oudste wat we hebben zijn allemaal kopiën van kopiën van kopiën die van elkaar verschillen.
Niet alleen schrijffouten maar ook aanpassingen om politieke of theologische redenen.
Daar komt het gat van de tijd, taal en cultuur nog bij. Plus dat volgens de meeste morderne Bijbelwetenschappers de Timotheüsbrief en de andere pastorale brieven helemaal niet van Paulus zijn, maar van iemand die de naam van Paulus gebruikte om zijn schrijven meer gezag te geven.
Al met al genoeg voor mij om de vertaling die ik voor mijn neus heb liggen niet klakkeloos en letterlijk van kaft tot kaft te slikken.
Origenes schreef:Maak dat eens concreet als je wilt. Op welke manier kan je er iets mee en op welke manier kan je er niets mee? Wat zijn je criteria?
Liefde, rechtvaardigheid, mededogen, vergeving, sociale gerechtigheid zulk soort dingen.
Waar ik niets mee kan is genocide, slavernij, dwang, onderwerping van vrouwen en slaven, homoseksualiteit, lijfstraffen ....
De criteria is een conbinatie van mijn geweten, intuïtie, rechtvaardigheidsgevoel, verstand en de Bijbel.
Origenes schreef:Ik begrijp gewoon niet alles wat er in de bijbel staat. Ik denk dat het verschil met jou is dat jij in zo'n geval de bijbel wegstreept tegen jouw gevoel (je bent namelijk vrouw) terwijl ik gewoon door blijf zoeken en dus open blijf staan. En wat heeft een dergelijke invalshoek volgens jou met starheid te maken?
Door zoeken heeft niets met star te maken. Wat ik star vind is je mening op een aantal teksten baseren en niet openstaan voor andere teksten.
Verder zijn er inderdaad dingen die zo tegen mijn gevoel, geweten, intuïtie en verstand ingaan dat ik ze gewoon voor kennisgeving aanneem.
Mochten er nog dingen gebeuren waardoor er voortschrijdend inzicht ontstaat, dan sta ik daar gewoon open voor.
Origenes schreef:Al lang? Nog niet zo heel lang geleden - toen je al heel erg bijbel-sceptisch was - zat je nog te twijfelen.
De opname is al jaren van de baan.
Maar als ik de hele Bijbel zou moeten verklaren dan vind ik het dispensationalisme (zonder de opname) de beste verklaring, die dekt de meeste lading naar mijn mening.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 25 dec 2018 00:17

Origenes schreef:Dat doen veel (ex)-GG mensen al lang. Dat weet ik uit eigen waarneming.
Maar de selectieprocedure bij de GG zit nu eenmaal potdicht. Ik zie niet in hoe in die situatie in de nabije toekomst enige beweging te verwachten is.

Wie weet wat de Geest nog met dit genootschap van plan is.
Ze kunnen hun selectieprocedures nog zo op slot gooien, als de Geest het uiteindelijk niet met het curatorium eens is valt die procedure als een kaartenhuis in elkaar.

Ik las van de week dat er een met emiritaat gaat, wie weet is dit het begin van openstaan voor meer dan alleen het eigen gelijk!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 25 dec 2018 00:25

naamloos schreef:Nee.Ik vind dat mannen een verknipt vrouwbeeld hebben als ze dit geloven:
Schandelijk als vrouwen spreken in de gemeente, geen onderwijs geven, gehoorzamen, onderworpen zijn blablabla.
http://www.debijbelzegt.nl/vrouw.htm
Ik ben het heus niet in alles met het feminisme eens. Ik ben gewoon tegen discriminatie en vóór gelijkwaardigheid. https://nl.wikipedia.org/wiki/Feminisme Dan ook niet klagen dat ik geen argumenten geef.
Zodra het weer in de discussie past geef ik de rest van mijn argumenten hoor.

Je komt hier over als een feminist van een behootlijk doorgeslagen soort.
Ik heb hier nog niemand horen roepen dat vrouwen onderdanig moeten zijn.
Gelijkwaardigheid: prima.
Maar dan ook met de lasten!
De spreekwoordelijke vrouw in de boardroom, maar ook achter de vuilniswagen!
Een vrouwelijke premier, maar ook vrouwelijke lassers, vuilnispersonen en timmerlieden.

Maar dan zijn de gezusters feministen ineens niet meer zo feministisch...

Enne, ik heb net toch maar even je reacties op dit topic gelezen.
Nog niet 1 onderbouwd argument tegengekomen.
Er zijn op dit forum een aantal personen waar ik het niet mee eens ben, maar hun argumenten snjjden hout.
De jouwe joogstwaarschijnlijk ook, maar die komen nog begreep ik?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 25 dec 2018 00:50

StillAwake schreef:Je komt hier over als een feminist van een behootlijk doorgeslagen soort.
Ik heb hier nog niemand horen roepen dat vrouwen onderdanig moeten zijn.
Dan kan ik niet anders dan constateren dat je selectief leest. Er staat heel wat over de man als hoofd en de vrouw als de onderdanige.
StillAwake schreef:Gelijkwaardigheid: prima.
Maar dan ook met de lasten!
De spreekwoordelijke vrouw in de boardroom, maar ook achter de vuilniswagen!
Een vrouwelijke premier, maar ook vrouwelijke lassers, vuilnispersonen en timmerlieden.

Maar dan zijn de gezusters feministen ineens niet meer zo feministisch...
Misschien mag ik voor mezelf spreken?
Ik vind dat zowel mannen als vrouwen gewoon zelf hun beroep moeten kunnen kiezen.
Enkele dingen liggen fysiek een beetje moeilijk voor de meeste vrouwen, maar in principe ben ik er helemaal nergens op tegen.
Ja hoor vuilnisvrouwen, maar ook ook toiletmannen bij de Hema of zo enz. enz.
Ik vind ook dat ze voor hetzelfde werk gelijk betaald moeten worden.
Oww, wat doorgeslagen en over de kop hé?
StillAwake schreef:Enne, ik heb net toch maar even je reacties op dit topic gelezen.
Nog niet 1 onderbouwd argument tegengekomen.
Er zijn op dit forum een aantal personen waar ik het niet mee eens ben, maar hun argumenten snjjden hout.
De jouwe joogstwaarschijnlijk ook, maar die komen nog begreep ik?
Ik heb over dit onderwerp tig onderbouwde reacties geschreven.
Waarschijnlijk heb je hier ook selectief gelezen. (of misschien staan er nog een boel reacties in een ander topic over dit onderwerp, zou kunnen)
En verder staat je neerbuigende toon me niet aan dus toedels! =;

PS Van jou heb ik ook geen enkel argument gelezen, enkel de mededeling dat je niet voor bent.
Misschien komt dat nog? En dan ook argumenten die hout snijden hoop ik.
Of sta je liever zelf aan de zijlijn te roepen dat de argumenten van anderen geen hout snijden, in plaats van te zeggen wat er aan hun argumenten niet klopt en hoe het dan volgens jou wel in elkaar zit. Lekker makkelijk om zo vanuit je intelligente hoogte enkel neerbuigend commentaar te leveren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 25 dec 2018 07:50

Als aanvulling (eye opener) lees in dit licht eens het geslachtsregister van de Heere Jezus Christus zoals opgetekend in Mattheus 1, het nieuwe testament in de bijbel begint hier NB mee!
We lezen dit liever niet, het is zo saai, welnee, het is van zo groot belang, de geschiedenis, het geslachtsregister van de Heere Jezus.
Voor dat het nieuwe testament begint, krijgen we een kijkje in eerbiedig gezegd, het foto album van de Heere Jezus en zien we al die namen voorbij komen in het rijtje van het voorgeslacht van de Heere Jezus.
En dat waren geen lieverdjes allemaal, welnee...... (al zouden ze in onze families voorkomen, het liefst zouden we ze verzwijgen, wegmoffelen, of eruit scheuren.
Maar in de bijbel staan ze allemaal, aan het begin van het nieuwe testament, de Heere God stelt ze aan ons voor. (nee geen voorbeeldige kerkmensen die alles zo goed weten hoe het hoort en niet hoort met alle bijkomende zaken.)
Hoeren komen er in voor, verkrachters, lees maar na in het oude testament, zoek de namen maar op en lees wie het waren.
Neem de geschiedenis van Thamar, de schoondochter van Juda, één zondige chaos.
God oordeelt zo anders als wij, God heeft hen allen zo lief dat Hij ze optekent in Zijn geslachtsregister (Zijn fotoalbum) en hen presenteert aan ons.
De Heere Jezus breekt door, door de zonden heen.
Niets houdt Jezus tegen, zelfs de ergste zonden in Zijn voorgeslacht niet.
Wat een bemoediging en genade voor ons.
Door alle kerkelijke poespas heen komen nog steeds mensen vanuit de wereld tot Christus. (en veel kerkelijke mensen snappen daar niks van)
God gebruikt ook zonden om mensen tot Hem te laten komen.
en nu is het kerst, veel mensen die niet in de kerk meer komen, komen nu soms toch wel en dan is het aan ons de taak hen warm op te nemen in de dienst om samen tot de Heer te komen, gelijkwaardig, samen, geen haar beter, evenveel schuld en even zondig.
Maar Hij neemt ons samen aan, uit genade, bij een oprecht hart tot Hem.
Daar gaat het om!

een oude gereformeerde dominee, Toornvliet zij vroeger eens in zijn preek:
"Waar zijn de hoeren, waar zijn de tollenaars, zijn die er niet vandaag in onze gemeente?
Dan preek ik toch verkeerd"
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 25 dec 2018 08:18

Gezellige discussie. Misschien is kerst een mooi moment voor een adempauze. Waarin we ons kunmen verwonderen om belangrijker dingen.... en dat we dan ook iets meer begrip krijgen voor en ruimten geven aan mensen die wat anders tegen dingen aankijken. En niet gelijk fel/boos worden als iemand zijn eigen standpunt niet deelt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 25 dec 2018 09:05

Marnix schreef:Gezellige discussie. Misschien is kerst een mooi moment voor een adempauze. Waarin we ons kunmen verwonderen om belangrijker dingen.... en dat we dan ook iets meer begrip krijgen voor en ruimten geven aan mensen die wat anders tegen dingen aankijken. En niet gelijk fel/boos worden als iemand zijn eigen standpunt niet deelt.

Inderdaad Marnix.
Want juist nu met Kerst komen we een bijzonder meisje, een jonge vrouw tegen, een meisje jonge vrouw die wel een heel belangrijke rol kreeg in Gods Heilsplan.
Maria, God koos haar uit.
En net als mensen vandaag aangeven, kan dat wel, mag dat wel, enz.... was het toendertijd net zo, "Kan er iets goeds uit Nazareth komen?
En zo valt alles wat gezegt is in dit topic gelijk op zijn plaats, De Heere God schakelt mensen in Zijn plan in wie Hij kan gebruiken, Hij roept, hoort u / jij Zijn stem? Man of Vrouw, belangrijk of onbelangrijk, zomaar uit de grote stad of uit een onbelangrijk dorpje, een persoon met aanzien, of een huisvrouw aan het werk om haar huisje schoon te maken, voor God is niets onmogelijk.
Luisteren wij naar Zijn Roep?

Aankondiging van de geboorte van Jezus
26 In de zesde maand werd de engel Gabriël door God gezonden naar een stad in Galilea, waarvan de naam Nazareth was,
27 naar een maagd die ondertrouwd was met een man, van wie de naam Jozef was, uit het huis van David; en de naam van de maagd was Maria.
28 En toen de engel bij haar binnengekomen was, zei hij: Wees gegroet, begenadigde. De Heere is met u. U bent gezegend onder de vrouwen.
29 Toen zij hem zag, raakte zij in verwarring door zijn woorden, en zij vroeg zich af wat de betekenis van deze groet kon zijn.
30 En de engel zei tegen haar: Wees niet bevreesd, Maria, want u hebt genade gevonden bij God.
31 En zie, u zult zwanger worden en een Zoon baren en u zult Hem de naam Jezus geven.
32 Hij zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden, en God, de Heere, zal Hem de troon van Zijn vader David geven,
33 en Hij zal over het huis van Jakob Koning zijn tot in eeuwigheid en aan Zijn Koninkrijk zal geen einde komen.
34 Maria zei tegen de engel: Hoe zal dat mogelijk zijn, aangezien ik geen gemeenschap heb met een man?
35 En de engel antwoordde en zei tegen haar: De Heilige Geest zal over u komen en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen. Daarom ook zal het Heilige Dat uit u geboren zal worden, Gods Zoon genoemd worden.
36 En zie, uw nicht Elizabet is eveneens zwanger van een zoon, in haar ouderdom. Dit is de zesde maand voor haar, die onvruchtbaar genoemd werd.
37 Want geen ding zal bij God onmogelijk zijn.
38 Maria zei: Zie, de dienares van de Heere, laat met mij geschieden overeenkomstig uw woord. En de engel ging van haar weg.


Maria, zomaar een jong meisje / vrouw, ongetrouwd, uitgehuwelijkt en wacht tot haar huwelijksfeest zal plaatsvinden.
En dan zomaar in haar huis verschijnt de Engel aan Maria en begroet haar. "Wees gegroet Maria, je bent begenadigd" wat zeggen wil, je bent bijzonder in de ogen van God.
De Engel is aan meerdere mensen verschenen en begon zijn komst dan altijd met "weest niet bevreesd" Maar bij Maria zegt de Engel als eerste, "Wees gegroet Maria" Wat een verschil! Maria wordt met respect behandeld.
Had Maria ooit gedacht dat ze zo'n belangrijke rol zou kunnen gaan spelen in Gods Plan?
Zomaar een dorp, zomaar een huisje , zomaar jonge gelovig vrouw / jong meisje waar de Engel binnengaat.
Maria was vanzichzelf niet bijzonder en niet anders dan de andere meisjes in het dorp, meisjes die hielpen in het huishouden.
Ze was geen uitblinkster, maar God kiest haar uit en daar schrikt ze van, niet omdat ze de Engel ziet, maar om de woorden, de boodschap dat God haar uitgekozen heeft, in het plan van God in haar leven dat ze daar ingeschakelt wordt en daar een rol in mag vervullen.
Maria luisterd allereerst
God kiest Maria uit om moeder te worden van Zijn Zoon.
Maria denkt na over de woorden die de Engel tot haar spreekt. Ze luisterd met haar verstand. Maria stelt een vraag (ze is nog maagd en ongetrouwd en ze zal zwanger worden?) en dat mag ook, je mag in het geloof ook vragen stellen , kritische vragen om te onderzoeken wat God bedoeld te zeggen en wat dit betekend in het leven en de Heilige Geest zal je inzicht geven en vandaaruit mogen we ook een beslissing nemen.
Maria antwoordt, "De Heere wil ik dienen, ik ben bereid de Heere te dienen. Laat met mij gebeuren wat U heeft gezegt." Maria neemt haar verantwoordelijkheid in een actieve rol (ze wacht niet passief af zo van, ik zie wel wat er gebeurd, Nee, Maria neemt een actieve rol)
Een gewoon meisje een voorbeeld voor gelovigen, ze stelde zich beschikbaar voor de Heere.
En daarbij neemt ze alle gevolgen die dit zal krijgen met het oog op negatieve reacties vanuit haar omgeving voor lief, ze laat zich leiden door God en zich inschakelen in Zijn plan!
Wie volgt?


https://www.youtube.com/watch?v=GMLbkMBqbiQ
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 25 dec 2018 14:02

Ik vraag me af wat tegenstanders van de vrouw in het ambt denken te bereiken om zo creatief met de voorstanders ervan om te gaan.
Er wordt gesproken over de natuurlijke mens die het Woord niet begrijpt omdat het geestelijk onderscheiden wordt.
M.a.w. als je voorstander bent dan ben je nog ongelovig en niet wedergeboren.
Of je legt een ander gewoon constant dingen in de mond die nooit gezegd en bedoeld zijn, trekt daar dan conclusies uit en schuift die in je schoenen. Je kunt ook een duik nemen in andermans gevoelens om daar dan vervolgens twijfel over te zaaien.
Dan nog even een andere zaak aandikken, kun je dat meteen weer zo leuk affikken.
Een denigrerende opmerking hier, een afgezaagd seksistisch grapje daar, nog wat kolder over de bekenis van woorden.
Op mij komt het allemaal over om te proberen iemands geloofwaardigheid te ondermijnen door hem zo negalief en belachelijk mogelijk uit de discussie te laten komen. Dat is natuurlijk gunstig voor de tegenstanders.

Nou, ik vraag me af of dat werkelijk zo is. Toen ik nog creationist was ging ik een keer uit verveling in het evolutietopic lezen.
Ik had me er nog nooit serieus mee bezig gehouden omdat het me niet interesseerde.
Het klopt niet met de Bijbel en dus is het toch niet waar, punt!
Ik ben met een letterlijke lezing van de Bijbel opgevoed, en ik kon het meeste van de Bijbel goed plaatsen. Dat voelde goed en veilig.
Weinig kans dus dat ik op andere gedachte zou komen zou je zeggen. Een vooringenomen standpunt en nauwelijks interesse.
De enige motivatie was dat ik me verveelde. Moet kunnen, toch?
Na een tijdje lezen viel de houding van de crea's me op. Machtig veel stropopredeneringen, een heleboel denigrerende opmerkingen, gedreig met hel en verdoemenis, argumenten waar men niet om heen kon gewoon negeren, geklaag over gebrek aan bewijs en zulk soort dingen.
De evo's gaven wel degelijk veel info en argumenten, zei het regelmatig nogal sarcastisch. (wat ik heel logisch vond gezien hun eigen houding)
Toch waren het niet de argumenten van de evo's waardoor mijn belangstelling toenam, dat was de houding van de crea's.
Volgens mij reageer je zo als je je in de verdediging gedrongen voelt, als je ergens zelf wel voelt dat je positie in gevaar is.
Juist door de houding van de crea's ging ik beter naar de evo's luisteren. En zo werd naamloos van een crea een t.e.
Dat vond ik eerst helemaal niet leuk, ik had het gevoel dat ik alle houvast kwijt raakte.
Nou, ik ga hier niet uitwijden hoe dat toch allemaal weer goedgekomen is.
Ik wil er alleen mee zeggen dat eerlijk discussieëren gewoon in het eigen belang is, en het is prettiger voor iedereen lijkt mij.

P.S. Bovenstaande is generaliseerdend gesproken, maar gelukkig is niet iedereen zo. Zowel in dit topic als in het evo-topic e.a. topics.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten