de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 13 sep 2019 13:08

Race406 schreef:Eensch.

Fijn
En daarbij doen we dan net even een stapje opzij om het werk van de Heer niet te blokkeren met onze meningen erover, maar het te laten tussen de Heer die roept en de man of vrouw die door de Heer geroepen is.
Daar ga en daar wil ik ook niet overgaan.
God doorgrond en kent de betreffende man of vrouw.
Laat Hem werken door hen....
En ik weet dat onze kerkelijke gemeente hier al ver in is en we de zegen hier ook al veelvuldig hebben mogen verkrijgen.... Mede ook om het in Zijn handen over te geven...
(Ja, ik was ook altijd tegen en kritisch, maar God werkt door en dat is een proces geweest, her- en vernieuwing van denken)
Dat niet alles per definitie zo hoeft te zijn zoals je voorbehouden , geleerd is, vanuit je opvoeding....enz
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeLange » 13 sep 2019 14:27

MoesTuin schreef:Precies, en geef ze dat nu ook wat zichtbaarder ook officieel in kerken....
Maar het komt wel, t kost wat tijd, maar het komt...meer en meer....zie je nu al gebeuren in ook kerkrichtingen waar dit een paar jaar terug ondenkbaar was....
Het doet recht aan de positie van de vrouwen in de kerk

Je ziet bij ons dat ze werden met oudsten echtparen. Als echtpaar vul je elkaar dan aan. Dat vind ik ook wel een manier.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 13 sep 2019 14:34

DeLange schreef:Je ziet bij ons dat ze werden met oudsten echtparen. Als echtpaar vul je elkaar dan aan. Dat vind ik ook wel een manier.

Je bedoelt zeker werken? :wink:
Echtparen??
Betekent dit dat je dan een echtpaar tegenover je krijgt, waarin je je zorgen en noden kunt uiten?
Niet ieder echtpaar vult elkaar goed aan DeLange. Helaas.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 13 sep 2019 15:32

Chaya schreef:Echtparen??
Betekent dit dat je dan een echtpaar tegenover je krijgt, waarin je je zorgen en noden kunt uiten?
Niet ieder echtpaar vult elkaar goed aan DeLange. Helaas.
O ja, oudsten-echtparen. Dat hadden wij in de gemeente waar ik ging ook.
Natuurlijk kies je dan een echtpaar dat wél geschikt is, die elkaar goed aanvullen.
Niet ieder echtpaar is geschikt om oudste-echtpaar te worden, net zoals niet iedere man of vrouw apart daarvoor geschikt is.
Priscilla en Aquila werkten ook samen in de gemeente, mooi toch?

Ik vind het juist een argument vóór de vrouw als oudste.
Er zijn dingen die je als vrouw liever deelt met een vrouw, en als man met een man.
En als het over leer-kwesties gaat, dan kun je dat samen doen (net als Priscilla en Aquila dat deden), of alleen de man of alleen de vrouw kan natuurlijk ook.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeLange » 13 sep 2019 19:32

Chaya schreef:Je bedoelt zeker werken? :wink:
Echtparen??
Betekent dit dat je dan een echtpaar tegenover je krijgt, waarin je je zorgen en noden kunt uiten?
Niet ieder echtpaar vult elkaar goed aan DeLange. Helaas.

Ja, daar komt het bij het lid worden van de kerk wel op neer. Dan komt een echtpaar langs :D :D
Maar echt pastorale gesprekken heb ik meer met vrienden, dan in de kerk.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 14 sep 2019 19:01

DeLange schreef:Je ziet bij ons dat ze werden met oudsten echtparen. Als echtpaar vul je elkaar dan aan. Dat vind ik ook wel een manier.


Prachtig! Ook dat beiden man en vrouw als volwaardig en gelijkwaardig hierin gezien en behandeld worden....
Zo hoort het!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeLange » 14 sep 2019 20:00

MoesTuin schreef:Prachtig! Ook dat beiden man en vrouw als volwaardig en gelijkwaardig hierin gezien en behandeld worden....
Zo hoort het!

Ja, lijkt me ook :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 16 sep 2019 12:39

naamloos schreef:O ja, oudsten-echtparen. Dat hadden wij in de gemeente waar ik ging ook.
Natuurlijk kies je dan een echtpaar dat wél geschikt is, die elkaar goed aanvullen.
Niet ieder echtpaar is geschikt om oudste-echtpaar te worden, net zoals niet iedere man of vrouw apart daarvoor geschikt is.
Priscilla en Aquila werkten ook samen in de gemeente, mooi toch?

Ik vind het juist een argument vóór de vrouw als oudste.
Er zijn dingen die je als vrouw liever deelt met een vrouw, en als man met een man.
En als het over leer-kwesties gaat, dan kun je dat samen doen (net als Priscilla en Aquila dat deden), of alleen de man of alleen de vrouw kan natuurlijk ook.

Nee sorry, daar moet ik niet aan denken.
Stel dat je een ingewikkeld of beschamend probleem hebt en je wordt door dit echtpaar thuis aan hun keukentafel besproken.

Wij hechten veel waarde aan de belofte om te zwijgen over zaken die ambtshalve gehoord worden. Ik heb broers in de kerkenraad en alles wordt alleen in de consistorie besproken.
Er worden geen zaken thuis gedeeld met hun echtgenotes.

En dat gaat niet altijd goed, daar ben ik zelf ook een keer slachtoffer van geworden. Dat maakt dat je nooit meer je vertrouwen kunt stellen op een k.r. lid.
Dus ik hoef zeker geen echtpaar!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 16 sep 2019 12:53

Chaya schreef:Nee sorry, daar moet ik niet aan denken.
Stel dat je een ingewikkeld of beschamend probleem hebt en je wordt door dit echtpaar thuis aan hun keukentafel besproken.

Wij hechten veel waarde aan de belofte om te zwijgen over zaken die ambtshalve gehoord worden. Ik heb broers in de kerkenraad en alles wordt alleen in de consistorie besproken.
Er worden geen zaken thuis gedeeld met hun echtgenotes.

En dat gaat niet altijd goed, daar ben ik zelf ook een keer slachtoffer van geworden. Dat maakt dat je nooit meer je vertrouwen kunt stellen op een k.r. lid.
Dus ik hoef zeker geen echtpaar!


Een oudsten echtpaar kan juist door alles samen te delen en het er met iemand in het ambt er over te spreken juist nog meer het onder elkaar houden als ambtsgeheim.
Lijkt me makkelijker samen dan alleen :D
Wil je Chaya wel alleen de vrouw als ambtsdrager?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 17 sep 2019 15:58

Chaya schreef:Nee sorry, daar moet ik niet aan denken.
Stel dat je een ingewikkeld of beschamend probleem hebt en je wordt door dit echtpaar thuis aan hun keukentafel besproken.

Wij hechten veel waarde aan de belofte om te zwijgen over zaken die ambtshalve gehoord worden. Ik heb broers in de kerkenraad en alles wordt alleen in de consistorie besproken.
Er worden geen zaken thuis gedeeld met hun echtgenotes.


Wat is het verschil of je thuis of in de consistorie besproken wordt?
Een oudsten-echtpaar wordt ook geacht te zwijgen over dingen die hen in vertrouwen zijn verteld (dat hoort iedereen te doen trouwens)
Chaya schreef:En dat gaat niet altijd goed, daar ben ik zelf ook een keer slachtoffer van geworden. Dat maakt dat je nooit meer je vertrouwen kunt stellen op een k.r. lid.
Dus ik hoef zeker geen echtpaar!

Dat vind ik vervelend voor je. Maar bedoel je nou te zeggen dat je met een echtpaar meer kans loopt dat het fout gaat dan met een mannelijk k.r. lid?
En juist als een vrouw een beschamend probleem heeft vind men het vaak juist fijn als ze met een vrouw kunnen praten ipv met een man.
In ieder geval kun je kiezen bij een oudsten-echtpaar, dit in tegenstelling tot alleen mannelijke oudsten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 17 sep 2019 16:09

naamloos schreef:Wat is het verschil of je thuis of in de consistorie besproken wordt?

Dat is zeker een verschil!
Dan wordt dit gedaan met meerdere getuigen, de mede ambtsbroeders.
En een k.r. lid heeft geheimhouding beloofd.
naamloos schreef:Een oudsten-echtpaar wordt ook geacht te zwijgen over dingen die hen in vertrouwen zijn verteld (dat hoort iedereen te doen trouwens)

In een setting thuis, is dat toch heel anders.
In feite hoort een k.r. lid niets te zeggen tegen zijn echtgenote. Dat gebeurt helaas niet altijd. Sommigen geven het openlijk toe notabene.
Ik weet dat ook meeweegt in hoeverre de vrouw een kletskous is. Haar man zal dan niet op tweetal worden gezet.
Dit is officieus he! :wink:
naamloos schreef:Maar bedoel je nou te zeggen dat je met een echtpaar meer kans loopt dat het fout gaat dan met een mannelijk k.r. lid?

Dat denk ik wel ja.
Elk ambtelijk beroep heeft zwijgplicht.
Als ik met een SOA bij mijn huisarts kom en de doktersvrouw kijkt me meewarig aan die dag erna, heeft huisarts een probleem, toch?
Als ik iets gedeeld heb met de ouderling en zijn vrouw zit die zondag naast ne en drukt meelevend mijn arm, weet ik dat het foute boel is. Er is gekletst.

Ik hecht heel erg aan zwijgen en privacy. Ik heb een eigen e mailadres, wij kijken hier nooit in elkaars apps. Als een vriendin mij iets vertelt, blijft dat bij mij en deel ik niet met mijn man.
naamloos schreef:En juist als een vrouw een beschamend probleem heeft vind men het vaak juist fijn als ze met een vrouw kunnen praten ipv met een man.

Ik weet niet wat je daar precies mee bedoelt, maar dan stap ik niet naar de kerkenraad. Er zijn meer adviseurs te bedenken.

Maar ik zou niet kunnen bedenken waarmee ik naar de k.r. zou gaan, momenteel. En ik kan ook geen voorbeeld bedenken, jij wel?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 17 sep 2019 16:55

Chaya schreef:Dat is zeker een verschil!
Dan wordt dit gedaan met meerdere getuigen, de mede ambtsbroeders.
En een k.r. lid heeft geheimhouding beloofd.

Ik zie het verschil niet. Oudsten-echtparen beloven dat ook.
Chaya schreef:Dat denk ik wel ja.
Elk ambtelijk beroep heeft zwijgplicht.
Als ik met een SOA bij mijn huisarts kom en de doktersvrouw kijkt me meewarig aan die dag erna, heeft huisarts een probleem, toch?

Absoluut!
Chaya schreef:Als ik iets gedeeld heb met de ouderling en zijn vrouw zit die zondag naast ne en drukt meelevend mijn arm, weet ik dat het foute boel is. Er is gekletst.
Als iemand iets met een oudste-echtpaar heeft gedeeld en de buren drukken dan opeens meelevend je arm, dan is het evengoed foute boel.
Chaya schreef:Ik hecht heel erg aan zwijgen en privacy. Ik heb een eigen e mailadres, wij kijken hier nooit in elkaars apps. Als een vriendin mij iets vertelt, blijft dat bij mij en deel ik niet met mijn man.
Houden zo, dat heb ik ook! :wink:
Chaya schreef:Ik weet niet wat je daar precies mee bedoelt, maar dan stap ik niet naar de kerkenraad. Er zijn meer adviseurs te bedenken.

Ik ook niet, ik dop mijn eigen boontjes wel.
Maar als ik de vragen in vragenrubriek lees dan zitten er best wel een paar tussen die ik echt niet met mannen zou bespreken.
Chaya schreef:
Maar ik zou niet kunnen bedenken waarmee ik naar de k.r. zou gaan, momenteel. En ik kan ook geen voorbeeld bedenken, jij wel?
Ik niet, ik denk zelf wel na. :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 18 sep 2019 10:08

naamloos schreef:Ik zie het verschil niet. Oudsten-echtparen beloven dat ook.

Het verschil zit m in het feit dat ze EN in de consistorie kunnen overleggen en het thuis dunnetjes overdoen, ZONDER getuigen.
Als ik mijn hart uitstort bij iemand, wil ik niet dat hij dit met een echtgenote gaat bebabbelen.
Dan komt er nl. altijd een eigen kleur aan het geheel.

Natuurlijk wordt je weleens besproken in een groep, dat is in het ziekenhuis ook. Maar dan is het wel in een professionele setting, met andere collega doktoren.
En dan gaat het uitsluitend over jouw probleem als zodanig.

Wij zien het in onze kerken als een ambt, je wordt ertoe geroepen.
Het zou wel opmerkelijk zijn als twee mensen tegelijk zouden worden geroepen.
naamloos schreef:Maar als ik de vragen in vragenrubriek lees dan zitten er best wel een paar tussen die ik echt niet met mannen zou bespreken.

Misschien weet ik wat je bedoelt, maar dan is de gynaecoloog, seksuoloog, psycholoog, financieel adviseur, of Marijke Rots de aangewezen persoon.
Ik zie de kerkenraad meer als opziener in de gemeente en niet als persoonlijke raadgevers.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Nina » 18 sep 2019 12:17

Gelukkig heb ik een heel andere ervaring. In een zware periode in mijn leven heb ik een paar gesprekken aangevraagd met een echtpaar, waarvan de man de pastor was, en vroeg of hij zijn vrouw mocht meenemen. Ik ken beiden als zeer integer, en heb hier 'ja' op gezegd. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik meer heb gehad aan de gesprekken met hen, dan met de traumatherapeute waar ik gesprekken mee heb gevoerd.

De vrouw had nuttige aanvullende opmerkingen, beiden kozen hun woorden zorgvuldig en konden goed luisteren. Wat ik heel knap vond, is dat ik bemerkte dat het echtpaar een groot psychologisch inzicht hadden en met dezelfde conclusies kwamen als de therapeute die ik had gesproken. Ik weet dat het bij hen blijft wat we hebben besproken.

Bij ons in de gemeente wordt er de voorkeur aan gegeven dat een echtpaar samen komt, en ik sta daar helemaal achter. Heb eens gehoord van problemen als verliefdheid en ongewenste intimiteiten, dit moet je absoluut voorkomen en dit is een mooie manier. Bovendien benaderen mannen en vrouwen problemen soms heel verschillend en kan dit zinvolle aanvullingen geven.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 18 sep 2019 12:26

Nina schreef:Gelukkig heb ik een heel andere ervaring. In een zware periode in mijn leven heb ik een paar gesprekken aangevraagd met een echtpaar, waarvan de man de pastor was, en vroeg of hij zijn vrouw mocht meenemen. Ik ken beiden als zeer integer, en heb hier 'ja' op gezegd. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik meer heb gehad aan de gesprekken met hen, dan met de traumatherapeute waar ik gesprekken mee heb gevoerd.

O maar dat bedoelde ik dus niet.
Ik kreeg in één van mijn kraambedden een enorm verdriet te verwerken. Sowieso komt de predikant altijd met zijn vrouw op kraambezoek. En als we geen dominee hebben, een ouderling met zijn vrouw.
En ik heb heel fijn van hart tot hart met beiden kunnen spreken.

Maar dat is dus iets anders dan 2 ouderlingen aanstellen, die met elkaar getrouwd zijn.
In vrijwel de meeste kerken proberen ze te vermijden dat een vader en (schoon)zoon of twee neven met elkaar in de k.r. banken zitten.
Nina schreef:Bij ons in de gemeente wordt er de voorkeur aan gegeven dat een echtpaar samen komt, en ik sta daar helemaal achter. Heb eens gehoord van problemen als verliefdheid en ongewenste intimiteiten, dit moet je absoluut voorkomen en dit is een mooie manier.

Ja dat is is zeker wijs! Hoed u voor de schijn des kwaads.
Nina schreef:Bovendien benaderen mannen en vrouwen problemen soms heel verschillend en kan dit zinvolle aanvullingen geven.

Absoluut!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron