de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 11 jan 2016 17:17

Johan100 schreef:Verder vind ik het niet zo fijn hoe er soms zo geoordeeld wordt over een persoon, ik hou er absoluut niet van op de persoon te spelen.
Ik denk dat er zeker te leren valt van een Corrie ten Boom.


Als u goed leest veroordeel ik de persoon niet, maar de leer. Uw opmerking getuigd m.i. ook niet echt van consequent zijn. U vind een vrouw in het ambt (onderwijs dus) niet kunnen, maar vervolgens vind u wel dat ze wat ze te leren heeft... Ze kan beter naar haar eigen man gaan met haar leerstellingen/vraagstukken.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 11 jan 2016 17:48

naamloos schreef:ook even terzijde, je wilde toch niet beweren dat mannen het er zo goed van hebben afgebracht met ruim 30.000 kerkscheuringen, (kinder)misbruik in de kerk ect. ect. Dat krijg je ervan als je arrogant 50% van het lichaam van Christus aan de zijlijn zet.
Veel mannen hebben straks nog een heleboel aan God uit te leggen, en vrouwen die zich laten weerhouden om aan Gods roeping gehoor te geven ook. Tenminste, als er geen sprake is van overmacht.
Johan100 schreef:Wat een vreemde argumenten. Je spraak maakt wel openbaar dat je er weinig van begrijpt.
Ik lees als conclusie: omdat er misbruikschandalen zijn (geweest) in de Roomse 'kerk', mag een vrouw in het ambt en geldt 1 Timotheus 2 niet meer.
Waren ook vrouwen bij betrokken trouwens volgens mij zover ik er weleens wat van gelezen heb.
Omdat de Roomse 'kerk' vervallen is tot afgoderij, daarom kunnen er zulke dingen gebeuren.
Je post' maakt wel duidelijk dat je er weinig van begrijpt. Dit is helemaal geen conclusie op Timotheus, maar zoals ik aangaf "even terzijde" als reactie op Sjors' stelling dat wanorde en onordelijke kerken het resultaat zijn van leidinggevende vrouwen.
Je vergeet trouwens de 30.000+ scheuringen die de mannenbroeders op hun geweten hebben.
Johan100 schreef:Je onderschrift klopt bijbels gezien ook niet, tenzij je er een bijbelse verklaring voor hebt.
Hè ja, laten we het daar eens over hebben. :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden: Toch maar niet (al kan ik het zeker wel verklaren) off topique-smile
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 11 jan 2016 17:55

naamloos schreef:Hè ja, laten we het daar eens over hebben. :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden: Toch maar niet (al kan ik het zeker wel verklaren) off topique-smile


Niet geheel off topic m.i. Want voor iemand die niets doet, ben je toch behoorlijk bezig. Wat maakt dat jou dan...?


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Johan100 » 11 jan 2016 18:16

ze had geen man Sjors. En er is nog altijd verschil tussen getuigen en een ambt bekleden!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 11 jan 2016 18:18

Johan100 schreef:ze had geen man Sjors.


Dan zoekt ze er maar een op! Dat lijkt me meer de moeite waard dan de zaken om te draaien en de mannen een lesje te gaan leren.

Johan100 schreef:En er is nog altijd verschil tussen getuigen en een ambt bekleden!


Mee eens, echter profileert zij zich als charismatisch leidster! En leiders getuigen niet alleen, maar sturen aan en geven onderwijs. Ze eigent zichzelf dus weldegelijk een ambt toe. Of die Bijbels gefundeerd is, is een tweede.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 11 jan 2016 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor rotterdam » 11 jan 2016 18:28

Johan100 schreef:
Zou kunnen, ik kijk daar niet vreemd van op, is het niet zo dat in de jaren net daarvoor bijvoorbeeld de vrouw voor het eerst in het ambt mocht treden .


Je bent niet echt op de hoogte hé ?

In 1911 werd Anne Zernike de eerste vrouwelijke predikant van Nederland.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Johan100 » 11 jan 2016 18:49

Je bent niet echt op de hoogte hé ?

In 1911 werd Anne Zernike de eerste vrouwelijke predikant van Nederland.


Ik had het over de pkn en bovendien was het een vraag. Wat een discussie.
Vreemde stellingen: ja er zijn vrouwelijke predikanten, 'ze doen het goed' en daarom mag het. Maar 1 Timotheus 2 wordt even aan de kant geschoven.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 11 jan 2016 18:49

naamloos schreef:Ook even terzijde, je wilde toch niet beweren dat mannen het er zo goed van hebben afgebracht met ruim 30.000 kerkscheuringen, (kinder)misbruik in de kerk ect. ect. Dat krijg je ervan als je arrogant 50% van het lichaam van Christus aan de zijlijn zet.
Chaya schreef:Je wilt toch niet beweren dat dit alleen door mannen komt? Vrouwen zijn wat dat betreft net zo erg!
Verder heeft het niets met arrogantie te maken. God Zelf stelde een scheppingsorde in, waaraan wij ons dienen te houden.
De leiding is verantwoordelijk (zo werkt dat nu eenmaal), en de leiders waren tot voor kort vrijwel altijd mannen.
Daarmee blijft de persoonlijke verantwoordelijkheid van vrouwen die zich daar ook aan schuldig gemaakt hebben. (al bestrijdt ik dat hun aandeel net zo groot is)
En het is zeker arrogant om vrouwen monddood te maken-houden met een beroep op een zelfverzonnen zogenaamde "scheppingsorde".
Wie werkelijk meent dat God het zo bedoelt heeft hoeft een ander zijn visie niet op te leggen, je bent alleen verantwoordelijk voor jezelf en niet of een ander zich wel naar jou (is algemeen bedoelt) inzichten gedraagt.
Laten die mannen zich maar eens bezig houden met wat hun opgedragen wordt, dan blijven we misschien voortaan verschoont van verdere scheuringen: Ik wil dan dat de mannen op alle plaatsen bidden met opheffing van heilige handen, zonder toorn en meningsverschil.
naamloos schreef:Veel mannen hebben straks nog een heleboel aan God uit te leggen, en vrouwen die zich laten weerhouden om aan Gods roeping gehoor te geven ook
Chaya schreef:We hebben sowieso veel uit te leggen.
Een ieder kan op zijn of haar eigen plaats en wijze werkzaam zijn in God's koninkrijk.
We worden niet allemaal geroepen om grote daden te verrichten, begin maar eens in eigen gezin. Daar hebben we in de regel onze handen al vol aan.
Als we kinderen mogen hebben, leven we die vóór, spreken we goed over de Heere, wie Hij is voor ons persoonlijk.
Of als je een baan hebt, spreek je er over met je collega's, op maandag, of praat je mee over BzV of wat Studio Sport allemaal in petto had?
Grutjes, mag ik nou ook al niet over sport praten? Het spijt me hoor, maar ik klets gezellig mee als ik ook gekeken heb.
Ik vind het nergens voor nodig om me wereldvreemd te gedragen, en natuurlijk sluit het één het ander niet uit.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Johan100 » 11 jan 2016 18:54

Corrie ten Boom is al in 1983 overleden, Sjors.

Waar baseer je het nu precies op dat ze charismatisch was en een leidster. Want zover ik weet viel dat best mee.
En met tongentaal e.d. had ze ook niets toch? Heb je een bron voor me?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 11 jan 2016 19:11

_Sjors_ schreef:Niet geheel off topic m.i. Want voor iemand die niets doet, ben je toch behoorlijk bezig. Wat maakt dat jou dan...?
Gelukkig zeg je er m.i. bij. En jouw inzicht is behoorlijk beperkt, daar houden we rekening mee! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Johan100 schreef:ze had geen man Sjors. En er is nog altijd verschil tussen getuigen en een ambt bekleden!
O ja? Je weet meer dan mijn man en ik. :lol:
- Elke christen staat in het ambt: Maar u (gelovige mannen en vrouwen) bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich verworven heeft om de grote daden te verkondigen van hem die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht.
_Sjors_ schreef:Dan zoekt ze er maar een op! Dat lijkt me meer de moeite waard dan de zaken om te draaien en de mannen een lesje te gaan leren.
Maar ik vraag niets aan jou, wat jij de moeite waard vind boeit me niet echt.
Als ze allemaal zo waren als jij zou ik lekker vrijgezel blijven, dat weet ik wel! :shock:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 11 jan 2016 19:16

Johan100 schreef:Corrie ten Boom is al in 1983 overleden, Sjors.

Waar baseer je het nu precies op dat ze charismatisch was en een leidster. Want zover ik weet viel dat best mee.
En met tongentaal e.d. had ze ook niets toch? Heb je een bron voor me?


Is ook in retrospectief bedoeld.

http://www2.wheaton.edu/bgc/archives/GUIDES/078.htm

Kijk maar vanaf 1946. Het contact met Billy Graham zal de zaken ongetwijfeld verergerd hebben, daar deze man evenzo een dwaalleraar is.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Johan100 » 11 jan 2016 19:48

we hadden het over Corrie ten Boom naamloos.
Ik wil je voordat ik dit topic verlaat nog 1 korinthe 11 en 1 Timotheus en 1 Petrus 3 meegeven.

Met vriendelijke groet,

Johan
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Johan100 » 11 jan 2016 19:50

hmm bedankt Sjors, ik heb er kennis van genomen. Arminiaans.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 11 jan 2016 20:19

Johan100 schreef:hmm bedankt Sjors, ik heb er kennis van genomen. Arminiaans.


Geen probleem Johan. Ik ben nog steeds door de bomen het bos aan het zoeken. :)C ::))


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 11 jan 2016 22:27

Johan100 schreef:we hadden het over Corrie ten Boom naamloos.
Lees maar even terug dan zie je waar ik op reageerde. En dat was niet op Corrie ten Boom, dat maak jij ervan.
Johan100 schreef:Ik wil je voordat ik dit topic verlaat nog 1 korinthe 11 en 1 Timotheus en 1 Petrus 3 meegeven.
Nou dankiewel hoor. Ik heb ook iets voor jou: cultuur, context, hermeneutiek en tot slot nog iets over de grondtaal van het woord hoofd: http://equamusic.blogspot.nl/2006/02/ho ... ginta.html

Mannen schijnen te denken dat het hun taak is om vrouwen te leren zich aan hen te onderwerpen, maar Paulus geeft andere opdrachten aan jullie hoor. Ga je daar maar eens mee bezig houden, want dáár zul je verantwoording voor moeten afleggen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten