de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 03 jun 2022 02:46

DeDwaler schreef:Inderdaad. In de wereld staat de mens en zijn wil en verlangen centraal en in het Koninkrijk Gods wil en welbehagen.
DeDwaler schreef:En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is."
(Romeinen 12:2)

Johannes zegt in zijn brief wat wereldgelijkvormigheid is 'Heb de wereld en alles wat in de wereld is niet lief, want alles wat in de wereld is -begeerte, inhaligheid en pronkzucht- dat alles komt niet uit de vader voort maar uit de wereld.

Dus een man of vrouw die zich door God geroepen weet om de gemeente leidend te dienen wordt door deze tekst in dat opzicht totaal niet aangesproken. Dat heeft nl. niets met begeerte, inhaligheid en pronkzucht te maken.
En ja, iemand m/v kan zijn of haar amtelijke functie daarvoor misbruiken, maar dat geldt voor zoveel functies.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 03 jun 2022 07:53

Marnix schreef:Het is wel een losse flodder want als men het hier ergens niet over eens is wordt deze tekst er altijd bij gehaald om eigen gelijk te onderstrepen.


Het is geen losse flodder. Allereerst reageerde ik op Benefietdiner, die het had over de moderne cultuur en het van Godswege verleend gezag:

"De moderne cultuur waarmee wij vandaag omring worden denk heel ander over ambten, wie ambt zegt, zegt gezag. En gezag aanvaarding is niet meer vanzelfsprekend. Gezag wordt gezien als bedreigend voor inspraak, mondigheid, medezeggenschap. Een van Godswege verleend gezag staat haaks op de moderne opvattingen over organisatie en leiding van de gemeente. In sommige kringen moet dan ook het ambt wijken voor het charismatisch leiderschap. De kerk is immers alleen een vergadering van gelovigen. Daarin past het ambt niet, maar gaat het in de eerste plaats om de charismatische gaven. Sommigen zijn zelfs van mening dat door het (krampachtig) vasthouden aan de kerkelijke ambten de Geest wordt belet om te werken."

Dat vertaalde ik naar de strijd tussen de wereld (de moderne cultuur) en het Koninkrijk van God (de gemeente), vlees versus Geest en wereldgelijkvormigheid. Vervolgens plak jij jouw situatie (waar ik het fijne niet eens van weet) op mijn reactie aan Benefietdiner en die bombardeer je tot losse flodder...

Ik citeerde later een van de Bijbelteksten waaraan ik moest denken toen ik mijn reactie aan benefietdiner schreef. De Bijbeltekst was geen repliek op jouw situatie, maar op dat het een losse flodder zou zijn.

Marnix schreef:En als ik wijlen mijn opa mag geloven is dat van alle tijden want dat kreeg hij als jongeman ook al naar zijn hoofd geslingerd als hij op zondag op de fiets naar de kerk ging. Om maar een voorbeeld te noemen. Ik ben er ook mee doodgegooid als ik iets kon doen en God ervoor kon danken maar iemand anders dat niet zo gewend was….

Gij geheel anders, wordt niet wereldgelijkvormig wordt al snel: jj moet vinden wat ik vind en als je het niet met mij, mijn uitleg eens bent ben je wereldgelijkvormig. Want de wereld fietst ook op zondag. Luistert ook naar muziek met een gitaar en een drumstel. Enzovoorts.

Als we geheel anders en niet werelegelijkvormig zouden zijn zouden we denk ik beginnen met eigen gelijk er door proberen te drammen.


Over dat soort onbenulligheden heb ik het in het geheel niet, Marnix.
.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 03 jun 2022 08:22

Cathy schreef:(...) behoudende christen. Wat wil dat precies zeggen?


"Behoudende christenen" is een contradictio in terminis.

Hoe kan een christen denken dat alles bij het oude moet blijven? De wereld ligt immers door de zondeval in het boze? Wij staan allen schuldig voor God en al onze gerechtigheden zijn niet anders dan een wegwerpelijk kleed! Willen wij dit allemaal behouden?

Een mens moet veranderd worden. Er is bekering nodig, wedergeboorte, een nieuw begin. Als alles blijft zoals het was, dan bestendigen we de zondige staat en stand van onszelf, van ons land, van onze regering, van onze hele wereld. Nee het Evangelie roept op tot een breuk met het oude leven, tot een ommekeer, een verandering.

Waar het op aan komt is of een "behoudende christen" ook een "behouden christen" is. Of zich een bekering heeft voltrokken.
Of er een verandering, een staatsverwisseling, een wedergeboorte heeft plaatsgevonden.

"Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien"

Als iemand bekeerd is en zijn oude leven de rug heeft toegekeerd en in een nieuw godzalig leven wandelt, dan zal hij nooit meer zeggen dat alles in het persoonlijk en in het maatschappelijk leven maar moet blijven zoals het altijd was. Alsof al het bestaande zondermeer goed is. Heel ons verleden spreekt immers van de zonden die wij en ons voorgeslacht hebben misdreven. Het is een aaneenschakeling van zonde en schuld.

De vraag is hoeveel "behoudende christenen" ook "behouden christenen" zijn.
Die dus weet hebben van de verandering in hun leven en van de noodzaak daarvan.

Kijk, als je niet bekeerd bent, als er nooit wat is veranderd in je leven, als je geen nieuw hart hebt en niet wedergeboren bent, dan leef je misschien nog in een behoudende kijk op het leven. Je vindt een verandering niet zo nodig of je denkt dat een verandering toch wel nooit zal komen. Je hebt eigenlijk geen enkele ervaring met of drang tot een verandering.
Dan ben je dus slechts in naam christen. Weliswaar heel behoudend, maar niet behouden. Niet rechtvaardig. Niet heilig. Dood in de zonden en misdaden.

De vraag is dan hoe geloofwaardig en valide het pleidooi van dit soort "behoudende christenen" eigenlijk is.
Wat willen ze eigenlijk behouden?
Hun eigen onveranderde leven? Hun niet-behouden-zijn? Hun zonden en overtredingen?

Een pleidooi van een onbekeerd iemand om alles bij het oude te houden in het persoonlijk leven, in kerk of samenleving, is tegenstrijdig aan het Evangelie op grond waarvan deze onbekeerde zegt te willen leven. Het Evangelie roept ons immers op om afscheid te nemen van het oude leven?
Daarom neem ik oproepen van behoudende, maar naar eigen zeggen onbekeerde mensen niet zo serieus.

Laat "behoudende christenen" zich eerst en vooral de vraag stellen of ze wel "behouden christenen" zijn.
Gek genoeg wordt die vraag in behoudende kringen wel heel vaak gesteld, maar slechts zelden volmondig van een positief antwoord voorzien.

That's the question.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 03 jun 2022 11:12, 3 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 03 jun 2022 08:23

naamloos schreef:Johannes zegt in zijn brief wat wereldgelijkvormigheid is 'Heb de wereld en alles wat in de wereld is niet lief, want alles wat in de wereld is -begeerte, inhaligheid en pronkzucht- dat alles komt niet uit de vader voort maar uit de wereld.

Dus een man of vrouw die zich door God geroepen weet om de gemeente leidend te dienen wordt door deze tekst in dat opzicht totaal niet aangesproken. Dat heeft nl. niets met begeerte, inhaligheid en pronkzucht te maken.
En ja, iemand m/v kan zijn of haar amtelijke functie daarvoor misbruiken, maar dat geldt voor zoveel functies.


De cultuur (de wil van het zondige vlees) een plaats geven in de gemeente is wereldgelijkvormigheid. De wereld voelt zich door geen enkele Bijbeltekst aangesproken. Als ik als gemeente niet pruim wat Gods Woord zegt, dan kan ik dat ook net zo goed door de deur naar buiten gooien, want als de wereld binnen zit dan staat de Heere buiten.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2022 09:36

DeDwaler schreef:Het is geen losse flodder. Allereerst reageerde ik op Benefietdiner, die het had over de moderne cultuur en het van Godswege verleend gezag:

"De moderne cultuur waarmee wij vandaag omring worden denk heel ander over ambten, wie ambt zegt, zegt gezag. En gezag aanvaarding is niet meer vanzelfsprekend. Gezag wordt gezien als bedreigend voor inspraak, mondigheid, medezeggenschap. Een van Godswege verleend gezag staat haaks op de moderne opvattingen over organisatie en leiding van de gemeente. In sommige kringen moet dan ook het ambt wijken voor het charismatisch leiderschap. De kerk is immers alleen een vergadering van gelovigen. Daarin past het ambt niet, maar gaat het in de eerste plaats om de charismatische gaven. Sommigen zijn zelfs van mening dat door het (krampachtig) vasthouden aan de kerkelijke ambten de Geest wordt belet om te werken."

Dat vertaalde ik naar de strijd tussen de wereld (de moderne cultuur) en het Koninkrijk van God (de gemeente), vlees versus Geest en wereldgelijkvormigheid. Vervolgens plak jij jouw situatie (waar ik het fijne niet eens van weet) op mijn reactie aan Benefietdiner en die bombardeer je tot losse flodder...

Ik citeerde later een van de Bijbelteksten waaraan ik moest denken toen ik mijn reactie aan benefietdiner schreef. De Bijbeltekst was geen repliek op jouw situatie, maar op dat het een losse flodder zou zijn.



Over dat soort onbenulligheden heb ik het in het geheel niet, Marnix.


Dat kan maar deit blijft dat de meest behoudende visie op een gegeven moment altijd gaat roepen: Gij geheel anders, wordt niet wereldgelijkvormig. En in dat opzicht is het wel een losse flodder.

Daarnaast hamer je telkens (terecht) op goed lezen / luisteren wat God in zijn Woord zegt maar als de context van deze twee teksten er bij wordt gehaald en die totaal anders blijkt te zijn dan waar jij de tekst voor gebruikt hou je je doof voor wat de Bijbel zegt.

Het enige wat je telkens doet is, ondanks dat je eerder aangaf mensen die op dit punt op Bijbelse gronden een andere mening dan jou zijn toegedaan wel als je medechristenen te zien, ze toch telkens als mensen van de wereld weg te zetten die maling hebben aan God en aan Zijn Woord en dat regelmatig met teksten die volledig uit hun Bijbelse verband zijn gerukt. Volgens mij heeft deze discussie verder niet zoveel zin want we zijn na een paar maanden nog geen stap verder gekomen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cathy » 03 jun 2022 10:42

DeDwaler schreef:Zit dat denkbeeld dan ook in de Bijbel vastgeroest?
Het denkbeeld dat vrouwen overheerst moeten worden? Volgens velen wel ja. Ik denk daar iets anders over.
Hoezo verder niemand? Je bent toch ook onderdanig aan de overheid, als kind aan je ouders, aan God en aan wie Hij over je heeft gesteld in de gemeente?

Het ging over het huwelijk, weet je nog? Ik ga me niet onderwerpen aan de buurman. Hoe de SGP zich jaren heeft kunnen onderwerpen aan een koningin is me ook nog steeds een raadsel.
Het staat in de Thora (Wet). Genesis 1-3.

Welke tekst of passage bedoel je dan precies?
Kennelijk. Ook in het heden moeten vrouwen en mannen om dezelfde reden door hetzelfde Woord gecorrigeerd worden. Paulus was klaarblijkelijk niet onbekend met de huidige cultuur.

Ook al verschillen de omstandigheden, ten diepste zijn mensen altijd hetzelfde. Met de neiging om baasje te spelen. Daar moeten we allemaal van genezen worden.
Dat zegt niets over de vrouw in het ambt maar meer over het ambt van alle gelovigen.
Je kunt overheersen door en uit liefde. Het levende Voorbeeld daarvan is de Heere Jezus.

Nee, dat is geen overheersen. Jezus heerste en het juiste heersen heeft in de Bijbel altijd een dienende functie.
Wat ik ermee wil zeggen is: een christen die Gods Woord als fundament heeft en de mores van de wereld daarin geen plaats geeft. Eigenlijk beschouwt hij/zij alles vanuit Gods Woord en niet andersom.

Ik stel je poging zeer op prijs maar de Bijbel is een boek vol met wereldse, dan wel menselijke mores uit, en voor alle tijden. Het is volgens mij de bedoeling dat we inzicht krijgen in wie wij zijn en wie God is.
Verder schrijft Gravo daar weer zinnige dingen over waar ik me bij aansluit.

Ik merk dat je het hier zwaar te verduren hebt maar wel dapper stand houdt. :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 03 jun 2022 14:53

Marnix schreef:Dat kan maar deit blijft dat de meest behoudende visie op een gegeven moment altijd gaat roepen: Gij geheel anders, wordt niet wereldgelijkvormig. En in dat opzicht is het wel een losse flodder.


Prima, dan is het maar een losse flodder.

Marnix schreef:Het enige wat je telkens doet is, ondanks dat je eerder aangaf mensen die op dit punt op Bijbelse gronden een andere mening dan jou zijn toegedaan wel als je medechristenen te zien, ze toch telkens als mensen van de wereld weg te zetten die maling hebben aan God en aan Zijn Woord en dat regelmatig met teksten die volledig uit hun Bijbelse verband zijn gerukt.


Welke Bijbelteksten trek ik uit het verband? Als ik dat regelmatig doe dan zou het fijn zijn als je het exact weergeeft en me uitlegt wat het dan allemaal wel betekent, want op deze wijze kan ik er weinig mee.

En ja, ik zie eenieder die belijdt een christen te zijn als mijn medechristen. Ik zie niet in wat dat ermee te maken heeft. Ook christenen kunnen afwijken van de leer en het vlees volgen. Jij, ik, allemaal. Als ik al iets wegzet dan gaat het mij om de leer en niet om de persoon.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 03 jun 2022 16:04

DeDwaler schreef:We hebben allemaal vragen over 'waarom' God dingen doet en daar is op zich helemaal niets mis mee, maar waar ik grote moeite mee heb is dat God de maat wordt genomen, beschuldigd en gelasterd. Als we God de maat nemen dan kunnen we maar beter zorgen dat onze eigen meetlat deugt. Onze meetlat is niet recht, dat blijkt uit onze handel en wandel.

"Verder zegt u: De weg van de Heere is niet recht. Luister toch, huis van Israël! Mijn weg is niet recht? Zijn niet veeleer uw wegen onrecht?"
(Ezechiël 18:25)

Ezechiel 18 noemt heel wat voorbeelden over recht en onrecht die makkelijk te begrijpen zijn.
Dat heeft niets te maken met de vragen over God waar we moeite mee hebben.
Je maatstaf afstellen op Gods wil is niet zo heel moeilijk: Er is jou gezegd mens wat goed is, JE WEET wat de Heer van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig te gaan de weg van je God.
De mens is geworden als een van ons, kennende het goed en het kwaad.

Als God dan dingen vraagt of doet die tegen zijn eigen geboden ingaan, zoals een mensenoffer vragen bijvoorbeeld, of hele steden laten uitmoorden inclusief onschuldige kinderen plus het vee, en verder alles platbranden en verwoesten ... (ik moet gelijk denken aan Poetin) dan ben ik niet degene die beaamt dat die weg recht is.
Als je maatstaf staat afgesteld op Gods eigen geboden kun je dan zeggen dat je meetlat niet recht is?
Ja oke, nietmand is volmaakt en ieders maatstaf zal niet 100% zuiver afgesteld staan.
Maar volken uitmoorden, kinderoffers vragen, vrouwen en slaven als bezit en gebruiksvoorwerp behandelen e.d. dat wijkt een beetje erg veel af van wat Jezus ons leert.
Abraham had de moed God te confronteren met recht en onrecht en God paste zijn plan aan.
Job ging de confrontatie aan op een niet al te nederige toon, en God zei dat hij recht van hem gesproken had.
Mozes ging ook in discussie met God toen God niet met Israel verder wilde, en God liet zich ompraten.
Ze confronteerden hem met de moraal, met zijn woorden en zelfs zijn eergevoel: Mozes 'denk aan wat de Egyptenaren dan van u zullen zeggen, hij heeft hen bevrijdt om hen in het ongeluk te storten ...)
Als mensen nu iets dergelijks doen noem je het oneerbiedig, maar ik zie in wezen geen verschil. Ieder deed het op zijn eigen manier.
De Abrahams zouden de Jobs misschien oneerbiedig kunnen noemen, maar God had er geen moeite mee.

Ik heb er op zich geen problemen mee dat je Bijbelteksten aanhaald, maar please, zorg dat het past.
Hier ook weer, Ezechiel 18 heeft niets met onze vragen over God te maken, en ook niet dat onze meetlat niet zou deugen m.b.t. die vragen.

Naamloos: Ieder z'n mening hoor. Maar dat kan ook zonder dat je de ander als ongehoorzaam en oneerbiedig gaat veroordelen.
DeDwaler schreef:Dat is Gods oordeel over ons en dat herhaal ik omdat het de waarheid is.

God heeft nergens gezegd dat zij die naar eer en geweten overtuigt zijn dat God ook vrouwen in het ambt roept ongehooorzaam en oneerbiedig zijn.
Ongehoorzaam zijn doe je tegen beter weten in, en wie oneerbiedig is toont geen respect.
JUIST als je iemands woorden serieus neemt en het botst met je rechtvaardigheidsgevoel dan spreek je tegen en ga je argumenteren.
Slaafs accepteren vind ik eerder kruiperig dan respectvol.
DeDwaler schreef:Gods Woord maakt korte metten met een dergelijke eenheidsworst-theologie. Ongelovigen die christelijk leven is een contradictie. Het onderscheid tussen gelovigen en ongelovigen vergelijkt de Bijbel als: licht - duisternis, gerechtigheid - wetteloosheid, tempel van God - afgoden (zie: 2 Korinthe 6:14-18)

Helemaal geen contradictie. Lees daarvoor Romeinen 2. Heidenen die met volharding het goede bewijzen daarmee dat Gods wet in hun hart geschreven is. Zij ontvangen eeuwig leven.
In Korinthe gaat het over recht en onrecht: ''... want (redegevend) wat is de verwantschap tussen gerechtighei en wetteloosheid.
Alweer context @deDwaler. Als je teksten zoekt om je gelijk te bewijzen zorg dan dat het over hetzelfde gaat.
DeDwaler schreef:Heiliging (het woord zegt het al) is het teken van een levend geloof, zozeer zelfs dat Paulus schrijft:
"Jaag de vrede na met allen, en de heiliging, zonder welke niemand de Heere zal zien."
(Hebreeën 12:14)
"Maar nu, van de zonde vrijgemaakt en aan God dienstbaar gemaakt, hebt u uw vrucht, die tot heiliging leidt, met als einde eeuwig leven."
(Romeinen 6:22)
Context. De heiliging gaat over het afleggen van de zonde en de moraal. Dat heeft niets te maken met een organitorische aspect.
DeDwaler schreef:Dat poetst nog steeds de "zoveel teksten waar dat gezegd wordt" niet weg. De bewering 'Onderdanig? Neee, ik niet' is ook niet in lijn met "wees elkaar onderdanig". Waar of niet?

Je draait het om en negeert het opnieuw. Als je de Bijbel echt zo serieus neemt dan is 1 tekst genoeg. Maar dat past je niet, dat weet ik.
DeDwaler schreef:We zijn niet beter dan ongelovigen, maar God verandert Zijn kinderen wel radicaal. Als die verandering uitblijft en ik zie geen verschil tussen een ongelovige en mezelf, dan zou ik me afvragen achter welke Jezus ik aanloop. Is dat de Heere Jezus van de Bijbel of een Jezus die namens mezelf spreekt?

Dat hangt er maar vanaf hoe het leven van een christen er eerder uitzag en hoe het leven van een ongelovige eruit ziet.
Was je leven eerst zoals Galaten 5: 19-21 dan zul je inderdaad een radicale verandering zien.
Is het leven van een ongelovige ook zoals Galaten 5: 19-21 dan zal je inderdaad een groot verschil mogen verwachten.
Maar als je, zoals heel veel mensen, een redelijk deugdzaam leven leidt wordt het verschil vanuit beide kanten uit al stukken kleiner.
Ik durf te stellen dat er ongelovigen zijn die een veel christelijker-humanitair leven leiden dan sommige christenen zelf.
DeDwaler schreef:Dat doe ik ook en ik zie geen enkel licht tussen de woorden van Jezus en Zijn apostelen. Jezus heeft niet alles gezegd, daarom hebben we de gehele Schrift waaraan we eenieders woord en daad kunnen toetsen.

Jaja, dat (pseudo) Paulus zegt dat God tegen hem zei dat .... vul maar in. Alleen gaat dat af en toe tegen Jezus in, daar kom ik juist andere dingen tegen.
DeDwaler schreef:De cultuur (de wil van het zondige vlees) een plaats geven in de gemeente is wereldgelijkvormigheid. De wereld voelt zich door geen enkele Bijbeltekst aangesproken. Als ik als gemeente niet pruim wat Gods Woord zegt, dan kan ik dat ook net zo goed door de deur naar buiten gooien, want als de wereld binnen zit dan staat de Heere buiten.
Sowieso zijn er zat mensen die zich aangesproken voelen door bepaalde Bijbelteksten.
We hebben in Nederland ook zat spreekwoorden die uit de Bijbel komen.
Wij hebben in onze cultuur veel goede en ook slechte dingen.
Als je alles wilt weren wat (in jouw ogen) niet oke is, dan zou je beter uit deze wereld kunnen gaan.
Voor grove uitbrekende zonden van gelovigen is er de tucht, maar dan hebben we het niet over iets organisitorisch zoals ambten, en of je nou iets van een man of vrouw leert en zulk soort onbenulligheden.
Verder geloof ik dat jij eerder buiten gaat staan dan Jezus. Hij voelde zich niet te goed om om te gaan met tollenaren, hoeren en zondaars.
In de praktijk zullen er denk ik niet veel ongelovigen en grove zondaars in een kerk komen, dus heel bang hoef je niet te zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 03 jun 2022 16:44

DeDwaler schreef:Welke Bijbelteksten trek ik uit het verband? Als ik dat regelmatig doe dan zou het fijn zijn als je het exact weergeeft en me uitlegt wat het dan allemaal wel betekent, want op deze wijze kan ik er weinig mee.

Oeps, ik had bovenstaande nog niet gelezen anders had ik er de nadruk niet zo opgelegd in mijn vorige post.
Maar ik had je ook al eerder gezegd dat je niet zomaar alles bij elkaar kunt knippen en plakken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2022 19:21

DeDwaler schreef:Prima, dan is het maar een losse flodder.



Welke Bijbelteksten trek ik uit het verband? Als ik dat regelmatig doe dan zou het fijn zijn als je het exact weergeeft en me uitlegt wat het dan allemaal wel betekent, want op deze wijze kan ik er weinig mee.

En ja, ik zie eenieder die belijdt een christen te zijn als mijn medechristen. Ik zie niet in wat dat ermee te maken heeft. Ook christenen kunnen afwijken van de leer en het vlees volgen. Jij, ik, allemaal. Als ik al iets wegzet dan gaat het mij om de leer en niet om de persoon.


Ik doelde met name op Romeinen 12:2, wordt de wereld niet gelijkvormig. Die tekst is in ongeveer iedere discussie die ooit gevoerd is door mensen aangehaald om hun gelijk te onderstrepen, ook in de discussies om dingen die tegenwoordig overal in christelijk Nederland heel geaccepteerd zijn. Daarom haalde ik het voorbeeld van mijn opa even aan.

Romeinen 12 zet er duidelijk een context bij: je leven geven als een offer dat God welgevallig is, dat is de ware eredienst. Jezelf niet hoger aanslaan dan de ander maar de ander uitnemender achten dan jezelf. (Wow als we dat eens wat meer gingen doen zou deze discussie snel stoppen). En zo mogen we onze gaven naar mate die ons geschonken, profetie, onderwijs, bijstand verlenen, troosten, leiding geven etcetera. Daar gaat Romeinen 12 over en dat is heel wat anders dan waar jij het voor gebruikt, dat vrouwen in de samenleving meer te vertellen krijgen en dat de kerk niet mee mag gaan in die tendens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 04 jun 2022 20:42

DeDwaler schreef:Hoe controleert een gemeente dat dan?

(...)

Dus jij zet iedereen achter de kansel die zich geroepen voelt, zelfs als ze de grootste nonsens over God staan te verkondigen? Of trek jij dan ook in twijfel dat het God is Die ze roept?


Beste Dwaler, dit vind ik nu niet zo'n aardige opmerking.
Ik spreek vanuit ervaring en vanuit mijn referentie kader hierin (wel een "gewone" Gereformeerde Kerk dus da's al niet snel oke in de Reformatorische wereld) :wink: maar bijbelgetrouw en Jezus Christus en die gekruisigd belijdend....
Maar inderdaad de (kerkelijke) tijd heel ver vooruit.

2 Jaar geleden alweer namen we afscheid van onze eerste vrouwelijke Predikante. Ik kan hier veel over schrijven maar wil je graag zelf laten horen...
(Preek vanaf minuut 0.49 en persoonlijk woord vanaf minuut 2.09 wil ik je bijzonder aanbevelen, was midden in de corona tijd 2020, dus vrij lege kerk hierdoor helaas)


MoesTuin schreef:Afscheidsdienst ds Vreugdenhil van Katwijk aan Zee




1 Korinthe 2

1Broeders en zusters, toen ik bij u kwam om u het geheim van God te verkondigen, beschikte ook ik niet over uitzonderlijke welsprekendheid of wijsheid.
2Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus-de gekruisigde.
3Bovendien kwam ik bij u in al mijn zwakheid en was ik angstig en onzeker.
4De boodschap die ik verkondigde overtuigde niet door wijsheid, maar bewees zich door de kracht van de Geest,
5want uw geloof moest niet op menselijke wijsheid steunen, maar op de kracht van God.


Met deze woorden nam vandaag ds Vreugdenhil afscheid van onze gemeente ivm haar vertrek naar de gemeente van Leerdam.

Zojuist als gemeente van de Heer Jezus afscheid genomen van onze predikant, ds Vreugdenhil.
Moeilijk en Emotioneel om los te laten altijd, zo ook nu.
Maar wat een dienst....rijk diepgaand bemoedigend...

Maar na de dienst ook de toespraken...o.a. van de burgemeester van Katwijk, de kerkelijke gemeente van Leerdam, oud predikant, Koster en ds Vreugdenhil met slotwoord....wat een zegen en nabijheid van de Levende God en de werken van Zijn heilige Geest....


Hieronder de afscheidsdienst terug te zien





Toen ds Vreugdenhil net dominee bij onze gemeente was, kwam eens, na een van haar eerste preken een gemeentelid naar ds toe. Hij zei: "Ik kan horen dat dit jouw roeping is. Ik hoor echt Gods woorden in jou door."

Kijk...dat is het, het is God die spreekt door mensen, ongeacht door wie....God spreekt!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 04 jun 2022 22:15

DeDwaler schreef:Dus jij zet iedereen achter de kansel die zich geroepen voelt, zelfs als ze de grootste nonsens over God staan te verkondigen? Of trek jij dan ook in twijfel dat het God is Die ze roept?
MoesTuin schreef:Beste Dwaler, dit vind ik nu niet zo'n aardige opmerking.


Het was ook een vraag hè? :wink:

MoesTuin schreef:2 Jaar geleden alweer namen we afscheid van onze eerste vrouwelijke Predikante. Ik kan hier veel over schrijven maar wil je graag zelf laten horen...


Dank je! Ik heb het beluisterd. Wat zal ik er eens van zeggen... ik zou in die gemeente waarschijnlijk snakken naar wat zwaardere kost, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar goed, dat heeft weinig te maken met het feit dat er een vrouw voorgaat. Deze hele discussie gaat mijns inziens niet over capaciteit.
.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 04 jun 2022 22:33

DeDwaler schreef:Het was ook een vraag hè? :wink:



Dank je! Ik heb het beluisterd. Wat zal ik er eens van zeggen... ik zou in die gemeente waarschijnlijk snakken naar wat zwaardere kost, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar goed, dat heeft weinig te maken met het feit dat er een vrouw voorgaat. Deze hele discussie gaat mijns inziens niet over capaciteit.


Als in meer op gereformeerde basis gevestigde kerken het voor vrouwen ook mogelijk wordt om voorganger te worden, om de roepstem van de Heer te mogen en dan ook kunnen te gehoorzamen.
Dan krijg je vast meer "zwaardere" woordverkondiging ook door vrouwen :wink:



Nu gaat het vergelijk heel vaak niet op omdat men het vergelijkt met vrijzinnige vrouwen (niet onze oud predikante, die voorgaan.
Maar zoals nu in de gereformeerde kerk vrijgemaakt en straks meer en meer in de christelijke gereformeerde kerken enz gereformeerde vrouwen voor mogen gaan....rijk zou dat wezen....en het draagvlak groeit gelukkig....

Hier nog een (om je te voorzien in je "zwaardere" kost behoefte :wink: ) de volgende link van een paar jaar terug, de jongste dominee, vrouw, maar precies wetend wat ze wil.... prachtig...in dienst van haar Heer in Zijn Gemeente. Toespraak Classis vergadering.

https://www.vredeskerkkatwijk.nl/nieuws ... reugdenhil
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cathy » 07 jun 2022 07:42

Zondagmorgen tijdens een indrukwekkende, tweetalige kerkdienst moest ik nog heel even denken aan deze discussie.
Bij ons in de GB (!) werd namelijk een mevrouw in de bediening gesteld voor evangeliste onder Arabisch sprekende mensen.

Het getuigenis wat zij gaf was ontroerend: haar man en kinderen waren al jaren christenen en zij overtuigd moslima. Haar gezin heeft het lang voor haar verborgen gehouden. Toen ze het hoorde kreeg ze het idee dat de Christelijke God haar man en kinderen had ‘afgepakt’.
Tot zij op een dag alleen thuis was en getrokken werd naar de Bijbel: Neem en lees.
Het schoot mij te binnen dat het op dezelfde manier ging als bij Augustinus (Tolle, lege).
Ze las in het evangelie van Johannes en er kwam zo’n vrede in haar hart dat ze er bang van werd en het boek dichtklapte.
Maar daar bleef het natuurlijk niet bij. God doet geen half werk.

Nu mag zij als christen aan de slag op een pioniersplek voor Arabisch sprekende mensen.
Het was een met de Geest gevulde Pinksterdienst.

Ongetwijfeld zullen velen nu zeggen dat het geen officieel kerkelijk ‘ambt’ is maar voor mij maakt het geen enkel verschil.

https://www.pknkrimpen.nl/start_pionier ... chtaligen/
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Broeder » 07 jun 2022 09:20

Cathy schreef:Ongetwijfeld zullen velen nu zeggen dat het geen officieel kerkelijk ‘ambt’ is maar voor mij maakt het geen enkel verschil.


Ik denk dat een groot probleem in dit "debat" is dat we verkondigers van het evangelie en ambten te veel gescheiden categorieën hebben gemaakt. Dus ik snap je punt.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten