de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 958
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Jesaja40 » 27 okt 2022 13:19

Karnf61 citeert:

God's woord is duidelijk: geen vrouwen in het ambt, maar wel andere werkzaamheden binnen de gemeente.

Dit is de richtlijn die de Bijbel ons geeft, punt uit. Laten we daar nou eens vanuit gaan.


Hm, wel heel leerstellig maar onvoldoende onderbouwd. Onder mijn volksgenoten waren terdege vrouwen die dienstbaar waren voor de verkondiging van het Evangelie. De grote fout beste Karnf61 is dat de kerken daar een ambt van hebben gemaakt. Dat gaf de wildgroei en misinterpretatie ten opzichte van het Priesterschap van Aaron en de gehele priesterstam van Levi.

Kerkleiders die uit de stam van Levi komen zijn zeldzaam. Nog zeldzamer zijn de nakomelingen van Aaron. Toch presteert de jonge kerk die zich ontdoet van Messiasbelijdende Joden een priesterambt in het leven te roepen. Is het zuiver om dan zomaar te kunnen stellen dat geen vrouwen in het ambt Bijbels is?

De kerk heeft gepretendeerd dat het de rol van Israël heeft overgenomen. Nou ja, er is tegenwoordig nog wat nuance in diverse kerkverbanden. Maar toch, het was helaas aanwezig.

Een gedegen studie leert ons dat er zeker vrouwen waren die een grote rol hebben gespeeld in de Bijbel. Mannen waren verantwoordelijk voor hun vrouwen, dat principe is er nog steeds onder mijn volksgenoten. Maar als de mannen afwezig zijn of niet ingrijpen op de juiste wijze dan moet u beslist niet raar opkijken dat er dan een vrouw opstaat. Ik ga u gelijk een vraag stellen, dat doen Joden nu eenmaal graag, wie was het wie u het kindergebed leerde? Velen zullen zeggen: dat was mijn moeder. Oeps, in uw redenering "punt uit" doet u uw moeder schromelijk tekort. Tja, als dat dan de houding en leer is van hen die vrouwen op afstand willen houden schakelt u 50% van de mensheid bij voorbaat al uit. Dan mogen die op hun manier niet getuigen van hun Heer en Heiland. Ik denk dat u mij direct zult tegenspreken dat dit niet uw instemming heeft. Maar toch: u bent zo verschrikkelijk stellig en geeft (gunt) geen ruimte voor een veel breder perspectief.

Zelf ben ik zeer dankbaar dat ik geestelijk onderwijs kreeg van mijn moeder. Zij nam mij met alle anderen van de familie aan de hand. De eindverantwoordelijkheid lag echter bij mijn vader. Hij verbood niet dat mijn moeder op haar wijze ons meenam in het Bijbelse onderwijs.

Ik denk dat u in uw jeugd op een zondagsschol hebt gezeten. Ik weet dat er meer juffen dan meesters waren. Waren de juffen minder gekwalificeerd en was hun onderwijs beneden de kerkelijke maat?

Stelligheid beste Karnf61 is een hele grote dichte deur met heel veel kettingen erom heen. Wat zit er allemaal achter die deur? Kerkelijke standpunten en dogma's. Zo heel anders is de Bijbel, die laat aan een ieder zien hoe de levensloop en het lot was van mijn volksgenoten. Velen raadplegen de Bijbel en knippen en plakken leefregels naar hun eigen inzicht.

Dat doet verdriet en daar zit de pijn.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Knarf61

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Knarf61 » 03 nov 2022 17:58

Pcrtje schreef:Welkom op het forum, Knarf61. Gratis advies: blaas als nieuwkomer nou niet meteen zo hoog van de toren, maar probeer je discussiepartner beleefd tegemoet te treden en aan zijn argumenten eerlijk recht te doen.

Het wordt tijd dat christenen stelling durven te nemen. Ik ben gewoon eerlijk. Maar de waarheid is hard.
Het is n.b haast onmogelijk een goede Gods getrouwe gemeente te vinden, omdat in veel gemeenten God's richtlijnen al ondergeschikt zijn aan menselijke richtlijnen.

Knarf61

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Knarf61 » 03 nov 2022 18:13

Marnix schreef:Fijn dat ja na 135 pagina’s discussiëren eindelijk eht verlossende antwoord komt geven. Wat dom dat we het niet gelijk zagen, dat al die kerken die wel vrouwen in het ambt hebben allemaal de Bijbel totaal niet hebben gelezen en er zo naast zaten….. :roll: gelukkig heb jij alvast de helft van het forum het oordeel aangezegd…. :roll: en welkom ;-)

"Het oordeel aangezegd" zijn uw woorden. Er staan nu eenmaal zaken in de bijbel waarbij een andere uitleg niet mogelijk is. Toch presteren veel z.g "geleerde kerkmensen" om er toch weer een andere onlogische draai aan te geven, als bij zoveel zaken uit de bijbel. God heeft ons gewaarschuwd dit NIET te doen. We hebben n.b praktiserende homo's in het ambt (lees goed, ik veroordeel hun NIET), vrouwen in het ambt.... Omdat het niet meer van deze tijd is wat de bijbel er over zegt.
Al die compromissen die kerken sluiten met de werdeld... LGBT vlaggen hangen voor de parochie bij mij in mijn woonplaats..... In een kerk in wijk bij duurstede had men de kerk omgetoverd in een rommel markt, waar nota bene AFGODS BEELDJES werden verkocht. Ik was de enige die mijn mond open trok, en de rest verschool zich achter de pilaren. Regenboogkleuren (heilig symbool) wordt gewoon gedegradeerd tot een SYMBOOL van immoreel gedachtengoed !!!. Er moeten weer christenen komen die stelling durven te nemen en durven te vermanen. Wat Jezus vroeger zei over die : blinde gidsen" en "lauwe christenen" is weer zeer actueel. En als jullie het hier niet mee eens zijn, dan hoef je me niet van het forum af te schoppen, dan ga ik er uit eigen beweging wel af. God Bless

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cicero » 03 nov 2022 19:02

Knarf61 schreef:"Het oordeel aangezegd" zijn uw woorden. Er staan nu eenmaal zaken in de bijbel waarbij een andere uitleg niet mogelijk is. Toch presteren veel z.g "geleerde kerkmensen" om er toch weer een andere onlogische draai aan te geven, als bij zoveel zaken uit de bijbel. God heeft ons gewaarschuwd dit NIET te doen. We hebben n.b praktiserende homo's in het ambt (lees goed, ik veroordeel hun NIET), vrouwen in het ambt.... Omdat het niet meer van deze tijd is wat de bijbel er over zegt.
Al die compromissen die kerken sluiten met de werdeld... LGBT vlaggen hangen voor de parochie bij mij in mijn woonplaats..... In een kerk in wijk bij duurstede had men de kerk omgetoverd in een rommel markt, waar nota bene AFGODS BEELDJES werden verkocht. Ik was de enige die mijn mond open trok, en de rest verschool zich achter de pilaren. Regenboogkleuren (heilig symbool) wordt gewoon gedegradeerd tot een SYMBOOL van immoreel gedachtengoed !!!. Er moeten weer christenen komen die stelling durven te nemen en durven te vermanen. Wat Jezus vroeger zei over die : blinde gidsen" en "lauwe christenen" is weer zeer actueel. En als jullie het hier niet mee eens zijn, dan hoef je me niet van het forum af te schoppen, dan ga ik er uit eigen beweging wel af. God Bless

Ken jij de liefde van Christus?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2022 21:44

Knarf61 schreef:"Het oordeel aangezegd" zijn uw woorden. Er staan nu eenmaal zaken in de bijbel waarbij een andere uitleg niet mogelijk is. Toch presteren veel z.g "geleerde kerkmensen" om er toch weer een andere onlogische draai aan te geven, als bij zoveel zaken uit de bijbel. God heeft ons gewaarschuwd dit NIET te doen. We hebben n.b praktiserende homo's in het ambt (lees goed, ik veroordeel hun NIET), vrouwen in het ambt.... Omdat het niet meer van deze tijd is wat de bijbel er over zegt.
Al die compromissen die kerken sluiten met de werdeld... LGBT vlaggen hangen voor de parochie bij mij in mijn woonplaats..... In een kerk in wijk bij duurstede had men de kerk omgetoverd in een rommel markt, waar nota bene AFGODS BEELDJES werden verkocht. Ik was de enige die mijn mond open trok, en de rest verschool zich achter de pilaren. Regenboogkleuren (heilig symbool) wordt gewoon gedegradeerd tot een SYMBOOL van immoreel gedachtengoed !!!. Er moeten weer christenen komen die stelling durven te nemen en durven te vermanen. Wat Jezus vroeger zei over die : blinde gidsen" en "lauwe christenen" is weer zeer actueel. En als jullie het hier niet mee eens zijn, dan hoef je me niet van het forum af te schoppen, dan ga ik er uit eigen beweging wel af. God Bless


Oke doei. Dit forum is een plek voor christenen die met elksst op een respectvolle manier de dialoog willen aangaan, naar elkaar luisteren, van elkaar leren enzovoorts. Mensen die alleen maar denken de waarheid in pacht te hebben en die willen brengen zonder enig begrip voor andere meningen op te kunnen brengen, daar zitten we hier niet op te wachten. Ik ben christen en voor vrouwen in het ambt en sommige andere dingen ook en denk dat dat Bijbels gezien juist is wat er van ons als christenen wordt gevraagd. En als jij geen enkele intentie hebt om naar de mening van anderen te luisteren maar alleen komt waarschuwen dat jij weet hoe het zit in de rest het fout heeft zitten we niet echt op je te wachten. Als
Je alsnog inhoudelijk wil argumenteren ben je uiteraard wel welkom want we zijn hier zeer inclusief. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 03 nov 2022 22:46

Marnix schreef:Oke doei. Dit forum is een plek voor christenen die met elksst op een respectvolle manier de dialoog willen aangaan, naar elkaar luisteren, van elkaar leren enzovoorts. Mensen die alleen maar denken de waarheid in pacht te hebben en die willen brengen zonder enig begrip voor andere meningen op te kunnen brengen, daar zitten we hier niet op te wachten. Ik ben christen en voor vrouwen in het ambt en sommige andere dingen ook en denk dat dat Bijbels gezien juist is wat er van ons als christenen wordt gevraagd. En als jij geen enkele intentie hebt om naar de mening van anderen te luisteren maar alleen komt waarschuwen dat jij weet hoe het zit in de rest het fout heeft zitten we niet echt op je te wachten. Als
Je alsnog inhoudelijk wil argumenteren ben je uiteraard wel welkom want we zijn hier zeer inclusief. :-)


Hoezo doei? Spreek voor jezelf alsjeblieft, Marnix. Ik zie totaal geen disrespect, betweterigheid of gebrek aan liefde in de reactie van Knarf61, integendeel. Wat ik lees is (zijn of haar) bezorgdheid over hoe er (door nota bene christenen) met Gods Woord wordt omgegaan en die zorgen deel ik.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2022 23:12

DeDwaler schreef:Hoezo doei? Spreek voor jezelf alsjeblieft, Marnix. Ik zie totaal geen disrespect, betweterigheid of gebrek aan liefde in de reactie van Knarf61, integendeel. Wat ik lees is (zijn of haar) bezorgdheid over hoe er (door nota bene christenen) met Gods Woord wordt omgegaan en die zorgen deel ik.


Even teruglezen, het is een self fulfilling prophecy.

Knarf61: vrouwen in het ambt, regenboogvlaggen enz zijn fout. En als je het niet met me eens bent ga ik weg!

Ik ben het niet met hem eens. Dat ik doei zeg is omdat hij zelf heeft aangekondigd om dan weg te gaan.

Verder gaf ik ook aan dat iedereen welkom is maar dat er wel respectvol gediscussieerd kan worden met mensen die een andere mening hebben. Daar blijf ik bij. En dan bij je eerste bericht in aan discussie van 135 pagina’s roepen:” zus en zo is het en als het niet met me eens bent ben je een nep-christen die zijn eigen religie bedenkt” is niet heel respectvol.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 03 nov 2022 23:55

Marnix schreef:Even teruglezen, het is een self fulfilling prophecy.

Knarf61: vrouwen in het ambt, regenboogvlaggen enz zijn fout. En als je het niet met me eens bent ga ik weg!

Ik ben het niet met hem eens. Dat ik doei zeg is omdat hij zelf heeft aangekondigd om dan weg te gaan.


Ja, vind je het gek? Zo inclusief als jij het voorstelt is het hier niet...

Marnix schreef:Verder gaf ik ook aan dat iedereen welkom is maar dat er wel respectvol gediscussieerd kan worden met mensen die een andere mening hebben. Daar blijf ik bij. En dan bij je eerste bericht in aan discussie van 135 pagina’s roepen:” zus en zo is het en als het niet met me eens bent ben je een nep-christen die zijn eigen religie bedenkt” is niet heel respectvol.


Wat een flauwekul weer. Je geeft een grove misrepresentatie van wat iemand zegt om er vervolgens op los te kunnen gaan. Zo gaat het hier nu altijd.
.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Broeder » 04 nov 2022 00:42

Knarf61 schreef:"Het oordeel aangezegd" zijn uw woorden. Er staan nu eenmaal zaken in de bijbel waarbij een andere uitleg niet mogelijk is.


Ik ben een "geleerd kerkmens". En het is mijn stelling dat praktisch alles in de Bijbel voor variabele uitleg vatbaar is. Zegt de één "God is liefde", dan vind ik de tekst waarin God haat is. Zegt Paulus de ene keer "trouwen, niet aan beginnen" zegt ie de volgende keer "trouwen is het mooiste wat er is om de verhouding tussen Christus en z'n kerk te symboliseren".

Wat je bedoelt te zeggen, Knarf61, is dat er zaken in de Bijbel staan waarbij jij je geen andere uitleg kan voorstellen of deze zou accepteren. Da's prima, maar da's wat anders dan: er is geen andere uitleg mogelijk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2022 08:51

DeDwaler schreef:Ja, vind je het gek? Zo inclusief als jij het voorstelt is het hier niet...



Wat een flauwekul weer. Je geeft een grove misrepresentatie van wat iemand zegt om er vervolgens op los te kunnen gaan. Zo gaat het hier nu altijd.


Ik ga hier volgens mij altijd de dialoog aan met mensen die respectvol en inhoudelijk willen discussieren en dat is ook nu het geval. En als iemand zegt: “de Bijbel is glashelder dat vrouwen in het ambt en een homoseksuele relatie niet mogen en als je dat niet vindt ben je Hem niet waard en als je het niet met me eens bent ben ik weg” (heeft hij allemaal letterlijk gezegd) zeg ik “oke, doei”. Want blijkbasr is een geen ruimte voor meningsverschillen en dat is als je met elkaar wil discussieren funest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 04 nov 2022 10:16

Marnix schreef:Ik ga hier volgens mij altijd de dialoog aan met mensen die respectvol en inhoudelijk willen discussieren en dat is ook nu het geval. En als iemand zegt: “de Bijbel is glashelder dat vrouwen in het ambt en een homoseksuele relatie niet mogen en als je dat niet vindt ben je Hem niet waard en als je het niet met me eens bent ben ik weg” (heeft hij allemaal letterlijk gezegd) zeg ik “oke, doei”. Want blijkbasr is een geen ruimte voor meningsverschillen en dat is als je met elkaar wil discussieren funest.


Alsof iemand na het lezen van deze 135 pagina's tellende discussie niet tot de conclusie kan komen dat "vrouwen in het ambt niet mogen". Lees zelf hoe je direct reageert, terwijl er niets ongerijmds wordt gezegd.

Dat "als je het niet met me eens bent ben ik weg" lees ik zo niet. Dit staat er: "En als jullie het hier niet mee eens zijn, dan hoef je me niet van het forum af te schoppen, dan ga ik er uit eigen beweging wel af.". Dat versta ik als volgt: en als er hier geen ruimte is voor mijn mening dan hoef je mijn hand niet te forceren, maar dan hou ik de eer wel aan mezelf. Daar kan ik inkomen als ik op die manier zou worden verwelkomd.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 04 nov 2022 10:45

Nou ja, verwelkomt!

Hij komt binnenvallen met ''God's woord is duidelijk: geen vrouwen in het ambt, maar wel andere werkzaamheden binnen de gemeente.
Dit is de richtlijn die de Bijbel ons geeft, PUNT UIT."


En dan komen er beschuldigingen: "Laten we daar nou eens vanuit gaan. Er word m.b.t. maatschappelijke kwesties, over zoveel onderwerpen in de Bijbel gediscussieerd, geïnterpreteerd TOT MEN UITEINDELIJK DE UITKOMST KRIJGT DIE MEN GRAAG WIL HOREN. Oftewel wat de Bijbel zegt "die het gehoor kietelen". Of "MEN LOOPT LIEVER HUN EIGEN BEGEERTEN OF BEDENKSELS ACHTERNA". De Bijbel is duidelijk over dit soort zaken, en laten we ophouden om ALLES MAAR NAAR ONZE EIGEN HAND TE ZETTEN."

En dan een prachtige afsluiter:
"God zegt: "wie wat toevoegt aan het Woord of er wat aan af doet, is Mij het Koninkrijk niet waard.
Het feit dat dit met veel kwesties al gebeurd, de compromissen die kerken sluiten met de wereld is op zich al een teken van de Eindtijd.
Het doet mij denken aan de farizeeërs."

Nee kan kom je lekker binnen. Wat voor welkom moet je dat geven dan?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 04 nov 2022 11:32

naamloos schreef:Nou ja, verwelkomt!

Hij komt binnenvallen met ''God's woord is duidelijk: geen vrouwen in het ambt, maar wel andere werkzaamheden binnen de gemeente.
Dit is de richtlijn die de Bijbel ons geeft, PUNT UIT."


En dan komen er beschuldigingen: "Laten we daar nou eens vanuit gaan. Er word m.b.t. maatschappelijke kwesties, over zoveel onderwerpen in de Bijbel gediscussieerd, geïnterpreteerd TOT MEN UITEINDELIJK DE UITKOMST KRIJGT DIE MEN GRAAG WIL HOREN. Oftewel wat de Bijbel zegt "die het gehoor kietelen". Of "MEN LOOPT LIEVER HUN EIGEN BEGEERTEN OF BEDENKSELS ACHTERNA". De Bijbel is duidelijk over dit soort zaken, en laten we ophouden om ALLES MAAR NAAR ONZE EIGEN HAND TE ZETTEN."

En dan een prachtige afsluiter:
"God zegt: "wie wat toevoegt aan het Woord of er wat aan af doet, is Mij het Koninkrijk niet waard.
Het feit dat dit met veel kwesties al gebeurd, de compromissen die kerken sluiten met de wereld is op zich al een teken van de Eindtijd.
Het doet mij denken aan de farizeeërs."

Nee kan kom je lekker binnen. Wat voor welkom moet je dat geven dan?


Je moet niets, behalve niet net doen alsof 'voorstanders' minder resoluut zijn in hun uitspraken dan 'tegenstanders'. Lees je eigen berichten maar eens terug. Wat de 'tegenstanders' hier allemaal naar hun hoofd geslingerd krijgen daar lusten de honden geen brood van.
.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 04 nov 2022 11:41

Knarf61 schreef:Het wordt tijd dat christenen stelling durven te nemen. Ik ben gewoon eerlijk. Maar de waarheid is hard.
Het is n.b haast onmogelijk een goede Gods getrouwe gemeente te vinden, omdat in veel gemeenten God's richtlijnen al ondergeschikt zijn aan menselijke richtlijnen.


Je bent erg consequent. Je vindt dat veel christenen zich niet (meer) aan de Bijbel houden en dat het dus moeilijk is geworden om een goede gemeente te vinden.

Ik kan en moet je er natuurlijk op wijzen dat veel christenen zich wél voluit christen noemen, maar het toch niet eens zijn met jouw manier van Bijbel lezen. Zij lezen de Bijbel anders, kort gezegd: minder letterlijk. En hebben dus niet dezelfde zorgen als jij.
Maar ik realiseer me dat de belijdenis van die mensen in jouw ogen niet klopt. Je kunt jezelf wel christen noemen of christen wanen, maar als je zo overduidelijk die letterlijke woorden van de Bijbel niet naleeft, dan zit het toch niet goed. En daarmee kun jij eigenlijk niet anders dan je terugtrekken en in een veel kleinere kring je geloof delen (ik hoop in ieder geval dat je niet helemaal op jezelf alleen bent komen te staan en dat je geloofsgenoten gevonden hebt die jij wel als echte christenen ziet).

Maar er is wel een keerzijde, die ook verband houdt met de Bijbelse boodschap. En dat gaat precies over dit punt. Wat geef je op, als je vanwege je geloofsovertuiging zulke verregaande conclusies trekt, namelijk dat je je niet meer wilt voegen in een brede geloofsgemeenschap, waarin mensen samenkomen die niet allemaal hetzelfde denken en geloven? Ik denk dat je dan heel veel opgeeft. Ik denk zelfs dat een zelf gekozen isolatie tegen principes in gaat die Jezus ons heeft geleerd.

Ten eerste voelde Hij haarfijn aan dat scherpslijperij het wezen van Zijn Goede Boodschap makkelijk naar de achtergrond kon dringen. Jij haalde het voorbeeld aan van de hypocrisie van de farizeeërs en dat zou ook precies mijn voorbeeld zijn. Deze wetsgeleerden hadden de neiging om het geloof door middel van een zeer strak netwerk van bepalingen, voorschriften, pietepeuterige regels en wetten aan de mensen op te leggen. Het geloof kreeg iets verplichtends en eigenlijk communiceerden ze alleen nog maar vermaningen en opgestoken vingertjes. Raak niet, smaak niet, roer niet aan. Zijn reactie daarop was vaak niet misselijk (Mt 23,23):

Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden, want gij vertient de munte, en de dille, en den komijn, en gij laat na het zwaarste der wet, namelijk het oordeel, en de barmhartigheid, en het geloof. Deze dingen moest men doen, en de andere niet nalaten. Gij blinde leidslieden, die de mug uitzijgt, en den kemel doorzwelgt.

En let op. Hij gaat daar niet in tegen vrome lieden die helemaal geliberaliseerd zijn, die de Bijbel niet meer serieus nemen of allerlei menselijke bepalingen er bij hebben verzonnen. Nee, het waren hooggeachte, Bijbelgetrouwe, geestelijke leidsmannen die de Bijbel uit hun hoofd kenden en die bij alles wat ze zeiden de Schrift letterlijk citeerden en heel concreet maakten in de praktijk. Voor anderen en voor zichzelf. Zij waren de orthodoxie.
De reden dat Jezus hen niettemin zo hard aanvalt is dat ze het belangrijkste met hun ijver uit het oog verloren: het gaat om barmhartigheid, om geloof, om de juiste beoordeling van zaken. De lichtere dingen verdringen hier de zwaardere dingen, de echt belangrijke dingen. Het leek wel heel belangrijk en cruciaal wat de Schriftgeleerden altijd maar weer zeiden, maar ze sloegen toch de plank mis. Dat was Zijn kritiek.
Ik hoop niet dat je in je verwijdering van christenen die in jouw ogen niet orthodox genoeg zijn ook niet de wezenlijke, zwaardere dingen van de wet (God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf) uit het oog verliest.

En dat brengt me bij het tweede gevaar dat ik zie, wanneer je je terugtrekt, omdat je andere christenen geen christenen meer vindt of niet christelijk genoeg.
Je raakt de gemeenschap kwijt. En dat is ook een cruciaal deel van het Evangelie zoals dat in de Vroege Kerk werd verkondigd en vorm kreeg. De gemeente, in al haar diversiteit (allerlei volken, standen, talen komen er samen) is een lichaam, waarin heel verschillende leden onder het Hoofd Christus samenkomen. De verschillen zijn er, maar tellen niet meer mee. In Christus is noch man noch vrouw, noch slaaf, noch vrije. Oftewel, de gemeente kijkt niet naar elkaar, maar naar boven. Christus is het Hoofd der Kerk. En dat betekent niet dat er nu uniforme mensen samenkomen, die allen hetzelfde denken, doen en geloven. Alsof we opnieuw een soort juk van slavernij opgelegd krijgen, namelijk het onvrije idee dat je niet vrij bent, maar in de maat moet lopen. Nee, de eenheid zit hem in de gedeelde verlossing, bevrijding en genade. De verschillen waren er, ook in opvatting (er waren joodse en Griekse christenen; nou, dan heb je wel een verschillende achtergrond en opvoeding gehad), maar die verschillen waren niet meer doorslaggevend. Zo kon de gemeente ook groeien. Omdat ze open stonden voor iedereen die geïnteresseerd was. En laat die groei nu net een van de cruciale kenmerken zijn van Jezus' verkondiging. Tot aan de einden der aarde, "opdat Mijn huis vol worde". Het mosterdzaad. Lees Handelingen, hoe het Evangelie als een lopend vuur zijn weg vindt.
Het is een kenmerk van het christelijk geloof, dat men deelt. In de samenkomst, in de diaconie, in brood en wijn bij het avondmaal, in het feit dat we allen kinderen van God en broeders en zusters van elkaar worden genoemd, in het feit dat onze godsdienst als volgt kan worden getypeerd: weduwen en wezen bezoeken, herbergzaam zijn, het verloren vinden en zoeken, de heggen en de sloppen doorgaan om mensen uit te nodigen.
Dit gemeenschappelijk is een wezenskenmerk van de christelijke gemeente. Zo stonden die eerste gelovigen ook bekend. Zij kwamen samen en hadden alles gemeenschappelijk. En dat kenmerk hebben grote groepen christenen nog steeds. Van Orthodox, via Leger des Heils tot aan moderne christenen. Zij geven om andere mensen, omdat hun leven wordt geleid door de liefde van Christus. Nog een mooi stukje uit Mattheus:

Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien en gespijzigd, of dorstig en te drinken gegeven? En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien en geherbergd, of naakt en gekleed? En wanneer hebben wij U krank gezien of in de gevangenis en zijn tot U gekomen? En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u, voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, hebt gij dat Mij gedaan.

Er is een wereldwijde gemeenschap van christenen die dit nog steeds praktiseert. En dat ga jij nu achteloos negeren? Is jouw visie van zodanig groot belang dat je deze opdracht en deze belofte (opdat wij allen één zijn) laat voor wat het is en je niet meer wilt inlaten bij die kerk van alle tijden en alle plaatsen?

Ik heb best respect voor je consequente en consistente benadering die volgt uit je opvatting over hoe je de Bijbel moet lezen. Maar dit, wat ik je nu voorhoud heb je toch ook wel gelezen? En dat neem je hopelijk net zo serieus als al de teksten waarmee je anderen nu serieus op hun dwalen wijst.

De Bijbel als richtsnoer. Zeker. Maar dan ook die gedeelten die misschien meer ruimte geven aan anderen dan aan jezelf. Is het ook niet christelijk om jezelf niet meer op de voorgrond of centraal te stellen? Probeer anderen hierin ook hoger te achten dan jezelf.
Dat is ook een Bijbels oproep. Moeilijk, maar wel zegenrijk.
Wees niet alleen hoorder (lezer) van het Woord, maar vooral ook dader!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2022 13:12

DeDwaler schreef:Alsof iemand na het lezen van deze 135 pagina's tellende discussie niet tot de conclusie kan komen dat "vrouwen in het ambt niet mogen". Lees zelf hoe je direct reageert, terwijl er niets ongerijmds wordt gezegd.


Die reactie komt voort uit de binnenvaller: zo nu zal ik ff vertellen hoe het zit en als je het niet met me eens bent ben je geen echte christen. Ik denk dat je in weinig kringen dan enthousiast onthaald zou worden. Maar zoals ik al zei, hij (gezien het gebrek aan subtiliteit vermoed ik dat het een man is, wat maar weer bewijst dat het een zegen is dat ook vrouwen wat te zeggen hebben) is van harte welkom om inhoudelijk en respectvol de dialoog aan te gaan en dan hoeven we het helemaal niet met elkaar eens te zijn. Ik ken heel veel mensen die niet voor vrouwen in het ambt zijn waar ik prima mee kan praten, ook al zijn we het niet eens. Maar die beginnen een gesprek niet zo….

Dat "als je het niet met me eens bent ben ik weg" lees ik zo niet. Dit staat er: "En als jullie het hier niet mee eens zijn, dan hoef je me niet van het forum af te schoppen, dan ga ik er uit eigen beweging wel af.". Dat versta ik als volgt: en als er hier geen ruimte is voor mijn mening dan hoef je mijn hand niet te forceren, maar dan hou ik de eer wel aan mezelf. Daar kan ik inkomen als ik op die manier zou worden verwelkomd.


Dat zegt hij niet, hij zegt: als jullie het niet met mij eens zijn ben ik weg. Hij zei: regenbloogvlaggen en zo, verschrikkelijk. Vrouwen in het ambt: Bijbels onjuist (mening zonder onder bouwing) en als jullie het daar niet mee eens zijn ga ik hier weer weg. Dat moet je niet verdraaien naar “ik mag hier mijn mening niet geven” want dat mag wel, maar hij kan niet verwachten dat iedereen het dus maar met hem eens is.

Wij denken over veel dingen ook niet hetzelfde maar dat wil niet zeggen dat je hier je mening niet zo mogen geven. Mensen zijn het er hooguit niet mee eens, als het goed is onderbouwen ze waarom en dan heb je een dialoog / discussie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten