de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 14:50

Race406 schreef:Als een (vrouwelijke) predikant als boodschap heeft "Buiten Jezus is geen leven maar een eeuwig zielsverderf!" dan is dat niet dichtbij het Woord, dan IS dat het Woord!

Ja, en wat zei ze verder?
Bijvoorbeeld, hoe kun je Jezus vinden en hoe word ik bekeerd?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 14:54

Johan100 schreef:hmm, zonder te veroordelen moet ik toch wel erg denken aan de tekst uit 2 Tim.4: zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
Het kan niet zo zijn dat God in Zijn Woord spreekt over het ambt voor de man en vervolgens God een vrouw roept tot het ambt. Er zijn al diverse bijbelteksten aangehaald waar het erover gaat.

Precies!
Johan100 schreef: Het gevaarlijke is dat preken schitterend kunnen lijken, fijn om te horen en ontroerend kunnen zijn, dicht bij het Woord, maar het net niet is en dan is het niks.

Het kan heel dichtbij komen, zeker als er naar de mond wordt gepredikt.
Maar wordt het rechtsnijdende Woord verkondigt?

De Heere kan met een kromme stok recht slaan, zeker. Dus iemand kan zeker stilgezet worden door een getuigenis uit de mond van een vrouw.
Moet zij daarvoor een theologische studie hebben gevolgd en op de kansel staan? Nee.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 14 jan 2016 14:55

Chaya schreef:Sjors, dat is niet de rechte kerkordelijke weg!
Je had er uit mogen lopen als ze een onbijbelse dwaalleer had verkondigd, maar dat weet je dus niet.
Verder kun je ook heel goed een deuk oplopen bij een mannelijke voorganger. Het is maar dat je het weet.


Dat is behoorlijk inconsequent geneuzel wat je nu neerzet Chaya. Eerst aankomen zetten met een orde door God bepaald, maar vervolgens zou het wel in orde zijn als deze vrouw maar geen dwaalleer zou verkondigen? Een vrouwelijke voorganger is per definitie een dwaling/dwaallerares Chaya!

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Race406 » 14 jan 2016 15:11

Chaya schreef:Ja, en wat zei ze verder?
Bijvoorbeeld, hoe kun je Jezus vinden en hoe word ik bekeerd?

Knielen aan de voet van het kruis, dan is er genade en vrede ook voor jou te verkrijgen!
Meer is het niet. We moeten het niet ingewikkelder maken dan het is.
Als theologie en dogmatiek de mensen in de weg gaan staan om tot Christus te komen dan is er iets grondig mis!
Hiermee zeg ik niet dat theologie en dogmatiek onnodig zijn overigens... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 15:19

_Sjors_ schreef:Dat is behoorlijk inconsequent geneuzel wat je nu neerzet Chaya. Eerst aankomen zetten met een orde door God bepaald, maar vervolgens zou het wel in orde zijn als deze vrouw maar geen dwaalleer zou verkondigen?

Dank je voor het compliment. :mrgreen:
Nogmaals, de orde is helder. Maar als jij vanwege omstandigheden onwetend onder het gehoor van een vrouwelijke predikant terecht komt, kun je niet zomaar de kerk uitlopen, dat is op zich geen reden.
Dan had je eerder al rechtsomkeert moeten maken, nl. vóór de kerkdeur.
Vooraf even kijken wie een preekbeurt heeft, op de website of in een plaatselijk krantje.
Ik zag bij binnenkomst pas dat er een vrouwelijke predikant de dienst zou leiden, ik kreeg een liturgie uitgereikt.
Maar je kunt het niet maken door dan bot weg te lopen.
Als zij halverwege in haar verkondiging iets gezegd zou hebben wat haaks op de Bijbel staat, had je dat recht wel.
En dan zou ik haar na de dienst op één of andere manier benaderen, schriftelijk of zo.
_Sjors_ schreef:Een vrouwelijke voorganger is per definitie een dwaling/dwaallerares Chaya!

Ben ik niet met je eens en vind ik erg zwart wit. (maar past wel bij jou)
Het kan nl. ook nog zo zijn dat ze theologie is gaan studeren en na haar bevestiging tot een ander inzicht is gekomen.
Een predikant moet ook bekeerd worden Sjors!
Misschien had zij wel een roeping, maar niet van de Heere Zelf en daar gaat het om.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 15:37

Race406 schreef:Knielen aan de voet van het kruis, dan is er genade en vrede ook voor jou te verkrijgen!
Meer is het niet. We moeten het niet ingewikkelder maken dan het is.
Als theologie en dogmatiek de mensen in de weg gaan staan om tot Christus te komen dan is er iets grondig mis!
Hiermee zeg ik niet dat theologie en dogmatiek onnodig zijn overigens... :wink:

Beste Race, dat is niet het volle evangelie.
Wij zijn niet in staat om echt de Heere Jezus te volgen, als we geen inzicht hebben gekregen in Zijn lijden en sterven.
Als zij niet gewezen heeft op die Borg en Zaligmaker die wij nodig hebben om Hem lief te krijgen, is dat dus niet bijbels.
Pas dan leren wij de toevlucht te nemen tot Christus, aan de voet van het kruis.
En dat leren ze wel in jouw kerk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Johan100 » 14 jan 2016 16:26

Chaya schreef: De Heere kan met een kromme stok recht slaan, zeker. Dus iemand kan zeker stilgezet worden door een getuigenis uit de mond van een vrouw. Moet zij daarvoor een theologische studie hebben gevolgd en op de kansel staan? Nee.


Ja, inderdaad, dat denk ik ook. En vrouwen hebben zoveel andere mooie taken en dingen die ze kunnen doen. Lees het maar in de bijbel.

Als we het over een man in het ambt hebben, kan diegene theologie gestudeerd hebben, de dogma's kennen en toestemmen, verstandelijk er ver in mee komen en zonder van God zelf geleerd te zijn en zonder een ontdekte en opgeraapte zondaar te zijn met een roeping, op de kansel staan. Ook dat zou niet de weg moeten zijn m.i.
Nu gaat het over een vrouw op de kansel, wat dus tegen het Woord ingaat.

Als de Heere op die manier iemand raakt, ik ben er voorzichtig in, zal je m.i.wel bekennen dat een vrouw in het ambt niet naar het Woord is en een ongehoorzaamheid aan God. Dan blijf je een vr. ds niet achternalopen. Wat een wonder dat de Heere dan toch in Zijn voorzienigheid een woord heeft willen gebruiken. Zoals er mensen uit de Roomse kerk getrokken worden. Zomaar een gedachte.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 14 jan 2016 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 16:41

Johan100 schreef:Als we het over een man in het ambt hebben, kan diegene theologie gestudeerd hebben, de dogma's kennen en toestemmen, verstandelijk er ver in mee komen en zonder van God zelf geleerd te zijn en zonder een ontdekte en opgeraapte zondaar te zijn, op de kansel staan.

Zo is het. Daarom zei ik eerder: ook een dominee moet bekeerd worden.
Johan100 schreef:Als de Heere op die manier iemand raakt, ik ben er voorzichtig in, zal je m.i.wel bekennen dat een vrouw in het ambt niet naar het Woord is en een ongehoorzaamheid aan God. Dan blijf je een vr. ds niet achternalopen

Maar dat beweerde ik ook niet!
En ik ben van mening dat je geen enkele dominee, dus ook geen mannelijke, achterna moet lopen.
Johan100 schreef:Zoals er mensen uit de Roomse kerk getrokken worden.

God zal hen overal vandaan halen. Zelfs als het een "valse" kerk zou betreffen, want dan leidt hij hen naar de plaats waar ze die redelijke onvervalste melk kunnen verkrijgen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Johan100 » 14 jan 2016 16:51

Chaya schreef:
Maar dat beweerde ik ook niet!
En ik ben van mening dat je geen enkele dominee, dus ook geen mannelijke, achterna moet lopen.


Ik zei ook niet dat jij het beweerde.

Zeker!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cathy » 14 jan 2016 17:12

Beste Race, dat is niet het volle evangelie.
Wij zijn niet in staat om echt de Heere Jezus te volgen, als we geen inzicht hebben gekregen in Zijn lijden en sterven.
Als zij niet gewezen heeft op die Borg en Zaligmaker die wij nodig hebben om Hem lief te krijgen, is dat dus niet bijbels.
Wat jammer dat op dit forum met een paar knetterharde pennenstreken zo wordt gereageerd op zulke tere dingen als Race heeft beschreven.
:(
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Johan100 » 14 jan 2016 18:19

Deze discussie bevind zich op glad ijs zo volgens mij.
Ik denk ongeveer te weten hoe Chaya het bedoelt.
De kernboodschap is inderdaad Christus en Dien gekruisigt. Fijn dat het Race raakte. Mooi om te horen!
Een evenwichtige prediking bestaat uit de volle raad Gods inclusief de zonde en weten waarvan we verlost moeten worden.
Daarnaast, wil je verder groeien, de uitlegging en het geloof van alle heilsfeiten en Gods eigenschappen.
Daarnaast zijn er nog meer voorschriften vanuit de bijbel zoals het handhaven van de tucht, etc.

Waar God werkt en doorwerkt zullen ook deze dingen aan de orde komen m.i.
En niet in een kerk met een vrouw als voorganger of een onbekeerde man of onbekeerde ouderlingen/diakenen m.i.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 20:23

Cathy schreef:Wat jammer dat op dit forum met een paar knetterharde pennenstreken zo wordt gereageerd op zulke tere dingen als Race heeft beschreven.
:(

Goed lezen Cathy! Ik heb niets gezegd over de beleving van Race, maar ik zet kanttekeningen bij het evangelie die deze voorganger verkondigt en dat is niet het volle Bijbelse evangelie!
De rede kan soms hard zijn, als maar de helft of minder verkondigd wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 14 jan 2016 22:37

Chaya schreef:Ben ik niet met je eens en vind ik erg zwart wit. (maar past wel bij jou)


Zelfs mijn Bijbel is zwart op wit! ::))


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cathy » 14 jan 2016 22:50

Chaya schreef:Goed lezen Cathy! Ik heb niets gezegd over de beleving van Race, maar ik zet kanttekeningen bij het evangelie die deze voorganger verkondigt en dat is niet het volle Bijbelse evangelie!
De rede kan soms hard zijn, als maar de helft of minder verkondigd wordt.

Ik lees heel goed Chaya.
Ik lees dat jij het nodig vindt een preek te bekritiseren die je niet eens hebt gehoord en die door Race als heel bijzonder is ervaren.
O, dat virtuele opgeheven vingertje van je.....
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor jaapo » 14 jan 2016 23:19

Sjors bestookt mij een aantal postings terug met een aantal Bijbelteksten die over de liefde gaan. Nou daar ben ik het van harte mee eens, met die teksten. Maar in het licht van de discussie over het onderwerp, is dit een nogal zware reactie op een niet zo zwaar onderwerp. De suggestie is, dat ik niet de ware betekenis van liefde in de bijbel weet, terwijl hij het juist van liefde vindt getuigen, als je alles, wat in strijd is met Gods Woord, sterk afkeurt. Daar zit em nou juist de kneep: iedere gelovige interpreteert Gods Woord weer net even anders. Ik sluit me aan bij hen die de bijdrage van Race ontroerend vonden. Evenzeer bij degenen die het weglopen van Sjors bij een vrouwelijke predikant onacceptabel vinden. Ik kan bij zo'n houding weinig christelijks ontdekken en zeker geen daad van liefde. De vrouw in het ambt mag niet van God volgens Zijn Woord? 1. kerken, zoals we die nu kennen, waren er nog niet in de tijd van de bijbelschrijvers. 2. Is een mening van Paulus Gods Woord? Daar hadden we het al eerder over in enkele andere topics. En verder ga ik niet in herhaling vallen; zie mijn eerdere reactie op Sjors.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten