de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 11 jan 2016 22:51

Vrouwen en interpreteren... #-o
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor dalethvav » 12 jan 2016 10:25

Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 12 jan 2016 10:30

Beste dalethvav,

U gaat behoorlijk off topic met uw stelling.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor dalethvav » 12 jan 2016 12:26

_Sjors_ schreef:Beste dalethvav,

U gaat behoorlijk off topic met uw stelling.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.

Weet ik!!
Ik ga (ook nu weer) hier "slechts" of topic.
Als je stelt "Mijn intentie is dan ook in veruit de meeste gevallen niet om een discussie aan te gaan, maar om mijn visie neer te zetten." dan ga je niet slechts off topic, zoals ik maar dan ga je off forum.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor jaapo » 12 jan 2016 16:04

De discussie laait weer op, maar die ene vraag werd nog niet adequaat beantwoord. Dus nog eens: De tegenstanders vinden dus, dat al die duizenden kerkdiensten, uitvaarten en andere verkondigende samenkomsten, door een vrouw geleid of ten minste begeleid als ambtsdrager, niet uit de Heilige Geest waren, maar ingefluisterd door de Satan en dus hebben al die duizenden toehoorders in die diensten stenen voor brood gekregen, want de Geest wilde hier niet werkzaam zijn. Zie ik dit goed zo? Ja of nee, in beide gevallen graag een eerlijke toelichting.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 12 jan 2016 16:19

jaapo schreef:Zie ik dit goed zo? Ja of nee, in beide gevallen graag een eerlijke toelichting.

Nee, wat mij betreft niet. Het gaat even niet over de inhoud van ambt, hoe een vrouw dit invult.
Het gaat over de Bijbelse norm hiervoor en de achtergronden waaruit bepaald wordt dat een vrouw in onze huidige maatschappij gelijk staat met de man. Dat is dus cultuurbepaald en tijdgebonden, en de Bijbel is dat niet!

Waar de acceptatie van de vrouw in het ambt is doorgedrongen, veranderen meer zaken trouwens.
Kort gezegd, we moeten ons niet laten meeglijden met de tijdgeest, maar onverkort vasthouden aan hetgeen de Bijbel ons leert.

jaapo schreef:maar ingefluisterd door de Satan en dus hebben al die duizenden toehoorders in die diensten stenen voor brood gekregen,

Dat hoeft dus niet persé bij een vrouw geweest te zijn, maar kan ook bij een mannelijke voorganger gebeuren. Een zgn. dwaalleraar, ook hiervoor waarschuwt de Bijbel ons.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 12 jan 2016 16:23

Beste dalethvav,

Discussiëren en geloven gaan niet samen. Dat komt omdat geloof voornamelijk, zo niet louter alleen, op aannemen berust. Verder wil ik u erop wijzen dat u zelf in uw antwoord vermeld dat discussiëren het volgende ook inhoud:

dalethvav schreef:waar mensen met een gemeenschappelijke interesse informatie, meningen en standpunten kunnen uitwisselen.


Volgens mij doe ik dat. En verder ga ik in de meeste gevallen niet, omdat geloven voornamelijk berust op aanname! En een aanname is de dood in de pot wbt een discussie als ik het allemaal goed begrijp. Medebepalend voor het niet aangaan van de discussie is omdat ik polarisatie wil voorkomen. Overigens vind ik de discussie sowieso ver te zoeken, want in de meeste gevallen komt het mij over als debatteren, met een zeer sporadische knieval richting de tegenpartij.

Ik blijf nog ff on forum hoor!

Mijn excuses voor het off topic gaan, ik zal het hierbij laten.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor jaapo » 12 jan 2016 22:12

@chaya: (16:19): Jammer, jouw antwoord is geen antwoord. Het is niet recht door zee, maar volgt een vaag kronkelpaadje. De vraagstelling is naar mijn mening helder.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 13 jan 2016 06:46

jaapo schreef:De discussie laait weer op, maar die ene vraag werd nog niet adequaat beantwoord. Dus nog eens: De tegenstanders vinden dus, dat al die duizenden kerkdiensten, uitvaarten en andere verkondigende samenkomsten, door een vrouw geleid of ten minste begeleid als ambtsdrager, niet uit de Heilige Geest waren, maar ingefluisterd door de Satan en dus hebben al die duizenden toehoorders in die diensten stenen voor brood gekregen, want de Geest wilde hier niet werkzaam zijn. Zie ik dit goed zo? Ja of nee, in beide gevallen graag een eerlijke toelichting.


Het antwoord is een eenduidend ja.
Het is duidelijk, gezien sommige reacties in dit topic dat de reformatorische mens nog er vast zit in het oude denken.
Maar de Heilige Geest des Heeren die alles leidt en bestuurt vanuit het hart van de mens die Hem toelaat, die bestuurd en begeleidt het Al!
Als iemand op bovenstaande vraag nee zegt, dat is toch wel een ernstige veroordeling en oordeel ten opzichte van Dienaars des Woords, mensen die samengekomen zijn in de naam de Heeren, des Allerhoogste God.
Daar heb je van af te blijven, van het oordeel daarover.
je wordt met dezelfde maat ooit dan gewogen en gemeten
De Heilige Geest toe laten in u / jou persoonlijk leven....kent u / jij dat? Geleidt worden door Zijn Heilige Geest op alle terreinen van het leven.
Dan begrijp je wat ik bedoel met bovenstaande.....de bijbel stopt niet, maar werkt door zoals wel vast bekend klinkt voor de reformatische mensen, via het Woord van de Heere en Zijn Heilige Geest. (door Woord en Geest)
Maar kent u / jij dat ook in je eigen persoonlijke leven en staat u / jou hart hier voor open?
Lees zo ook onderstaand citaat mbt het onderwerp van dit topic.


Het antwoord ja, kan verhelderd worden met onderstaand citaat, wat ook in de allereerste post van dit veelzijdige en van alles bijhalende topic al geplaatst stond, om even weer tot de kern van dit topic terug te komen

"We moeten ook letten op de wegen die de Geest met zijn kerk gaat. Wanneer wij zeggen dat wij op nieuwe vragen een antwoord vinden door Schriftstudie is dat eenzijdig. We moeten eraan toevoegen: en door te letten op wat de Geest doet. Dat is gereformeerd, maar dat is ook bijbels. Heel de bijbel door ontdekken we dat gelovigen nieuwe wegen in durfden slaan, wanneer ze ontdekten dat God hen met zijn Geest vooruitging.
Heel in het bijzonder lezen we dat in de Handelingen der Apostelen. Petrus zou nooit het huis van de heidense hoofdman Cornelius zijn binnengegaan, als Gods Geest hem niet vooruit gegaan was (Hand. 10:47). Het apostelconvent in Jeruzalem komt tot diep ingrijpende bijstellingen ten gunste van christenen uit de heidenen, omdat ze doordrongen zijn van het feit, dat dezelfde Geest werkt in jood en heiden (Hand. 15:28,29). De oplossingen die dan gekozen worden zijn later weer veranderd, maar voor toen waren ze zeer noodzakelijk als antwoord op het werk van God door de Geest. De Geest verbindt mensen aan Christus. De Geest schenkt vruchten vanuit deze levende gemeenschap met Christus. Daaraan kenden zij en kennen wij het werk van de Geest.

Het is begrijpelijk dat reformatorische christenen, voor wie de Schrift het laatste woord heeft, in de vorige eeuw niet meteen enthousiast waren toen de vrouw in het ambt werd gepropageerd. Hun aarzeling: is dit wel Gods bedoeling, was voor de hand liggend. We zijn intussen vele jaren verder. Steeds meer voorbeelden zijn te noemen van vrouwen, die met gaven van hoofd en hart de kerk dienen in het ambt, daarbij niets anders begerend dan de gemeente te bewaren bij het evangelie van de gekruisigde Christus. Zij zien zegen op hun werk. Wij allemaal kunnen die zegen zien. De vraag is of we dit ook als werk van de Geest durven benoemen, en dan geleerd door Woord en Geest beide, onze standpunten durven herzien. Is dat nodig? Ik denk van wel. Het hoeft niet van vandaag op morgen. De angst om na zoveel jaar alsnog aan te haken bij een seculier emancipatiestreven dat eerst werd afgewezen is begrijpelijk. We kunnen echter ook te star zijn. We kunnen ook weigeren ons werkelijk rekenschap te geven van wat de Geest ons schildert.

Mijn verwachting is dat steeds meer vrouwen, die van harte het geloof van de kerk van alle eeuwen uitdragen, de kerk in het ambt zullen gaan dienen. Daaraan gekoppeld is mijn verwachting dat langs deze weg het verzet tegen de vrouw in het ambt zal afnemen. Niet vanwege subjectieve gevoelens, ook niet vanwege een verlate erkenning van noodzakelijke emancipatie, maar vanwege het feit dat de Geest ons zelf het duidelijk zal maken: dit is goed, vrouwen die zich geroepen weten, vergissen zich niet met de beste bedoelingen, maar zijn daadwerkelijk door Mij in dienst genomen. Het is trouwens een van tweeën: óf vrome inbeelding óf roeping van God. Hier lijkt me geen derde weg mogelijk."


bron: Wim Dekker, IZB blad kontekstueel nr3
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 13 jan 2016 10:31

Johan100 schreef:hmm bedankt Sjors, ik heb er kennis van genomen. Arminiaans.


Wat bedoeld u met Arminiaans?


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 13 jan 2016 10:34

MoesTuin schreef:Het is duidelijk, gezien sommige reacties in dit topic dat de reformatorische mens nog er vast zit in het oude denken.


God heeft Zijn eigen cultuur en die is niet tijdgebonden! Kwestie van natuur!


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 13 jan 2016 11:39

jaapo schreef:@chaya: (16:19): Jammer, jouw antwoord is geen antwoord. Het is niet recht door zee, maar volgt een vaag kronkelpaadje. De vraagstelling is naar mijn mening helder.

Neem even de moeite om het hele topic door te lezen. Ik heb alles al uitgelegd.

Het is zoals het is. Je kunt je onverkort vasthouden aan de Bijbel of je kunt je mee laten nemen door tijdverschijnselen, m.a.w. zoals de maatschappij verandert, dient de kerk ook maar te moeten veranderen.
Dat toont slappe knieën aan en daar wordt de Kerk niet steviger van!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 13 jan 2016 12:01

Chaya schreef:Het is zoals het is. Je kunt je onverkort vasthouden aan de Bijbel of je kunt je mee laten nemen door tijdverschijnselen, m.a.w. zoals de maatschappij verandert, dient de kerk ook maar te moeten veranderen.
Dat toont slappe knieën aan en daar wordt de Kerk niet steviger van!
Met de tijd meegroeien en intussen zoeken hoe de bijbelse principes daarin passen, dat toont leven.
Niet met de tijd meegaan en vervallen tot biblicisme en wetticisme toont doodsheid, en het bezorgt de kerk terecht een slechte naam.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Johan100 » 13 jan 2016 13:24

Meneer Wim Dekker verkracht ook het Woord dus. Tot deze conclusie kom ik na kennis genomen te hebben van bovenstaand stukje en meerdere.

1 kor. 11. Want eerstelijk, als gij samenkomt in de Gemeente, zo hoor ik, dat er scheuringen zijn onder u; en ik geloof het ten dele;
19 Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 13 jan 2016 13:28

Johan100 schreef:1 kor. 11. Want eerstelijk, als gij samenkomt in de Gemeente, zo hoor ik, dat er scheuringen zijn onder u; en ik geloof het ten dele;
19 Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.


Amen! Bedankt voor dit stukje Schrift, zo is het ook nog eens. Dat zet zaken weer in perspectief voor vandaag. ::))


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten

cron