de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 30 mei 2022 17:02

Als ik in de CGK zou zitten en voorstander zou zijn van de vrouw in het ambt zou ik me niet onder druk gezet voelen door de soms strenge terechtwijzing die na het synodale besluit te horen was. Sowieso moeten we niet te rade gaan bij de wereld die weer eens "enorm geschokt" is door de orthodoxe opvattingen. De wereld is niet de bondgenoot van christenen die de vrouw in het ambt goedkeuren. Nee, ik zou mijzelf in de spiegel aankijken, wetend dat ik mijn standpunt ook op Bijbelse gronden heb gemaakt en ook vrij beslist. Mijn geweten klaagt mij niet aan. Ik ben in mijn gemoed ten volle verzekerd!
De troost is: komt tijd, komt raad. Het orthodoxe standpunt zal langzamerhand in kracht afnemen. Nu al blijkt de synodale uitspraak niet echt af te dwingen. Immers, dan zou men verantwoordelijk zijn voor een beschamende kerkscheuring. Oftewel, de standpunten zijn weer eens stevig op tafel gelegd. In het formele gremium trekt de orthodoxie (dankzij hun standpunt dat vrouwen buiten de beraadslaging houdt) aan het langste eind, maar in de gewone, informele verhoudingen heeft een groot deel zich al lang verzoend met een liberalere praktijk en voelt men daarbij geheel geen gewetensnood, omdat er ook Bijbelse argumenten voor hun standpunt zijn.
Verstandigste keus is nu: de boel de boel laten, het niet nog eens op de spits drijven en het over 10 jaar (2+8 dus), wanneer de kerken er weer heel anders uitzien, nog eens bekijken.
Vrijheid, blijheid. Mooie Bijbelse begrippen. Paulus en Apollos in één kerk. Laten we de vrede bewaren en toch onze eigen visie trouw blijven.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2022 21:47

naamloos schreef:Wat vond ik het een beschamende vertoning gisteren op nieuwuur over de scheuring van de CGK die onafwendbaar lijkt te zijn m.b.t. de vrouw in het ambt.
Een zaal vol mannen die 21 dagen aan het vergaderen zijn geweest over hun interpretatie of de vrouw wel of niet in het ambt mag.
Eigenlijk zouden mannen daar helemaal niet over moeten gaan vind ik. Laat een vrouw zelf maar onderzoeken of ze wel of geen ruimte ziet voor die taak als ze door de gemeente gekozen wordt.
Moet je voorstellen dat er alleen vrouwen in de synode zitten die jarenlang vergaderen of mannen nog wel in de CGK kunnen/mogen blijven m.b.t. Timotheus 2: 8: Ik wil dat de mannen overal waar ze bidden de handen vol toewijding opheffen, zonder wrok of onenigheid.
Nou, in ieder geval is 1 ding zeker, eensgezindheid was er niet. En volgens mij bidden ze ook niet met opgeheven handen.
Maar dat schijnt dan weer wel een cultuurdingetje te zijn wat je niet letterlijk hoeft te nemen.
Jaja, 'we moeten gehoorzaam zijn' hoorde ik gisteren van iemand op nieuwsuur. Als ze dan eens met zichzelf beginnen ipv zich te focussen op vrouwen!
Het lijkt me allemaal geen reclame voor de kerk en het christendom, wel een blamage.



Nou inderdaad, heb even Nieuwsuur terug gekeken

https://nos.nl/nieuwsuur/video/2430595- ... ehoorzamen

maar wat een beschamende vertoning (voor de wereld maar ook voor de kerk en zelfs voor de eigen kerkgemeenschap de CGK)

De Christelijke Gereformeerde Kerk is er allang niet meer in wezen, ja op papier alleen bestaat de CGK nog als je het heel letterlijk neemt, en dat neemt een deel van de Christelijke Gereformeerde Kerk.

In wezen houdt men zich zelf helemaal voor de gek
En men slaat zo de plank mis door te zeggen dat je gehoorzaam moet zijn aan het Woord.
Maar wat als dit enkel eenzijdig bezien wordt naar den letter?

Voor of Tegenstanders van de vrouw in het ambt.
Voor of Tegenstander van de man in het ambt.
Het hoort niet eens een vraagstuk te zijn, waar hebben we het over?

Als een man of vrouw geroepen is en zich geroepen mag weten door God in dienst van Hem
Het is goed!
Wat vreselijk voor de vrouwen in de kerken die niet de ruimte krijgen binnen hun gemeentes om aan de roeping van God om predikante te worden, geen uitvoering kunnen geven en de Heilige Geest hierdoor een halt wordt toegeroepen door mensen.
Gelukkig gaan de tijden door en ook kerken waar nu geen ruimte is voor de vrouw in het ambt, het veranderd in rap tempo
Gods Geest laat zich gelukkig niet stoppen, door niets en niemand.
Gods Geest is wars van kerkmuren en gaat hier dwars door heen.
Gods Geest maakt vrij, ook de vrouw die zich geroepen weet in Zijn dienst, Vrij zijn door Zijn Geest in Christus.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2022 22:48

Herbster schreef:Dan zijn we het met elkaar eens! En blijkbaar nemen we allebei de vrijheid om de bijbel soms naar eigen inzicht uit te leggen.


Het is niet alleen mijn eigen inzicht. Dat er christenen zijn die voor vrouwen in het ambt zijn wil niet zeggen dat ze de Bijbel niet zo serieus nemen en alleen willen geloven als het hen uitkomt. Uitleggen naar inzicht is prima maar dat is wat anders dan de Bijbel als een van de vele boeiende boeken en Jezus als een van de vele interessante figuren zien en overal een beetje de dingetjes die je aanspreken vandaan plukken.

Ik geloof dat God vrouwen gebruikt in het werk van zijn Kerk en zijn Koninkrijk dat komt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 31 mei 2022 07:59

Herbster schreef:Ik snap wat je bedoelt, zo heb ik ook jarenlang gedacht. Alleen vind ik juist dat je je verstand moet uitschakelen om de bijbel als letterlijk waar en onfeilbaar te kunnen lezen. De voorbeelden daarvoor zijn talloos. Alleen is mijn ervaring dat juist orthodoxe christenen dit niet willen zien, ze schakelen juist hun gezond verstand uit, omdat ze uit alle macht de bijbel als gods onfeilbaar woord en letterlijk willen lezen. Ook als dat ten koste gaat van mensen.


Wat gaat ten koste gaan van mensen?

Herbster schreef:Een voorbeeld: Abraham krijgt de opdracht Isaak te offeren. En hij geeft gehoor aan die opdracht. En lang is mij geleerd dat dat heel goed was van Abraham; hij had zelfs zijn enige zoon over voor god. Maar als dit verhaal werkelijk gebeurd was, had Abraham toch die opdracht moeten weigeren? Als tegenwoordig iemand zijn kind offert en verklaart dat hij een opdracht van god had gehad, dan sluiten we zo iemand toch op?


Dat is exact wat de mens doet, namelijk God in het beklaagdenbankje zetten. Als wij mensen nu zelf rechtvaardig en goed waren geweest, dan zouden we misschien nog enig recht van spreken hebben. Uit het feit dat we het tegen God opnemen en Hem aanklagen blijkt ons onverstand...

Herbster schreef:Naamloos geeft ook meer dan genoeg voorbeelden waaruit blijkt dat het beeld van de vrouw in veel teksten ronduit discriminerend is, en dat we tegenwoordig beter weten. Maar als je je gezond verstand niet vertrouwt, en krampachtig vast blijft houden aan de bijbel van kaft tot kaft wil je daar niet aan.


God kan niet discrimineren, want Hij heeft ieder van ons gemaakt naar Zijn welbehagen. Bij God is geen aanzien des persoons, geen onrecht en geen partijdigheid.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2022 09:45

DeDwaler schreef:Wat gaat ten koste gaan van mensen?


Als ze zich niet kunnen ontplooien tot waar ze voor gemaakt zijn. En jij zegt dan: Het gaat juist ten koste van mensen omdat ze dingen moeten doen waar ze niet voor gemaakt of toe geroepen zijn. Maar van vrouwelijke voorgangers en andere vrouwen die lang niet hebben kunnen / mogen doen waartoe ze zich door God geroepen wisten hoor ik een heel ander verhaal, dat ze juist in hun door God gegeven capaciteiten en roeping beperkt worden / werden.

Dat is exact wat de mens doet, namelijk God in het beklaagdenbankje zetten. Als wij mensen nu zelf rechtvaardig en goed waren geweest, dan zouden we misschien nog enig recht van spreken hebben. Uit het feit dat we het tegen God opnemen en Hem aanklagen blijkt ons onverstand...


Mee eens. Tegelijkertijd mag je ook wel begrip hebben voor de vraag van Herbster die heel anders in het "geloof" staat. Ik gebruik even aanhalingstekens zonder daarmee te willen kwetsen. Als geboren en getogen christenen kunnen we heel makkelijk over dingen heen lezen, dingen gewoon gaan vinden maar de Bijbel laat ook voor gelovigen voldoende ruimte om te vragen: Waarom doet U dit God? En al helemaal als het gaat om het offeren van je kind. Waarom zou God dat ooit van een mens vragen? Je reactie "we zijn zelf ook niet goed dus we hebben geen recht van spreken" is dan te makkelijk. Dat wij niet goed zijn klopt maar dat maakt nog niet dat God daarom dus ook maar "niet goed" zou kunnen zijn. De conclusie is uiteindelijk dat in een andere cultuur waarin kinderoffers plaatsvonden, God Abraham op de proef stelt maar tegelijkertijd dit offer niet verlangt. Dat het vooruitwijst op het offer van Christus. En dat Abraham door het geloof wist: God zal in een oplossing voorzien. Dat gebeurde ook. En dat weten we. Maar voor zoekers kan dit wel iets zijn waar ze tegenaan lopen als je die diepere lagen niet ziet. En dan kan je wel iets liefdevoller zijn in je reactie. Als een ongelovige je vraagt: Hoe kan je in een almachtige God geloven als er zoveel ellende is reageer je hopelijk ook iets anders dan: "hoe durf je het tegen God op te nemen"?


God kan niet discrimineren, want Hij heeft ieder van ons gemaakt naar Zijn welbehagen. Bij God is geen aanzien des persoons, geen onrecht en geen partijdigheid.


Dat klopt. Alleen kunnen mensen dat wel. Ook christenen zijn daar soms heel goed in.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 31 mei 2022 12:53

Marnix schreef:Als ze zich niet kunnen ontplooien tot waar ze voor gemaakt zijn. En jij zegt dan: Het gaat juist ten koste van mensen omdat ze dingen moeten doen waar ze niet voor gemaakt of toe geroepen zijn.


Ja, inderdaad, dat zeg ik. Ik zou alleen het 'moeten' uit je zin weglaten: "Het gaat juist ten koste van mensen omdat ze dingen doen waar ze niet voor gemaakt of toe geroepen zijn."

Marnix schreef:Maar van vrouwelijke voorgangers en andere vrouwen die lang niet hebben kunnen / mogen doen waartoe ze zich door God geroepen wisten hoor ik een heel ander verhaal, dat ze juist in hun door God gegeven capaciteiten en roeping beperkt worden / werden.


De strijd wordt nu aangebonden tegen (weerbarstige) mannen en de orthodoxie, maar de voorstanders strijden vooral tegen Gods Woord Zelf.

Marnix schreef:Mee eens. Tegelijkertijd mag je ook wel begrip hebben voor de vraag van Herbster die heel anders in het "geloof" staat. Ik gebruik even aanhalingstekens zonder daarmee te willen kwetsen. Als geboren en getogen christenen kunnen we heel makkelijk over dingen heen lezen, dingen gewoon gaan vinden maar de Bijbel laat ook voor gelovigen voldoende ruimte om te vragen: Waarom doet U dit God? En al helemaal als het gaat om het offeren van je kind. Waarom zou God dat ooit van een mens vragen? Je reactie "we zijn zelf ook niet goed dus we hebben geen recht van spreken" is dan te makkelijk. Dat wij niet goed zijn klopt maar dat maakt nog niet dat God daarom dus ook maar "niet goed" zou kunnen zijn. De conclusie is uiteindelijk dat in een andere cultuur waarin kinderoffers plaatsvonden, God Abraham op de proef stelt maar tegelijkertijd dit offer niet verlangt. Dat het vooruitwijst op het offer van Christus. En dat Abraham door het geloof wist: God zal in een oplossing voorzien. Dat gebeurde ook. En dat weten we. Maar voor zoekers kan dit wel iets zijn waar ze tegenaan lopen als je die diepere lagen niet ziet. En dan kan je wel iets liefdevoller zijn in je reactie. Als een ongelovige je vraagt: Hoe kan je in een almachtige God geloven als er zoveel ellende is reageer je hopelijk ook iets anders dan: "hoe durf je het tegen God op te nemen"?


Je maakt het allemaal wel erg persoonlijk, Marnix. Niet dat het erg is, want het gaat ons allemaal ook persoonlijk aan, maar daarom schreef ik ook: "de mens, wij, we, ons". Ik spaar mezelf dus niet, omdat ik de vragen over en de moeite met de Bijbel heus wel begrijp en herken.

Wat ik kwetsend en liefdeloos vind is dat God hier van alles en nog wat wordt beschuldigd en zelfs wordt weggezet als een sadist! Je zou toch van christenen mogen verwachten dat ze het opnemen voor Gods eer en heilige Naam, maar niets van dat al...
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 31 mei 2022 13:49

DeDwaler schreef:Dat is exact wat de mens doet, namelijk God in het beklaagdenbankje zetten. Als wij mensen nu zelf rechtvaardig en goed waren geweest, dan zouden we misschien nog enig recht van spreken hebben. Uit het feit dat we het tegen God opnemen en Hem aanklagen blijkt ons onverstand...

DeDwaler schreef:Wat ik kwetsend en liefdeloos vind is dat God hier van alles en nog wat wordt beschuldigd en zelfs wordt weggezet als een sadist! Je zou toch van christenen mogen verwachten dat ze het opnemen voor Gods eer en heilige Naam, maar niets van dat al...

Moet je eens lezen wat Job allemaal te vertellen had van en over God, en waar hij het allemaal niet mee eens was.
En wat was de conclusie van God? Job had recht van hem gesproken en die vrome vrienden van hem niet.
Jeremia zei over God: Hij is mij een loerende beer, een leeuw in verborgen plaatsen.
Abraham liet ook duidelijk weten dat hij het niet recht vond van God als hij Sodom en Gomorra zou verwoesten zonder rekening te houden met de rechtvaardigen: Zoiets kunt u toch niet doen. Hij die rechter is over de hele aarde moet toch rechtvaardig handelen?
God ging er nog in mee ook, volgens het verhaal.
Enz. enz. enz.

Maak van je hart geen moordkuil, dat is 'bijbelser' dan het bij voorbaat overal mee eens zijn.
DeDwaler schreef:Ja, inderdaad, dat zeg ik. Ik zou alleen het 'moeten' uit je zin weglaten: "Het gaat juist ten koste van mensen omdat ze dingen doen waar ze niet voor gemaakt of toe geroepen zijn."
De praktijk is dat, in dit geval, vrouwen die eindelijk kunnen doen waartoe ze zich geroepen voelen/weten helemaal geen schade lijden maar er gelukkig van zijn geworden. Ook komen mensen onder hun bediening tot geloof, bloeien geestelijk op e.d. Verlies vooral de realiteit niet uit het oog!
Wat vind je van de raad van Gamaliël?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cathy » 31 mei 2022 14:56

DeDwaler schreef:De strijd wordt nu aangebonden tegen (weerbarstige) mannen en de orthodoxie, maar de voorstanders strijden vooral tegen Gods Woord Zelf.

Gij dwaalt :wink: Wij strijden niet tegen Gods Woord maar tegen een bepaalde interpretatie. Dat is in mijn ogen nogal een verschil.

Wat ik kwetsend en liefdeloos vind is dat God hier van alles en nog wat wordt beschuldigd en zelfs wordt weggezet als een sadist! Je zou toch van christenen mogen verwachten dat ze het opnemen voor Gods eer en heilige Naam, maar niets van dat al...

Kun je je voorstellen dat wij dat juist doen? Opnemen voor Gods eer?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 31 mei 2022 15:33

DeDwaler schreef:Ja, inderdaad, dat zeg ik. Ik zou alleen het 'moeten' uit je zin weglaten: "[i]Het gaat juist ten koste van mensen omdat ze dingen doen waar ze niet voor gemaakt of toe geroepen zijn.


Hoe weet jij of iemand er niet voor gemaakt of toe geroepen is?
God is het die roept, zowel mannen als vrouwen.
Dat is iets heel persoonlijks wat gaat tussen die man / vrouw en God...
Daar blijf je verder vanaf is mijn bescheiden mening.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 31 mei 2022 16:42

naamloos schreef:Moet je eens lezen wat Job allemaal te vertellen had van en over God, en waar hij het allemaal niet mee eens was.
En wat was de conclusie van God? Job had recht van hem gesproken en die vrome vrienden van hem niet.
Jeremia zei over God: Hij is mij een loerende beer, een leeuw in verborgen plaatsen.
Abraham liet ook duidelijk weten dat hij het niet recht vond van God als hij Sodom en Gomorra zou verwoesten zonder rekening te houden met de rechtvaardigen: Zoiets kunt u toch niet doen. Hij die rechter is over de hele aarde moet toch rechtvaardig handelen?
God ging er nog in mee ook, volgens het verhaal.
Enz. enz. enz.


Die geschiedenissen leren ons iets, want waar draait het in het geval van Abraham op uit? De vernietiging van Sodom en Gommora. De slotsom is dat God rechtvaardig is wanneer Hij het oordeel over ons brengt. Het leven dat uit God is is genade:

"En zoals Jesaja van tevoren gezegd heeft: Als de Heere van de legermachten ons geen nageslacht had overgelaten, zouden wij als Sodom zijn geworden en aan Gomorra gelijkgemaakt zijn geweest."
(Romeinen 9:29)


naamloos schreef:Maak van je hart geen moordkuil, dat is 'bijbelser' dan het bij voorbaat overal mee eens zijn.


Tegen Marnix zei ik al dat ik met de Bijbel af en toe net zo goed moeite heb en dat ik de vragen begrijp. Ik neem niets van de Bijbel zomaar klakkeloos over, want ik denk er over na en ik bid er om. Wat ik mis is de eerbied, het ontzag en de vrees voor God en dat zie ik bij Job, Abraham en Jeremia wel.

naamloos schreef:De praktijk is dat, in dit geval, vrouwen die eindelijk kunnen doen waartoe ze zich geroepen voelen/weten helemaal geen schade lijden maar er gelukkig van zijn geworden. Ook komen mensen onder hun bediening tot geloof, bloeien geestelijk op e.d. Verlies vooral de realiteit niet uit het oog!


De realiteit is dat de Bijbel eraan moet geloven. Paulus ontzegt de vrouw niets, maar heeft juist haar heil en welzijn op het oog. Dat we het de wereld niet kunnen uitleggen snap ik nog wel, want die volgt het zondige vlees, maar dat christenen weinig meer begrijpen (of erger nog, niets meer willen horen en weten) van Gods heilsplan en Zijn liefde voor ons dat breekt mij kapot.

Ik heb ook die uitzending van Nieuwsuur gezien... Die kerkgangers lijken geen enkele notie te hebben van hoe God is. Dan vraag ik me af wat ze daar leren. Jezus zegt dat Hij zachtmoedig is en nederig van hart. Hij was God gehoorzaam tot in de dood. Zelfs bij Gods Zoon was het: niet Mijn wil, maar Uw wil geschiede. Moet je ons zien... wij zijn God in alles ongehoorzaam. Om dat voorbeeld dat we de wereld geven schaam ik me.

naamloos schreef:Wat vind je van de raad van Gamaliël?


Ik weet niet wat ik daarvan moet denken. Wat denk jij?
Laatst gewijzigd door DeDwaler op 31 mei 2022 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 31 mei 2022 17:03

Cathy schreef:Gij dwaalt :wink: Wij strijden niet tegen Gods Woord maar tegen een bepaalde interpretatie. Dat is in mijn ogen nogal een verschil.


Het is een interpretatie waar tot voor kort geen enkel misverstand over bestond. Bijbelse redenen voor vrouwen om hun eigen mannen onderdanig te zijn:

  • Omdat de Wet (God) het zegt (1 Korinthe 14:34)
  • Zoals u aan de Heere Jezus onderdanig bent (Efeze 5:22)
  • Zoals de gemeente aan Christus onderdanig is (Efeze 5:24)
  • Zoals behoort in de Heere (Kolossenzen 3:18)
  • Want Adam is eerst gemaakt en daarna Eva en niet Adam is misleid, maar de vrouw is, toen zij misleid werd, tot overtreding gekomen (1 Timotheüs 2:13-14)
  • Opdat het Woord van God niet gelasterd wordt (Titus 2:5)
  • Opdat ook, als sommigen aan het Woord ongehoorzaam zijn, zij door de levenswandel van de vrouwen zonder woorden gewonnen mogen worden, doordat zij uw reine levenswandel in de vreze des Heeren waarnemen (1 Petrus 3:1-2)
  • Zoals Sara Abraham gehoorzaamde en hem heer noemde (1 Petrus 3:6)

Als ik dat lees dan kom ik tot de conclusie dat God geen enkel misverstand laat bestaan waarom Hij de geboden voor de gemeente en het huwelijk heeft ingesteld. Ik kan daarom alleen al niet mee met de vrouw in het ambt, doe ik dat wel dan zou ik (willens en wetens) Gods Woord verloochenen.

Cathy schreef:Kun je je voorstellen dat wij dat juist doen? Opnemen voor Gods eer?


Dat mensen dat geloven kan ik me voorstellen, Cathy. Ik kan het alleen niet in overeenstemming brengen met Gods Woord. Dat kan volgens mij geen enkele behoudende christen.
.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Lalage » 31 mei 2022 17:18

Marnix schreef:Met de PKN zie ik eerder op plaatstelijk niveau samenwerking omdat die van plaats tot plaats enorm kunnen verschillen, van vrij conservatief tot vrijzinnig.

Toch werken die verschillende kleuren PKN lokaal wel samen :-) met respect voor elkaar.

Marnix schreef:Met de Rooms-Katholieken samen is nog een grotere uitdaging omdat die hun kerkdiensten totaal anders vormgeven en de gemiddelde protestant niet in een katholieke dienst zou willen zitten en vice versa.

Ik denk dat het eerder aan de bisschoppen ligt dan aan de kerkgangers. Hier in Amersfoort is een kerk waarin katholiek en protestant jarenlang samen waren, maar bisschop Eijk heeft de teugels aangehaald: ze mogen niet meer samen eucharistie vieren en de katholieke pastor heeft een functie elders gekregen... Heel triest.

Maar goed, laten we weer on topic gaan!

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 31 mei 2022 17:24

MoesTuin schreef:Hoe weet jij of iemand er niet voor gemaakt of toe geroepen is?
God is het die roept, zowel mannen als vrouwen.
Dat is iets heel persoonlijks wat gaat tussen die man / vrouw en God...
Daar blijf je verder vanaf is mijn bescheiden mening.


Dat weet ik omdat Gods Woord de vrouw niet roept voor het ambt van voorganger/diaken. Hoe kun jij dan zeggen dat God zowel vrouwen als mannen roept? Het is niet slechts een persoonlijke zaak, want het gaat de hele gemeente aan. De geroepenen moeten een goed getuigenis hebben van buitenstaanders en ze moeten beproeft worden voordat ze mogen dienen. Als je er vanaf blijft dan neemt de wereld het roer van je gemeente wel over.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 31 mei 2022 19:57

DeDwaler schreef:Die geschiedenissen leren ons iets, want waar draait het in het geval van Abraham op uit? De vernietiging van Sodom en Gommora. De slotsom is dat God rechtvaardig is wanneer Hij het oordeel over ons brengt. Het leven dat uit God is is genade:
De geschiedenis van Abraham leert dat God geluisterd heeft naar hem want God heeft de rechtvaardigen niet laten omkomen in Sodom en Gomorra.
Lot, zijn vrouw en 2 dochters kwamen niet om in het vuur, en God was zo coulant dat de schoonzoons van Lot ook een kans kregen, maar die geloofden het niet.
DeDwaler schreef:Tegen Marnix zei ik al dat ik met de Bijbel af en toe net zo goed moeite heb en dat ik de vragen begrijp. Ik neem niets van de Bijbel zomaar klakkeloos over, want ik denk er over na en ik bid er om. Wat ik mis is de eerbied, het ontzag en de vrees voor God en dat zie ik bij Job, Abraham en Jeremia wel.
Weet je wat ik denk? Als je Job of Jeremia ofzo in real life had horen praten zou je de eerbied ook gemist hebben.

Je kunt denken en bidden over je moeite met Bijbelse vragen, maar intussen vertik je het wel om terug te gaan naar het Grieks en de cultuur van die tijd voor de betekenis van woorden en uitdrukkingen, plus hoe de Bijbel tot stand is gekomen.
De context van een tekst is belangrijk voor het begrip, en zo is de context van de Bijbel evengoed belangrijk voor het begrip.
Je trekt je conclusie en laat tal van teksten liggen, dat is dan blijkbaar niet zo erg. Er is maar 1 mening, de jouwe en de verkeerde.
Verder, anderen denken en bidden ook maar komen tot een andere conclusie.

DeDwaler schreef:De realiteit is dat de Bijbel eraan moet geloven. Paulus ontzegt de vrouw niets, maar heeft juist haar heil en welzijn op het oog. Dat we het de wereld niet kunnen uitleggen snap ik nog wel, want die volgt het zondige vlees, maar dat christenen weinig meer begrijpen (of erger nog, niets meer willen horen en weten) van Gods heilsplan en Zijn liefde voor ons dat breekt mij kapot
Toch jammer dan dat vrouwen dat niet zo ervaren. Net zoiets als wanneer een gebedsgenezer tegen je zegt 'wees genezen in de naam van Jezus' alleen voel je je nog steeds ziek en heb je nog steeds pijn. Maar niet getreurd, je moet gewoon geloven dat je toch genezen bent.
Verder heeft het heilsplan van God helemaal en totaal niets te maken met wie er in een ambt staat.
DeDwaler schreef:Ik heb ook die uitzending van Nieuwsuur gezien... Die kerkgangers lijken geen enkele notie te hebben van hoe God is. Dan vraag ik me af wat ze daar leren. Jezus zegt dat Hij zachtmoedig is en nederig van hart. Hij was God gehoorzaam tot in de dood. Zelfs bij Gods Zoon was het: niet Mijn wil, maar Uw wil geschiede. Moet je ons zien... wij zijn God in alles ongehoorzaam. Om dat voorbeeld dat we de wereld geven schaam ik me.
Misschien denken die anderen wel dat mensen als jij geen enkele notie hebben van hoe God is.
En Jezus was niet alleen zachtmoedig en nederig van hart, maar hij kon ook flink verontwaardigt zijn en tekeer gaan.
Hij schold de farizeeers uit voor addergebroed en wit gepleisterde graven, stak een donderpreek af tegen hun huichelachtigheid en vormelijkheid, hij kieperde de wisseltafels om ... da's ook Jezus.
DeDwaler schreef:Ik weet niet wat ik daarvan moet denken. Wat denk jij?
Ik vind het een goede raad die ook prima bij dit onderwerp gebruikt kan worden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 31 mei 2022 22:20

DeDwaler schreef:Dat weet ik omdat Gods Woord de vrouw niet roept voor het ambt van voorganger/diaken. Hoe kun jij dan zeggen dat God zowel vrouwen als mannen roept? Het is niet slechts een persoonlijke zaak, want het gaat de hele gemeente aan. De geroepenen moeten een goed getuigenis hebben van buitenstaanders en ze moeten beproeft worden voordat ze mogen dienen. Als je er vanaf blijft dan neemt de wereld het roer van je gemeente wel over.

En als God het nu is die roept?
Woord en Geest is het....
Iets met de letter dood en de Geest maakt levend.
En had Paulus nu zo'n goede referentie?
Die zou in zijn tijd echt niet de beste "papieren" gehad hebben zoals je het nu stelt.
Titus (man) en Febe (vrouw) weer wel :wink:
Nogmaals...God is het die roept en enkel de Geroepene weet dit....daar blijf je verder vanaf....zo niet, dan oordeel je en het oordeel zeker hierover is niet aan ons als mens maar aan God.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten