de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 13 nov 2022 11:45

naamloos schreef:Ik snap prima wat je allemaal zegt omdat ik met hetzelfde gedachtengoed ben opgevoed.
Verder weet ik precies wat ik zelf allemaal roep, daar heb ik jarenlang studie over gedaan.
Ik sta ook altijd open voor voortschrijdend inzicht en ben altijd bereid mijn mening bij te stellen, maar dan wel op grond van goede argumenten.
Vooraannames, theologische dogma's en/of onderbuik-argumenten zijn voor mij geen fundament.
En verder vind ik dat je je er met deze reactie nogal goedkoop vanaf maakt.
Waarom zeg je bijvoorbeeld niet wat er niet klopt aan mijn visie? Kom eens met argumenten ipv alleen jouw interpretatie te geven.
Ik ben 100% serieus op jouw reactie ingegaan, ik had iets meer van je verwacht.
Maar goed, dat moet je ook helemaal zelf weten.


We zijn onze discussie niet gisteren begonnen, is het wel? Ik kan je geen betere argumenten geven dan het Woord van God, want dat is mijn fundament. Je hebt al aangegeven wat je standpunt is en zal blijven. Wat verwacht je dan nog van mij?

Dat je geen enkele notie hebt van wat je allemaal roept, blijkt uit hoe je met Gods Woord omgaat. Je drijft de spot met alles wat heilig is en daar wil ik niets mee te maken hebben.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 13 nov 2022 13:05

DeDwaler schreef:We zijn onze discussie niet gisteren begonnen, is het wel? Ik kan je geen betere argumenten geven dan het Woord van God, want dat is mijn fundament. Je hebt al aangegeven wat je standpunt is en zal blijven. Wat verwacht je dan nog van mij?

Dat je geen enkele notie hebt van wat je allemaal roept, blijkt uit hoe je met Gods Woord omgaat. Je drijft de spot met alles wat heilig is en daar wil ik niets mee te maken hebben.
Ik voer deze discussie voornamelijk op grond van de Bijbel. Hoe ik zelf de Bijbel zie/geloof laat ik merendeels buiten beschouwing.
Je vroeg me te reageren op Efeze 5 en dat heb ik gedaan.
Daar zat totaal geen spot bij en alles was gewoon op de Bijbel gegrond, net zoals mijn korte reactie op de andere teksten die je gaf.
Of je moet een andere interpretatie dan die van jou als spot ervaren?
In dat geval snap ik niet waarom je al meerdere keren hebt aangegeven dat je graag gecorrigeerd wil worden als je iets fout ziet.
Ik verwacht van een discussie dat mijn opponent aangeeft wat er niet klopt aan mijn argumenten en waarom die van hem/haar beter zijn.
Ik heb aangegeven dat jij bij de Efeze 5 tekst maar met een halve waarheid werkt, en hoe je daarmee tot een andere conclusie komt.
Ik heb de rest en de context er alleen maar bij gezet, maar dan spot ik opeens? Raar hoor! Vraag me dan niet om een reactie ...
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2022 11:21

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Prisma23 » 20 jun 2023 08:02

https://www.nd.nl/geloof/protestant/117 ... sgemeenten

In het ND van zaterdag een artikel dat toch wel een zorgelijke ontwikkeling laat zien. Een redelijk groot aantal zogenaamde GB gemeenten binnen de PKN hebben vrouwelijke ambtsdragers terwijl het bestuur van de GB hier tegen is. Wat zegt dit over de toekomst van de GB?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2023 10:55

Prisma23 schreef:https://www.nd.nl/geloof/protestant/1179615/stille-evolutie-gaat-door-aantal-gereformeerde-bondsgemeenten

In het ND van zaterdag een artikel dat toch wel een zorgelijke ontwikkeling laat zien. Een redelijk groot aantal zogenaamde GB gemeenten binnen de PKN hebben vrouwelijke ambtsdragers terwijl het bestuur van de GB hier tegen is. Wat zegt dit over de toekomst van de GB?



Dit zie je ook in de CGK. Waarschijnlijk volgt er een soort gedoogbeleid van de onderlinge verschillen zijn gewoon veel te groot om alles via landelijke synodebesluiten te kunnen regelen. Het lijkt me dan ook niet zo vreemd dat er wat meer plaatselijke vrijheid komt voor dit soort zaken omdat de ene GB-gemeente heel anders is dan de andere, net als dat overigens bij de CGK bijvoorbeeld ook het geval is. Tenzij je om zo'n ding te eenheid die er ondanks de diversiteit is, wil verspelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Prisma23 » 20 jun 2023 12:48

Marnix schreef:Dit zie je ook in de CGK. Waarschijnlijk volgt er een soort gedoogbeleid van de onderlinge verschillen zijn gewoon veel te groot om alles via landelijke synodebesluiten te kunnen regelen. Het lijkt me dan ook niet zo vreemd dat er wat meer plaatselijke vrijheid komt voor dit soort zaken omdat de ene GB-gemeente heel anders is dan de andere, net als dat overigens bij de CGK bijvoorbeeld ook het geval is. Tenzij je om zo'n ding te eenheid die er ondanks de diversiteit is, wil verspelen.


Met je eens Marnix. Maar binnen de CGK wordt het gesprek (discussie?) min of meer kerk-breed gevoerd.

De GB heeft, in mijn woorden, zich ten doel gesteld om als een soort anker te functioneren om de PKN voor verder afdrijven te behoeden.
Maar als het grondvlak van de GB nu los lijkt te komen van het hoofdbestuur, want is dan de rol van de GB nog?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2023 09:13

Prisma23 schreef:Met je eens Marnix. Maar binnen de CGK wordt het gesprek (discussie?) min of meer kerk-breed gevoerd.

De GB heeft, in mijn woorden, zich ten doel gesteld om als een soort anker te functioneren om de PKN voor verder afdrijven te behoeden.
Maar als het grondvlak van de GB nu los lijkt te komen van het hoofdbestuur, want is dan de rol van de GB nog?


De vraag is of men elkaar ondanks die verschillen vasthoudt. Zo ja, dan kan je jezelf voor nu nog als behoudende flank zien die als gezamenlijk punt heeft om te kerk van afdwalen te behoeden, met een verschillende mening op dit vlak. Maar je komt onlosmakelijk op een punt dat je te ver uit elkaar bent gegroeid ja. En dan zal de meest behoudende stroming zichzelf die rol toedichten, maar dat clubje wordt op die manier wel steeds kleiner.

Uiteindelijk zijn de meeste kerken / substromingen het in begin redelijk met elkaar eens geweest maar op termijn ontstaan er toch wel verschillen omdat de een meer beweegt dan de ander.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor meribel » 22 jun 2023 07:21

Prisma23 schreef:https://www.nd.nl/geloof/protestant/1179615/stille-evolutie-gaat-door-aantal-gereformeerde-bondsgemeenten

In het ND van zaterdag een artikel dat toch wel een zorgelijke ontwikkeling laat zien. Een redelijk groot aantal zogenaamde GB gemeenten binnen de PKN hebben vrouwelijke ambtsdragers terwijl het bestuur van de GB hier tegen is. Wat zegt dit over de toekomst van de GB?



Toekomst is dat dit echt een non discussie is voor de generatie onder ons hoor. Niemand ligt daar nog wakker over of de vrouw wel of niet in het ambt mag. Net zoals wij niet meer discussies voeren of je mag fietsen op zondag of je kijkbuis aan mag zetten (lees:internet mag gebruiken)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Katlheen » 22 jun 2023 08:00

Ik denk inderdaad ook dat het voor veel mensen geen discussie punt meer is. Mijn generatie vind het al normaal dat de vrouw in het ambt er is, en voor mijn kinderen is het een "no brainer". Die vinden het eerder gek dat een vrouw geen priester/dominee zou kunnen zijn.
Persoonlijk lig ik er ook niet wakker van, nooit gedaan ook. Ik snap dat het voor anderen een belangrijk item is, maar ik vermoei mezelf er niet mee.

Maar hoe dan ook, langzaam of snel zal dit soort dingen de kerk binnenkomen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2023 09:20

Katlheen schreef:Ik denk inderdaad ook dat het voor veel mensen geen discussie punt meer is. Mijn generatie vind het al normaal dat de vrouw in het ambt er is, en voor mijn kinderen is het een "no brainer". Die vinden het eerder gek dat een vrouw geen priester/dominee zou kunnen zijn.
Persoonlijk lig ik er ook niet wakker van, nooit gedaan ook. Ik snap dat het voor anderen een belangrijk item is, maar ik vermoei mezelf er niet mee.

Maar hoe dan ook, langzaam of snel zal dit soort dingen de kerk binnenkomen.


Voor een groot deel klopt dat wel, alleen in de orthodoxe flank ligt dat wel net iets anders. Daar is dat volgens mij nog helemaal niet zo gewoon, ook niet voor de jongere generatie. Het verschuift wel maar wel langzaam waardoor de kloof met de niet-behoudende tak juist groter lijkt te worden. Die beweging uit elkaar zorgt juist op steeds meer plekken in de kerken ook voor frictie. Als je ziet dat er bijvoorbeeld in sommige kerken nog steeds de klassieke Statenvertaling wordt gelezen, alleen uit de psalmberijming van 1773 wordt gezongen denk ik dat het nog wel eens heel lang kan duren voordat je daar vrouwen in het ambt hebt, als dat uberhaupt ooit gebeurt. En als het dan in de minder behoudende flanken zo gaat als jij zegt (wat inderdaad logisch is) krijg je juist steeds meer verwijdering, versplintering en onderlinge afstand.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor meribel » 22 jun 2023 09:36

Nee hoor marnix, ook daar komt het echt. Niemand, zelfs de zwaarste daar, vind tegenwoordig nog normaal dat vrouwen geen recht hebben op minimum loon of handelingsonbekwaam zijn na het huwelijk
De jeugd daar gebruikt internet en vind het normaal dat meisjes naar school gaan en dezelfde maatschappelijke kansen krijgen als jongens

Je kan het niet voorstellen maar ook daar is over 50 jr een vrouw al diaken en over 100 jr een vrouw dominee (als die gemeentes nog bestaan natuurlijk). Net zoals bij de allerstrengste denominaties nu ook slavernij echt verwerpelijk wordt geacht ondanks de duidelijke bijbelse regels hieromtrent

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2023 10:10

meribel schreef:Nee hoor marnix, ook daar komt het echt. Niemand, zelfs de zwaarste daar, vind tegenwoordig nog normaal dat vrouwen geen recht hebben op minimum loon of handelingsonbekwaam zijn na het huwelijk
De jeugd daar gebruikt internet en vind het normaal dat meisjes naar school gaan en dezelfde maatschappelijke kansen krijgen als jongens

Je kan het niet voorstellen maar ook daar is over 50 jr een vrouw al diaken en over 100 jr een vrouw dominee (als die gemeentes nog bestaan natuurlijk). Net zoals bij de allerstrengste denominaties nu ook slavernij echt verwerpelijk wordt geacht ondanks de duidelijke bijbelse regels hieromtrent


Klopt maar ik denk zelf dat de scheiding tussen het gewone werk en het geestelijke werk er niet zomaar uitgaat hoor. Dat vrouwen werken en daar net zoveel voor betaald krijgen is (daar) denk ik gevoelsmatig nog wel wat anders dan leidinggevende posities in de kerk hebben dus ik ben wel benieuwd of dat ooit komt en zo ja, wanneer.

Je hebt wel meer stromingen waar vanuit religieus oogpunt veranderingen al eeuwenlang worden tegengehouden en dat aardig lukt ondanks dat de omgeving wel verandert. Ik moet het nog zien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor meribel » 22 jun 2023 11:00

Marnix schreef:Klopt maar ik denk zelf dat de scheiding tussen het gewone werk en het geestelijke werk er niet zomaar uitgaat hoor. Dat vrouwen werken en daar net zoveel voor betaald krijgen is (daar) denk ik gevoelsmatig nog wel wat anders dan leidinggevende posities in de kerk hebben dus ik ben wel benieuwd of dat ooit komt en zo ja, wanneer.

Je hebt wel meer stromingen waar vanuit religieus oogpunt veranderingen al eeuwenlang worden tegengehouden en dat aardig lukt ondanks dat de omgeving wel verandert. Ik moet het nog zien.


Echt met de bijbel in de hand de slavernij verdedigt he. En zeg nou zelf, als je de bijbel letterlijk leest hebben ze gelijk. Als je hem geestelijk leest niet. Maar het is nu zo ondenkbaar dat geen enkele nl kerk zich nog kan voorstellen dat ze het verdedigde. Sterker nog, het is dat de slachtoffers al lang door zijn en de daders ook maar excuses zijn op zijn plaats

En pas in 1975 werd het wettelijk verplicht in nl dat vrouwen ook minimumloon moeten krijgen. Minimum loon gold toen alleen nog voor mannen. En de grootste christelijke partij was tegen hoor (man is hoofd en kostwinner) , maar was onder druk van europese verdragen en de VN dat nl wel mee móest



Ach ik voorspel het enkel en ik weet niet of jij over 50 jr nog leeft en het zal meemaken maar het gebeurt echt hoor

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Jesaja40 » 22 jun 2023 12:19

meribel citeert:

Echt met de bijbel in de hand de slavernij verdedigt he. En zeg nou zelf, als je de bijbel letterlijk leest hebben ze gelijk. Als je hem geestelijk leest niet. Maar het is nu zo ondenkbaar dat geen enkele nl kerk zich nog kan voorstellen dat ze het verdedigde.


Natuurlijk moet je met de Bijbel in je hand de slavernij op een eerlijke manier beschrijven. Ook het letterlijke lezen is gelijk aan het geestelijke lezen. Onlosmakelijk zijn die aan elkaar verbonden.

Een slaaf kocht je en betaalde daar een som geld voor. Daarmee kocht je een slaaf die geen geldelijke beloning kreeg en werkte voor je. Je moest je slaven op een goede manier te werk stellen en hen voorzien van eten en drinken en een veilige rustplaats. Was je een ongeduldige en opvliegerige baas en sloeg je de slaaf met een blijvend letsel, moest je deze volgens de Thora vrijuit laten gaan Exodus 21:24-27. Je mocht hem niet eens verkopen. Je kon in een keer je neergetelde som geld voor die slaaf kwijtraken. Dan let je heel goed op dat jouw kapitaal niet vernietigd wordt. Zo waren de regels voor de slaven en hun heren ingesteld door de Eeuwige. Slaven houden mocht, maar dan onder strikte voorwaarden en optimale bescherming van die slaven

Vaak kneep men een oogje dicht en paste Exodus 21:16 niet toe en minachten de Eeuwige door een ander schepsel als minderwaardig te zien en slaaf te maken. De geestelijke leiding had daar totaal geen oog voor.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor meribel » 22 jun 2023 13:05

Jesaja40 schreef:meribel citeert:



Natuurlijk moet je met de Bijbel in je hand de slavernij op een eerlijke manier beschrijven. Ook het letterlijke lezen is gelijk aan het geestelijke lezen. Onlosmakelijk zijn die aan elkaar verbonden.

Een slaaf kocht je en betaalde daar een som geld voor. Daarmee kocht je een slaaf die geen geldelijke beloning kreeg en werkte voor je. Je moest je slaven op een goede manier te werk stellen en hen voorzien van eten en drinken en een veilige rustplaats. Was je een ongeduldige en opvliegerige baas en sloeg je de slaaf met een blijvend letsel, moest je deze volgens de Thora vrijuit laten gaan Exodus 21:24-27. Je mocht hem niet eens verkopen. Je kon in een keer je neergetelde som geld voor die slaaf kwijtraken. Dan let je heel goed op dat jouw kapitaal niet vernietigd wordt. Zo waren de regels voor de slaven en hun heren ingesteld door de Eeuwige. Slaven houden mocht, maar dan onder strikte voorwaarden en optimale bescherming van die slaven

Vaak kneep men een oogje dicht en paste Exodus 21:16 niet toe en minachten de Eeuwige door een ander schepsel als minderwaardig te zien en slaaf te maken. De geestelijke leiding had daar totaal geen oog voor.


Ehh pleit je er nu voor dat we de slavernij weer invoeren?

Sterker nog, je vind het heel goed? Dat je een mens kan kopen?


Begrijp me goed de regels voor slaven waren stuk beter in israel dan in omheenliggende landen toen, vooruitgang zelfs, maar dat maakt het niet OK dat je mensen koopt. Vinden we nu

Althans. De meeste mensen


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 24 gasten