de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Nina

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Nina » 26 nov 2015 14:58

@Chaya: je schrijft dat mannen en vrouwen een eigen taak hebben gekregen.
Wat denk jij dat de Bijbel leert dat de taak vande grpuw is?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 26 nov 2015 15:19

Nina schreef:@Chaya: je schrijft dat mannen en vrouwen een eigen taak hebben gekregen.
Wat denk jij dat de Bijbel leert dat de taak vande grpuw is?

Uh, wat is grpuw? Een schrijffout? :-k
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Nina » 26 nov 2015 15:24

Niet gezien.. Tja, dat typen op een telefoon gaat nogal eens mis. Te dikke vingers vrees ik..
Het moet natuurlijk 'vrouwen' zijn.
Laatst gewijzigd door Nina op 26 nov 2015 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Arco » 26 nov 2015 15:24

Nina schreef:@Chaya: je schrijft dat mannen en vrouwen een eigen taak hebben gekregen.
Wat denk jij dat de Bijbel leert dat de taak vande grpuw is?


Chaya schreef:Uh, wat is grpuw? Een schrijffout? :-k


uit de context van op te maken dat er vrouw zou moeten staan.

Hoewel de schrijffout van Nina niet helemaal past in het volgende, moet toch geconcludeerd worden dat je vraag een beetje flauw is:

"Het mkaat hamelael netis uit in wlkee vlogodre de ltteers in de wrodeon saatn. Het is aeleln niodg dat de eretse en de ltaatse ltteer van het wrood op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wlelikueirg gpletaast wdoren en je knut tcoh nog gwoeon lzeen wat er saatt."
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 26 nov 2015 15:39

Nina schreef:Niet gezien.. Tja, dat typen op een telefopn gaat nogal eens mis. Te dikke vingers vrees ik..
Het moet natuurlijk 'vrouwen' zijn.

O ha ha. Ik typ altijd met mijn pink, maling dat iemand dat gek vindt. Maar met 2 duimen gaat het helemaal niet.

Zoals in de Bijbel staat zou het:
Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.

Maar dan hebben we ook nog de kinderloze vrouwen en de ongehuwde.
In het kerkelijk leven zie ik een taak voor de vrouw wel als diacones (geen diaken) zij bezoekt de zieken en de hulpbehoevenden, ze kan voorzitster van de vrouwenvereniging, zondagsschool, jongerenclub, kosteres, organiste.
Domineesvrouw heeft tegenwoordig vaak een andere invulling, maar ook voor haar ligt een schat aan mogelijkheden.

Ik merk vaak een soort spagaat bij vrouwen, wanneer ze horen dat de vrouw in het kerkelijk leven een andere positie inneemt. We moeten niet vergeten dat het leven in de maatschappij een ander is dan in de kerk.
In de maatschappij hebben we andere maatstaven, geen bijbelse, i.t.t. de kerk.

Ik heb inmiddels een paar keer onder het gehoor van een vrouwelijke predikant gezeten (vanwege familie-gebeurtenissen) maar vond het allemaal erg oppervlakkig. Zowel de trouw- als de rouwdiensten, hadden totaal geen diepgang.
Nu wil dat niet alles zeggen over alle vrouwelijke pastors, dat weet ik, maar als verpleeghuis- en ziekenhuispastors heb ik er tevens een paar ontmoet bij sommige patiënten en ook daar werd ik niet blij van.
StillAwake schreef:En hoe zie jij het feit dat Christus na Zijn opstanding juist als eerste vrouwen vraagt om zijn discipelen het goede nieuws te vertellen dan?

Dat is m nu juist! De vrouw heeft geen mindere plaats, integendeel! Zij heeft een bijzondere plaats gekregen. De vrouwen waren als eerste bij het graf.
In die tijd waren vrouwen juist minder dan de man, in het gewone maatschappelijke leven. Men was immers verwonderd toen de Heere Jezus een vrouw zomaar aansprak. Was Hij niet altijd met ook vrouwen innerlijk bewogen?
Maar geen vrouwelijke discipelen! Noch zat Hij onder het gehoor van een (s)prekende vrouw.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 26 nov 2015 15:50

Chaya schreef:
De priesterdienst werd door mannen gedaan, er mocht geen vrouw in het heiligdom komen

Er zijn zoveel andere werkzaamheden voor vrouwen om te doen.
Opmerkelijk dat in de moskee de man de leiding heeft en geen vrouw die hier tegen durft te protesteren.


Je komt met dingen aanzetten die er niet toe doen rondom dit onderwerp.
De priesterdienst was onder het oude verbond, God maakte een heel nieuw begin met Zijn volk door de zending van Zijn Zoon.
Als christenen hebben we het grote voorrecht, dat we op een geheel nieuwe grondslag als "priesters", als aanbidders tot God mogen naderen en wel op het volbrachte werk van Christus en de uitstorting van de Heilige Geest.
Chaya, heb je wel mijn posting gelezen over de werking van de Heilige Geest in mensenlevens, (het)ken jij dat? Wil je dit inzien?

Onze situatie is dus totaal anders dan die van de priesters onder het oude verbond, voor wie het een grote zeldzaamheid was wanneer ze tot God konden naderen in het heiligdom.
Maar nogmaals, voor ons geldt nu niet meer die beperking, God kinderen hebben vrije toegang tot de Vader. Wij mogen voortdurend en met vrijmoedigheid naderen tot de Allerhoogste....

In vervolg op dit onderwerp, lees mijn eerdere postings.... vooral over de werking van de Heilige Geest, ook anno 2015.... durf vooruit te kijken (niet enkel in het verleden, het verleden en de toekomst kun je het beste in evenwichtigheid bezien)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 26 nov 2015 16:00

MoesTuin schreef: God kinderen hebben vrije toegang tot de Vader. Wij mogen voortdurend en met vrijmoedigheid naderen tot de Allerhoogste....

Nu vergelijk je zelf appels met peren. Dit gaat over het persoonlijk gebed!
En Gods Woord is onveranderlijk, de tijden veranderen, maar de waarheid in de Bijbel niet!
Ook in het N.T. waren er geen diensten die door een vrouw geleid werden, kun jij er iets over vinden van Paulus bijvoorbeeld?
En waarom is geen enkel Bijbelboek door een vrouw geschreven?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 26 nov 2015 17:06

Chaya schreef:Nu vergelijk je zelf appels met peren. Dit gaat over het persoonlijk gebed!
En Gods Woord is onveranderlijk, de tijden veranderen, maar de waarheid in de Bijbel niet!
Ook in het N.T. waren er geen diensten die door een vrouw geleid werden, kun jij er iets over vinden van Paulus bijvoorbeeld?
En waarom is geen enkel Bijbelboek door een vrouw geschreven?


Wat een oneerbiedige reactie in de eerste regels.
Alles heeft met elkaar te maken, zeer zeker ook het gebed hierin.
Ik heb het al zoveel in dit topic aangegeven....
(her)ken je de leiding van de Heilige Geest anno 2015
de Heilige Geest werkt door alles heen, dat is volstrekt bijbels..... door mannen en door vrouwen heen.....
Waarom mag een man wel gehoor geven aan de roeping en een vrouw niet?
Als God je roept, wie ben jij dan om Nee te zeggen?
Nogmaals, zie de werken van de Heilige Geest, hopenlijk is daar ruimte voor binnen de gemeente waaraan je verbonden wordt, dat de Heilige Geest niet gehinderd wordt door...... (lees eerdere berichten van mij....)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor jaapo » 27 nov 2015 15:56

Ook hier zien we weer, dat bepaalde gelovigen met bepaalde standpunten (in dit geval de vrouw in het ambt), shoppen in de bijbel om hun gelijk te halen. Dan gelden sommige gedeelten uit bijv. de boeken van Mozes ineens wel, terwijl andere wetten en voorschriften nu niet meer geldig zouden zijn, omdat Christus de Wet vervuld heeft (is dan de term). Weinig consequent en ook een beetje respectloos met de Heilige Schrift omgaan.
Dan: als je in twijfel trekt, of iemand die geroepen is, of zich geroepen weet, ook wel echt door God geroepen is, hoe kun je dan wel zeker weten, dat God dit roepingsgevoel afwijst? Het is allemaal erg dubbel. Dan: Elke keer word je weer geconfronteerd met een standpunt, dat ook Paulus voor ons, hedendaagse christenen, gebodengevend is. Dat bestrijd ik. Christus is onze gebodengever en deed dit geïnspireerd door Gods Geest. Tenslotte betreur ik de vooringenomenheid van Chaya, die een paar diensten van vrouwelijke predikanten te oppervlakkig vond. Zit je in een eredienst als een soort recensent voor een krant ofzo? Ik kan net zo goed meerdere voorbeelden noemen van vrouwelijke predikanten die telkens weer voor velen zeer inspirerend dienst doen en door hun gemeenten als zegenrijk worden ervaren. Hun diensten trekken volle kerken, zowel in hun eigen gemeenten als elders. En zo zijn er ook mannen, die zo werken, terwijl er ook eveneens mannen in het ambt zijn die sommigen hevig teleurstellen en door anderen als weinig diepgaand worden beschouwd. Ik vind elke keer weer veel "vervuilends"in de discussies over dit soort onderwerpen. Jammer, maar in het geloofsleven schijnt het niet anders te kunnen. Meer dan dertig verschillende kerken in het kleine Nederland alleen al. Triest.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 28 nov 2015 10:50

jaapo schreef:Ook hier zien we weer, dat bepaalde gelovigen met bepaalde standpunten (in dit geval de vrouw in het ambt), shoppen in de bijbel om hun gelijk te halen.

Wat is dit voor vreemde reactie.
Bepaalde gelovigen met bepaalde stantpunten, die in de Bijbel shoppen.
Zou een uitdrukking van een vrouwelijke predikant kunnen zijn. :mrgreen:

Op deze wijze komt het een inhoudelijke discussie i.i.g. niet ten goede.
jaapo schreef:Tenslotte betreur ik de vooringenomenheid van Chaya, die een paar diensten van vrouwelijke predikanten te oppervlakkig vond. Zit je in een eredienst als een soort recensent voor een krant ofzo?

Het was geen vooringenomenheid, want ik zeg dit nadat ik een paar vrouwelijke predikanten heb beluisterd. Het niveau was bedroevend. Het kwam alle keren niet verder dan een soort zondagsschoolniveau.
Ook de rouwdienst destijds van prinses Juliana werd geleid door een vrouw. Dat was voor mij een eerste kennismaking met een vrouwelijk predikant.
Heel vrijzinnig en was een eind van de inhoud van de rouwdienst van haar moeder af.
Dat vind ik nou triest jaapo.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 28 nov 2015 11:47

Chaya schreef:Het was geen vooringenomenheid, want ik zeg dit nadat ik een paar vrouwelijke predikanten heb beluisterd. Het niveau was bedroevend. Het kwam alle keren niet verder dan een soort zondagsschoolniveau.
Kan best zijn, maar die paar die jij beluistert hebt zegt natuurlijk niets over de rest. Heb je trouwens Corrie ten Boom wel eens gehoord?
Er zijn heel goede vrouwelijke voorgangers, jammer dat jij ze niet kent.

Verder zijn er ook heel wat mannelijke voorgangers die een zondagsschool niveau hebben.
En vergeet de rol van de mannen niet bij alle kerkscheuringen. :shock:

Ik moet jaapo gelijk geven, die vrouwendiscriminatie kan alleen maar zijn ontstaan-bestaan door te bijbel-shoppen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 28 nov 2015 11:59

naamloos schreef:Kan best zijn, maar die paar die jij beluistert hebt zegt natuurlijk niets over de rest..

Ik beluister hen alleen als het vanwege een sociale verplichting is, ik zal er nimmer op eigen keuze heen gaan.
naamloos schreef:Heb je trouwens Corrie ten Boom wel eens gehoord?

Ja, met veel genoegen. Maar zij was geen predikante!
naamloos schreef:Verder zijn er ook heel wat mannelijke voorgangers die een zondagsschool niveau hebben.

Inderdaad, maar als je dat hier zegt, wordt dat evenmin geapprecieerd.

En ik kan niet anders dan de Bijbel volgen, nl. dat er nergens een vrouwelijke priester of apostel werd genoemd.
De voorbeelden die eerder aangedragen werden, zoals Deborah waren in tijden van geestelijke crises, dus als het geloof zwaar ingezonken is.
De Bruidegom - God - en Zijn Bruid - de Kerk, zo is de plaats van man en vrouw en daar moeten wij niet iets anders van maken. Dat is onbijbels.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor jaapo » 28 nov 2015 22:46

@chaya: Je hebt me niet overtuigd. Je geeft een oordeel over vrouwelijke predikanten op grond van slechts enkele ervaringen. En je hebt de indruk niet weggenomen, dat je in de eredienst niet met anderen je geloof beleeft en belijdt, maar dat je vooringenomen kritisch gaat zitten en vervolgens een soort recensie afgeeft, alsof je in de schouwburg hebt gezeten. Een houding die overigens bij heel veel kerkgangers voorkomt. En over bijbelgebruik: persoonlijk zie ik de bijbel als een geloofsboek, bestaande uit meerdere boeken en boekjes, geschreven door diverse schrijvers in verschillende tijdperken en voor verschillende doelgroepen. Dat betekent, dat vele hoofdstukken voor ons in Europa in 2015 niet meer relevant zijn. Als je de bijbel heel anders ziet, is het onvermijdelijk, dat over allerlei geloofszaken heel verschillende standpunten worden ingenomen. Diverse kerkscheuringen zijn het trieste gevolg. De bijbel als argumentatie kan veelal goed, maar dan met gebruik van hele hoofdstukken of zelfs een heel Bijbelboek. Het gooi- en smijtwerk met losse teksten her en der weggegrist uit de vakken in de bijbelsupermarkt is contraproductief en tevens ontheiligend.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 29 nov 2015 12:55

Chaya schreef:Ja, met veel genoegen. Maar zij was geen predikante!
Natuurlijk was ze dat wel.
Chaya schreef:En ik kan niet anders dan de Bijbel volgen, nl. dat er nergens een vrouwelijke priester of apostel werd genoemd.
De voorbeelden die eerder aangedragen werden, zoals Deborah waren in tijden van geestelijke crises, dus als het geloof zwaar ingezonken is.
De Bruidegom - God - en Zijn Bruid - de Kerk, zo is de plaats van man en vrouw en daar moeten wij niet iets anders van maken. Dat is onbijbels.
Het is de traditie en de kerk die er iets anders van gemaakt heeft. Petrus zegt wat gelovigen (mannen en vrouwen) zijn: Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich verworven heeft om de grote daden te verkondigen van hem die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht.

Je kunt de priesterdienst (alleen mannen vanuit de stam van Levi) niet vergelijken met onze samenkomsten. Priesters stonden tussen het volk en God in, maar voorgangers staan niet tussen ons en God in. Jezus is onze middelaar!
Bovendien, samenkomsten zoals wij die kennen bestonden toen nog helemaal niet, dat is pas ná Hand. 2.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor rotterdam » 29 nov 2015 13:27

Chaya schreef:Maar geen vrouwelijke discipelen! Noch zat Hij onder het gehoor van een (s)prekende vrouw.


Het laatste is niet waar, als baby hoorde hij de profetes Anna aan.

"En er was Anna, een profetesse, een dochter van Fanuël, uit den stam van Aser; deze was tot groten ouderdom gekomen, en zij was een weduwe van omtrent vier en tachtig jaren, dewelke niet week uit den tempel, met vasten en bidden, God dienende nacht en dag.
En deze, te dierzelfder ure daarbij komende, heeft insgelijks den Heere beleden, en sprak van Hem tot allen, die de verlossing in Jeruzalem verwachtten.
Of ga je nu zeggen dat profeteren wel mag maar proclameren niet ?

Ik begrijp je standpunt, het overgrote deel van de christelijke kerken kent uitsluitend mannelijke voorgangers en priesters.
Toch zijn er best nog wel vragen, zoals je weet zijn de ambten ondeelbaar.
M.a.w. als je tegen vrouwen als predikant bent dan ook tegen ouderlingen en diakenen.
Dus wat doen we met mevrouw Febe uit Romeinen 16 ?

En ik beveel u Febe, onze zuster, die een dienares is der Gemeente, die te Kenchreen is;
Opdat gij haar ontvangt in den Heere, gelijk het den heiligen betaamt, en haar bijstaat, in wat zaak zij u zou mogen van doen hebben; want zij is een voorstandster geweest van velen, ook van mijzelven.


Slim vertaald door de statenvertalers maar wel onjuist. Dienares moet vertaald worden als diacones.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten