_Sjors_ schreef:Beste naamloze,
Eigenlijk moet ik bekennen dat ik in eerste instantie me enigszins verongelijkt voelde. Daarna moest ik echter toch wel lachen om uw opmerkingen "Sjorsie" en "knul". Ik ben de leeftijd van knul inmiddels ruim gepasseerd en ervan uitgaande dat u een vrouw bent, ben ik waarschijnlijk 2x zo groot als u. U bent mij aan het verkleinen. En dat doen mensen vaak om 2 redenen: of u bent bang voor het waarheidsgehalte van mijn opmerkingen, of u bent bang voor mannen. In geval van reden 2 is er dus sprake van projectie en voel ik me dan net een doek in een bioscoop. Als u begrijpt wat ik bedoel.
Beste Sjorsie (jaja, jij verbouwt mijn naam, dus voel ik me ook vrij om niet naar
de letter te schrijven
).
Je zit er naast, want jouw waarheid is niet per definitie "de waarheid", jouw waarheid is slechts jouw interpretatie uit onze gekleurde bijbelvertaling. En bang voor mannen?
niet echt hoor, en verbaal al helemaal niet!
In mijn beleving is
knul geen verkleinwoord, zo zou ik paps Francy ook gerust noemen. (als u begrijpt wie ik bedoel)
_Sjors_ schreef:Enfin, mocht u gepikeerd zijn vanwege het woord gebeuzel, dan spijt me het dat ik uw opmerking als dusdanig heb betiteld en neem ik die omschrijvende term terug. Ik zal hem aanpassen in mijn tekst. Sorry als ik u ongemakkelijk heb doen laten voelen.
Gelukkig ben ik niet zo snel van streek. Maar voor een nette discussie is het woord gebeuzel inderdaad niet het juiste.
_Sjors_ schreef:Toch wil ik u er op wijzen dat u niet helemaal juist zit wat betreft de verklaring van "die als tegen hem over zij". Dit betekend niet dat de vrouw als gelijke aanwezig is tegenover haar man, maar: die altijd aanwezig is in zijn tegenwoordigheid. Met inachtneming van posities dus. Als ik in gebed in Zijn tegenwoordigheid ben, ben ik ook niet als gelijke aanwezig tegenover Hem, of naast Hem.
Dat mag je vinden, gelukkig wordt het daardoor geen feit. Man en vrouw zijn volledig gelijkwaardig, beide geschapen naar Gods beeld en gelijkenis. De vrouw is niet uit Adams voeten genomen zodat ze onder hem zou staan, ook niet uit zijn hoofd zodat ze boven hem zou staan, maar uit zijn zijde zodat ze zij aan zij -elkaar aanvullend- samen 1 team zijn.
_Sjors_ schreef:Als ik het N.T. lees, kom kom ik eigenlijk weer precies hetzelfde tegen als wat ik lees in Genesis. Lees Efeze 5:
21 Elkander onderdanig zijnde in de vreze Gods.
22 Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere;
23 Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der Gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams.
24 Daarom, gelijk de Gemeente aan Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen aan haar eigen mannen in alles.
25 Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft, en Zichzelven voor haar heeft overgegeven;
De verhouding man - vrouw, is in het N.T. niet opgeheven, maar wordt door Ef.5:23 juist in het licht gesteld, benadrukt en welzó als het nooit eerder gedaan was! Vers 21 heft net zo min deze verhouding op als dat ze de verhouding tussen jongeren en ouderen zou opheffen (vgl.1 Pt 5:1-5). Dit vers geeft volgens mij aan, dat we naar elkaar moeten willen luisteren, goede raad als ook vermaning van elkaar moeten willen aannemen.
Tja, eigenlijk zijn het doorgaans de mannen die vers 23 in het licht stellen en benadrukken. Waar het om gaat is wat Paulus bedoelde wanneer hij het over 'hoofd' heeft, en daarvoor moet je terug naar de grondtaal en de toenmalige cultuur.
Eerder in dit topic schreef ik: Aristoteles (die vele generaties heeft beïnvloed) was ervan overtuigd dat het sperma, de bron van leven, werd geproduceerd in de mannelijke hersenen die zich uiteraard in het hoofd bevinden. Vandaar dat hoofd in de oudheid vaak oorsprong betekende.
En hier nog een link die aantoont dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat vertaal-technisch gezien met
hoofd "de baas" wordt bedoelt:
http://equamusic.blogspot.nl/2006/02/ho ... ginta.html Alleen Christus is het hoofd van zijn lichaam.
God bepaalt wie welke gave krijgt, ook al zijn de mannen (en ook wel vrouwen) het niet met Hem eens.
Naar elkaar luisteren en goede raad als ook vermaning van elkaar aannemen, daarin ben ik het met je eens. Echter wel met de kanttekening dat ik zelf de mening van de ander aan de bijbel toets. En dat kan kan weer als resultaat hebben dat ik die raad-vermaning laat voor wat hij is, zoals ook hier het geval is. En nu ga ik de link van Moestuin eens bekijken ...
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)