de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 25 dec 2018 22:48

Ik snap beide standpunten wel. Tegenstanders van se vrouw in het ambt ontkennen niet dat God ook vrouwen inzet voot Zijn plannen. Ze zien vrouwen doorgaans ook niet als minderwaardig, maar zien wel verschillen tussen man rn vrouw en baseren zich op bepaalde teksten em een bepaalde manier van Bijbellezen. De keerzijde van voorstanders dingen in de mond leggen is dat tegenstanders het vaak snel op “onderdrukking” en zo gooien, wat volgens mij ook niet echt terecht is
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 29 dec 2018 12:06

Ik zou van tegenstanders wel eens concreet willen weten wat er precies zo schandelijk is als een vrouw spreekt in de gemeente. 1 Korinthe 14.
Naar mijn mening is het alleszins redelijk om het wat en hoe er gesproken wordt op eventuele schandelijkheid te beoordelen, dat doen we normaal toch ook? Waarom geloven tegenstanders dat een vrouw niet mag onderwijzen en leiding mag geven in de gemeente?
Ik vermoed vanwege een blind voor-waar-houden-geloof.
Een blindelings opvolgen van een paar teksten, al dan niet met inachtneming van de vrouwonvriendelijke Bijbelcultuur.
Een voor-waar-houden-geloof is in zichzelf een dood geloof. Zie wat Jakobus daar over zegt.
Werkelijk in iets of iemand geloven gebeurt vanuit de volle overtuiging van je hart.
Wie gelooft in de vrijheid en gelijkheid van mensen zet zich in tegen slavernij en discriminatie.
Wie gelooft in eerlijkheid en rechtvaardigheid zal een ander niet bedriegen. En zo kun je heel wat voorbeelden noemen.
Wat erin zit komt eruit. Iets waar je met een levend hartelijk geloof in gelooft zal te merken zijn aan je levenspraktijk.
Ik vraag me af of er tegenstanders zijn die hartelijk geloven dat het schandelijk is als een vrouw onderwijst en leiding geeft in de gemeente.
Zo ja, dan kunnen ze misschien eens uitleggen wat er zo schandalig aan is? Zo nee dan is het niet meer dan een dood voor-waar-houden-geloof.
Áls ik het al voor waar zou houden, dan zou het voor mij nooit meer kunnen zijn dan het dom opvolgen van wat regels die tegen mijn eigen overtuiging en rechtvaardigheidsgevoel ingaan. Niks meer dan een beetje vormendienst waar ik in mijn hart niks van geloof.

Eigenlijk is het heel simpel. Wat je werkelijk vanuit een hartelijk levend geloof gelooft kun je gewoon in je eigen hart vinden.
De rest wat je gelooft is een voor-waar-aannemen-geloof. Niet perse verkeerd maar statisch, dood. Letter ipv (G)geest.
Een dode letter (van eigen interpretatie) op een levende hartelijke overtuiging van een ander leggen, dat vind ik pas schandelijk en onderdrukkend.
En het schamperen op gevoel (en als het te pas komt ook op het verstand) vind ik ook echt niet kunnen.
God wil de hele mens. Je weet wel, met hart, ziel, verstand en alle kracht. En juist het hart is het belangrijkste!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2018 13:50

naamloos schreef:Ik zou van tegenstanders wel eens concreet willen weten wat er precies zo schandelijk is als een vrouw spreekt in de gemeente. 1 Korinthe 14.

Dat hebben we al bladzijdenlang geprobeerd maar aangezien je meteen op je achterste feministische benen gaat staan, houdt het op een gegeven moment op.
naamloos schreef:Ik vermoed vanwege een blind voor-waar-houden-geloof.

Snap je wat ik bedoel? Je vult het al in als een blind geloof.
naamloos schreef:Wie gelooft in de vrijheid en gelijkheid van mensen zet zich in tegen slavernij en discriminatie.

In de Bijbel was anders ook sprake van slavernij.
Nu ken ik niemand meer die aan dit criterium voldoet, althans, niet in de westerse wereld.
Discriminatie komt op beperkte schaal voor en is meestal eerder een gevoel dan een feit.
naamloos schreef:Eigenlijk is het heel simpel. Wat je werkelijk vanuit een hartelijk levend geloof gelooft kun je gewoon in je eigen hart vinden.

arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen? -Jeremia 17

naamloos schreef:En het schamperen op gevoel (en als het te pas komt ook op het verstand) vind ik ook echt niet kunnen.

We zullen zien hoe lang jij je kunt onthouden van schampere opmerkingen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 29 dec 2018 15:10

Chaya schreef:Dat hebben we al bladzijdenlang geprobeerd maar aangezien je meteen op je achterste feministische benen gaat staan, houdt het op een gegeven moment op.
Welnee. Er wordt alleen geciteerd dat het schandelijk is, niet wat er schandelijk aan is.
En ik heb heus alles gelezen hoor.
Oneliners als ''God heeft vrouwen een bijzondere plaats gegeven'' o.i.d. zegt niets over de schandelijkheid van sprekende vrouwen.

Zo kun je bijvoorbeeld heel goed uitleggen wat er schandalig is aan een bejaarde omver trappen en dan de portemonnee afjatten. Of mishandelingen, misleidingen enz. Maar een vrouw die in de gemeente spreekt ...? Schandelijk?
https://www.encyclo.nl/begrip/schandalig
Chaya schreef:Snap je wat ik bedoel? Je vult het al in als een blind geloof.
Precies. Ik ga voor een hartelijk geloof. Ten eerste omdat ik niet anders kan en ten tweede omdat God het hart aanziet.
Chaya schreef:In de Bijbel was anders ook sprake van slavernij.
Nu ken ik niemand meer die aan dit criterium voldoet, althans, niet in de westerse wereld.
Discriminatie komt op beperkte schaal voor en is meestal eerder een gevoel dan een feit.
Daarom ben ik blij dat wij hier een cultuur hebben die ver boven die van de Bijbel uit gaat.
Daarbij, moderne slavernij gaat Nederland helaas ook niet voorbij: https://www.groene.nl/artikel/vrouwenha ... -slavernij
Discriminatie is een feit. De 1 voelt daar meer bij dan de ander. Maar gelukkig is er aandacht voor en wordt er aan gewerkt.
Chaya schreef:arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen? -Jeremia 17
1 Korinthe 2: 11 Want wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens, die in hem is?
Zonder te claimen dat ik mijn eigen hart door en door doorgrond durf ik best te stellen dat ik de dingen waar ik in geloof duidelijk in mijn eigen hart kan vinden. Dingen uit mijn hart die ik niet zie, daar kan ik ook moeilijk in geloven.
Dus ik blijf bij mijn stelling: "Wat je werkelijk vanuit een hartelijk levend geloof gelooft kun je gewoon in je eigen hart vinden."
Chaya schreef:We zullen zien hoe lang jij je kunt onthouden van schampere opmerkingen.
Hou jij de stand bij? Overigens gaat het me niet om het schamperen, maar om de inhoud.
Gevoel doet net zo goed mee als verstand, intuïtie en geweten. Dat is ook hartstikke Bijbels hoor.

Dit bijvoorbeeld: @Speedy: "Juist het cultuur aspect en gevoels-aspect speelt een grote rol en daarmee kom je in het moeras en verzuip je uiteindelijk en gaat het fundament van het Woord onder je vandaan." Pagina 74.
Tjonge, alsof het fundament verdwijnt als je cultuur en gevoel mee laat wegen. Het is doodnormaal om het cultuuraspect mee te wegen, dat doen we met tal van andere zaken ook. (bijvoorbeeld de broederlijke kus, de opgeheven handen)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2018 15:51

[quote="naamloos"
Zonder te claimen dat ik mijn eigen hart door en door doorgrond durf ik best te stellen dat ik de dingen waar ik in geloof duidelijk in mijn eigen hart kan vinden. Dingen uit mijn hart die ik niet zie, daar kan ik ook moeilijk in geloven.
Dus ik blijf bij mijn stelling: "Wat je werkelijk vanuit een hartelijk levend geloof gelooft kun je gewoon in je eigen hart vinden."Hou jij de stand bij? Overigens gaat het me niet om het schamperen, maar om de inhoud.
Gevoel doet net zo goed mee als verstand, intuïtie en geweten. Dat is ook hartstikke Bijbels hoor.
[/quote]

Kijk, en hiermee toon je de scheiding aan. Jij vertrouwt geheel op je eigen hart, je eigen verstand, je eigen inzichten.
Ik durf niet te stellen dat mijn hart rein is, o nee, ik kom er dagelijks achter dat het een bron van vuile wanbedrijven is.
En daarom durf ik ook niet te stellen dat alles wat in de wereld nu normaal is - vrouwen aan de top, leidinggevende functies - opeens in de kerk ook zou moeten dan.
Bovendien had ik al gezegd dat de vrouwen die ik gehoord heb buitengewoon oppervlakkig bleven, een preekje oplazen vanaf de I pad en eentje zelfs knollen van fouten maakte en zodanig dat een buitenkerkelijke dit zelfs opmerkte!
Dat hoeft niet de norm te zijn, want er zijn ook mannelijke voorgangers die de plank misslaan en waaraan je kunt twijfelen of ze werkelijk geroepen zijn. Eigenlijk hoef je niet te twijfelen, want dat vertellen ze zelf.
Ik ging theologie studeren omdat...... ik even niets anders wist en de studie bleek boeiend.
..... omdat een vriend van mij ook theologie ging studeren.
......omdat mijn vader en opa ook dominee waren.

Mijn vraag is, waarom bemoeit de linkse kerk zich met de rechtse als het gaat om principiële zaken waar ze aan vast willen houden?
Je kunt al die kerken gewoon mijden hoor.

N.B. quoten ging niet helemaal goed. Sorry
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 29 dec 2018 15:53

naamloos schreef:Ik zou van tegenstanders wel eens concreet willen weten wat er precies zo schandelijk is als een vrouw spreekt in de gemeente. 1 Korinthe 14.
Naar mijn mening is het alleszins redelijk om het wat en hoe er gesproken wordt op eventuele schandelijkheid te beoordelen, dat doen we normaal toch ook? Waarom geloven tegenstanders dat een vrouw niet mag onderwijzen en leiding mag geven in de gemeente?
Ik vermoed vanwege een blind voor-waar-houden-geloof.
Een blindelings opvolgen van een paar teksten, al dan niet met inachtneming van de vrouwonvriendelijke Bijbelcultuur.
Een voor-waar-houden-geloof is in zichzelf een dood geloof. Zie wat Jakobus daar over zegt.
Werkelijk in iets of iemand geloven gebeurt vanuit de volle overtuiging van je hart.
Wie gelooft in de vrijheid en gelijkheid van mensen zet zich in tegen slavernij en discriminatie.
Wie gelooft in eerlijkheid en rechtvaardigheid zal een ander niet bedriegen. En zo kun je heel wat voorbeelden noemen.
Wat erin zit komt eruit. Iets waar je met een levend hartelijk geloof in gelooft zal te merken zijn aan je levenspraktijk.
Ik vraag me af of er tegenstanders zijn die hartelijk geloven dat het schandelijk is als een vrouw onderwijst en leiding geeft in de gemeente.
Zo ja, dan kunnen ze misschien eens uitleggen wat er zo schandalig aan is? Zo nee dan is het niet meer dan een dood voor-waar-houden-geloof.
Áls ik het al voor waar zou houden, dan zou het voor mij nooit meer kunnen zijn dan het dom opvolgen van wat regels die tegen mijn eigen overtuiging en rechtvaardigheidsgevoel ingaan. Niks meer dan een beetje vormendienst waar ik in mijn hart niks van geloof.

Eigenlijk is het heel simpel. Wat je werkelijk vanuit een hartelijk levend geloof gelooft kun je gewoon in je eigen hart vinden.
De rest wat je gelooft is een voor-waar-aannemen-geloof. Niet perse verkeerd maar statisch, dood. Letter ipv (G)geest.
Een dode letter (van eigen interpretatie) op een levende hartelijke overtuiging van een ander leggen, dat vind ik pas schandelijk en onderdrukkend.
En het schamperen op gevoel (en als het te pas komt ook op het verstand) vind ik ook echt niet kunnen.
God wil de hele mens. Je weet wel, met hart, ziel, verstand en alle kracht. En juist het hart is het belangrijkste!

Hoewel ik ook voorstander ben van het openstellen van de ambten voor de vrouw, vind ik de argumenten die je nu gebruikt niet sterk en ook niet relevant. Je verwijt je tegenstanders dat ze "iets voor waar houden" in hun geloof. dat zou dan geen hartelijk, maar een doods voor waar houden zijn in jouw ogen.
Niets is minder waar. Geloof is altijd een "voor waar houden". Zo staat het overigens ook met zoveel woorden in de Heidelberger Catechismus van de Protestanste Kerk. Lees het antwoord 21 op de vraag "wat is een waar geloof" :
Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen (...), dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is (...).
Naast het vertrouwen dat gevraagd wordt, zo je wilt in jouw woorden: een hartelijk vertrouwen, is er dus ook de component van het voor-waar-houden. Waarom? Omdat heel veel geloofszaken niet te zien zijn, niet te begrijpen, niet te bevatten. Die kunnen alleen maar als waar worden aangenomen. ook dat is een aspect van geloven.

Wat het onderwerp betreft, je kunt mensen dus niet verwijten dat ze iets voor waar aannemen, zelfs niet dat ze de Bijbel letterlijk voor waar aannemen. Dat hoort nu eenmaal bij de activiteit van geloven. Eenvoudig onvoorwaardelijk aannemen.

Iets anders is of je zo onzorgvuldig en slordig moet zijn om de letterlijke woorden niet meer te onderscheiden van de geestelijke inhoud. En dat gebeurt mijns inziens wel veel te vaak.
De geestelijke zaken, de zaken van het hart stijgen ver uit boven praktische, alledaagse afspraken en gewoonten. Niet iedereen acht alle dagen gelijk. Dat is me nogal een uitspraak die veel christenen tegenwoordig niet meer voor hun rekening zouden durven nemen (bijvoorbeeld die van de Stichting tot bevordering van de Zondagsrust), maar toch was dit een vrijheid die er in de christelijke gemeente gewoon was. Idem dito voor het eten van bepaald voedsel.
Volgens mij kun je hieruit afleiden dat de plaats van de vrouw nooit een definitief struikelblok in de christelijke gemeente mag en kan zijn. Er kunnen wel verschillen van mening zijn, verschillende kerkbesturen kunnen verschillend oordelen, maar het mag nooit als een grote, cruciale geestelijke zaak gezien worden op grond waarvan we elkaar de deur zouden moeten wijzen. Naar mijn oordeel zijn deze praktische zaken gewoon onderhevig aan wat een bepaalde tijd denkt en vindt. Ik schat dus in dat de vrouw binnenkort vrijwel overal het ambt zal kunnen aanvaarden, op enkele geïsoleerde groepen na. En dat komt mede door de altijd aanwezig geweest zijnde vrijheid in de christelijke gemeente, die wel degelijk Bijbels onderbouwd kan worden. Ambt, doop, sacrament, gaven, ze hebben door de eeuwen heen altijd tot verschillende gedachten en uitkomsten geleid in het wereldwijde christendom.
En nu verandert er weer eens wat. Maar nu in Nederland. Dat kennelijk bevolkt wordt door christenen die dachten dat er nooit meer wat zou veranderen. Wake up, zou ik willen zeggen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 29 dec 2018 16:13

Chaya schreef:Kijk, en hiermee toon je de scheiding aan. Jij vertrouwt geheel op je eigen hart, je eigen verstand, je eigen inzichten.
Op wiens inzichten, verstand en gevoel moet ik anders afgaan?
Die van voorgangers? Kerkvaders?
Overigens vertrouw ik op God die mij verstand en een hart gegeven heeft met de bedoeling dat ik het gebruik, toch?
Chaya schreef:Mijn vraag is, waarom bemoeit de linkse kerk zich met de rechtse als het gaat om principiële zaken waar ze aan vast willen houden?
Je kunt al die kerken gewoon mijden hoor.
Jij zal 'mijn' kerk denk ik ook wel links vinden, maar in onze plaatselijke evangelische gemeente zijn ze ook tegen vrouwelijke voorgangers.
Ik bemoei me dus met zaken waar ik zelf ook mee te maken heb.
En al zou dat niet zo zijn, dan nog zou ik me er mee bemoeien omdat ik niet tegen onrecht kan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 29 dec 2018 16:22

Chaya schreef:
Kijk, en hiermee toon je de scheiding aan. Jij vertrouwt geheel op je eigen hart, je eigen verstand, je eigen inzichten.
Ik durf niet te stellen dat mijn hart rein is, o nee, ik kom er dagelijks achter dat het een bron van vuile wanbedrijven is.
En daarom durf ik ook niet te stellen dat alles wat in de wereld nu normaal is - vrouwen aan de top, leidinggevende functies - opeens in de kerk ook zou moeten dan.
Bovendien had ik al gezegd dat de vrouwen die ik gehoord heb buitengewoon oppervlakkig bleven, een preekje oplazen vanaf de I pad en eentje zelfs knollen van fouten maakte en zodanig dat een buitenkerkelijke dit zelfs opmerkte!
Dat hoeft niet de norm te zijn, want er zijn ook mannelijke voorgangers die de plank misslaan en waaraan je kunt twijfelen of ze werkelijk geroepen zijn. Eigenlijk hoef je niet te twijfelen, want dat vertellen ze zelf.
Ik ging theologie studeren omdat...... ik even niets anders wist en de studie bleek boeiend.
..... omdat een vriend van mij ook theologie ging studeren.
......omdat mijn vader en opa ook dominee waren.

Mijn vraag is, waarom bemoeit de linkse kerk zich met de rechtse als het gaat om principiële zaken waar ze aan vast willen houden?
Je kunt al die kerken gewoon mijden hoor.

N.B. quoten ging niet helemaal goed. Sorry


Waarom die blijvende kortzichtigheid?
Ik had het al uitgelegd

Logisch toch dat jij enkel met name vrijzinnige vrouwelijke dominee s kent.
Dit komt omdat in jou kerk geen vrouwelijke predikanten zijn omdat ze (nog) niet hun roeping openlijk mogen volgen.
Als hier nu verandering in komt op termijn (echt een kwestie van tijd nog) komen er vanzelf als dit in jou kerk ook geaccepteerd is bevindelijk separerende prekende vrouwelijke dominee s
Dit geldt overigens voor de hele gereformeerde gezindte.

Verder bestaat er geen linkse en geen rechtse kerk voor mij....enkel de gemeente van Christus

Jou hartsgesteldheid is iets tussen de Heer en jou
Mijn hartsgesteldheid is iets tussen de Heer en mij

Daar komt niemand tussen.....heel persoonlijk

Komt...komt allen die zo vermoeid en belast zijn met van alles en nog wat en Ik zegt de Heer zal u rust geven

Dat laatste is zo mooi hè...
Ik (God) u (Dat ben jij en ik die dit leest nu)
Het gaat alleen tussen God en jou.
Relatie
Persoonlijk
In het ❤
Dank U Heer

Dit geldt voor iedere man en of vrouw door God geroepen.
Dat is alleen iets tussen God en diegene.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 29 dec 2018 16:27

naamloos schreef:Ik zou van tegenstanders wel eens concreet willen weten wat er precies zo schandelijk is als een vrouw spreekt in de gemeente. 1 Korinthe 14.
Naar mijn mening is het alleszins redelijk om het wat en hoe er gesproken wordt op eventuele schandelijkheid te beoordelen, dat doen we normaal toch ook? Waarom geloven tegenstanders dat een vrouw niet mag onderwijzen en leiding mag geven in de gemeente?
Ik vermoed vanwege een blind voor-waar-houden-geloof.
Een blindelings opvolgen van een paar teksten, al dan niet met inachtneming van de vrouwonvriendelijke Bijbelcultuur.


Allereerst, ik heb het topic nauwelijks gelezen en voor alle duidelijkheid, ik ben het geheel met de Bijbel en de woorden van Paulus eens.

Echter, er is (ook onder het mom van Bijbelteksten) gezaagd aan de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw en om die reden begrijp ik de strijd voor gelijkwaardigheid. Ik begrijp ook dat vrouwen de woorden van o.a. Paulus (door alle mistoestanden) als vrouwonvriendelijk kunnen ervaren, maar toch zijn ze dat in de kern allerminst.

De aanwijzingen van Paulus over invulling van de rol van mannen en vrouwen is geen cultuurkwestie, maar hebben alles met de scheppingsorde van God te maken. Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk. Alle mensen zijn onderworpen aan God. De man heerst over zijn vrouw en hij draagt ook de verantwoordelijkheid daarvoor (zie Adam). Toch zijn man en vrouw één in de liefde. In een gemeente is dat niet anders. Dat zijn de instellingen van God en daar hebben we ons allemaal bij neer te leggen. Waarom zou je dat ook niet verlangen?

Wat is er mis met zwijgen en onderdanigheid? Alsof dat vieze woorden zijn... Vroeger op school of thuis moest ik ook zwijgen en luisteren als er gesproken werd. Dat heeft met respect te maken en met deugdzaamheid. Tegenwoordig wordt tegen elke vorm van orde en gezag aangetrapt en mensen laten zich niets meer gezeggen of welgevallen. Die opstandigheid tegen het gezag druist volkomen in tegen wat God ons leert.

Waarom omarmen we de aanwijzingen van de Heere in onze rol als man of vrouw niet als mooi, waardevol en liefdevol? Het uitgangspunt is orde, ingetogenheid, dienstbaarheid en vooral onderlinge liefde. Hebben vrouwen geen rol in de gemeente? Natuurlijk wel, maar niet in het ambt van Bijbels onderwijs geven aan de gemeente of dat zij de man daar overheerst.

Degenen die onderwijzen en leiding geven in een gemeente worden ook strenger beoordeeld. God stelt namens Hem koningen, overheden, ouders, gezagsdragers, onderwijzers en oudsten over ons, aan wie wij allemaal (mannen en vrouwen) onderdanig moeten zijn. Ere wie ere toekomt.

Mijn idee van hoe een gemeente er zou moeten uitzien wijkt overigens ook nogal af van wat je veelal ziet, maar laat ik het erop houden dat de rol van vrouwen een ondergeschoven kindje is. Dat in tegenstelling tot de liefdevolle woorden van bijvoorbeeld Petrus en Paulus. Het is dus maar hoe je daar invulling aan geeft in een gemeente.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 29 dec 2018 16:38

gravo schreef: Je verwijt je tegenstanders dat ze "iets voor waar houden" in hun geloof. dat zou dan geen hartelijk, maar een doods voor waar houden zijn in jouw ogen.
Nee, mijn verwijt is niet dat tegenstanders (althans, voor wie de schoen past) iets voor waar houden, maar als dat het enige is dan is het niet niks meer dan een dood geloof. Zelfs als het werkelijk waar zou zijn.
gravo schreef: Geloof is altijd een "voor waar houden".
Uiteraard. Maar het maakt een heel verschil of je iets alleen maar voor waar houdt of je gelooft er met hart en ziel in.
Ik geloof dat China bestaat al ben ik er nog nooit geweest, maar dat doet me verder niets en heeft geen enkele invloed op mijn levenspraktijk.
Ik geloof in barmhartigheid, mededogen, gerechtigheid, gelijkwaardigheid .... en nog meer. En dat heeft wel invloed op mijn leven.
Wat er in je hart zit komt er uit. Dat merken mensen aan je. (volgens mij is er hier niemand die twijfelt aan mijn geloof in gelijkwaardigheid, toch? :mrgreen: )
gravo schreef:Naast het vertrouwen dat gevraagd wordt, zo je wilt in jouw woorden: een hartelijk vertrouwen, is er dus ook de component van het voor-waar-houden. Waarom? Omdat heel veel geloofszaken niet te zien zijn, niet te begrijpen, niet te bevatten. Die kunnen alleen maar als waar worden aangenomen. ook dat is een aspect van geloven.
Gewoon mee eens hoor.
gravo schreef:Wat het onderwerp betreft, je kunt mensen dus niet verwijten dat ze iets voor waar aannemen, zelfs niet dat ze de Bijbel letterlijk voor waar aannemen. Dat hoort nu eenmaal bij de activiteit van geloven. Eenvoudig onvoorwaardelijk aannemen.
Mijn punt is dat alléén voor waar houden toch niks meer is dan een dood geloof.
Dat kun je doen, natuurlijk! Maar je scoort er naar mijn mening echt geen puntjes mee bij God.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 29 dec 2018 17:17

DeDwaler schreef:(...) ik ben het geheel met de Bijbel en de woorden van Paulus eens.(...)

Kijk maar uit met dit soort uitspraken:
1. Je werpt je nu op als beoordelaar van de Bijbel en Paulus. Alsof jij in staat bent de juistheid van de Bijbel te bepalen en alles af te vinken. Een erg moderne gedachte.
2. Als je het "geheel" eens bent met de Bijbel zou je zomaar voor verrassingen kunnen komen te staan. Soms is de Bijbel niet zo vriendelijk tegen ons. Het "er mee eens" zijn is dan misschien niet meer helemaal de goede uitdrukking.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 29 dec 2018 17:35

gravo schreef:Kijk maar uit met dit soort uitspraken:
1. Je werpt je nu op als beoordelaar van de Bijbel en Paulus. Alsof jij in staat bent de juistheid van de Bijbel te bepalen en alles af te vinken. Een erg moderne gedachte.
2. Als je het "geheel" eens bent met de Bijbel zou je zomaar voor verrassingen kunnen komen te staan. Soms is de Bijbel niet zo vriendelijk tegen ons. Het "er mee eens" zijn is dan misschien niet meer helemaal de goede uitdrukking.

gravo


"Als iemand denkt dat hij een profeet is of een geestelijk mens, laat hij dan erkennen dat wat ik u schrijf geboden van de Heere zijn."
(1 Korinthe 14:37)
.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2018 20:10

naamloos schreef:Op wiens inzichten, verstand en gevoel moet ik anders afgaan?
Die van voorgangers? Kerkvaders?

Nee! Heere, wat wilt U nu dat ik doen zal. En dan gaat het vaak tegen onszelf in. Ik heb dat zo vaak gehad, dat ik meende dat iets geheel goed was, of bijbels, of verstandig, vul zelf maar in.
En het gaat ook tegen de geest van de tijd in, want we denken er nu eenmaal zo anders over.....
naamloos schreef:Overigens vertrouw ik op God die mij verstand en een hart gegeven heeft met de bedoeling dat ik het gebruik, toch?

Ja, en dat is op zich prima en een Zegen als je verstand gekregen hebt, maar het is geen 100% zekerheid!
Jij denkt teveel vanuit jezelf, wat rechtvaardig is, wat juist is, wat "modern"is.
naamloos schreef:ij zal 'mijn' kerk denk ik ook wel links vinden, maar in onze plaatselijke evangelische gemeente zijn ze ook tegen vrouwelijke voorgangers.

Ik noem geen enkele gemeente zomaar links, totdat ik zie wat er gepreekt en gepraktiseerd wordt.
Ik vind het dan wel opmerkelijk dat jij daar lid bent.
Aktief of passief? :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 29 dec 2018 21:08

DeDwaler schreef:"Als iemand denkt dat hij een profeet is of een geestelijk mens, laat hij dan erkennen dat wat ik u schrijf geboden van de Heere zijn."
(1 Korinthe 14:37)


O ja, jôh?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 29 dec 2018 21:37

Chaya schreef:Nee! Heere, wat wilt U nu dat ik doen zal. En dan gaat het vaak tegen onszelf in. Ik heb dat zo vaak gehad, dat ik meende dat iets geheel goed was, of bijbels, of verstandig, vul zelf maar in.
En het gaat ook tegen de geest van de tijd in, want we denken er nu eenmaal zo anders over.....
Jawel, maar om Zijn wil te kennen heb je nou eenmaal inzicht en verstand nodig.
De H.G. gebruikt dat gewoon.

Chaya schreef:Ja, en dat is op zich prima en een Zegen als je verstand gekregen hebt, maar het is geen 100% zekerheid!
Jij denkt teveel vanuit jezelf, wat rechtvaardig is, wat juist is, wat "modern"is.
Maar ik heb het niet over 100% zekerheid.
Wel neem ik mijn eigen verantwoordelijkheid 100% serieus.
Naar mijn mening kunnen we beter vanuit ons hart handelen in de geest van oprechte liefde dan aan het handje van wetten en regels lopen.
Liever een eventuele fout uit liefde dan vormelijke rechtzinnigheid die anderen blokkeert.
Ik geloof oprecht dat we met onze tijd mee moeten gaan. Dat verandert de morele principes niet.
En Gods wil is echt niet verborgen: Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de HEER van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God.

Chaya schreef:Ik noem geen enkele gemeente zomaar links, totdat ik zie wat er gepreekt en gepraktiseerd wordt.
Ik vind het dan wel opmerkelijk dat jij daar lid bent.
Aktief of passief?
Ik heb meerdere keren van je gelezen wat je qua prediking links vind, daar baseer ik het op.
Verder ben ik best wel een actief lid, maar niet op het podium.
Dat is werkelijk waar niks voor mij. Ik krijg vast een black out, gevolgd door een lach-stuip. En ik zie mezelf er voor aan om daar de nieuwste mop op te laten volgen zodat anderen tenminste ook wat te lachen hebben (als ze mijn gevoel voor humor tenkinste delen)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten