de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Acts17

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Acts17 » 24 okt 2019 16:36

hans0166 schreef:(met een T svp)

Verder is of iemand gelooft niet zo relevant in een discussie als deze, net al mijn ligging niet zo erg relevant is.

Maar als je iets van mij wil weten:
catechese onder ds Budding en belijdenis bij ds Tj de Jong, goed bekend met ds v Bergen Bravenboer (zg) sacrament van het Vormsel ontvangen, goed bekend met ds Lohuis, theologisch geschoold te Bovendonk, organist van de Abdij van Egmond, en obl OSB. Overigens niet ingeschreven bij enige parochie/kerkgenootschap. Gecompliceerd? soms, maar hierdoor wel wetende dat er niet een traditie is, maar vele, en alle met hun waarheid.

Ik geef mijn mening, gebruik zelden of nooit bijbelteksten om mijn "gezag of gelijk" te bewijzen. Het risico om God voor je eigen karretje te spannen is veel te groot.


Bedankt voor het verbeteren qua spelling niet mijn sterkste kant, maar goed zo hebben we allemaal onze zwakke kanten!
Nou dat is dan spijtig om te horen, dat je dat zo hebt ervaren. Niet alles is waarheid en dat kunnen we aantonen met Gods Woord. Er zijn niet verschillende waarheden over hetzelfde onderwerp net zoals de doop. Maar goed dat is weer een hele andere discussie!

Hopelijk mag je het dan wel zien dat het natuurlijk wel uitmaakt of iemand gelooft of niet dat bepaald namelijk zijn gehele standpunt! Vanuit goddeloosheid praat je heel anders dan een christen die zich op Gods Woord baseert. Ik hoop dat je dat verschil kunt maken, iemands achtergrond zegt mij waarin zijn bron is voor de waarheid en nee niet alle wegen leiden naar Rome. Er zijn vele soorten geloven, maar naast de Heere zijn het allemaal afgoden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2019 16:44

Pcrtje schreef:Dit argument heb ik vaker van voorstanders gehoord, maar ik heb nog nooit een betrouwbare bron hiervoor gezien. Was dit werkelijk zo? Heb je een betrouwbare, geschiedkundige bron hiervoor?


Ik heb deze uitleg ook wel eens gelezen bij mensen die daar wel wat kennis van hebben maar moet wel weer goed zoeken of ik de bron kan vinden. Maar zo onlogisch is de gedachte ook niet als je goed leest. Je kan in dit stuk (dus even los van andere zwijgteksten he) wel heel duidelijk lezen dat:

- Profetie, tongentaal, woorden die vanuit de gemeente worden bijgedragen niet expliciet op mannen wordt betrokken maar op de hele gemeente.
- De context van het hoofdstuk "Orde in samenkomsten" is en in die context staan vers 34 en 35 ook.
- Pauls de vrouwen moeten zwijgen vervolgens vertelt dat ze thuis hun man maar om uitleg moeten vragen. Dat wijst er dus op dat het praten betrekking heeft op het nodig hebben van uitleg. Omdat dingen niet duidelijk zijn.

Dus: bijdragen vanuit de gemeente in de samenkomst zijn niet alleen voor mannen. Vrouwen moeten niet gaan praten als ze dingen niet begrijpen maar thuis om uitleg vragen want dat verstoort de orde in de dienst.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2019 16:45

naamloos schreef:Daarvóór gaat het ook over orde in de gemeente: 33 Want (redegevend) God is geen God van wanorde, maar van ​vrede, zoals in alle ​gemeenten​ van de ​heiligen.
Het wordt evengoed een kippenhok als iedereen door elkaar zit te profeteren of in vreemde aan het spreken is.
Klopt. Dat gaf ik toch juist aan! :wink:
Mannen en vrouwen die profeteerden en in tongen spraken moesten alleen zwijgen omdat ze dat op zo'n manier deden dat ze de orde daarmee verstoorden, net als de sprekende vrouwen dat deden.


Ja, ik ging ook niet tegen je in, ik viel je even bij :-) Ik was het al roerend met je eens :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 okt 2019 16:54

Marnix schreef:Ja, ik ging ook niet tegen je in, ik viel je even bij Ik was het al roerend met je eens
O sorry, dan begreep ik je even verkeerd. :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor hans0166 » 24 okt 2019 17:22

Acts17 schreef:Bedankt voor het verbeteren qua spelling niet mijn sterkste kant, maar goed zo hebben we allemaal onze zwakke kanten!



Nee dat wordt niet geaccepteerd, we hebben hier een spelling en grammatica die vast ligt op papier in vele regels. Je hebt je eraan te houden of je gaat verloren.
Slappe excuses hebben we niets aan.



( even jouw eigen standpunt gebruiken in een andere context)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2019 17:45

hans0166 schreef:Nee dat wordt niet geaccepteerd, we hebben hier een spelling en grammatica die vast ligt op papier in vele regels. Je hebt je eraan te houden of je gaat verloren.
Slappe excuses hebben we niets aan.



( even jouw eigen standpunt gebruiken in een andere context)


“Vastligt” is 1 woord. “Een spelling en grammatica” is ook niet correct. Jij bent af. Tijd voor een ban ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor hans0166 » 24 okt 2019 18:20

Marnix schreef:“Vastligt” is 1 woord. “Een spelling en grammatica” is ook niet correct. Jij bent af. Tijd voor een ban ;-)


even een slappe smoes :)

dit is expres (kuch) om de nadruk te leggen op het manco in de originele stelling

Acts17

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Acts17 » 24 okt 2019 19:12

hans0166 schreef:Nee dat wordt niet geaccepteerd, we hebben hier een spelling en grammatica die vast ligt op papier in vele regels. Je hebt je eraan te houden of je gaat verloren.
Slappe excuses hebben we niets aan.



( even jouw eigen standpunt gebruiken in een andere context)


Gaan mensen in het algemeen zo met elkaar om op dit forum? Dan kan je onder ds.budding zijn geweest volgens mij heb je dan niet zo goed opgelet. En daarna appels met peren vergelijken tja duidelijk..

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor hans0166 » 24 okt 2019 19:16

Acts17 schreef:Dan kan je onder ds.budding zijn geweest volgens mij heb je dan niet zo goed opgelet.


en wat voor voordeel zou het dan wel niet zijn om "onder" hem geweest te zijn?

Ik heb niets tegen hem, maar weet ook dat niets menselijks hem, en andere predikanten die ik genoemd heb, vreemd zijn.
Ik ken ook voormalig ds vd Sleen en kandidaat Jansen, ben ik nu beter dan anderen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2019 20:25

Acts17 schreef:Gaan mensen in het algemeen zo met elkaar om op dit forum? Dan kan je onder ds.budding zijn geweest volgens mij heb je dan niet zo goed opgelet. En daarna appels met peren vergelijken tja duidelijk..


Maak je niet druk, als spelling niet je sterkste punt is is het toch fijn dat je af en toe feedback krijgt. ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 01 nov 2019 07:20

Acts17 schreef:Ik ben hier pas net op het forum dat weet ik, maar een vraag aan jullie dan ? Dit forum lijkt niet echt te symboliseren waar menig kerk voor staat in ons land. Geen vrouwen in het ambt, geen homohuwelijken ect is dit het liberale forum? waarin iedereen zijn eigen perspectief mee neemt en iedereen de tekst op zijn eigen manier bekend maakt.

Het gaat hierbij ook om (persoonlijke) roeping....

Prachtige bijdrage hierbij van Dien de Haan, oude vrouw van 84, uit de Christelijk Gereformeerde Kerk, vele preken gemaakt.

Het is aan de gemeente, die vol is van de Geest, om gaven op te merken bij gemeenteleden die nodig zijn om een ambt uit te oefenen.
Gemeenten die daarbij alleen naar mannen kijken doen zichzelf tekort.
Je zou het een eenzijdig uitdoven van de Geest kunnen noemen.

https://www.catharijneverhalen.nl/page/ ... en-de-haan

(Bid voor Dien de Haan, ernstig ziek op dit moment, maar God is bij haar en ze ziet er naar uit Thuis te komen bij Hem)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 04 nov 2019 20:20

MoesTuin schreef:Het gaat hierbij ook om (persoonlijke) roeping....

Prachtige bijdrage hierbij van Dien de Haan, oude vrouw van 84, uit de Christelijk Gereformeerde Kerk, vele preken gemaakt.

Het is aan de gemeente, die vol is van de Geest, om gaven op te merken bij gemeenteleden die nodig zijn om een ambt uit te oefenen.
Gemeenten die daarbij alleen naar mannen kijken doen zichzelf tekort.
Je zou het een eenzijdig uitdoven van de Geest kunnen noemen.

https://www.catharijneverhalen.nl/page/ ... en-de-haan

(Bid voor Dien de Haan, ernstig ziek op dit moment, maar God is bij haar en ze ziet er naar uit Thuis te komen bij Hem)


Dien de Haan is gisteren Thuis gekomen....

https://www.rd.nl/kerk-religie/schrijfs ... -1.1607198

En hieronder een warme bijdrage van het Nederlands Dagblad....zo was ze.

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/in-memo ... 9437.lynkx


https://cip.nl/76293-7-inspirerende-uit ... de-haan-85
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 10 nov 2019 09:39

Van de Amerikaanse cultuurhistoricus Ally Kateusz: "Het meest opvallende resultaat van haar studie is de ontdekking dat op de oudste christelijke afbeeldingen van mensen achter een altaartafel waar de eucharistie wordt gevierd, zowel mannen als vrouwen als ambtsdrager staan..."
https://www.deroerom.nl/pagina/6084/hie ... vrouwen_to
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 14 nov 2019 09:52

.....de heilige Geest doorbreekt de grenzen (hoge muren) die door mensen zijn gemaakt.
Je ziet momenteel de Geest werken.
Heel wat heilige huisjes (mensenwerk) vallen momenteel om.
En dan komt het erop aan.
Blijft Geloof in de Heer Jezus dan nog over?
Hoe belangrijk en sterk is je Geloof, of draaide het enkel om de bijzaken.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 16 nov 2019 07:50

In het NRC dagblad een prachtig artikel en getuigenis voor de wereld, van het leven in dienst voor haar Heer, van Dien de Haan (CGK), recent overleden.

Zeker ook rond alle kerkelijke ontwikkelingen en de omslag naar de rol van de vrouw in het kerkelijk ambt.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/15/pe ... n-a3980479

Als ze van een andere generatie was geweest, zou Dien de Haan, 3 november op 85-jarige leeftijd overleden, een influencer zijn genoemd. Eerst via het blad de Elisabethbode, waarvoor ze jarenlang als Annie Verdelman een vraag/antwoordrubriek bestierde en tweemaal per week telefonisch spreekuur hield. Vervolgens als voorganger in zogeheten ‘ontmoetingsdiensten’ waar – anders dan in reguliere kerkdiensten – ook vrouwen mochten voorgaan. En de laatste jaren via Twitter en Facebook, waarop ze tot in haar laatste weken met iedereen meeleefde en de hele wereld van commentaar voorzag.


Zoals Mozes het beloofde land wel zag, maar nooit betrad, zo heeft ook Dien de Haan niet meegemaakt dat haar kerkverband vrouwen toelaat tot de ambten van ouderling, dominee en predikant. De Christelijk Gereformeerde kerk in Zwolle (met ruim 4.500 leden een gigant in het kerkverband) heeft met drie andere gemeentes eigenmachtig besloten dit vanaf januari 2020 toe te staan. Volgend jaar wordt duidelijk of het kerkverband de gemeentes om deze reden buiten de kerkorde plaatst, verder gedoogt of andere kerken juist ten voorbeeld stelt. Henk Mijnders: „Dit ging haar aan het hart, maar niet zoveel als je misschien zou denken. Ze vond invloed veel belangrijker dan het hebben van een bepaalde positie.”
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten