de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 22 nov 2015 11:30

.....vanuit de topic, "verkiezing kerkenraad"

even in een nieuw topic, omdat dit toch wel in het algemeen zeer actueel is.
Hoe ziet u / jij dit, het onderstaande?

Chaya schreef:HIER kun je lezen waarom vrouwen niet in het ambt mogen.


en HIER kun je lezen hoe Gods Heilige Geest werkt anno 2015 en vrouwen roept in dienst tot Hem tot Zegen.

Citaat:
"We moeten ook letten op de wegen die de Geest met zijn kerk gaat. Wanneer wij zeggen dat wij op nieuwe vragen een antwoord vinden door Schriftstudie is dat eenzijdig. We moeten eraan toevoegen: en door te letten op wat de Geest doet. Dat is gereformeerd, maar dat is ook bijbels. Heel de bijbel door ontdekken we dat gelovigen nieuwe wegen in durfden slaan, wanneer ze ontdekten dat God hen met zijn Geest vooruitging.
Heel in het bijzonder lezen we dat in de Handelingen der Apostelen. Petrus zou nooit het huis van de heidense hoofdman Cornelius zijn binnengegaan, als Gods Geest hem niet vooruit gegaan was (Hand. 10:47). Het apostelconvent in Jeruzalem komt tot diep ingrijpende bijstellingen ten gunste van christenen uit de heidenen, omdat ze doordrongen zijn van het feit, dat dezelfde Geest werkt in jood en heiden (Hand. 15:28,29). De oplossingen die dan gekozen worden zijn later weer veranderd, maar voor toen waren ze zeer noodzakelijk als antwoord op het werk van God door de Geest. De Geest verbindt mensen aan Christus. De Geest schenkt vruchten vanuit deze levende gemeenschap met Christus. Daaraan kenden zij en kennen wij het werk van de Geest.

Het is begrijpelijk dat reformatorische christenen, voor wie de Schrift het laatste woord heeft, in de vorige eeuw niet meteen enthousiast waren toen de vrouw in het ambt werd gepropageerd. Hun aarzeling: is dit wel Gods bedoeling, was voor de hand liggend. We zijn intussen vele jaren verder. Steeds meer voorbeelden zijn te noemen van vrouwen, die met gaven van hoofd en hart de kerk dienen in het ambt, daarbij niets anders begerend dan de gemeente te bewaren bij het evangelie van de gekruisigde Christus. Zij zien zegen op hun werk. Wij allemaal kunnen die zegen zien. De vraag is of we dit ook als werk van de Geest durven benoemen, en dan geleerd door Woord en Geest beide, onze standpunten durven herzien. Is dat nodig? Ik denk van wel. Het hoeft niet van vandaag op morgen. De angst om na zoveel jaar alsnog aan te haken bij een seculier emancipatiestreven dat eerst werd afgewezen is begrijpelijk. We kunnen echter ook te star zijn. We kunnen ook weigeren ons werkelijk rekenschap te geven van wat de Geest ons schildert.

Mijn verwachting is dat steeds meer vrouwen, die van harte het geloof van de kerk van alle eeuwen uitdragen, de kerk in het ambt zullen gaan dienen. Daaraan gekoppeld is mijn verwachting dat langs deze weg het verzet tegen de vrouw in het ambt zal afnemen. Niet vanwege subjectieve gevoelens, ook niet vanwege een verlate erkenning van noodzakelijke emancipatie, maar vanwege het feit dat de Geest ons zelf het duidelijk zal maken: dit is goed, vrouwen die zich geroepen weten, vergissen zich niet met de beste bedoelingen, maar zijn daadwerkelijk door Mij in dienst genomen. Het is trouwens een van tweeën: óf vrome inbeelding óf roeping van God. Hier lijkt me geen derde weg mogelijk."

bron: Wim Dekker, IZB blad kontekstueel nr3
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Jerommel » 22 nov 2015 14:05

Ja, heel politiek correct natuurlijk, maar dat is een wereldse maatstaf.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor jaapo » 22 nov 2015 17:54

Waarom een topic openen met een artikel van een ander? Dat is toch geen basis voor een discussie? Overigens is dit in diverse forums al meerdere keren oneindig besproken, maar betrokken stellingen bleken zelden te kunnen worden omgebogen tot ploegscharen. De crux zit ém erin, dat door sommigen Paulus als mede-gebodengever, naast Christus en GodZelve, wordt beschouwd en door anderen slechts als een brievenschrijver, die adviezen gaf aan gemeenten of personen en dat lardeerde met een persoonlijke godsdienstige kijk op Christus. De tweespalt over dit onderwerp zie ik nog niet op korte termijn verdwijnen
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 25 nov 2015 15:58

@ Jerommel, wat bedoel je precies met wat je schrijft?

@ Jaapo, even voor de duidelijkheid, het quote artikel is van Chaya, maar het artikel daaronder is wel van mij.
Verder wat je schrijft, het wonderlijke van de Heilige Geest hierin is, dat de Heilige Geest je leidt en brengt dwars door mensen opgetrokken muren / tradities henen. Dat is mij in mijn leven duidelijk geworden en dat laat God mij meer en meer inzien.

Overigens even in het algemeen voor wie dit leest het volgende:
Als God je roept (ook als vrouw zijnde) wie ben jij om hier nee tegen te zeggen? (dat kan een weg zijn van intensief gebed, vragen en twijfels, maar als de Heere God dit je zo duidelijk laat inzien.....)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 25 nov 2015 16:12

MoesTuin schreef:
Overigens even in het algemeen voor wie dit leest het volgende:
Als God je roept (ook als vrouw zijnde) wie ben jij om hier nee tegen te zeggen? (dat kan een weg zijn van intensief gebed, vragen en twijfels, maar als de Heere God dit je zo duidelijk laat inzien.....)


Hoe weet je dat het God is die roept?
Hoe kan het zijn dat in de kerk waar geen vrouwen in het ambt worden toegelaten, een vrouw geroepen wordt?
MoesTuin schreef:dat de Heilige Geest je leidt en brengt dwars door mensen opgetrokken muren / tradities henen.

Eens, maar dat gaat nooit tegen de weg van een verzet tegen de geboden heen.
Zoals jij het nu verwoordt, kan dus alles. Of ik moet dat verkeerd begrijpen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 25 nov 2015 16:16

Dat begrijp je erg verkeerd Chaya
De leiding van de Heilige Geest in je leven ervaren is niet niks.
In gesprek met mensen kan je erachter komen de worsteling, dat is niet niks.
Maar als de Heere God het zo duidelijk maakt..... Nee zeggen is dan niet mogelijk meer
Wat een wonder!

Lees DIT eens en je snapt hopenlijk hoe ik het wel bedoel.
zeker niet te lichtvaardig over denken over de werken Gods.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 25 nov 2015 16:35

Triest als je dan ziet dat de PKN ook zeer verdeeld is geraakt, want ds. Jonker (ook van de PKN) heeft een heel andere, meer Bijbelse mening:

Wanneer we kijken naar de lijn, die we in de Heilige Schrift tegenkomen, is het duidelijk dat de Heere aan man en vrouw ieder een eigen taak gegeven heeft. De taak van de vrouw lag in de eerste plaats in haar gezin, de zorg voor man en eventuele kinderen. Daarbij kon zij volgens Spreuken 31 ook buitenshuis nog allerlei taken hebben. Maar in de Bijbel lezen we dat er doorgaans mannen als richter, profeet, discipel of ambtsdrager gezonden of verkozen werden. Daarbij konden vrouwen wel optreden als diakones, als hulp van de diakenen. Euodia en Syntyche hebben met Paulus gestreden in het Evangelie (Filip.4:2,3).

Wie meent dat er ook vrouwelijke predikanten mogen zijn, wijkt af van de lijn die we in de Bijbel vinden. Het argument wat vaak gebruikt wordt “toen waren het andere tijden dan nu”, gaat maar heel beperkt op. Immers, hoe veel er ook veranderd is in de samenleving, man en vrouw behouden een eigen primaire taak bij de vorming van een gezin. En men kan toch moeilijk beweren dat de emancipatie van de vrouw is voortgekomen vanuit een aandachtig luisteren naar de Bijbel.
VRAAG EN ANTWOORD

En een bericht uit Trouw:
amsterdam – In de Noorderkerk in Amsterdam is onder leiding van een Gereformeerde Bondsdominee een vrouw als predikant bevestigd, maar de voorzitter van de landelijke Gereformeerde Bond staat zeer afwijzend tegenover de bevestiging van een vrouwelijke predikant.

Bondsvoorzitter Hans Lam uit Ridderkerk reageert op de intrededienst die bondsdominee Paul Visser zondag leidde. Daarin werd een vrouw – Abeltje Hoogenkamp, bekend uit Trouws Theologisch Elftal – als stadspredikant van Amsterdam bevestigd. Lam: „Ik begrijp dat collega Visser in zijn rol als predikant in Amsterdam zijn verantwoordelijkheid neemt, maar hij heeft principiële bezwaren tegen de vrouw in het ambt.”

In deze krant wekte Visser gisteren echter een andere indruk. Hij bevestigde dat hij de officiële lijn van ’zijn’ gereformeerde Bond, de orthodoxe vleugel van de Protestantse Kerk in Nederland, niet gevolgd had. Die lijn is, in de woorden van voorzitter Lam, een ’hartgrondig nee’ tegen de vrouw in een van de ambten ouderling, diaken of predikant. Binnen het bestuur van de Bond is en komt er geen ruimte om er anders over te ’theologiseren’.

Als hij Visser was geweest, zegt Lam, zou hij die dienst niet geleid hebben. Hij blijkt nog een bezwaar te hebben tegen de bevestiging van Hoogenkamp als stadspredikante. „Weet u dat zij deze zomer een kerkdienst heeft geleid bij de Gay Parade? Nu, dat keur ik hartgrondig af.”

Wat vindt Lam ervan dat Visser tijdens de dienst refereerde aan Gods roeping van Hoogenkamp tot predikant? „Subjectief gezien kan dat zo liggen, objectief gezien kán het niet.”

Aldus, MoesTuin. Kan op zoveel verdeeldheid zegen rusten denk jij?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Jerommel » 25 nov 2015 18:27

MoesTuin schreef:@ Jerommel, wat bedoel je precies met wat je schrijft?
Dat politieke correctheid werelds is, en dus ondergeschikt is aan Gods Woord, en dikwijls zijn wereldse ideeën tegengesteld aan Gods Woord

En tja, over het geroepen worden door God, dat claimen er heel wat, maar of het ook zo is, is een tweede...

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 26 nov 2015 10:17

Chaya schreef:Aldus, MoesTuin. Kan op zoveel verdeeldheid zegen rusten denk jij?


Chaya, jij noemt het verdeeldheid, ik noem het geen verdeeldheid, in mijn geloofsleven bestaat er / heeft het weinig betekenis, de Gereformeerde bond, of de PKN, of de Christelijk Gereformeerde Kerk, of de Gereformeerde Gemeente of de Room Katholieke kerk, of de Evangelische beweging, of (vul maar in zelf), Een gemeente van Christus (onder welk naampje dan ook) herken je aan de vruchten van de Heilige Geest, waar de Heere Jezus en die gekruisigd beleden word en erkent.

Niets is op deze aarde volmaakt, het heeft ook weinig zin om kerkgemeenschappen over en weer verwijten te maken (en soms zelf claimen op grond van dit of dat te bepalen dat dat dan ook het juiste is)
Ik wil er voor waarschuwen dat je hiervoor ook erg moet uitkijken, want met zulke postings maak je je er deel van uit, de verdeeldheid verder te vergroten, terwijl Christus ons opdraagt één te zijn in Hem.

In de bijbel lezen we het volgende: "Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden."

De genoemde citaten in Chaya haar posting zijn voor mij simpel te verklaren.
De Heilige Geest, daar wordt veel om gebeden in gemeentes, maar om te leven en je te leiden door de Heilige Geest wordt zo vaak verhinderd voor de gemeente leden, door de sterk afgebakende zaken door kerkenraden / predikanten.
Dit gaat helaas er soms verhit aan toe, met koude harten en hete hoofden, wat niet van de Heilige Geest is in zulk geval.
Het je laten leiden van de Heilige Geest is iets wat in veel gemeentes "eng" wordt ervaren omdat men twijfelt, is het wel van God? Daar kan men achterkomen door het te overleggen in gebed met God en vragen om wijsheid en inzicht hierin van Hem en je kan dit zeker herkennen door tekenen van de Heere God, ook anno 2015 zijn deze tekenen van de Heere God er, als je ze maar wilt (in)zien en herkennen en dit terug mag brengen in gebed bij God, dan is het goed, daar mag en kan en moet je zelf op betrouwen dan, alles in en uit God.

De "vrucht van de Geest" is een Bijbelse term die de negen zichtbare eigenschappen van een waar Christelijk leven samenvat. Volgens Galaten 5:22-23 zijn deze eigenschappen:

Liefde,
Vreugde,
Vrede,
Geduld,
Vriendelijkheid,
Goedheid,
Geloof,
Zachtmoedigheid
en Zelfbeheersing.


We leren uit de Schrift dat deze eigenschappen geen individuele "vruchten" zijn waaruit we zomaar kunnen kiezen. In plaats daarvan is de vrucht van de Geest een negenvoudige "vrucht", die een karakteristiek is van alle mensen die oprecht door de Heilige Geest worden geleid. Gezamenlijk zijn deze vruchten datgene wat door alle Christenen in hun nieuwe levens met Jezus Christus zou moeten worden voortgebracht.
Je ziet dan zichtbare groei in Jezus Christus die mensen kerken gemeentes (noem maar op) verbindt!
Zing onderstaande lied van harte mee en stel je tegelijk open voor de Heilige Geest die wil werken en doorwerken in mensenlevens, dwars door opgetrokken (kerk)muren heen, de Heilige Geest is nergens voor te remmen en werkt door en daar zal zeer zeker ook Zegen zijn!

https://www.youtube.com/watch?v=_EopUYRSrbY

Gezang 477


1 Geest van hierboven,
leer ons geloven,
hopen, liefhebben door uw kracht!
Hemelse Vrede,
deel U nu mede
aan een wereld die U verwacht!
Wij mogen zingen
van grote dingen,
als wij ontvangen
al ons verlangen,
met Christus opgestaan. Halleluja!
Eeuwigheidsleven
zal Hij ons geven,
als wij herboren
Hem toebehoren,
die ons is voorgegaan. Halleluja!

2 Wat kan ons schaden,
wat van U scheiden,
Liefde die ons hebt liefgehad?
Niets is ten kwade,
wat wij ook lijden,
Gij houdt ons bij de hand gevat.
Gij hebt de zege
voor ons verkregen,
Gij zult op aarde
de macht aanvaarden
en onze koning zijn. Halleluja!
Gij, onze Here,
doet triomferen
die naar U heten
en in U weten,
dat wij Gods zonen zijn. Halleluja!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 26 nov 2015 10:40

MoesTuin schreef:
Overigens even in het algemeen voor wie dit leest het volgende:
Als God je roept (ook als vrouw zijnde) wie ben jij om hier nee tegen te zeggen? (dat kan een weg zijn van intensief gebed, vragen en twijfels, maar als de Heere God dit je zo duidelijk laat inzien.....)

Chaya schreef:Hoe weet je dat het God is die roept?
Hoe kan het zijn dat in de kerk waar geen vrouwen in het ambt worden toegelaten, een vrouw geroepen wordt?

Denk jij nou echt dat als God iemand roept hij een boodschap heeft aan de menselijke regels waaraan een bepaald genootschap is gebonden?
Deborah werd geroepen in een omgeving waar vrouwen niet veel in te brengen hadden.
Jakob werd uitverkoren in een omgeving waarin Esau het eerstgeboorterecht had.
David werd geroepen als meest onbetekendende (bastaard?)zoon van Isai.
Salomo was bepaald niet de meest onbesproken zoon van David.
Gideon was bepaald niet de meest logische keuze.
Jeftha was bepaald niet de logische keuze
Mozes was een moordenaar, grotendeels buiten het Israelitische volk opgegroeid.
Saulus/Paulus was bepaald niet van onbesproken gedrag.
Petrus verloochende zijn Heer alvorens de rots te worden waar de kerk op gebouwd is.

of, buiten bijbelse tijden:
Augustinus was bepaald geen lieverdje
Luther verbrak zijn gelofte
Calvijn was een moordenaar
Reformatoren vochten elkaar de tent uit.

God roept mensen, buiten de conventies van die mensen om.

Bovendien is jouw vraag makkelijk om te draaien: hoe weet een man dan zeker dat God hem roept?
Zou dat voor vrouwen anders zijn?
Probeer God niet te vangen in de regels waar wij aan gebonden zijn (ongeacht waar die regels vandaan komen)!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 26 nov 2015 10:48

Chaya schreef: Maar in de Bijbel lezen we dat er doorgaans mannen als richter, profeet, discipel of ambtsdrager gezonden of verkozen werden. Daarbij konden vrouwen wel optreden als diakones, als hulp van de diakenen. Euodia en Syntyche hebben met Paulus gestreden in het Evangelie (Filip.4:2,3).

Frappant dat de titels van Apostel (Junia) en profetes (Anna, Deborah) hier "toevallig" vergeten zijn...
Bovendien gaf Jezus zelf na zijn opstanding als eerste aan vrouwen het bevel zijn opstanding te verkondigen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 26 nov 2015 10:49

Jerommel schreef:Dat politieke correctheid werelds is, en dus ondergeschikt is aan Gods Woord, en dikwijls zijn wereldse ideeën tegengesteld aan Gods Woord

En tja, over het geroepen worden door God, dat claimen er heel wat, maar of het ook zo is, is een tweede...

Eens!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Jerommel » 26 nov 2015 10:52

StillAwake schreef:Frappant dat de titels van Apostel (Junia) en profetes (Anna, Deborah) hier "toevallig" vergeten zijn...
Bovendien gaf Jezus zelf na zijn opstanding als eerste aan vrouwen het bevel zijn opstanding te verkondigen.

Goed punt!
Gisteren toevallig een studie bekeken waar Junia ter sprake kwam.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 26 nov 2015 14:40

StillAwake schreef:Frappant dat de titels van Apostel (Junia) en profetes (Anna, Deborah) hier "toevallig" vergeten zijn...
Bovendien gaf Jezus zelf na zijn opstanding als eerste aan vrouwen het bevel zijn opstanding te verkondigen.

Nee die zijn niet vergeten, maar hadden een andere plaats.

Waarom koos de Heere Jezus uitsluitend mannen als discipel? De vrouwen kregen een bijzondere plaats bij Hem.
In de Bijbel wordt de man en de vrouw altijd een eigen plaats toegedicht.
De vrouw staat niet onder de man, maar is gelijkwaardig, toch hebben ze bij de scheppingsorde beide een eigen taak in het leven gekregen.
Als man en vrouw precies hetzelfde worden, is dat dus wereldgelijkvormig en onbijbels.

De priesterdienst werd door mannen gedaan, er mocht geen vrouw in het heiligdom komen!

De verhouding van man en zijn vrouw (hoofd en vrouw erkent dat haar man hoofd is) heeft overeenkomsten met de verhouding van Christus en Zijn kerk. Als we gaan morrelen aan de schepping, morrelen we dus ook aan de plaats die Christus - als Hoofd - inneemt.

Er zijn zoveel andere werkzaamheden voor vrouwen om te doen.
Opmerkelijk dat in de moskee de man de leiding heeft en geen vrouw die hier tegen durft te protesteren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 26 nov 2015 14:51

Chaya schreef:Nee die zijn niet vergeten, maar hadden een andere plaats.

Waarom koos de Heere Jezus uitsluitend mannen als discipel? De vrouwen kregen een bijzondere plaats bij Hem.
In de Bijbel wordt de man en de vrouw altijd een eigen plaats toegedicht.
De vrouw staat niet onder de man, maar is gelijkwaardig, toch hebben ze bij de scheppingsorde beide een eigen taak in het leven gekregen.
Als man en vrouw precies hetzelfde worden, is dat dus wereldgelijkvormig en onbijbels.

De priesterdienst werd door mannen gedaan, er mocht geen vrouw in het heiligdom komen!

De verhouding van man en zijn vrouw (hoofd en vrouw erkent dat haar man hoofd is) heeft overeenkomsten met de verhouding van Christus en Zijn kerk. Als we gaan morrelen aan de schepping, morrelen we dus ook aan de plaats die Christus - als Hoofd - inneemt.

Er zijn zoveel andere werkzaamheden voor vrouwen om te doen.
Opmerkelijk dat in de moskee de man de leiding heeft en geen vrouw die hier tegen durft te protesteren.

Er wordt meermaals melding gemaakt van een profetes, en eenmaal van een vrouwelijke apostel.
Nergens wordt echter gezegd dat deze dames vanwege hun sekse andere taken hadden.

En hoe zie jij het feit dat Christus na Zijn opstanding juist als eerste vrouwen vraagt om zijn discipelen het goede nieuws te vertellen dan?
En dat zaken in de moskee anders gaan dan in de kerk is mij bekend.
Dat zie ik echter niet als een argument.

Ik ben geen groot voorstander van vrouwen in het ambt (om diverse redenen), maar vind de Bijblese onderbouwing wat zwak.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten