de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor benefietdiner » 12 sep 2020 11:32

Chaya schreef:Ik weet zoveel van voetbal dat het strikt gescheiden teams zijn. Tot voor enkele jaren geleden werd er nogal neerbuigend gedaan over het vrouwenvoetbal, totdat ze wonnen!
Maar nog steeds zijn er haantjes die wat denigrerend over die meisjes spreken.

Maar goed, dat is wereldse prietpraat.
Stoer dat je het zelf zo ziet en toegeeft. :wink:
Chaya schreef:God schiep de man, met de vrouw tegenover hem. Dus eerst Adam en toen Eva, uit zijn rib.
Dat de maatschappij ons steeds meer richting genderneutraal wil sturen, zie ik ook.
Er zijn nu zelfs ouders die hun baby geheel neutraal laten opgroeien, zodat het later zelf kan kiezen: word ik meisje of word ik jongen?
Dat is niet alleen een dwaasheid, het gaat volledig voorbij aan de bedoeling die de Heere heeft met de kinderen.
Je ziet de vrouw op de preekstoel dus als een genderneutraal fenomeen van onze tijd begrijp ik. Je vind dat het eigenlijk een nieuwe geest is die waait voor bijvoorbeeld het Feminisme of Emancipatie de ongelijke (machts) verhoudingen tussen mannen en vrouwen.

Tja… je had het over wereldse prietpraat?

Als jij nog steeds wil stellen dat God de vrouw tegenover de man schiep met als doel dat de man over de vrouw de baas is. Eva is net zo goed geschapen naar het beeld Gods als Adam. Daarom noemde Adam haar ook met de sprankelende confrontatie Manninne.
De vrouw werd geschapen uit een rib uit Adams zijde. Zou dat een betekenis hebben? Waarom niet uit zijn hoofd bijvoorbeeld of uit zijn voeten of armen? Nee nee dat zou een symbool zijn dat ze over Adam moest regeren en dat past niet bij Gods bedoeling als een hulp tegenover hem. Gelukkig is ze geschapen uit één van zijn ribben, de beenderen die zijn hart beschermen. Zijn hart is de zetel van de liefde. Ze is uit een rib geschapen om hem te beminnen en door hem bemind te worden, hem gelijk te zijn.

Welkom vrouwen op de preekstoel.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 12 sep 2020 12:33

benefietdiner schreef:Welkom vrouwen op de preekstoel.

Ik hoop dat deze vrouwen inzien dat ze de medeoorzaak zijn van het schisma.

En jij hebt je zo druk gemaakt over kerkscheuringen in het verleden. Terwijl je het nu lijkt te promoten.

benefietdiner schreef:Je ziet de vrouw op de preekstoel dus als een genderneutraal fenomeen van onze tijd begrijp ik.

Nee. Als wereldgelijkvormigheid. De Bijbel moet aangepast worden aan de tijdgeest, zoals irmo eerder terecht opmerkte.

Het genderneutrale is zo'n zelfde dwaling. Iedereen gelijk. Net zo lang alles muteren dat er geen verschil meer te zien is.
Als dat zo gebeurt, kun je Hooglied wel uit je Bijbel scheuren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2020 12:43

Chaya schreef:Ik weet zoveel van voetbal dat het strikt gescheiden teams zijn. Tot voor enkele jaren geleden werd er nogal neerbuigend gedaan over het vrouwenvoetbal, totdat ze wonnen!
Maar nog steeds zijn er haantjes die wat denigrerend over die meisjes spreken.

Maar goed, dat is wereldse prietpraat.

God schiep de man, met de vrouw tegenover hem. Dus eerst Adam en toen Eva, uit zijn rib.
Dat de maatschappij ons steeds meer richting genderneutraal wil sturen, zie ik ook.
Er zijn nu zelfs ouders die hun baby geheel neutraal laten opgroeien, zodat het later zelf kan kiezen: word ik meisje of word ik jongen?
Dat is niet alleen een dwaasheid, het gaat volledig voorbij aan de bedoeling die de Heere heeft met de kinderen.


In sport zijn mannen en vrouwen doorgaans van elkaar gescheiden omdat ze fysiek verschillend zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar de wereldrecord bij atletiek. Of schaatsen. Als mannen en vrouwen samen dat gaan doen, of gaan wielrennen winnen de mannen altijd van de vrouwen omdat ze fysiek sterker zijn en vaak ook omdat meer mannen die sporten doen. Bij teamsporten is het een ander verhaal als je teams gaat mengen zoals bij korfbal. Damesvoetbal wordt populairder. Ik vind het ook leuk om te zien, het zijn doorgaans gelijkwaardige wedstrijden en dus is het spannend. Maar als je de Oranje-mannen tegen de Oranje-dames laat voetballen wordt het een enorme afstraffing voor de dames. En dat sommigen daarom vrouwenvoetbal minder leuk vinden snap ik. Maar mannen zijn nou eenmaal beter in veel sporten dan vrouwen. Bij vrouwen in het ambt is dat volgens mij een heel ander verhaal, daar zijn mannen helemaal niet beter in. Net als in topfuncties in het bedrijfsleven en dergelijke. Het onderscheid tussen man en vrouw in vroegere cultuur (en nog steeds) is mijns inziens meer het gevolg van de overheersing van de man wat weer een gevolg is van de zondeval.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 12 sep 2020 12:58

Gtn schreef:Dat een predikant een roeping van God krijgt zijn we het allemaal wel over eens denk ik. En het ambt van ouderling en diaken? Die worden in ieder geval geroepen door de gemeente. Maar krijgen die ook een roeping van God? Hoe wordt dit gezien ?


In het kader van deze discussie is het zeker interessant om eens te kijken naar wat het gereformeerde formulier voor de bevestiging van ambtsdragers zegt over de roeping.
Er wordt de aanstaande ambtsdrager aan de hand van dit formulier een aantal vragen gesteld. De eerste vraag die aan de orde komt, waarvan verwacht wordt dat die met 'ja' wordt beantwoord, is deze:

En eerstelijk vraag ik u, of gij gevoelt in uw hart dat gij wettiglijk van Gods gemeente, en
mitsdien van God Zelven, tot dezen heiligen dienst geroepen zijt?


Het gaat mij om twee dingen.

Ten eerst natuurlijk die 'wettige roeping door Gods gemeente". Dat wil zeggen dat een verkiezing volgens de orde der kerk is verlopen. Er moet overeenstemming zijn binnen de kerk dat iemand verkiesbaar is en hoe die verkiesbaarstelling verloopt. In het geval een kerk, al dan niet bij synodaal besluit, er voor kiest om vrouwen toe te laten tot het ambt, is dat de wettelijke basis geworden waarop een ambtsdrager haar verkiezing kan aannemen.

Het tweede punt, over de roeping, is misschien een antwoord op de bovengestelde vraag. Als iemand door mensen geroepen wordt tot het ambt, is diegene dan ook door God geroepen?
In de vraag aan de ambtsdrager wordt daar wel vanuit gegaan. Eigenlijk zegt het formulier dat je moet bevestigen dat als je wettelijk door Gods gemeente bent verkozen en geroepen, je daarmee ook door God geroepen bent.

"Mitsdien" is een ouderwets woord, maar het betekent 'daarom' of 'derhalve'. Als je het nog wat verder uit-splitst krijg je: "Mits" (dat betekent: 'op voorwaarde van' of 'onder beding dat'; er is een voorwaarde aan verbonden die vervuld moet zijn) en "dien" een verbuiging van het aanwijzend voornaamwoord "die".

Dan zou je de zin zo kunnen vertalen:
"Of u niet in uw hart voelt, dat u wettig door Gods gemeente bent geroepen en daarom door God Zelf tot deze heilige dienst bent geroepen"

Ook dat lijkt mij een steun in de rug van de vrouwelijke ambtsdrager. Zij hoeft alleen maar te wijzen op het feit dat zij wettig verkozen en geroepen is door de gemeente. En dat is de grond voor de uitspraak dat God haar Zelf heeft geroepen.

Lijkt mij geen speld tussen te krijgen. Er worden verder geen andere voorwaarden genoemd als iemand gevraagd wordt om "ja" te zeggen.

En nu is er in veel kerken een wettige basis om vrouwen te kiezen als ambtsdrager.
Toch mooi dat op zo'n moment het gereformeerde bevestigingsformulier gewoon zijn kracht behoudt.

Het zegt overigens ook wat over hoe onze houding moet zijn jegens vrouwen die op deze wijze ambtsdrager worden. Wij dienen hen ook als door God Zelf geroepenen te beschouwen.
Ik vind zelfs dat mensen uit kerken die (nog) geen openstelling van het ambt voor de vrouw hebben, de vrouwen die in andere kerken wettig tot het ambt worden gekozen, toch als zodanig moeten accepteren, omdat zij wettig en daarmee door God Zelf geroepen zijn.

Het kan zijn dat er verschillen zijn in kerken. Maar God kan goed omgaan met verschillen, omdat Hij Altijd Dezelfde is. Hij conformeert Zich nooit geheel en al aan één menselijk idee of aan één kerkelijke praktijk. Want Hij kent de goede en de verkeerde kanten daarvan. Bovendien:
Hij heeft nog zoveel schapen die van deze stal niet zijn.
Dus Hij roept in sommige kerken alleen mannen en in andere kerken roept Hij mannen en vrouwen.
Het gaat niet om de stal. Het gaat om de schapen!

Dat hebben ze goed gezien die opstellers van het formulier. God sluit Zich aan bij een ordelijke gang van zaken.
En dat kan in de ene tijd en op de ene plaats anders liggen dan in een ander tijd of op een andere plaats.

Het belangrijkste is dat God Zich verbindt aan iedereen die in Zijn dienst wil staan.
Hij roept en bevestigt diegenen die door mensen wettig geroepen en bevestigd worden.
God is een God van orde. En dat kan slaan op verschillende kerkordes, is mijn overtuiging.
Anders zou God een lokale God worden van één specifiek kerkverband.
Zo'n stamgod, die alleen in Ons Dorp en omstreken heerst, da's meer iets voor heidenen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2020 19:11

Op zich mee eens maar iemand die tegen vrouwen in het ambt is zal waarschijnlijk tegenwerpen: een roeping door de gemeente kan je als roeping van God zien, mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Een ambtsdrager mag maar 1 vrouw hebben, niet verslaafd zijn aan wijn (of andere drugs), moet onbesproken van gedrag zijn. Aldus de Bijbel. En moet een man zijn. Stel, je zou als gemeente een alcoholverslaafde die totaal niet onbesproken van gedrag is voordragen, kan je dan nog steeds zeggen: geroepen door de gemeente is geroepen door God?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 12 sep 2020 22:15

Marnix schreef:Op zich mee eens maar iemand die tegen vrouwen in het ambt is zal waarschijnlijk tegenwerpen: een roeping door de gemeente kan je als roeping van God zien, mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Een ambtsdrager mag maar 1 vrouw hebben, niet verslaafd zijn aan wijn (of andere drugs), moet onbesproken van gedrag zijn. Aldus de Bijbel. En moet een man zijn. Stel, je zou als gemeente een alcoholverslaafde die totaal niet onbesproken van gedrag is voordragen, kan je dan nog steeds zeggen: geroepen door de gemeente is geroepen door God?

Nee, natuurlijk niet. Al die gedragsregels blijven gewoon staan. Alleen heeft een kerk wettig en ordelijk besloten dat een vrouw het ambt ook mag dragen. En dat is daarmee een wettige basis geworden.
Wordt iemand onder die voorwaarden geroepen dan is zo iemand ook door God Zelf geroepen.

De eis dat het een man moet zijn leiden we doorgaans af uit het feit dat het altijd mannen geweest zijn. Maar dat is geen vaststaand zaak en het is ook geen gebod.
Wel wordt gezegd dat iemand maar één huwelijkspartner mag hebben. Ook daar kunnen vrouwen aan voldoen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2020 06:37

[*]
gravo schreef:Nee, natuurlijk niet. Al die gedragsregels blijven gewoon staan. Alleen heeft een kerk wettig en ordelijk besloten dat een vrouw het ambt ook mag dragen. En dat is daarmee een wettige basis geworden.
Wordt iemand onder die voorwaarden geroepen dan is zo iemand ook door God Zelf geroepen.

De eis dat het een man moet zijn leiden we doorgaans af uit het feit dat het altijd mannen geweest zijn. Maar dat is geen vaststaand zaak en het is ook geen gebod.
Wel wordt gezegd dat iemand maar één huwelijkspartner mag hebben. Ook daar kunnen vrouwen aan voldoen.

gravo


Mee eens maar daarover verschillen de meningen dus. Het is natuurlijk niet zo dat als een kerk iets besluit, het per definitie wettig is. De Bijbel heeft altijd meer gezag dan de synode (artikel 31)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 13 sep 2020 13:17

Marnix schreef:[*]

Mee eens maar daarover verschillen de meningen dus. Het is natuurlijk niet zo dat als een kerk iets besluit, het per definitie wettig is. De Bijbel heeft altijd meer gezag dan de synode (artikel 31)

Dat zou ik niet te snel zeggen. Want wanneer is iets dan wel wettig? Omdat iemand, willekeurig wie, iets van de zaak vindt? De Bijbel spreekt niet uit zichzelf. Het is geen stem, maar een boek. Dat wil zeggen dat besluiten die gebaseerd worden op de Bijbel altijd eerst door de mens heen moeten gaan. Door lezing, door denkwerk, door overleg en in de gemeente Gods door wettige besluitvorming. Als we de uitkomst daarvan niet meer hoog achten, wat of wie dan wel?

Bedenk wel dat er nergens in de kerkorde zwart op wit staat dat ambtsdragers man moeten zijn. De formulieren gaan daar wel vanuit, maar het is, wat je dan noemt: gewoonterecht. Van een eeuwenlange gewoonte, dat zeker, dus je moet heel goed nadenken en beargumenteren waarom je het wilt veranderen, maar het behoort niet tot het belijden van de kerk, net zo min als een voorgeschreven kleur van een trouwjurk!

Daarom is het goed dat openstelling van de ambten voor vrouwen breed en gedurende lange tijd worden onderzocht en besproken. Zo ontstaat er uiteindelijk een wettige basis voor een besluit. Daarmee wordt geen dogma gewijzigd, maar een gewoonte.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2020 21:12

gravo schreef:Dat zou ik niet te snel zeggen. Want wanneer is iets dan wel wettig? Omdat iemand, willekeurig wie, iets van de zaak vindt? De Bijbel spreekt niet uit zichzelf. Het is geen stem, maar een boek. Dat wil zeggen dat besluiten die gebaseerd worden op de Bijbel altijd eerst door de mens heen moeten gaan. Door lezing, door denkwerk, door overleg en in de gemeente Gods door wettige besluitvorming. Als we de uitkomst daarvan niet meer hoog achten, wat of wie dan wel?

Bedenk wel dat er nergens in de kerkorde zwart op wit staat dat ambtsdragers man moeten zijn. De formulieren gaan daar wel vanuit, maar het is, wat je dan noemt: gewoonterecht. Van een eeuwenlange gewoonte, dat zeker, dus je moet heel goed nadenken en beargumenteren waarom je het wilt veranderen, maar het behoort niet tot het belijden van de kerk, net zo min als een voorgeschreven kleur van een trouwjurk!

Daarom is het goed dat openstelling van de ambten voor vrouwen breed en gedurende lange tijd worden onderzocht en besproken. Zo ontstaat er uiteindelijk een wettige basis voor een besluit. Daarmee wordt geen dogma gewijzigd, maar een gewoonte.

gravo


Ik ben ook voorstander. Maar er zijn ook wel tegenargumenten die niet onlogisch zijn. Dus iemand die op basis van de Bijbel dit onjuist vindt zal het daarom ook niet wettig vinden omdat de Bijbel boven de kerkenraad staat. Als de Bijbel A zegt en de kerkenraad B is B natuurlijk niet wettig. Jouw verhaal klopt als de Bijbel “bindende uitspraak” doet maar daarover verschilt men juist van mening.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 13 sep 2020 22:44

Marnix schreef:Ik ben ook voorstander. Maar er zijn ook wel tegenargumenten die niet onlogisch zijn. Dus iemand die op basis van de Bijbel dit onjuist vindt zal het daarom ook niet wettig vinden omdat de Bijbel boven de kerkenraad staat. Als de Bijbel A zegt en de kerkenraad B is B natuurlijk niet wettig. Jouw verhaal klopt als de Bijbel “bindende uitspraak” doet maar daarover verschilt men juist van mening.

Daarom denk ik ook dat verschillende uitspraken omtrent dezelfde kwestie toch beide wettig kunnen zijn. Ze zijn de op dat moment best beargumenteerde besluiten binnen een gemeente. Dat die besluiten elders of vroeger anders uitvielen is van minder belang.
Er kunnen dus tussen kerken verschillen ontstaan die binnen die kerken toch alle wettig zijn.
Iets anders is of we ooit wel wettig besloten hebben om een nieuwe kerk naast de bestaande op te richten. Maar dat is een andere discussie.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 16 sep 2020 08:14

gravo schreef:Bedenk wel dat er nergens in de kerkorde zwart op wit staat dat ambtsdragers man moeten zijn. De formulieren gaan daar wel vanuit, maar het is, wat je dan noemt: gewoonterecht. Van een eeuwenlange gewoonte, dat zeker, dus je moet heel goed nadenken en beargumenteren waarom je het wilt veranderen, maar het behoort niet tot het belijden van de kerk, net zo min als een voorgeschreven kleur van een trouwjurk!

Daarom is het goed dat openstelling van de ambten voor vrouwen breed en gedurende lange tijd worden onderzocht en besproken. Zo ontstaat er uiteindelijk een wettige basis voor een besluit. Daarmee wordt geen dogma gewijzigd, maar een gewoonte.

gravo


Zo waar dit.... :)nico
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 16 sep 2020 12:58

gravo schreef:In het kader van deze discussie is het zeker interessant om eens te kijken naar wat het gereformeerde formulier voor de bevestiging van ambtsdragers zegt over de roeping.
Er wordt de aanstaande ambtsdrager aan de hand van dit formulier een aantal vragen gesteld. De eerste vraag die aan de orde komt, waarvan verwacht wordt dat die met 'ja' wordt beantwoord, is deze:

En eerstelijk vraag ik u, of gij gevoelt in uw hart dat gij wettiglijk van Gods gemeente, en
mitsdien van God Zelven, tot dezen heiligen dienst geroepen zijt?


Ah, we halen het Formulier er bij. Okay, Lees dan wat er staat:
Daaruit blijkt dat er in de eerste christelijke gemeente tweeërlei ouderlingen zijn geweest. Ten eerste dienaren des Woords, herders en leraars die het Evangelie verkondigden en de sacramenten bedienden.

Daar zaten geen vrouwen tussen!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 16 sep 2020 14:44

hernieuwde inzichten doen wonderen.
Gelukkig werkt God gewoon door met Woord en Geest door de kerk van alle eeuwen en tijden....ja ja, door mannen en vrouwen...ook geroepen in dienst van Hem, mannen én vrouwen.
Zie eens de tijd voor de opstelling van de formulieren hoe de Heere Jezus om ging met de vrouwen en lees eens in de bijbel wie als eerste de blijde Boodschap, het Evangelie verkondigden....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

kdamhof1

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor kdamhof1 » 30 sep 2020 10:03

Gisteren besloot de synode van de CGK dat besluitvorming over de vrouw in het ambt niet wordt uitgesteld. Dus dit item zal wel aan de orde komen in de volgende synode-sessie in de loop van dit jaar. De voorspelling van ds. A.A. Egas zal uitkomen: de CGK-synode zal besluiten dat er geen plaats is voor vrouwelijke ambtsdragers, maar vrouwelijke ambtsdragers zullen worden gedoogd, en dus ook de gemeenten waarin zij actief zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2020 10:59

kdamhof1 schreef:Gisteren besloot de synode van de CGK dat besluitvorming over de vrouw in het ambt niet wordt uitgesteld. Dus dit item zal wel aan de orde komen in de volgende synode-sessie in de loop van dit jaar. De voorspelling van ds. A.A. Egas zal uitkomen: de CGK-synode zal besluiten dat er geen plaats is voor vrouwelijke ambtsdragers, maar vrouwelijke ambtsdragers zullen worden gedoogd, en dus ook de gemeenten waarin zij actief zijn.


Dat zou in ieder geval de boel bij elkaar houden. Voorlopig. En langzaam zullen er dan toch meer gemeenten ook de stap naar vrouwen in het ambt maken want het wordt gedoogd. De vraag blijft alleen wel: Voor hoe lang blijft de boel dan bij elkaar? En daarom moet ik ook nog zien of er inderdaad een "gedoogbeleid" komt. Want op de korte termijn kan het de rust bewaren maar "Het mag niet maar we gaan er ook niets tegen doen" staat weer niet zo sterk en voor de langere termijn werkt het denk ik ook niet goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HSM en 22 gasten