de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Broeder » 22 jun 2023 13:40

De GB en de hele behoudende flank zal doen wat het altijd heeft gedaan: achter de meute aanhobbelen. Dus die vrouw in het ambt is er al en zal ook nog verder uitwaaieren. Iedereen weet het en toch moet het schijngevecht uitgevochten worden. Vermoeiend voor wie het betreft, irrelevant voor de rest.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Jesaja40 » 22 jun 2023 14:47

meribel merkt op:

Ehh pleit je er nu voor dat we de slavernij weer invoeren?

Sterker nog, je vind het heel goed? Dat je een mens kan kopen?


Begrijp me goed de regels voor slaven waren stuk beter in israel dan in omheenliggende landen toen, vooruitgang zelfs, maar dat maakt het niet OK dat je mensen koopt. Vinden we nu

Althans. De meeste mensen


Nee, beslist geen slavernij.

Omdat slavernij in de omliggende volkeren voorkwam heeft de Eeuwige daarvoor nadrukkelijke richtlijnen voor gegeven. Niet zoals andere volkeren.

Ook de moderne slavernij is er, maar dan in een heel ander vat gegoten. De slavernij van de heb- en eerzucht. Het afhankelijk zijn van systemen en overheden die de massa gevangen houden. Begin vorige eeuw groeide een generatie op van "dienstbaarheid en ja knikken" tegen hun bazen. Het meest ultieme van die generatie was het onafhankelijk worden van hun uitbuitende bazen. Gelukkig hebben velen van hen in latere jaren zich kunnen ontworstelen en zijn veel minder afhankelijk geworden van hun werkgevers. Goede sociale voorzieningen hebben hun bijdrage geleverd in het welzijn in het algemeen. Wat meer evenwicht is er ontstaan. Vrouwen kregen gelukkig meer ruimte in bestuurlijke en maatschappelijke functies.

Alleen kerkelijk lopen ze nog tientallen jaren achter vanwege de hiërarchie die er is in de kerken. Daar heb ik al heel veel opmerkingen over gemaakt.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2023 14:50

meribel schreef:Echt met de bijbel in de hand de slavernij verdedigt he. En zeg nou zelf, als je de bijbel letterlijk leest hebben ze gelijk. Als je hem geestelijk leest niet. Maar het is nu zo ondenkbaar dat geen enkele nl kerk zich nog kan voorstellen dat ze het verdedigde. Sterker nog, het is dat de slachtoffers al lang door zijn en de daders ook maar excuses zijn op zijn plaats

En pas in 1975 werd het wettelijk verplicht in nl dat vrouwen ook minimumloon moeten krijgen. Minimum loon gold toen alleen nog voor mannen. En de grootste christelijke partij was tegen hoor (man is hoofd en kostwinner) , maar was onder druk van europese verdragen en de VN dat nl wel mee móest


Ik snap je punt alleen zal men zeggen: Er zijn best voorbeelden te noemen waar men er naast zat maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er helemaal geen enkel standpunt klopt. Op dit vlak is het echt anders hoor.


Ach ik voorspel het enkel en ik weet niet of jij over 50 jr nog leeft en het zal meemaken maar het gebeurt echt hoor


Ik hoop dat je gelijk hebt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2023 20:47

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 10 jul 2023 21:45



Doe als IJmuiden en ga over naar de NGK, iedereen blij.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2023 22:39

Speedy schreef:Doe als IJmuiden en ga over naar de NGK, iedereen blij.


Van mij mag het! Maar voor sommige geboren en getogen CGK’ers ligt het wat gevoeliger.

Het is alleen het topje van de ijsberg en de CGK wordt wel heel klein als alle gemeenten waar vrouwen in het ambt zijn of er op korte termijn komen, vertrekken. Hilversum krijgt nu een vermaning die kerkordelijk gezien helemaal niet kan, maar blijkbaar mogen dat soort regels voor dit soort zaken wel gebroken worden, maar Hilversum krijgt die vooral omdat ze er vrij vroeg bijkwamen. Ondertussen wilde de classis Amsterdam helemaal niet vermanen want heel veel kerken bleken inmiddels vrouwen in het ambt te hebben. Hetzelfde zie je bijjvoorbeeld bij classis Haarlem waar zeven van de veertien kerken dit al had, classis Apeldoorn, classis Utrecht en dan zijn er nog heel veel andere gemeenten over.

Maar goed misschien is uit elkaar gaan wel onvermijdelijk, ik zou me meer thuisvoelen binnen de Nederlands Gereformeerde Kerken en blijkbaar is de conservatieve flank van de CGK ons ook liever kwijt dan rijk als ik zie hoe graag je ons ziet vertrekken... :-) en dan kan men zich weer richten op belangrijke zaken ipv bijzaken plus zorgen dat je flank zo goed mogelijk vertegenwoordigd is bij de hogere vergaderingen. :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Prisma23 » 11 jul 2023 10:17

Blijkbaar is V&A een onderwerp dat een sjibbolet is.
Mooie gelegenheid om het het aantal kerkgenootschappen te reduceren. CGK splitsen, deel naar NGK, ander deel naar HHK. Vervolgens gaat de NGK op in de PKN en gaan de HHK en de GG fuseren. Zou een mooie opschoon-actie zijn.

Maar ik heb als PKN-er natuurlijk wel makkelijk praten :)

PS, mensen jonger dan pak-hem-beet 35 jaar hebben aan deze discussies weinig boodschap overigens. Zij gaan naar een kerk/geloofsgemeenschap waar zij zich thuis voelen en kijken niet welke sticker op de deur zit.
Laatst gewijzigd door Prisma23 op 11 jul 2023 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2023 11:06

Prisma23 schreef:Blijkbaar is V&A een onderwerp dat een sjibbolet is.
Mooie gelegenheid om het het aantal kerkgenootschappen ter reduceren. CGK splitsen, deel naar NGK, ander deel naar HHK. Vervolgens gaat de NGK op in de PKN en gaan de HHK en de GG fuseren. Zou een mooie opschoon-actie zijn.

Maar ik heb als PKN-er natuurlijk wel makkelijke praten :)

PS, mensen jonger dan pak-hem-beet 35 jaar hebben aan deze discussies weinig boodschap overigens. Zijn gaan naar een kerk/geloofsgemeenschap waar zijn zich thuis voelen en kijken niet welke sticker op de deur zit.


Klopt doorgaans wel inderdaad. Dat biedt hoop voor meer eenheid op langere termijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 25 sep 2023 09:47

Prisma23 schreef:Blijkbaar is V&A een onderwerp dat een sjibbolet is.
Mooie gelegenheid om het het aantal kerkgenootschappen te reduceren. CGK splitsen, deel naar NGK, ander deel naar HHK. Vervolgens gaat de NGK op in de PKN en gaan de HHK en de GG fuseren. Zou een mooie opschoon-actie zijn.

Maar ik heb als PKN-er natuurlijk wel makkelijk praten :)

PS, mensen jonger dan pak-hem-beet 35 jaar hebben aan deze discussies weinig boodschap overigens. Zij gaan naar een kerk/geloofsgemeenschap waar zij zich thuis voelen en kijken niet welke sticker op de deur zit.



En dat is ook het beste inderdaad :wink:

het gaat niet om de kerk maar om de Heer van de Kerk
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2023 13:30

MoesTuin schreef:En dat is ook het beste inderdaad :wink:

het gaat niet om de kerk maar om de Heer van de Kerk


het gaat niet om de heren in de kerk maar om de Heer van de Kerk. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Prisma23 » 25 sep 2023 15:00

Marnix schreef:het gaat niet om de heren in de kerk maar om de Heer van de Kerk. :-)


:) :) :) =D> =D> =D>

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Race406 » 25 sep 2023 18:21

Over dat het gaat om de Heer van de kerk heeft Prof. Selderhuis een heel stuk geschreven. Staat vandaag in het tegen RefDag.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2023 19:19

Race406 schreef:Over dat het gaat om de Heer van de kerk heeft Prof. Selderhuis een heel stuk geschreven. Staat vandaag in het tegen RefDag.


Ik kan dat helaas niet lezen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 24 dec 2023 11:17

Marnix schreef:het gaat niet om de heren in de kerk maar om de Heer van de Kerk. :-)

zeker dat ook :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Neon » 24 dec 2023 11:46

Marnix schreef:het gaat niet om de heren in de kerk maar om de Heer van de Kerk. :-)


En om de Kerk zelf. :wink:

1 Joh. 2sv
7 Want er zijn vele verleiders in de wereld gekomen, die niet belijden, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Deze is de verleider en de antichrist.

8 Ziet toe voor uzelven, dat wij niet verliezen, hetgeen wij gearbeid hebben, maar een vol loon mogen ontvangen.

9 Een iegelijk, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader en den Zoon.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten