DeDwaler schreef:Gravo, zou je misschien ook eens concreet willen ingaan of reageren op wat ik daadwerkelijk zeg en niet op wat jij vindt. Dat laatste is helemaal niet oninteressant of iets dergelijks, maar ik mis af en toe een beetje de discussie. Nu heb ik een beetje het gevoel dat ik moet weerleggen wat ik niet heb gezegd.
Als je het niet erg vindt, schrijf ik alleen die dingen op die ik vind.
De discussie gaat wat mij betreft over jouw relativering van slavernij. Algemeen wordt met slavernij tegenwoordig een ernstige en onrechtvaardige misstand bedoeld. Jij probeert dat enigszins te verzachten door de eeuwenlange praktijk van slavernij, die we dus ook in de Bijbel aantreffen, vanuit dat perspectief te bezien. Maar die vormen van slavernij, waarvan ik betwijfel of ze ooit die positieve inbreng hebben gehad die jij suggereert, is niet meer van toepassing te verklaren in onze tijd. Sterker nog, ik zie in het exodus-verhaal in de Bijbel al een duidelijk, goddelijk oordeel over de slavernij. God leidt Zijn volk uit uit het diensthuis. En dat was niet louter symbolisch.
Ik krijg de indruk dat je in je afkeer tegen al het moderne denken nu eigenlijk wat provocatief met allerlei pre-moderne "zegeningen" aan komt zetten, zoals slavernij. Wetend dat slavernij tegenwoordig als een verschrikking wordt gezien, gebruik je deze term expres voorzichtig positief.
Je onttrekt je daarmee aan de tijd waarin je leeft. Je suggestie is een ongerijmdheid, omdat er nu eenmaal gepasseerde stations zijn in een cultuur. Niemand gaat serieus in op voorstellen om opnieuw vormen van slavernij toe te staan. Dat weet je best, maar des te wranger is jouw keuze om dit toch te noemen.
Daarom zie ik op dit punt geen vruchtbare discussie ontstaan.
gravo