de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2022 16:30

[-(
DeDwaler schreef:Goed, ik zal het proberen uit te leggen.

Zoals ik al steeds probeer aan te geven betekent het letterlijk nemen van de Bijbel niet dat er in de Bijbelteksten geen plaats is voor nuance, nadere uitleg, diepere betekenis, beeldspraak etc. Het betekent dat de Bijbel Gods waarachtige en heilige Woord is en niet slechts mensenwerk, waar je vervolgens ondoordacht mee aan de haal kunt gaan.

Als ik sommigen moet geloven dan is het enige dat de Bijbel bij elkaar houdt de lijm en de kaft... en voor wat de rest betreft is het rijpe vruchten plukken en prijsschieten.

Ik kreeg het gevoel dat er, niet alleen met de dingen die ik zeg, maar ook met Gods Woord de draak werd gestoken door zaken in het belachelijke te trekken.

Om die redenen vroeg ik me af of ik nog wel een zinvolle/nuttige bijdrage lever aan deze discussie, of dat ik het alleen maar erger maak en het een woordenstrijd wordt. In dat geval is het: "That's my cue...". Om het maar op z'n Engels te zeggen.


Dat is niet mijn intentie. Ik kreeg juist het idee dat als ik iets probeer in een culturele context te plaatsen, ik als iemand wordt neergezet die de Bijbel niet serieus neemt. Daarom wilde ik laten zien dat dit in alle kringen gebeurt, op verschillende thema’s maar dat dat niet wil zeggen dat we de Bijbel niet serieus nemen, integendeel.

En het gedeelte aan Naamloos over “broeders” vs “broeders en zusters” was niet aan jou gericht maar aan Naamloos.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 22 apr 2022 06:39

naamloos schreef:Als je mij soms bedoelt, mijn manier van praten is wellicht de jouwe niet maar ik meen het allemaal heel serieus.
Als iets belachelijk klinkt is dat misschien gewoon omdat het ook belachelijk IS.
Ik geloof achter elkaar dat je serieus bent, en je gaf aan dat je niet bang bent en gerust de discussie aandurft.
Je zegt dat je somber wordt van de argumenten, maar je gaat er niet of nauwelijk op in.


Jij zegt het. Gisteren was ik met goede moed begonnen met het antwoord aan jou, maar gaandeweg merkte ik dat ik het merendeel van wat je allemaal schrijft maar links liet liggen. Dat om me niet mee te laten slepen door al je hatelijkheden en nonsens die alleen maar bedoeld zijn om anderen uit de tent te lokken. Daarom ga ik er maar helemaal niet meer op in.

Marnix schreef:Dat is niet mijn intentie. Ik kreeg juist het idee dat als ik iets probeer in een culturele context te plaatsen, ik als iemand wordt neergezet die de Bijbel niet serieus neemt. Daarom wilde ik laten zien dat dit in alle kringen gebeurt, op verschillende thema’s maar dat dat niet wil zeggen dat we de Bijbel niet serieus nemen, integendeel.

En het gedeelte aan Naamloos over “broeders” vs “broeders en zusters” was niet aan jou gericht maar aan Naamloos.


Alsof dat gedeelte niets met de hele discussie te maken had...

"Als je letterlijk kijkt mag je de brieven van Paulus niet eens lezen want hij richtte ze doorgaans alleen aan de broeders. Staat heel vaak: Broeders, ik zeg u... enzovoorts. EIgenlijk zouden vrouwen ze dus helemaal niet mogen horen."

Wat je zegt is toch flauwekul, Marnix? Waarom zouden vrouwen het niet mogen lezen of horen? Dat noem ik zaken in het belachelijke trekken en de draak ermee steken. De brieven werden rond- en doorgestuurd, overal in de gemeenten voorgelezen, in de brieven worden ook de vrouwen aangesproken etc. Dat weet je heus wel.

Optimatus schreef:Dus als het om ambten in de wereld gaat, hoef je de Bijbel niet te volgen en in de kerk wel? Dat is namelijk wat je zegt.


Natuurlijk moeten we de Bijbel volgen, maar we hebben het hier toch over: De vrouw en het ambt (kerkelijk)? Waar de SGP zijn standpunten op baseert weet ik niet, Optimatus. Persoonlijk geloof ik niet in christelijke politiek, maar goed dat is een andere discussie :wink:

Optimatus schreef:Mij valt wel eens op, dat degenen die beweren dat zij de Bijbel van kaft tot kaft navolgen, dat niet doen. Ze houden zich bijvoorbeeld niet aan de Bijbelse bouwschriften en zalven hun zieken ook niet met olie. Als je de Bijbel van kaft tot kaft letterlijk navolgt, moet je dat ook echt doen en niet alleen op bepaalde punten.


Je hebt letterlijk en naar de letter. Noem het Bijbelgetrouw. Eenvoudig gezegd probeer je gewoon te doen wat de Heere Jezus en Zijn apostelen zeggen. Dat is binnen het christendom toch geen vreemd of nieuw concept?
.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Optimatus » 22 apr 2022 08:28

Zeer correct - en daarmee laat je meteen al ruimte voor interpretatie (waar ik niets op tegen heb) - jij interpreteert op een manier, ik op een andere manier. We kunnen daar eindeloos over in gesprek gaan (vind ik prima), maar mijn doel is niet de ander te overtuigen, maar het uitwisselen van gedachtes. Ook met verschil van inzicht kunnen we toch kinderen van één Vader zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 22 apr 2022 10:06

DeDwaler schreef:Jij zegt het. Gisteren was ik met goede moed begonnen met het antwoord aan jou, maar gaandeweg merkte ik dat ik het merendeel van wat je allemaal schrijft maar links liet liggen. Dat om me niet mee te laten slepen door al je hatelijkheden en nonsens die alleen maar bedoeld zijn om anderen uit de tent te lokken. Daarom ga ik er maar helemaal niet meer op in.


O, gaan we op die toer. Hoe mijn argumenten bedoeld zijn weet ik zelf het beste.
Ik ben gewend dat degenen die naar de letter lezen nooit echt ingaan op mijn argumenten, maar ze bestrijden met Bijbelteksten al dan niet uit hun verband gerukt. Maar ik hoor nooit wát er niet klopt aan mijn argumenten.
Natuurlijk is het makkelijker om wat je niet past links te laten liggen en/of nonsens te noemen.
Ik ben wel vrijzinnig, maar voor zover ik me herinnner heb ik me gewoon aan de Bijbel gehouden.
Je zou, om de Bijbel beter te begrijpen, ook Grieks kunnen gaan leren of een woordenboek kunnen kopen.
Je zou je kunnen verdiepen in de oude culturen of lezen wat degenen die dat wél gedaan hebben erover zeggen.
Zelfs in de kerkgeschiedenis kun je vinden dat er bijv. in Korinthe 11 bij hoofd-kephale aan bron-oorsprong werd gedacht i.p.v. autoriteit.
En verder heb ik je op een aantal inconsequenties gewezen, dat was niet hatelijk bedoeld maar om je er opmerkzaam op te maken.
En, toegegeven, af en toe was ik wat sarcastisch. Dat gebeurt wel eens als mensen vrouwen als inferieur aan mannen beschrijven, en zeggen dat het een schande is als ze spreken in de gemeente. En helemaal als er een loflied op gezongen wordt dat de goede liefhebbende God dat zó mooi bedacht heeft dat je hart er wel van openbreken moet als je de 'schoonheid' daarvan inziet.
Nou, ik ben niet van plan mezelf te hersenspoelen en mezelf zoiets wijs te maken.

Maar goed, ik begrijp dat ons gesprek afgelopen is en wens je het beste.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 22 apr 2022 11:58

Jammer, maar ik vind dat deze discussie ontspoort. Hoe ongemakkelijk ook, misschien moeten we het houden bij de constatering die ik bij de herstart van dit gesprek al noemde, namelijk dat er op de achtergrond verschillende visies op de Bijbel spelen, waardoor men elkaar niet begrijpt. Om die reden verzandt het gesprek in vooringenomenheden, verwijten en beschuldigingen. Juist omdat er vaak geen wil of bereidheid is om zich voor een kort moment in te leven in de achterliggende visie van een ander. Die brug, om je oordeel nog even op te schorten om toch even het gedachtenterrein van een ander te verkennen, wordt vaak al snel opgehaald. Inhoudelijk kan ik dan niet veel meer, dan ook maar afhaken.

Uiteraard zijn er altijd striktere en meer liberale opvattingen geweest. Dat is iets van alle tijden. Vroeger kon de dominantie van de een of de ander nog wel eens leiden tot een vrij bloedig fysiek gevecht, een ferme godsdienstoorlog, waarmee een partij het eigen standpunt met geweld algemeen geldig kon verklaren, maar die tijd is gelukkig voorbij.

Daarna hebben we vele kerkelijke strijdperken gehad die met name in calvinistisch Nederland tot een eindeloze reeks kerkscheuringen, afsplitsingen en uittredingen heeft geleid. Die gingen ook alle over het theologisch touwtrekken op een spectrum van licht tot zwaar, van rekkelijk tot precies, van liberaal tot orthodox.

Met de opkomst van de neo-orthodoxie, de theologische reactie-beweging op de doorbraak van de moderniteit in de samenleving vanaf de jaren '80, zijn alle nuances van de vele, vele kerken en christelijke groeperingen teruggebracht tot een vrij strakke tweedeling.
Aan de ene kant zijn er moderne christenen, vrijzinnig en liberaal en aan de andere kant zijn er zgn. bijbelgetrouwe christenen, orthodox en behoudend.
Die sterke tweedeling heeft vanaf de jaren '80 ook tot een bepaalde geestelijke fusie geleid. Bijbelgetrouwen, dat waren niet alleen zwaar gereformeerde kerken, maar ook evangelische groepen. De EO heeft een belangrijke rol gespeeld in een soort oecumene van het hart, dat eigenlijk niets anders betekende dan een ethisch vrij conservatief denken, vanuit een strikte en vaak ook letterlijke Bijbelopvatting.
Aan liberale, vrijzinnige zijde werden ook vele bonden gesmeed. Op ethisch, maatschappelijk, maar ook theologisch gebied werd veel gezamenlijk opgetrokken. De vele liberale en vrijzinnige theologen hadden ook een gemeenschappelijke Bijbelvisie.

De discussie die hier wordt gevoerd ademt nog helemaal deze tijd. Het is óf modern, óf orthodox. Maar dan wel helemáál modern of helemáál orthodox. Van twee walletjes eten kan niet, mag niet en voelt hoogst ongemakkelijk.

Maar we zijn inmiddels in een heel andere tijd aangekomen.

Ik zou die willen typeren als de tijd waarin gelovigen veel individueler bepalen in welke gemeenschappen (let op het meervoud) zij zich willen voegen. Er is niet langer één visie. men voelt zich vrij om uit verschillende visies die dingen te halen die men zelf waardevol vindt. Het gevolg is dat veel christenen zich veel makkelijker door kerk en wereld begeven. De eisen die de ene groep stelt hoeven geen belemmering te zijn in een andere groep. En men voelt zich thuis in verschillende groepen, in verschillende visies!

Daarom kan het gebeuren dat er Gereformeerde Bondsgemeenten zijn waarin vrouwen als ambtsdrager kunnen dienen, terwijl er in de CGK een sterke neiging is om het ambt niet open te stellen voor vrouwen. Maar ook daarin kan niet één lijn de boventoon krijgen, omdat veel NG-kerken hier weer veel ruimer over denken.

Die hele ambtskwestie is eigenlijk een symbool voor veel meer zaken.

Er zijn verschillende Bijbelvisies in zwang. Maar die zijn niet langer één op één verbonden aan een kerkelijke gemeenschap. Hoezeer ook met name orthodoxe predikanten met enige dominantie stellen dat iedereen onder hun prediking er hetzelfde over (moeten) denken, de werkelijkheid is ook bij de wat zwaardere kerken dat er mensen met (soms fundamenteel) verschillende visies rondlopen. De enige rem om er mee naar buiten te komen is vaak nog de sociale druk die heerst in behoudende groepen. Maar op allerlei vlak gaan mensen toch hun eigen weg, waarbij ze er zeer voor waken om al het goede van hun eigen kerk en afkomst te behouden (en ook te verdedigen), maar toch de vrijheid nemen om ook andere opvattingen te huldigen en daaraan vast te houden. Vooral op ethisch gebied zie je dat mensen geconfronteerd worden met de voordelen van de huidige op moderne leest geschoeide samenleving en daarin ook volop participeren.
Daar komen al die kerkelijke rommelingen en verschuivingen vandaan. In orthodoxe kring kunnen liberale zienswijzen bestaan (Bijbelopvatting, liturgie, ethiek, seksualiteit, politiek, leefstijl), maar in liberale kring kunnen ook hele klassieke, orthodoxe waarden bestaan.

Zelf combineer ik ook verschillende visies. Ik houd graag vast aan klassieke belijdenissen, maar die vertellen mij juist dat wat ik daarin zeg te geloven diametraal staat tegenover wat ik zie en ervaar in de wereld.
Als het gaat om mijn mens- en wereldbeeld maakt me dat een pessimist en sluit ik aan bij de gedachte dat de mens geneigd is God en zijn naaste te haten. Heel orthodox, zou je kunnen zeggen.
Maar de andere kant is dat de geestelijke kracht van het Woord mij op kan tillen tot een mens die de zaken in dat licht heel anders ziet. En dan komen de grote thema's van het Koninkrijk van God in het zicht: liefde, gerechtigheid, vrede, toekomst, trouw. Dat blijkt vanuit een gelovig(!) perspectief toch mogelijk. Elke uiting daarvan juich ik dan ook toe. En zo kom ik tot een zeer vrij en liberaal standpunt omtrent bijvoorbeeld homoseksualiteit, om maar iets te noemen.

Daarbij speelt mijn Bijbelvisie ook een rol. Ik denk en redeneer alleen nog maar vanuit de volgorde der dingen, zoals ik die in het Woord van God aantref. Wij moeten bij alle dilemma's en discussies altijd de hoofdzaak in beeld houden. Dat is Christus Zelf. Maar dat is ook wat Hij, als vervuller van de Wet, belichaamde. De hoofdsom der Wet: God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf. Hieraan hangt de hele wet en de profeten! Dat is mijn uitgangspunt overal en altijd. Ik wil best uren discussiëren over de wet en de profeten, over de hele Bijbel desnoods.
Maar als ik merk dat uren studeren en / of praten leidt tot een uitkomst die met de Hoofdsom, de Hoofdzaak in strijd is, dat wijs ik die toch af.
Ik word daarbij ondersteund door het NT. Al had ik werkelijk alles in mijn pakket..., maar ik had de liefde niet. Dan was ik nog niets.
Er zijn zwaardere en minder zware wetten. Dat leer ik van Jezus. Richt je op de kern. De rest is commentaar (om een oude rabbijnse traditie te citeren).

Dat heeft bij mij geleid tot een zeer serieus geloof, waarin de "zwaardere dingen van de wet" (Matth. 23) zeer belangrijk zijn. Daar worden we op beoordeeld.
Aan de andere kant geeft het mij ook veel vrijheid om me niet langer te laten knechten door letterknechterijen. Mijn vertrek uit de zware orthodoxe kerk ervaar ik om die reden als "uit het diensthuis uitgeleid". Omdat daar wel heel veel restricties in leer en leven op elkaar werden gestapeld, tot beklemmend aan toe. Want ondanks dat iedereen zich haastte om in dat gareel te lopen, meende toch bijna iedereen niet bekeerd, niet gered en niet verzoend te zijn. Het Koninkrijk van God schoot geen steek op, begreep ik bij elke begrafenis. Geen getuigenis. Geen vrijmoedigheid om over hem / haar een uitspraak te doen.....maar daarmee werd natuurlijk wel degelijk iets gesuggereerd, als je snapt wat ik bedoel.

Was het geen utopie? Rolden wij als Sisyphus niet een steen tegen de berg op die er ook steeds weer afrolde? Was de min of meer bewierookte "ernst" die iedereen aan de dag legde geen verkapte zwaarmoedigheid, omdat de verschrikkelijke eindafrekening onafwendbaar op iedereen afkwam? "D'r is zo weinig vrucht deze dagen...d'r is zo weinig doorbrekend werk..." hoorde ik onophoudelijk. Hadden we zo'n onmachtige Messias? Was het Evangelie zo krachteloos? Was het niet één grote voor de gekhouderij? Is er wel een God? Word ik niet in de maling genomen?. Dienen we hier in de kerk niet een hele andere god? De dominee? Een oudvader? Het orgel? De kerkelijke kas? Onze Identiteit?
Die kant ging het met me op......

En daar ben ik uit bevrijd. Aan alles wat overeenkomstig Gods Koninkrijk is kan ik nu wel vreugde beleven. En daarin ben ik zeer ruimdenkend geworden. Muziek, seksualiteit, kunst, feest, ontmoetingen, tijdsbesteding. Als ik het kan rijmen met de vrijheid, de liefde, de blijdschap en het bevrijdende karakter van het Evangelie, waarin we niet afgerekend worden op onze zonden of schuld, dan kan niemand mij verhinderen om zo te leven. En wil ik ook niemand hinderen.
Ik zie opeens dat er op veel meer plaatsen dan ik wist dingen gaan lijken op Gods oorspronkelijk scheppingsplan. Als onze ogen daarvoor open gaan, omdat wij genadig zijn verzoend en vrijgesproken, dan leven wij een nieuw leven.
En het mooie is dat ik al die heerlijke zaken gewoon teruglees in de klassieke belijdenissen. Punt voor punt.
Want God is een licht en in Hem is gans geen duisternis.
UBI CARITAS, DEUS IBI EST.

Credo

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2022 13:41

DeDwaler schreef:Alsof dat gedeelte niets met de hele discussie te maken had...

"Als je letterlijk kijkt mag je de brieven van Paulus niet eens lezen want hij richtte ze doorgaans alleen aan de broeders. Staat heel vaak: Broeders, ik zeg u... enzovoorts. EIgenlijk zouden vrouwen ze dus helemaal niet mogen horen."

Wat je zegt is toch flauwekul, Marnix? Waarom zouden vrouwen het niet mogen lezen of horen? Dat noem ik zaken in het belachelijke trekken en de draak ermee steken. De brieven werden rond- en doorgestuurd, overal in de gemeenten voorgelezen, in de brieven worden ook de vrouwen aangesproken etc. Dat weet je heus wel.


Het feit dat grote gedeelten alleen aan de mannen gericht is (dat lijkt me een feit als alleen de broeders worden aangesproken) zegt vooral iets over de culturele verhouding van toen waarbij het grootste deel van de gesprekken via de mannen liep. Het tekent dat de tijden toen heel anders waren dan nu en de culturele verhoudingen ook. Dat was het punt. Niet om iets in het belachelijke te trekken. Zoals ik al zei, dat was totaal niet mijn intentie en ik snap niet waarom je dat er wel uithaalt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Prisma23 » 22 apr 2022 16:03

CGK blijven dus bij het nee. Jammer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2022 16:18

Prisma23 schreef:CGK blijven dus bij het nee. Jammer.


Dat wordt weer jaren van ellende, gesteggel, beschuldigingen over en weer. Soms vraag ik me wel eens af of het zin heeft om dit verdeelde verband bij elkaar te houden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 22 apr 2022 16:19

Prisma23 schreef:CGK blijven dus bij het nee. Jammer.


Zeer goed juist!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 22 apr 2022 16:20

Marnix schreef:Dat wordt weer jaren van ellende, gesteggel, beschuldigingen over en weer. Soms vraag ik me wel eens af of het zin heeft om dit verdeelde verband bij elkaar te houden.


Het is toch geen hoofdzaak? Waarom dan het gesteggel en weg van beschuldigingen gaan?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 22 apr 2022 16:43

Speedy schreef:Het is toch geen hoofdzaak? Waarom dan het gesteggel en weg van beschuldigingen gaan?

Ik zou gewoon vertrekken, gisteren nog! :mrgreen:
In onze woonplaats weet ik al van een aantal mensen die hun lidmaatschap op gaan zeggen.
CGK, PKN, HHK, GG, GKv, ..... eennzz. Whats in a name.
Als de regels van een denominatie zo slecht bij je gedachtengoed past, waarom zou je er dan blijven?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Optimatus » 22 apr 2022 16:48

Marnix schreef:Dat wordt weer jaren van ellende, gesteggel, beschuldigingen over en weer. Soms vraag ik me wel eens af of het zin heeft om dit verdeelde verband bij elkaar te houden.


De PKN heeft ook meerdere stromingen en daar gaat het vrij aardig - je moet elkaar binnen een kerkverband ook vrij durven laten. Dat is in de PKN het geval. De CGK zou dat ook kunnen doen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2022 18:27

Speedy schreef:Het is toch geen hoofdzaak? Waarom dan het gesteggel en weg van beschuldigingen gaan?


Omdat sommigenen er wel een hoofdzaak van maken en er weer een hoop beschuldigingen zullen volgen, zo gaat dat al jaren. Er er op allerlei niveaus weer jaren allerlei gesprekken gevoerd zullen gaan worden. Omdat men het blijkbaar wel een hoofdzaak vindt… het valt maar te bezien of de oproep om mild te zijn richting de gemeenten met vrouwen in het ambt overwl gehoor vindt, ook op de synode zijn er daarnaast ook al andere geluiden te horen. Zie stemming 3 en 4 van vandaag. Voor anderen is het dus duidelijk wel een hoofdzaak.

Maar los daarvan was deze opmerking niet gebaseerd op een enkel besluit maar over een heleboel besluiten die tijdens deze synode genomen zijn en ook eerder al, die ik niet kan rijmen met wat God vraagt en Hij in de Bijbel leert.

Een paar voorbeelden met verreweg de belangrijkste bovenaan:

- het besluit om niet de verklaring van verbondenheid te tekenen en een afvaardiging te sturen naar de nationale Synode en zo de banden door te snijden met een hoop andere kerken, niet op z’n minst de migrantenkerken die hierdoor voor het eerst ook echt gehoord werden (door een van de professoren van de TUA ook wel een “kerkelijke Brexit” genoemd.
- het eerdere besluit om niet te gaan samenwerken met de TU Kampen
- Andere besluiten zoals de onbijbelse situatie dat een predikant de zegen mag uitspreken maar een ouderling van dienst alleen een zegenbede
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

En iedere keer blijkt er een flinke groep voor maar een nog iets grotere groep tegen te zijn. Het tekent de verdeeldheid in dit verband tussen de twee flanken. En dat laat me af en toe wel serieus afvragen wat voor zin het heeft dit bij elkaar te houden en waarom ik erbij zou blijven, of dat wel wijs is. De CGK plaatst zich steeds meer in een kerkelijk isolement, op een eigen eilandje in plaats van de eenheid in Christus te zoeken en ik kan dat niet zo goed rijmen met wat Jezus leert. Heel verdrietig waar het naartoe aan het gaan is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 23 apr 2022 08:27

Optimatus schreef:Zeer correct - en daarmee laat je meteen al ruimte voor interpretatie (waar ik niets op tegen heb) - jij interpreteert op een manier, ik op een andere manier. We kunnen daar eindeloos over in gesprek gaan (vind ik prima), maar mijn doel is niet de ander te overtuigen, maar het uitwisselen van gedachtes. Ook met verschil van inzicht kunnen we toch kinderen van één Vader zijn.


Uiteraard. We interpreteren allemaal op een verschillende manier, maar dat betekent niet dat de Bijbel multi-interpretabel is. Er is immers maar één Waarheid. Vervolgens kunnen we stellen dat niemand (behalve God) voor 100% de waarheid in pacht heeft, maar in dat geval is het ook niet dat iedereen voor 0% de waarheid in pacht heeft (oftewel, dat niemand iets zeker kan weten). Over veel zaken is er weldegelijk zekerheid en consensus (te bereiken), want dat is exact wat de Geest van de Waarheid doet.

Is het leven en laten leven? Ja, tot op zekere hoogte. Ieder van ons stelt (andere) grenzen aan wat we tot het 'christelijk erfgoed' rekenen. De vraag is waar we de grenzen stellen.

Voor alle duidelijkheid: Ook al zitten we niet allemaal bij elkaar in de kerkbanken, toch beschouw ik eenieder die belijdt dat Jezus de Heere is als een broeder of zuster (in de Heere). Dit alles wil nog niet zeggen dat we ook allen dezelfde Heere aanhangen, zoals Jezus zegt. Daar hoop ik echter wel op en daarom schrijf ik hier... of waar dan ook.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 23 apr 2022 10:12

Marnix schreef:Het feit dat grote gedeelten alleen aan de mannen gericht is (dat lijkt me een feit als alleen de broeders worden aangesproken) zegt vooral iets over de culturele verhouding van toen waarbij het grootste deel van de gesprekken via de mannen liep. Het tekent dat de tijden toen heel anders waren dan nu en de culturele verhoudingen ook. Dat was het punt. Niet om iets in het belachelijke te trekken. Zoals ik al zei, dat was totaal niet mijn intentie en ik snap niet waarom je dat er wel uithaalt.


Dan heb ik je verkeerd begrepen, Marnix. Mijn excuses!
.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Race406 en 45 gasten