naamloos schreef:Er staat hupo'tassov= onderdanig, ondergeschikt maken, onderwerpen, gehoorzamen, zich aan iemands heerschappij en vermaning onderwerpen.
Heel normaal voor die cultuur, en toch staat er in Efeze 5 'wees elkaar onderdanig'. Patstelling dus.
Liefde is een ander onderwerp, en daar wordt dan ook apart aandacht aan besteed, maar het voorkomt geen patstelling.
Waarom zouden mensen per definitie tegenover elkaar staan? Ze kunnen toch ook samenwerken, gemeenschappelijke doelen nastreven en afspraken maken over hoe ze die doelen met elkaar bereiken?
Allemaal kapiteins op een schip werkt niet en daarom brengen ze rangen aan: kapitein, stuurman, matroos, machinist etc. De kapitein kan niet zonder zijn stuurman of matrozen en de stuurman en matrozen kunnen niet zonder de kapitein. Zo werken ze allemaal samen om het schip van A naar B te krijgen. Zo ook de gemeente van Christus, zo ook het huwelijk.
Uit liefde zijn we God en elkaar onderdanig, maken we ons ondergeschikt, onderwerpen we ons, gehoorzamen we heerschappij en vermaning. Niks cultuur, zo werkt het nu eenmaal.
naamloos schreef:Natuurlijk mag dat. Je laat een zin weg en trekt uit elkaar wat bij elkaar hoort. Deze zin schreef ik om mijn punt te maken in de volgende zin.
Ik bedoelde: waarom zouden we niet aan pijnbestrijding mogen doen of geen landbouwmachines mogen gebruiken?
naamloos schreef:De vloek in stand houden gaat in tegen de christelijke leer die zegt dat Jezus ons heeft vrijgekocht van de vloek.
De wet is een vloek omdat niemand de wet doet:
"Want allen die uit de werken van de wet zijn, zijn onder de vloek. Er staat immers geschreven: Vervloekt is ieder die niet blijft bij alles wat geschreven staat in het boek van de wet, om dat te doen. En dat door de wet niemand gerechtvaardigd wordt voor God, is duidelijk, want de rechtvaardige zal uit het geloof leven. Maar voor de wet is het niet: uit geloof, maar: De mens die deze dingen doet, zal daardoor leven."
(Galaten 3:10-12)
naamloos schreef:Het bestrijden/afschaffen van de mannelijke overheersing gaat ten koste van de man en daardoor indirect ook ten koste van de vrouw?
En dan noem je als voorbeeld 'het heden'? Bijzonder, vrouwen hebben het in onze cultuur stukken beter dan vroeger hoor.
Ik weet niet wat jij ziet als je naar 'onze cultuur' kijkt, maar ik moet denken aan Jezebel (Izebel) en aan mannen die de weg voor haar plaveien. Het gaat ten koste van zowel de man als de vrouw, omdat ze niet zonder elkaar kunnen. Als je mensen (met name fervente feministen) af en toe hoort praten dan schijnen ze te denken dat de wereld beter af zou zijn zonder mannen. Zover gaat de waanzin dus al.
naamloos schreef:Die hoofdbedekking staat in de context van kephale-hoofd. Hoofd betekent geen gezag/autoriteit, die hoofdbekking is gewoon een cultureel dingetje uit een vrouwonvriendelijke cultuur. Alsof God zich druk zou maken over hoofddoekjes, bizar!
Als ik de Bijbel lees, dan denk ik dat onze cultuur pas vrouwonvriendelijk is.
DeDwaler schreef:Volgens mij bedoelt Paulus met dat het in de wet staat de Thora (zoals in de Wet en de profeten). Met de inzettingen van God (Genesis 3) op het oog voert Paulus (als stichter van gemeenten), het gebod dan ook in.
naamloos schreef:In de Thora staat ook geen wet dat vrouwen moeten zwijgen in de gemeente. (nogmaals: die gemeente was er nog niet eens).
Heb jij ook weleens het gevoel dat je tegen een muur staat te kletsen? Dat gevoel heb ik nu.
Er staat in de Thora dat de man over de vrouw zal heersen. Op het moment dat het (blijkbaar) fout gaat in de gemeente, herstelt Paulus in zijn brieven de orde en stelt (naar Bijbels model) regels in. Dus dan klopt toch wat Paulus zegt:
"Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet zegt."
(1 Korinthe 14:34)
Nou, en ik denk inderdaad (zoals jij ook eerder in dit topic zei) dat het niet betekent dat vrouwen niet mogen praten, of op hun beurt niets mogen zeggen. Het betekent naar mijn overtuiging dat het vrouwen niet is toegestaan in de eredienst de gemeente te onderwijzen en mannen te overheersen, zoals Paulus ook aan Timotheüs schrijft:
"Een vrouw moet zich laten onderwijzen in stilheid, in alle onderdanigheid. Want ik sta niet toe dat een vrouw onderwijs geeft, en ook niet dat zij de man overheerst, maar ik wil dat zij zich stil houdt."
(1 Timotheüs 2:11-12)
naamloos schreef:Nogmaals: laat ik van Jezus nou nooit iets dergelijks gehoord hebben. Integendeel, de praatjesmakers en zij die zichzelf verhieven boven anderen kregen er van langs. Ik zou denken 'misschien interpreteer ik Paulus wel verkeerd.'
Al de apostelen van Jezus zijn mannen. Toeval zeker? Het is duidelijk wat Paulus (namens de Heere) schrijft. Daarom wordt wat Paulus schrijft in deze tijd ook gezien als achterhaald, vrouwonvriendelijk, cultuurgebonden, niet meer van toepassing, dode letter en wetticisme. Want als het één van die dingen is, dan kun je het gebod naast je neergooien en je gemeente mooi in de pas laten meelopen met de wereld.
naamloos schreef:Dat heeft totaal niets te maken met 'zalig worden door kinderen te baren', maar over hoe je met elkaar moet omgaan.
Knippen en plakken en bij elkaar geknutselt. Sorry, klinkt weer niet pastoraal maar wel duidelijk denk ik.
Ja hoor, zeker duidelijk. Het is altijd geknip, geplak en geknutsel bij mij. Je hebt gelijk dat het er niet direct mee te maken heeft, maar het ging mij meer om de inwisselbaarheid van de begrippen vrouw/moeder. Ik zie iedere vrouw ook als moeder, met moederlijke eigenschappen. Stel: ik heb een oppas nodig voor m'n kinderen (heb ik niet, maar stel), dan vraag ik een vrouw en geen man, omdat een vrouw als een moeder voor ze is. Een vrouw is er biologisch/lichamelijk en geestelijk geschikter voor dan een man. Kan een man het? Ja hoor, maar een vrouw is er veel beter in.
Het zalig worden van de vrouw (na de zondeval) door kinderen te baren is denk ik niet zo zeer direct individueel, maar meer als het vrouwelijk geslacht als geheel. Althans zo vat ik het op.
naamloos schreef:Jij hebt het over de mannen en vrouwenrollen. Ik heb geen roeping en al helemaal geen passie om een onderworpen rol te spelen t.o.v. mannen.
En niemand maakt mij wijs dat vrouwen een passie hebben om zich aan mannen te onderwerpen, meer nooddwang lijkt me.
En als je je niet onderworpen voelt dan moet je een rol spelen, da's hypocriet. Je doet je anders voor dan je bent: gelijkwaardig.
Gods Woord houdt ons de volmaakte liefde voor en ik zou me naar het Woord richten en je eraan vastklampen als ik jou was en niet aan hoe het gaat in de wereld en daar achteraan hollen.
Als je de schoonheid ziet van hoe de goede God het heeft bedacht allemaal, dan wordt alles licht, hoopvol, liefdevol en dan breekt het je hart open, zelfs te midden van een wereld die in de duisternis is. Ik wens je dat van harte toe.
naamloos schreef:Sorry, S.A. bedoel is: @StillAwake.
naamloos schreef:Een tijdje terug zei S.W. dat er bij hen geen vrouwelijke ambsdrager in huis zou komen omdat zijn vrouw tegen 'de vrouw in het ambt is'.
Nou, dat alles ademt echt een geest van onderdanigheid uit zeg ... maarnietheus! Met een hartelijke overtuiging heeft het iig niets te maken.
Dan laat je de letter over de geest heersen want uit de praktijk van het leven blijkt dat je gaat boven dát waar je werkelijk in gelooft.
Dat geloof in onderworpenheid is niet meer dan een dood geloof met een walmpje letter-geloofje onder kerktijd waarin gezwegen wordt.
Omdat ik liever niet over StillAwake maar met StillAwake praat, zal ik het bij een reactie op jouw conclusie laten. Gaat het niet boven dát waar jij in gelooft?
naamloos schreef:Is het je wel eens opgevallen dat er in vers 11 staat: dit geldt ook voor de vrouwen - de vrouwen eensgelijk ....
Er staat niet dat die vrouwen de echtgenotenzijn. Zij moeten gewoon evenals de mannen aan een aantal voorwaarden voldoen voor het ambt.
Ik lees vers 11 in de context als 'hun vrouwen'. En één van de voorwaarden voor de ambten is: Ze moeten man zijn. Dat staat er:
"Een opziener nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen,
De diakenen moeten mannen van één vrouw zijn, die goed leiding geven aan hun kinderen en aan hun eigen huis.
"
(1 Timotheüs 3:2, 3:12)