de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 10 nov 2021 13:17

StillAwake schreef:Ik heb een eerder topic even nagelezen, maar ik heb werkelijk geen idee wat nu precies separerend preken is, en waarom dat zo belangrijk is.
Heel af en toe kom ik nog steeds refo-jargon tegen waarvan ik werkleijk geen idee heb wat er mee bedoeld wordt.
En of de vrouw in het ambt de reformatorische kerken insluipt; waarschijnlijk sneller dan je denkt!

Dan gaan we te ver af. Is geschikter (en reeds al over gesproken) in dit topic.
viewtopic.php?f=29&t=31704&p=2094621&hilit=separerend+preken#p2094621
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2021 13:22

Chaya schreef:Zoals altijd maak jij er iets heel anders van. De predikanten strooien niet met oordelen, maar waarschuwen tegen de vervlakking die dan op kan treden.
En ouders zijn hier altijd het voorbeeld van hun kinderen.
Een keertje verzuimen? Niet erg. Nog een keer verzuimen? Ook niet erg. En dan wordt het gewoon, we gaan maar 1 keer.
De kinderen vinden dit al zo gewoon dat de morgendienst dan ook makkelijk wordt overgeslagen.
En men drijft af. Ik heb het gezien bij mensen.
De kerkverlating is niet voor niks de laatste decennia zo hoog.

Ik preek geen dood wetticisme! Het gaat erom waar je hart naar uitgaat.
Maar jij voelt je in je kuif gepikt door mij, omdat ik dat zeg en je hebt liever dat ik zeg dat het allemaal prima is.
Dat het niet uitmaakt, want God is liefde.

Nou Marnix, zo is het helaas niet.


Als je best wel eens met tegenzin naar de middagdienst gaat kan je ook afvragen waar je hart naar uitgaat. Ik ga in ieder geval graag iedere zondag naar de kerk, de kids momenteel ook, soms zelfs 2x nu we ook kinderdiensten hebben. Dus die leren helemaal niet om te verzuimen. Ze leren hooguit dat je de middagdienst een menselijke instellingen is en geen gebod van van God is. Dat is alleen maar goed.

En verder weet je dat we het hier geregeld over hebben gehad, er qua standpunt niet uitkomen. Desonkdanks vond je het wel nodig om er, totaal off-topic maar weer eens een sneer over uit te delen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 10 nov 2021 13:27

Chaya schreef:Dan gaan we te ver af. Is geschikter (en reeds al over gesproken) in dit topic.
viewtopic.php?f=29&t=31704&p=2094621&hilit=separerend+preken#p2094621

Dat topic had ik dus gelezen, en ik snap nog steeds niet wat er nu bedoeld wordt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 10 nov 2021 13:28

Marnix schreef: Desonkdanks vond je het wel nodig om er, totaal off-topic maar weer eens een sneer over uit te delen.

Als je het verschil nog steeds niet weet tussen een standpunt uiteenzetten en een sneer, wat doe je dan op een forum?
Dan zouden we dat de predikanten die scherp, afsnijdend of separerend preken, ook moeten verwijten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 10 nov 2021 13:29

StillAwake schreef:Dat topic had ik dus gelezen, en ik snap nog steeds niet wat er nu bedoeld wordt...

Ik zal je een pb sturen, anders wordt het verwijderd voordat je het gelezen hebt. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 10 nov 2021 13:35

Chaya schreef:Ik zal je een pb sturen, anders wordt het verwijderd voordat je het gelezen hebt. :wink:

bij voorbaat dank!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2021 13:46

Chaya schreef:Als je het verschil nog steeds niet weet tussen een standpunt uiteenzetten en een sneer, wat doe je dan op een forum?
Dan zouden we dat de predikanten die scherp, afsnijdend of separerend preken, ook moeten verwijten.


Nee hoor, maar jij bent niet mijn herder en leraar, een predikant is dat wel. Dit is een discussieforum en we hebben hier al uitgebreid over gediscussieerd en zijn het niet eens geworden. Dan kunnen we dat zo laten, accepteren dat we daar verschillend over denken, of we kunnen af en toe proberen elkaar nog even lekker een veeg uit te pan te geven. Want aan je eerste opmerking was niets opbouwend, je zette ook je standpunt niet uiteen. Het was gewoon even weer lekker even een sneer geven. Ik had me voorgenomen er niet op in te gaan maar het is me niet gelukt maar uiteindelijk is het gewoon weer een herhaling van zetten geworden en we zijn geen stap verder gekomen. Dus accepteer gewoon dat we het hier niet over eens worden ipv er eens in de zoveel tijd weer van voor af aan te willen beginnen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 13 nov 2021 10:52

StillAwake schreef:Dus, zelf maar een clubje oprichten?
Als iedereen er zo instaat hebben we straks een paar 1000 clubjes die niks beters te doen hebben dan elkaar verketteren. Zeker de nieuw ontstane clubjes duiken vaak in eerste instantie een behoorlijk extremisme in.
Ik denk dat we ook wel eens doorslaan in het niet kunnen scheiden van hoofdzaken en bijzaken. Waarbij het vooral vaak opvalt dat de problemen waar de ander tegenaan loopt als bijzaak wordt gezien, en de zaken waar men zelf tegenaanloopt als hoofdzaak. Daar heb je ongetwijfeld gelijk in, maar de meeste mensen die hun eigen clubje oprichten doen dat in de stellige overtuiging dat zij de enige voortzetting van het kerkgenootschap zijn, en dat de rest uitgetreden is. Ook in de vragenrubriek is dat nog wel eens langsgekomen, een predikant die samen met de HHK uit de Hervormde kerk getreden was, en toch claimde de wettige voortzetting te zijn. Is deze sneer echt nodig?

Dat is in de casus Katwijk zeer helaas maar zeer zeker van toepassing.
De Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt staat op een steenworp afstand van de Hersteld Hervormde Kerk....zowat buren....in christelijk opzicht zou je kunnen stellen....gelijkgezinden, zij die elkaar vinden in Christus.
Maar zeer helaas....men vind eigen wetjes belangrijker en begint een eigen gemeente in naam van Christus voor zich zelf...
Terwijl de 6 uittreders van de GkV prima bij de HHK hadden kunnen aansluiten (in zake mening vrouw ambt)
De 6 uittreders binnen een nieuw clubje, wat de verdeeldheid verder bevorderde en welke over 20 jaar opgeheven wordt.....
Zou eerbiedig gesteld de Heere hoog vanuit de hemel nu hoofdschuddend naar beneden zien...
"Zijn kinderen die elkaar niet eens meer zien in Zijn naam de Heere Jezus Christus, de verbinding....Een in Hem"
Hoe moet dat samen in de Hemel straks?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Erik1960 » 13 nov 2021 11:28

Chaya schreef:want God is liefde.

Nou, zo is het helaas niet.


Ik hoop zo dat je niet bedoelt wat je hier schrijft.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 13 nov 2021 13:36

Erik1960 schreef:Ik hoop zo dat je niet bedoelt wat je hier schrijft.

Ik niet, maar de eenzijdigheid wordt vaak gepreekt.
Er is ook een andere kant, nl. dat de Heere toornt over de zonden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor benefietdiner » 14 nov 2021 10:05

MoesTuin schreef:Dat is in de casus Katwijk zeer helaas maar zeer zeker van toepassing.
De Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt staat op een steenworp afstand van de Hersteld Hervormde Kerk....zowat buren....in christelijk opzicht zou je kunnen stellen....gelijkgezinden, zij die elkaar vinden in Christus.
Maar zeer helaas....men vind eigen wetjes belangrijker en begint een eigen gemeente in naam van Christus voor zich zelf...
Terwijl de 6 uittreders van de GkV prima bij de HHK hadden kunnen aansluiten (in zake mening vrouw ambt)
De 6 uittreders binnen een nieuw clubje, wat de verdeeldheid verder bevorderde en welke over 20 jaar opgeheven wordt.....
Zou eerbiedig gesteld de Heere hoog vanuit de hemel nu hoofdschuddend naar beneden zien...
"Zijn kinderen die elkaar niet eens meer zien in Zijn naam de Heere Jezus Christus, de verbinding....Een in Hem"
Hoe moet dat samen in de Hemel straks?

Wat denk je of wat is je voorstelling in de Hemel?
Zou er een man uit de HHK of een vrouw uit de GKV op de preekstoel staan in de hemel?
In deze topic verwijs je naar een persoonlijk geloof viewtopic.php?f=2&t=32151&start=30#p2116419
Mooi maar hoe in de hemel? (je eigen vraag) nog steeds een soort van Katwijk?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 14 nov 2021 11:37

vind elkaar in het verzoenend lijden sterven en de opstanding van de Heere Jezus.
In dat Geloof....
Eensgezinds...
Daar gaat het om in het geval je dit nog niet goed begrepen had........
Niks meer of minder.

al die menselijke bedachte wetjes en regeltjes en tegenstellingen zijn daar niet meer want daar zijn enkel al de gelovigen (jij en ik ook als we) die in Christus zijn.
Enkel al de eer voor de Heer en zullen we juichen vrij van alle aardse lasten....

In de hemel is het schoon....zie tekst in film

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2021 20:23

benefietdiner schreef:Wat denk je of wat is je voorstelling in de Hemel?
Zou er een man uit de HHK of een vrouw uit de GKV op de preekstoel staan in de hemel?
In deze topic verwijs je naar een persoonlijk geloof viewtopic.php?f=2&t=32151&start=30#p2116419
Mooi maar hoe in de hemel? (je eigen vraag) nog steeds een soort van Katwijk?


Nee, een preekstoel is daar niet meer nodig, kerkdiensten zoals we die nu kennen ook niet, feestelijke aanbidding met allerlei instrumenten ongetwijfeld wel. In de hemel zal iedereen die echt van Hem houdt samen leven en Hem loven en prijzen. Mensen die voor vrouwen in het ambt waren en tegen. Mensen die 3x, 2x en 1x naar de kerk gingen, zelfs mensen die helemaal niet naar de kerk gingen. Mensen die voor en tegen vaccinatie waren ;-) En als dat allemaal samen kan, laten we dan in ieder geval proberen om dat hier ook al een beetje proberen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2021 20:33

Chaya schreef:Ik niet, maar de eenzijdigheid wordt vaak gepreekt.
Er is ook een andere kant, nl. dat de Heere toornt over de zonden.


Ja maar je zei dit in de context van de kerkgang. God die boos is als je ‘s middags niet naar de dienst komt? Of gaat het om je hart? En dan wil je vast zeggen: ja maar als je echt van Hem houdt wil je ook naar de middagdienst. Daar zit de denkfout want omgedraaid zeg je dan: als je niet naar de middagdienst gaat hou je niet echt van God en zo maak je een eigen wet waarbij je de
dreigt met Gods toorn. Kom naar de middagdienst want God is niet alleen liefde maar ook een toornige God.

Maar beste Chaya, in de Bijbel kan je lezen dat voor woe in Hem zijn, er geen oordeel is, we niet in angst voor Hem hoeven te leven omdat we weten dat Hij ons heeft vrijgekocht.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor DeDwaler » 07 apr 2022 16:31

.
Excuses voor het oprakelen van deze discussie, maar er stonden nog wat reacties te wachten :wink:

Dank voor het uitgebreide antwoord, Gravo!

gravo schreef:Paulus hanteert dit comparatieve denken (waarin er gouden regels zijn en hoofd- en bijzaken in de wetsbetrachting) ook door te zeggen: zo blijven dan geloof, hoop en liefde, doch de meest daarvan is...de liefde. Er is iets dat duidelijk vooraan of bovenaan staat. Daar staat of valt het geheel mee.
Daar moeten ook alle andere dingen aan getoetst worden (al sprak ik alle talen van de wereld...maar had de liefde niet...ik was niets!).
Kortom, Jezus en Paulus hebben mij op het spoor gebracht om alles te toetsen aan de hoofdzaak, aan de hoofdwet. Als die toets wordt doorstaan, is veel mogelijk.
Zo beschouwd zie ik de Bijbelgedeelten waar het gaat over de plaats van de vrouw niet als "geboden" zoals jij zegt of als "nadrukkelijke voorschriften".


Het zijn geboden van de Heere. Dat zeg ik niet alleen, dat is wat Paulus schrijft:

"Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet zegt...
... Als iemand denkt dat hij een profeet is of een geestelijk mens, laat hij dan erkennen dat wat ik u schrijf geboden van de Heere zijn .
"
(1 Korinthe 14:34-37)

"Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht."
(Johannes 14:15)


Dus blijft mijn vraag staan: hoe je als christen of gemeente Gods geboden naast je neer kunt leggen?

gravo schreef:Niet langer geldt de door de zondeval bepaalde verhouding tussen man en vrouw, maar is er een nieuwe verhouding gekomen.


Dat is niet wat Paulus schrijft en ook niet wat Petrus schrijft:

"Evenzo, vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig; opdat ook, als sommigen aan het Woord ongehoorzaam zijn, zij door de levenswandel van de vrouwen zonder woorden gewonnen mogen worden, doordat zij uw reine levenswandel in de vreze des Heeren waarnemen.

Uw sieraad moet niet bestaan in iets uiterlijks: het vlechten van het haar, het dragen van gouden sieraden of het aantrekken van mooie kleren; maar uw sieraad moet zijn de verborgen mens van het hart, met het onvergankelijke sieraad van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is voor God.

Want zo tooiden zich voorheen ook de heilige vrouwen, die op God hoopten, en hun eigen mannen onderdanig waren; zoals Sara Abraham gehoorzaamde en hem heer noemde. U bent kinderen van haar geworden, als u goeddoet en niet bevreesd bent voor enig ding dat u angst zou kunnen aanjagen.

Evenzo, mannen, woon met begrip met haar samen; geef de vrouw, als de zwakkere, haar eer; u bent immers ook mede-erfgenamen met haar van de genade van het leven; opdat uw gebeden niet verhinderd worden.
"
(1 Petrus 3:1-7)


gravo schreef:Lees wat de straf was voor Adam:
"zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten. In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren
.


Sommigen zien het als straf, maar ik beschouw de inzettingen van God na de zondeval als een rem op de zonde en ongerechtigheid. Ook al maken de inzettingen ons leven niet gemakkelijker, toch staat er: 'om uwentwil', want dat is mijns inziens precies Gods bedoeling erachter.

gravo schreef:De straf voor de vrouw was als volgt:
"Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben."
Dat laatste, dat de man heerschappij over haar zal hebben, dat is in de gemeente van Christus ook niet langer waar. Dat is opgeheven.


De Bijbel heft het niet op. De geboden die Paulus en Petrus namens de Heere voorschrijven zijn in lijn met Genesis, dus als het al wordt opgeheven, wie heft het dan op?

gravo schreef:In Christus is noch man, noch vrouw. Als de zondeval teniet wordt gedaan door de rechtvaardigheid uit het geloof, kunnen de straffen niet langer vat hebben op ons. Niet op ons als man, niet op ons als vrouw.


Dat is inderdaad het sentiment van de hedendaagse cultuur. Dat de wereld ons dit toeroept is geen verrassing, maar dat er christenen/gemeenten zijn die de oproep ter harte nemen vind ik een zorgelijke ontwikkeling.

gravo schreef:Daarom vind ik dat de gemeente van Christus in haar handelen en belijden een toonbeeld moet zijn van Gods herschepping. Van het herstel dat is gekomen door (het geloof in) Jezus Christus. Dat we weer terug mogen denken aan het verloren paradijs. Er is iets hersteld! En daarvan mogen we tekenen en zegelen oprichten.
En dan wordt de vrouw verlost van de heerschappij van de man. Merk op hoe subtiel de rol van de vrouwen in het NT ook al zichtbaar is rond de Opstanding van Christus. Merk op hoe subtiel de rol van de vrouwen in het NT ook al zichtbaar is rond de Opstanding van Christus.


Het probleem is dat al die voortvarende oprichters van tekenen en zegelen de rol van de vrouwen in het NT en OT verafschuwen en achter de rol van de man aanzitten. Dat is niet heel vreemd overigens, want de 'voortvarende' man verzaakt zijn eigen rol net zo goed.

gravo schreef:Want weet dit: in de wereld gaat het er nog steeds keihard aan toe jegens de vrouwen: onderdrukking, verkrachting, achterstelling, uitbuiting, mishandeling, ongelijke behandeling. Daarvan zou in de gemeente van Christus toch geen spoor te vinden mogen zijn?

Je kunt het hier niet mee eens zijn, maar ik heb hopelijk aangetoond dat er, ook ten aanzien van de rol van de vrouw in de christelijke gemeente, andere denklijnen mogelijk zijn die wel degelijk gestoeld zijn op belangrijke Bijbelse lijnen.


Als je heerschappij en onderdanigheid als onderdrukking, achterstelling, uitbuiting en ongelijke behandeling beschouwt, dan ben ik het daar inderdaad niet mee eens. Dan kun je er verkrachting, mishandeling etc. tussen zetten om een valse tweedeling te creëren, maar die raakt kant noch wal.

gravo schreef:De letter doodt, maar de Geest maakt levend.


Dat wordt mij hier wat te vaak gebruikt om mensen mee weg te zetten die proberen trouw te zijn aan wat het Woord zegt. Dat trouw proberen te zijn heeft niets te maken met je laten besnijden, wettisch zijn of het najagen van allerlei menselijke regeltjes en bepalingen.

gravo schreef:Wie een Schriftgeleerde wil zijn die wél weet waar het in het Koninkrijk van God om gaat leze het volgende uit Matheus 13:
"Daarom, een iegelijk schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk een heer des huizes, die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt."

Je snapt, het gaat mij om de nieuwe dingen!


Dat snap ik. Hopelijk snap jij dat ik (met in achtneming van wat het Woord zegt) de cultuur-gezinde ommezwaai die men in sommige delen van het lichaam van de Heere Jezus maakt, niet als vooruitgang, maar als verval bestempel.
.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 32 gasten

cron