de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen
(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Race406 » 10 okt 2020 21:25

Speedy schreef:Dit is omkering van de feiten. Juist de verandering in de Schriftuitleg om de teksten van Paulus in de cultuur en context van die tijd te zetten, is het praten naar deze tijd toe om ruimte te geven voor de vrouw in het ambt.
Dat moge zo wezen, maar Paulus schrijft nog wel veel meer, waar wij ook niets meer mee doen.
1. Mannen moeten staande bidden, met opheffing van heilige handen;
2. Vrouwen mogen de haren niet vlechten;
3. Kort haar is voor de vrouw een oneer;
4. Groet elkaar met een heilige kus;
5. Onthoud u van het verstikte en van bloed;
6. De vrouwen moeten hun hoofden dekken als ze in de samenkomsten zijn;
7. Spreken in tongen;
8. Profeteren;
Bovenstaande wordt in heel veel kerken niet (meer) of niet geheel (meer) nageleefd. "Ja, maar dat moet je zien in de context van die tijd. Dat is cultuuuuuuuuuuur!"

Maar als het gaat over "de vrouw" of "die homo's" dan is het opeens altijd en eeuwig geldend. ...
Begrijp me goed: er is meer van te zeggen. En de discussies over vrouw en ambt en homoseksualiteit worden op dit moment bij ons in de CGK diepgaand gevoerd. Alleen zijn wij Gereformeerden/reformatorischen wel wat selectief in onze Bijbeluitleg. ...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 12 okt 2020 10:26

Race406 schreef:Dat moge zo wezen, maar Paulus schrijft nog wel veel meer, waar wij ook niets meer mee doen.
1. Mannen moeten staande bidden, met opheffing van heilige handen;
2. Vrouwen mogen de haren niet vlechten;
3. Kort haar is voor de vrouw een oneer;
4. Groet elkaar met een heilige kus;
5. Onthoud u van het verstikte en van bloed;
6. De vrouwen moeten hun hoofden dekken als ze in de samenkomsten zijn;
7. Spreken in tongen;
8. Profeteren;
Bovenstaande wordt in heel veel kerken niet (meer) of niet geheel (meer) nageleefd. "Ja, maar dat moet je zien in de context van die tijd. Dat is cultuuuuuuuuuuur!"

Maar als het gaat over "de vrouw" of "die homo's" dan is het opeens altijd en eeuwig geldend. ...
Begrijp me goed: er is meer van te zeggen. En de discussies over vrouw en ambt en homoseksualiteit worden op dit moment bij ons in de CGK diepgaand gevoerd. Alleen zijn wij Gereformeerden/reformatorischen wel wat selectief in onze Bijbeluitleg. ...

Zekers Race.... duidelijke eerlijke posting waarvoor dank.
Heel vaak mis je in deze gesprekken ook de rol van de Heere God en de heilige Geest die ook in 2020 zo werkzaam is door mensen heen en ook mensen trekt en roept, mannen en vrouwen, op velerlei manieren en inzet op zoveel verschillende wijze, ook tot de Verkondiging van het Woord, God is het die roept, zowel mannen als vrouwen.
Dat is iets heel persoonlijks wat gaat tussen die man / vrouw en God...
Daar blijf je verder vanaf.
In onze eigen kerkelijke gemeente hebben we dit hele proces al achter de rug en reeds een vrouw als voorganger gehad, geroepen door haar Heer, gedreven door de Geest en wat een zegen....voor de gemeente tot ver daar buiten en in alles stond Christus centraal in haar leven en verkondiging.
Helaas is ze naar elders geroepen en gegaan dit jaar...
Maar wat een verrijking zal het wezen voor de gereformeerde gezindte als de vrouw geroepen door God ook de gereformeerde boodschap van de Heer Jezus en die gekruisigd kan verkondigen binnen de diverse gereformeerde kerken....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 26 dec 2020 15:04

"Als de kerk (onderkastletter van mij b) vanuit het geloof gendergelijkheid op een heel andere manier interpreteert dan de maatschappij, zal de relevantie van de kerk verdwijnen."

ik ben het helemaal eens met mevrouw de dominee Burstrand, voormalig deken van de Kathedraal van Göteborg.
Maar zou de onveranderlijke God van hemel en aarde Zijn eigen Woord ook anders 'theologisch interpreteren' dan Hij liet opschrijven?
In het linkse Zweden hebben vrouwelijke predikanten in de slinkende kerk de meerderheid boven mannelijke, zo weten we.
En dat de Kerk van Christus steeds verder in de maatschappelijke verdrukking komt, is ook een zichtbare waarheid als een koe.
Nou zat ik zelf 25 jaar terug al in de ouderlingenbank tussen de vrouwen in, en ik vond ze nog best leuk ook hoor. (noem het aardig.)

En ook ik zou onze dra.ds. Almatine Leene niet naar huis willen sturen hoor. Want wie zegt mij dat de Heere niet soms van Zijn eigen regel mag afwijken, als Hij daar reden toe ziet? (in mijn huis is m'n vrouw bij geval ook de baas :o ) Maar dat als vaste regel ??
Maar uit ervaring spreek ik, als ik zeg dat de eerste vrouwen op de kansel best van God Zelf geroepen zullen zijn, maar daarna komen echt ook de feministen die willen heersen hoor. ik vind de opmerking van ds. Karin hier boven al best sterk politiek geladen. Mag dat nog?
Persoonlijk acht ik mijzelf niet bevoegd om Gods Woord te verdraaien, maar zal daar naar anderen toe geen ruzie om willen maken.
Zo zal ik ook nooit durven kiezen voor onze Palestijns gehuwde mevrouw Kaag als premier, samen met mevrouw jkvr. drs. Kajsa Ollongren en zo nog een paar aan het hoofd van onze natie, ... zo daar nog iets van over is. ... (ik voorzie 'donkere wolken!' als tekenen des tijds).

Terug naar “[Religie] - Open forum”