de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cahier » 14 jul 2020 21:32

naamloos schreef:Groet Andronikus en Junia, mijn volksgenoten die met mij in de gevangenis hebben gezeten, die als apostelen veel aanzien genieten en die eerder dan ik één met Christus zijn geworden.

Hier zou de NBV net als de NIV een kanttekening moeten hebben. De vertaling “die veel aanzien genieten als apostelen” is mogelijk evenals de vertaling “die veel aanzien genieten bij de apostelen.” Persoonlijk acht ik die laatste keuze waarschijnlijker.

Ik hoef niet een beslissende keuze te maken tussen meneer Junias en mevrouw Junia. Ik hoef ook geen beslissende keuze te maken tussen “als apostelen” of “bij de apostelen”. En ik hoef ook Junia niet los te zien van Andronikus. Het is voor mij allemaal mogelijk.

Paulus behoorde ook niet tot de twaalven. En aangezien er verder niet veel over Junia geschreven is (in ieder geval niet in de schriften die bewaard zijn gebleven) valt er verder weinig over te zeggen.


Paulus was niet de enige buiten de twaalven die apostel werd genoemd. In 2 Kor. 8:23 lees ik bijvoorbeeld in de NBV: “Wat de twee andere broeders betreft: ze zijn de vertegenwoordigers van de gemeenten in Macedonië en strekken Christus tot eer”. De vertaalkeuze van vertegenwoordigers zegt genoeg. Geen voorstander van de vrouw in het ambt zou genoegen nemen met Junia de vertegenwoordigster.

Ik kan alleen maar concluderen dat op basis van een onbekend persoon zonder duidelijke functie een bijbelvers wordt gevuld met gebakken lucht.

Romeinen 16:1 verwijst naar Febe met hetzelfde woord, di'akonos, dat Paulus gebruikt in 1 Timoteüs 3:12.


Op basis van het feit dat in Grieks voor zowel diaken als diacones hetzelfde woord wordt gebruikt, kan wellicht beargumenteerd worden dat de ambt voor diaken open is voor vrouwen. Echter neemt niet weg dat ook een tekst als 1 Tim. 2:12 gehonoreerd dient te worden. Daarom zou in die situatie de diakenen uit de consitoriekamers behoren te verdwijnen.

Persoonlijk acht ik het waarschijnlijker (mede op basis van genoemd 1 Tim. 3:12) dat diakenen en diaconessen van elkaar onderscheiden waren en daarom ook een ander takenpakket hadden. (Ik ga er namelijk vanuit dat de diakenen die met een vrouw waren getrouwd in alle gevallen van het mannelijk geslacht waren.) Kortom mijn vergelijking met secretaris en secretaresse blijft daarmee ongewijzigd.

Waar het om gaat is dat Priscilla net zo goed onderwees als Aquilla: Toen Priscilla en Aquilla (de S.V. draait de namen om zodat Aquilla voorop staat) hem hoorden, namen zij hem terzijde en legden hem uit wat de weg van God precies inhield.
Verder, omdat er niets staat over een ambtelijke bediening valt dat ook niet uit te sluiten. Het is natuurlijk niet zo dat iets niet waar is omdat het niets over staat.


Naast veronderstelde wedergeboorte hebben we nu dus ook veronderstelde ambtsdragers. Beiden, Aquilla en Priscilla of Priscilla en Aquilla (het is mij om het even), waren betrokken bij het nader onderricht en buiten de setting van de christelijke samenkomsten en zonder dat dit tot enige ambtelijke bearbeiding kan worden herleid. Dit echtpaar bied daarom helemaal geen basis om de ambten open te stellen voor vrouwen.

Flauwe kul. Wie zich bezighoudt met boodschap van de Bijbel, wat die boodschap in onze tijd en cultuur te zeggen heeft, die stelt tijd en cultuur helemaal niet boven de Bijbel. Integedeel, die probeert de essentie juist te bewaren.


Dat klinkt mooi en ik zou graag willen dat dit zo werkt. Helaas zie ik over het algemeen dat tegenwoordig waar dit het hardste wordt geroepen het grootste deel van de bijbel wordt weggeknipt totdat er een essentie overblijft dat niets meer van doen heeft met de bijbel en dat Jezus in een hippie uit de jaren ’60 verandert.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Gtn » 14 jul 2020 21:43

Cahier schreef:Emoties doen mij soms iets feller reageren dan ik wel zou willen. Ik zie nu al bijna 20 jaar de vrijgemaakte kerken (en een deel van de gereformeerde gezindte en de evangelicalen) de synodalen achterna gaan. Op dit moment zou ik die hele reactie dan ook heel anders opbouwen.

Daarom mijn excuses. Ik heb ondertussen die specifieke zin aangepast en de gebruikelijke uitdrukking "een kind begrijpt nog dat" gebruikt. Ik had er vanochtend geen tijd meer voor.


Excuses aanvaard. Bedankt voor de uitleg.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 14 jul 2020 22:36

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 15 jul 2020 12:53

Cahier schreef:Dat klinkt mooi en ik zou graag willen dat dit zo werkt. Helaas zie ik over het algemeen dat tegenwoordig waar dit het hardste wordt geroepen het grootste deel van de bijbel wordt weggeknipt totdat er een essentie overblijft dat niets meer van doen heeft met de bijbel en dat Jezus in een hippie uit de jaren ’60 verandert.

"O Timotheüs, bewaar het u toevertrouwde pand", vroeg Paulus in zijn brief.
Zou dit nu niet meer gelden?
De fout is dat men de kerk aan de hedendaagse cultuur heeft aangepast.
Dat is een afglijdende weg.
Het ambt van geroepen dienstknecht wordt gedegradeerd tot een "uitdagende baan".
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 15 jul 2020 13:18

De Bijbel is geen receptenboek, maar geeft door wat is gebeurd en wat is ervaren in relatie tot geloof en ongeloof.
Nooit kunnen we een kopie maken van een gebeurtenis uit de Bijbel in het hier en nu.
Als God een mens roept in Zijn dienst (man of vrouw) dan is dat iets tussen God en die persoon.
Daar blijf je verder vanaf en dat is ook verder niet onze verantwoordelijkheid.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2020 15:00

Chaya schreef:"O Timotheüs, bewaar het u toevertrouwde pand", vroeg Paulus in zijn brief.
Zou dit nu niet meer gelden?
De fout is dat men de kerk aan de hedendaagse cultuur heeft aangepast.
Dat is een afglijdende weg.
Het ambt van geroepen dienstknecht wordt gedegradeerd tot een "uitdagende baan".


Zeker geldt dat nu. Maar als dit als reden wordt aangevoerd dat alles zo moet blijven als 400 jaar geleden en veranderingen dus per definitie verkeerd zijn. Op dezelfde manier zou je 1 Tim 6:20 en 21 kunnen toepassen op mensen die alles willen laten zoals het ooit is geworden en dat tot de waarheid (en hun kennis daarvan) hebben verheven.

Het ambt van geroepen dienstknecht wordt niet gedegradeerd tot uitdagende baan. We hebben het hier uitgebreid gehad over de roeping van ds. Leene... over geroepen dienstknechten gesproken. En dat de kerk aan een cultuur wordt aangepast, dat gebeurt ten dele altijd. De orthodox gereformeerde kerken zijn als geen ander aangepast aan een cultuur die inmiddels niet meer hedendaags is maar ze is wel aangepast aan cultuur. Dat vind je in allerlei vormen, regels, dogma's etcetera terug. Blijkbaar mag je de kerk wel aan de cultuur aanpassen, als die cultuur maar niet hedendaags is?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dogar

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Dogar » 15 jul 2020 22:59

Chaya schreef:"O Timotheüs, bewaar het u toevertrouwde pand", vroeg Paulus in zijn brief.
Zou dit nu niet meer gelden?
De fout is dat men de kerk aan de hedendaagse cultuur heeft aangepast.
Dat is een afglijdende weg.
Het ambt van geroepen dienstknecht wordt gedegradeerd tot een "uitdagende baan".


Dan maar terug naar de cultuur van Judea en omstreken pakweg 2000 jaar terug ? leg de stenen maar vast klaar er zal een hoof geworpen moeten worden...

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 16 jul 2020 07:35

Dogar schreef:Dan maar terug naar de cultuur van Judea en omstreken pakweg 2000 jaar terug ? leg de stenen maar vast klaar er zal een hoof geworpen moeten worden...

Laten we het eens een weekje proberen, maar dan met werkelijk alles hoe het toen ging :wink:
Erna mogen direct alle vrouwen (geroepen door hun Zender) de preekstoel op denk ik :wink:

Maar eigenlijk is het toch iets heel ergs tegenover God dat als God een man of vrouw roept in Zijn dienst er mensen zijn die Gods werk hierin blokkeren.

Wij geloven niet in de mannelijke dominee, wij geloven niet in de vrouwelijke dominee, wij geloven in God de Vader Zoon en Geest en dat de Geest uitgestort is op mannen en vrouwen.
God spreekt door beiden heen....

Hebben we weleens over het volgende nagedacht
Hoe bijbels is de huidige vorm van kerk zijn eigenlijk zoals we nu gewend zijn?
Het zou zomaar kunnen zijn dat de heilige Geest veel minder gereformeerd is als wij zouden wensen.
Als je dit zo onder ogen durft en kunt zien, zie je ook de betrekkelijkheid van alles, vooral van het eigen denken, tot het eigen gelijk hierin denken te hebben.
God alleen weet het.
Laat het bij Hem
God roept dominee Almatine Leene.
Iets tussen God en haar.
Daar blijf je vanaf.
Niet onze verantwoordelijkheid.
Luister vooral eens naar de Woorden van God door haar heen gesproken......

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor hans0166 » 16 jul 2020 09:34

MoesTuin schreef:Hoe bijbels is de huidige vorm van kerk zijn eigenlijk zoals we nu gewend zijn?


niet

het is volledig de door de reformatie verfoeide Traditie die de vorm gemaakt heeft. en zelfs bijna tot dogma, want veranderen kan en mag niet, tenzij een weg van veel weerstand begaan wordt.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 16 jul 2020 12:33

Cahier schreef:Hier zou de NBV net als de NIV een kanttekening moeten hebben. De vertaling “die veel aanzien genieten als apostelen” is mogelijk evenals de vertaling “die veel aanzien genieten bij de apostelen.” Persoonlijk acht ik die laatste keuze waarschijnlijker.

Ik hoef niet een beslissende keuze te maken tussen meneer Junias en mevrouw Junia. Ik hoef ook geen beslissende keuze te maken tussen “als apostelen” of “bij de apostelen”. En ik hoef ook Junia niet los te zien van Andronikus. Het is voor mij allemaal mogelijk.
Feit is in ieder geval dat vertalers hun best hebben gedaan om vrouwen weg te vertalen als hen dat goed leek.
In de K.J. vertaling bijvoorbeeld wordt anthropos (mens, menselijk wezen, mannelijk dan wel vrouwelijk) 560 keer weergegeven met 'man.'
Dus als Junia Junias wordt, di'aconos voor mannen diaken is en voor vrouwen dienares, de volgorde Priscilla Aquilla wordt omgedraaid e.d., dan zegt mij dat wat.
Ze hebben gewoon vanuit hun eigen cultuur vertaald, en het nieuwe dat in het N.T. begon (dat de tweederangs positie van vrouwen werd opgetrokken) hebben ze gewoon weer wegvertaald. Daarmee volgen ze niet Paulus, maar de kerkleiders van het vroege christendom.
Cahier schreef:Paulus was niet de enige buiten de twaalven die apostel werd genoemd. In 2 Kor. 8:23 lees ik bijvoorbeeld in de NBV: “Wat de twee andere broeders betreft: ze zijn de vertegenwoordigers van de gemeenten in Macedonië en strekken Christus tot eer”. De vertaalkeuze van vertegenwoordigers zegt genoeg. Geen voorstander van de vrouw in het ambt zou genoegen nemen met Junia de vertegenwoordigster.

Ik kan alleen maar concluderen dat op basis van een onbekend persoon zonder duidelijke functie een bijbelvers wordt gevuld met gebakken lucht.
Wat het werk van Junia was weten we gewoon niet, maar aangezien ze er voor in de gevangenis kwam, net als Andronikus en Paulus, moet het wel ergens over gaan, toch?
En uiteraard bouwen de voorstanders van vrouwen in het ambt hun betoog niet alléén op deze tekst.
Het is alleen maar een voorbeeld ter ondersteuning van de basis die gelegd is. In het boek wat @Moestuin aanhaalde 'waarom geen vrouwen' wordt vanuit de grondtekst en de bijbehorende cultuur van destijds uitgelegd welke basis Paulus gelegd heeft.
Cahier schreef:Op basis van het feit dat in Grieks voor zowel diaken als diacones hetzelfde woord wordt gebruikt, kan wellicht beargumenteerd worden dat de ambt voor diaken open is voor vrouwen. Echter neemt niet weg dat ook een tekst als 1 Tim. 2:12 gehonoreerd dient te worden. Daarom zou in die situatie de diakenen uit de consitoriekamers behoren te verdwijnen.

Persoonlijk acht ik het waarschijnlijker (mede op basis van genoemd 1 Tim. 3:12) dat diakenen en diaconessen van elkaar onderscheiden waren en daarom ook een ander takenpakket hadden. (Ik ga er namelijk vanuit dat de diakenen die met een vrouw waren getrouwd in alle gevallen van het mannelijk geslacht waren.) Kortom mijn vergelijking met secretaris en secretaresse blijft daarmee ongewijzigd.

Tja, maar er staat wel ''dit geldt ook voor vrouwen'' - ''de vrouwen insgelijks.'' De vraag is: heeft (pseudo)Paulus het over echtgenotes of over vrouwelijke diakenen. Omdat hij een chiasme gebruikt is het taalkundig helemaal niet 'gezocht' dat hij gewoon een collega bedoelt.
En let ook op de context wanneer er gu'ne (= vrouw) aner (= man) en anthropos (= mens, mannelijk dan wel vrouwelijk) staat.
Verder, "Zo iemand (= wie dan ook, wat dan ook) tot eens opzieners ambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk."
Cahier schreef:Naast veronderstelde wedergeboorte hebben we nu dus ook veronderstelde ambtsdragers. Beiden, Aquilla en Priscilla of Priscilla en Aquilla (het is mij om het even), waren betrokken bij het nader onderricht en buiten de setting van de christelijke samenkomsten en zonder dat dit tot enige ambtelijke bearbeiding kan worden herleid. Dit echtpaar bied daarom helemaal geen basis om de ambten open te stellen voor vrouwen.
Ze waren de leiders van een huisgemeente. Maar goed, we verhuizen wel even naar de openbare gemeente.
In 1 Korinthe 11 heeft Paulus het over profeterende vrouwen in de gemeente.
En wie profeteert spreekt woorden van stichting, vermaning en vertroosting zegt hij in hoofdstuk 14.
Stichting: opbouwen, de daad van iemand die de groei van een ander in gelovige wijsheid, vroomheid, heiligheid bevordert.
Vermaning: aansporing, bemoediging, overredende/opwekkende redevoering. Onderrichtende, vermaanende, verzoenende, krachtig aansporende toespraak.
Vertroosting: ieder toespreken, om te overtuigen, of aan te sporen of te troosten.

Hmm, het lijkt wel een voorganger/ster!
Cahier schreef:Dat klinkt mooi en ik zou graag willen dat dit zo werkt. Helaas zie ik over het algemeen dat tegenwoordig waar dit het hardste wordt geroepen het grootste deel van de bijbel wordt weggeknipt totdat er een essentie overblijft dat niets meer van doen heeft met de bijbel en dat Jezus in een hippie uit de jaren ’60 verandert.

Het hangt er vanaf waar je kijkt hè, en ook wat je wilt zien.
Je zou Jezus in zijn tijd ook wel een revolutionaire 'hippie' kunnen noemen, op zijn uiterlijk na dan.

Zelf zie ik juist dat door het wegvallen van allerlei eigengemaakte en culturele regelstjes de essentie van de Bijbelse boodschap weer veel beter uitkomen in leer en vooral ook in leven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Dogar

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Dogar » 16 jul 2020 13:58

MoesTuin schreef:Laten we het eens een weekje proberen, maar dan met werkelijk alles hoe het toen ging :wink:
Erna mogen direct alle vrouwen (geroepen door hun Zender) de preekstoel op denk ik :wink:

Maar eigenlijk is het toch iets heel ergs tegenover God dat als God een man of vrouw roept in Zijn dienst er mensen zijn die Gods werk hierin blokkeren.

Wij geloven niet in de mannelijke dominee, wij geloven niet in de vrouwelijke dominee, wij geloven in God de Vader Zoon en Geest en dat de Geest uitgestort is op mannen en vrouwen.
God spreekt door beiden heen....

Hebben we weleens over het volgende nagedacht
Hoe bijbels is de huidige vorm van kerk zijn eigenlijk zoals we nu gewend zijn?
Het zou zomaar kunnen zijn dat de heilige Geest veel minder gereformeerd is als wij zouden wensen.
Als je dit zo onder ogen durft en kunt zien, zie je ook de betrekkelijkheid van alles, vooral van het eigen denken, tot het eigen gelijk hierin denken te hebben.
God alleen weet het.
Laat het bij Hem
God roept dominee Almatine Leene.
Iets tussen God en haar.
Daar blijf je vanaf.
Niet onze verantwoordelijkheid.
Luister vooral eens naar de Woorden van God door haar heen gesproken......



In deze sluit ik mij geheel bij u aan.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 17 jul 2020 10:23

ben db bd schreef:Nog even aangaande de vrouw in het kerkelijk ambt. ik vind het puur kinderachtig om te willen ontkennen dat de Bijbel dat buiten de orde stelt. De reden dat vrouwen in algemene zin gemakkelijker onder invloed van foute verleidingen komen is m.i. tijdloos en ook nog wetenschappelijk aanwijsbaar. (leuk om op te promoveren?
Wel griezelig hoor :(
Vraag: Wat is de reden dat vrouwen in algemene zin gemakkelijker onder invloed van foute verleidingen komen?
Antwoord: Tijdloos en wetenschappelijk aanwijsbaar! (mis ik iets?)

Heb je ook een bron van dat zogenaamde tijdloze wetenschappelijk bewijs? Dan kom ik misschien ook nog achter de reden ...

Even over mannen en foute verleidingen:
Machtig veel seksuele misbruikschandalen. Verleid door hun seksuele lusten. (niet verleid door de kinderen hoor, en ook lang niet altijd door jongens/meisjes/vrouwen)
Ruim 40.000 geloofsrichtingen. Verleid door eigendunk en hoogmoed, ik heb de waarheid in pacht. Dus hup, weer een kerkscheuring.
Moordpartijen. Verleid door macht. Machtsmisbruik, iemand die het niet met je eens is, is een ketter en wordt de brandstapel opgegooid ofzo.
De kruistochten. Zoiets als een ijver tot God, maar zonder verstand.
Zal ik het hier maar even bij laten?

Vrouwen doen nog niet zo heel lang mee, dus daar weet ik niet veel voorbeelden van.
En dat voorbeeld van jou wat je meerdere keren aanhaalt (over Kuitert) vind ik een lachertje. Bovendien gebeuren zulke dingen ook bij mannen.
Maar vertel eens, hoeveel erger had het kunnen zijn als vrouwen ook aan de leiding zaten?
Wordt er niet altijd gezegd dat man en vrouw elkaar aanvullen? Het zou zomaar kunnen dat het dan minder erg had uitgepakt doordat ze elkaar min of meer in evenwicht hadden gehouden. 't Is maar een idee hoor! :mrgreen:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2020 15:57

naamloos schreef:Vraag: Wat is de reden dat vrouwen in algemene zin gemakkelijker onder invloed van foute verleidingen komen?
Antwoord: Tijdloos en wetenschappelijk aanwijsbaar! (mis ik iets?)

Heb je ook een bron van dat zogenaamde tijdloze wetenschappelijk bewijs? Dan kom ik misschien ook nog achter de reden ...

Even over mannen en foute verleidingen:
Machtig veel seksuele misbruikschandalen. Verleid door hun seksuele lusten. (niet verleid door de kinderen hoor, en ook lang niet altijd door jongens/meisjes/vrouwen)
Ruim 40.000 geloofsrichtingen. Verleid door eigendunk en hoogmoed, ik heb de waarheid in pacht. Dus hup, weer een kerkscheuring.
Moordpartijen. Verleid door macht. Machtsmisbruik, iemand die het niet met je eens is, is een ketter en wordt de brandstapel opgegooid ofzo.
De kruistochten. Zoiets als een ijver tot God, maar zonder verstand.
Zal ik het hier maar even bij laten?

Vrouwen doen nog niet zo heel lang mee, dus daar weet ik niet veel voorbeelden van.
En dat voorbeeld van jou wat je meerdere keren aanhaalt (over Kuitert) vind ik een lachertje. Bovendien gebeuren zulke dingen ook bij mannen.
Maar vertel eens, hoeveel erger had het kunnen zijn als vrouwen ook aan de leiding zaten?
Wordt er niet altijd gezegd dat man en vrouw elkaar aanvullen? Het zou zomaar kunnen dat het dan minder erg had uitgepakt doordat ze elkaar min of meer in evenwicht hadden gehouden. 't Is maar een idee hoor! :mrgreen:


Eva zal wel het gebruikte voorbeeld zijn ;-) en op het gebied van chocola kan je ook niet ontkennen dat vrouwen sneller verleid worden.

Verder heb je gewoon gelijk trouwens ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 17 jul 2020 17:49

Marnix schreef:Eva zal wel het gebruikte voorbeeld zijn
Dat heb ik meer van hem gehoord ja, maar dat is nou niet echt wetenschappelijk te bewijzen.
Marnix schreef:op het gebied van chocola kan je ook niet ontkennen dat vrouwen sneller verleid worden.
Daar heb je zeker een punt. In ieder geval wat mij betreft ... :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Dogar

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Dogar » 17 jul 2020 18:11

Daarom wil ik ook een chocolaterie beginnen. De hele dag gelukkig kijkende vrouwen over de vloer.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten