de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 18 sep 2019 18:10

Chaya schreef:Het verschil zit m in het feit dat ze EN in de consistorie kunnen overleggen en het thuis dunnetjes overdoen, ZONDER getuigen.
Als ik mijn hart uitstort bij iemand, wil ik niet dat hij dit met een echtgenote gaat bebabbelen.
Dan komt er nl. altijd een eigen kleur aan het geheel.

Dus in de consistorie heet het overleggen en thuis is het babbelen, alleen omdat er geen getuigen bij zijn? Klinkt best denigrerend vind ik.
Als ik mijn hart zou uitstorten bij iemand zou ik niet willen dat ik in de hele groep mannenbroeders-getuigen besproken zou worden. Dan zou ik bij voorbaat al mn mond houden.
Chaya schreef:Natuurlijk wordt je weleens besproken in een groep, dat is in het ziekenhuis ook. Maar dan is het wel in een professionele setting, met andere collega doktoren.
En dan gaat het uitsluitend over jouw probleem als zodanig.
Sorry maar dit voorbeeld vind ik niet vergelijkbaar.
Oudsten zijn meestal geen professionals maar gewoon mensen die een bepaald beroep uitoefenen.
Doorgaans worden mensen met veel levenservaring ervoor gevraagd (of zo je wilt ertoe geroepen).
Chaya schreef:Wij zien het in onze kerken als een ambt, je wordt ertoe geroepen.
Het zou wel opmerkelijk zijn als twee mensen tegelijk zouden worden geroepen.
Ik vind dat helemaal niet opmerkelijk.
Chaya schreef:Misschien weet ik wat je bedoelt, maar dan is de gynaecoloog, seksuoloog, psycholoog, financieel adviseur, of Marijke Rots de aangewezen persoon.
Ik zie de kerkenraad meer als opziener in de gemeente en niet als persoonlijke raadgevers.
Het een sluit het anders niet uit. Naast professionele hulp kan best pastorale hulp gegeven worden.
In de vragenrubriek merk ik dat mensen antwoord van een dominee uit de ...-kerk wíllen.
Nina geeft een mooi voorbeeld hoe het kan werken.

De oudsten zijn ook vaak de kerkleiders/sters, en gaan ook regelmatig voor.
Je hebt ook oudsten-echtparen die uitsluitend pastoraal werk doen.
Het is maar net hoe je het geregeld hebt. Verschillen mogen er zijn.
Gewoon kijken wat in de praktijk het beste werkt, vind ik.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 19 sep 2019 12:32

naamloos schreef:Dus in de consistorie heet het overleggen en thuis is het babbelen, alleen omdat er geen getuigen bij zijn? Klinkt best denigrerend vind ik.

Nee hoor want zo gaat het toch gewoon?
naamloos schreef:Als ik mijn hart zou uitstorten bij iemand zou ik niet willen dat ik in de hele groep mannenbroeders-getuigen besproken zou worden. Dan zou ik bij voorbaat al mn mond houden.

Dat is precies hetzelfde bij een stel dat notabene aan dezelfde tafel eet en in hetzelfde bed slaapt.

Je hebt een professionele setting - de consistorie - en een informele, de keukentafel, de zitkamer.
Daar is geen enkele controle op!
Ik ken jou niet als een naief iemand, waarom ben je op dit punt dan wel zo goed van vertrouwen?
naamloos schreef:Oudsten zijn meestal geen professionals maar gewoon mensen die een bepaald beroep uitoefenen.

Ouderlingen bekleden een ambt. Ze beloven bij hun inzegening (of hoe je het noemen wilt, installatie) geheimhouding.
Bij ons is dat behoorlijk zwaarwichtig. Ik weet niet of dit in andere kerken ook zo geldt.

Maar goed, je weet nu hoe ik er in sta. jij lijkt vertrouwen te hebben dat een echtpaar tegelijkertijd geroepen wordt tot het ambt.
Ik betwijfel dat.
Ik vergelijk het ook maar even met een zendingspredikant. Hij wordt geroepen en overlegt dan met zijn vrouw.
Zij wordt meestal niet tegelijkertijd geroepen. Zij volgt hem, of zij groeit er in mee (omdat hij mogelijk al voor hun huwelijk zoiets te kennen heeft gegeven).
Maar als mijn man morgen op tweetal gezet wordt (zo gaat dat bij ons, en dan word je gekozen, dus de keuze blijft ook nog eens bij de gemeente)
heb ik niet meteen ook die roeping te pakken.
Er zijn vrouwen die het helemaal niet fijn vinden dat hun man ouderling of diaken is, maar er zich bij neerleggen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 21 sep 2019 10:56

naamloos schreef:Dus in de consistorie heet het overleggen en thuis is het babbelen, alleen omdat er geen getuigen bij zijn? Klinkt best denigrerend vind ik.
Chaya schreef:Nee hoor want zo gaat het toch gewoon?

Of iets babbelen of overleggen is hangt niet van de locatie af en ook niet van het aantal mensen.
In een consistorie kan met een grotere groep mensen evengoed gebabbeld worden.
Chaya schreef:Dat is precies hetzelfde bij een stel dat notabene aan dezelfde tafel eet en in hetzelfde bed slaapt.

Als het precies hetzelfde is waarom vindt je het 1 dan wel een probleem en het ander niet?
Chaya schreef:Je hebt een professionele setting - de consistorie - en een informele, de keukentafel, de zitkamer.
Daar is geen enkele controle op!
Ik ken jou niet als een naief iemand, waarom ben je op dit punt dan wel zo goed van vertrouwen?

Ouderlingen bekleden een ambt. Ze beloven bij hun inzegening (of hoe je het noemen wilt, installatie) geheimhouding.
Bij ons is dat behoorlijk zwaarwichtig. Ik weet niet of dit in andere kerken ook zo geldt.

Ik ben meer van de inhoud dan van de vorm. Mij boeit de locatie niets.
En zoals gezegd, als een oudsten-echtpaar wordt aangesteld beloven zij evengoed om te zwijgen over wat zij te horen krijgen.
Verder, als ik iets waarmee ik zit deel met 1 of 2 mensen waar ik wat mee heb, dan houdt dat voor mij helemaal niet in dat ik wil dat de rest van de oudsten(echtparen) daar ook allemaal van op de hoogte gebracht worden. Dankie beleefd, dan hou ik helemaal mn mond wel.
Chaya schreef:jij lijkt vertrouwen te hebben dat een echtpaar tegelijkertijd geroepen wordt tot het ambt.
Ik betwijfel dat.
Dan kun je evengoed iemand anders zijn roeping in twijfel trekken. Hoe wil je dat controleren?
Chaya schreef:Ik vergelijk het ook maar even met een zendingspredikant. Hij wordt geroepen en overlegt dan met zijn vrouw.
Zij wordt meestal niet tegelijkertijd geroepen. Zij volgt hem, of zij groeit er in mee (omdat hij mogelijk al voor hun huwelijk zoiets te kennen heeft gegeven).
Maar als mijn man morgen op tweetal gezet wordt (zo gaat dat bij ons, en dan word je gekozen, dus de keuze blijft ook nog eens bij de gemeente)
heb ik niet meteen ook die roeping te pakken.
Er zijn vrouwen die het helemaal niet fijn vinden dat hun man ouderling of diaken is, maar er zich bij neerleggen.

Dat kan natuurlijk net zo goed andersom, dat zij een roeping ervaart. En evengoed kan het zijn dat het gelijk op gaat.
Chaya schreef:Maar goed, je weet nu hoe ik er in sta.
Ik vind het prima hoor, ik sta er anders in. Maar dat zal geen verrassing zijn. Ik hou het hier maar bij voor wat dit betreft.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 21 sep 2019 11:30

naamloos schreef:Ik vind het prima hoor, ik sta er anders in. Maar dat zal geen verrassing zijn. Ik hou het hier maar bij voor wat dit betreft.

Ik hoef me hier in feite niet over te beraden, want er worden in onze kerken (nog) geen vrouwen toegelaten. :D

Maar wil je hier nog op reageren alsjeblieft?
Er worden aan ouderlingenechtparen geen extra voorwaarden gesteld. Het spreekt vanzelf dat man en vrouw het in de grote lijnen wel met elkaar eens moeten zijn, en dat is ook meestal het geval. Verder worden dezelfde eisen gesteld als aan ‘gewone’ ouderlingen. Bij de bevestiging beantwoorden beiden de gestelde vragen. Ook de bevoegdheden zijn dezelfde als bij de andere ouderlingen. Alleen wanneer het in de kerkenraad op een stemming aankomt, dan heeft het echtpaar — begrijpelijkerwijs — één stem.

bron: Kerkrecht.nl

Ik heb moeite met de grote lijnen, het woordje meestal en de rood gemaakte zin begrijp ik eerlijk gezegd niet. Begrijpelijkerwijs.
Nee, dat begrijp ik niet. Want eerst worden beiden op gelijke hoogte gesteld, om daarna het gezag weer te moeten delen. En wiens stem geeft dan de doorslag?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 21 sep 2019 13:34

Chaya schreef:Maar wil je hier nog op reageren alsjeblieft?
Er worden aan ouderlingenechtparen geen extra voorwaarden gesteld. Het spreekt vanzelf dat man en vrouw het in de grote lijnen wel met elkaar eens moeten zijn, en dat is ook meestal het geval. Verder worden dezelfde eisen gesteld als aan ‘gewone’ ouderlingen. Bij de bevestiging beantwoorden beiden de gestelde vragen. Ook de bevoegdheden zijn dezelfde als bij de andere ouderlingen. Alleen wanneer het in de kerkenraad op een stemming aankomt, dan heeft het echtpaar — begrijpelijkerwijs — één stem.

bron: Kerkrecht.nl

Ik heb moeite met de grote lijnen, het woordje meestal en de rood gemaakte zin begrijp ik eerlijk gezegd niet. Begrijpelijkerwijs.
Nee, dat begrijp ik niet. Want eerst worden beiden op gelijke hoogte gesteld, om daarna het gezag weer te moeten delen. En wiens stem geeft dan de doorslag?

Een gemeente is niet altijd aangesloten bij andere kerken met algemene regels waar iedereen zich aan dient te houden.
Een aantal evangelische christenen huren een ruimte en stichten daar zelfstandig een gemeente.

Dat echtparen het in grote lijnen met elkaar moeten zijn lijkt me zeker wenselijk.
Dat ze het gezag bij een stemming moeten delen vind ik dan weer onwenselijk. (werd bij ons niet gedaan voor zover ik weet)
Ondanks dat je het in grote lijnen met elkaar eens bent kun je verschil van inzicht hebben over bijzaken.
Dus als de leiding ergens over vergadert kan de man best tegen zijn en de vrouw voor, of andersom.
Ter vergelijking, ik stem ook op een andere partij dan mijn man.

De regel is: De Bijbel als grondslag. En verder eenheid in hoofdzaken, vrijheid in bijzaken en liefde in alle zaken.
Dat geldt voor zowel de leiding als voor de gemeenteleden.
Dus als de leiding het ergens niet over eens is en ze komen er niet uit, dan wordt er gewoon gestemd en heeft ieder zijn eigen stem.
Ik ben het dus met je eens dat er iets wringt in dat door jouw aangehaalde citaat.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Acts17

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Acts17 » 23 okt 2019 21:21

“Een vrouw moet zich laten onderwijzen in stilheid, in alle onderdanigheid. 12Want ik sta niet
toe dat een vrouw onderwijs geeft, en ook niet dat zij de man overheerst, maar ik wil dat zij zich
stil houdt. 13Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. 14En niet Adam is misleid, maar de
vrouw is, toen zij misleid werd, tot overtreding gekomen” (1 Timotheüs 2:11-14).

“Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken,
maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet zegt. 35En als zij iets willen leren, laten zij
dat dan thuis aan hun eigen man vragen. Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken. 36Of is het Woord van God van ú uitgegaan? Of heeft het alleen ú bereikt?
37Als iemand denkt dat hij een profeet is of een geestelijk mens, laat hij dan erkennen dat wat ik
u schrijf geboden van de Heere zijn” (1 Korinthiërs 14:34-37).

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2019 23:44

Acts17 schreef:“Een vrouw moet zich laten onderwijzen in stilheid, in alle onderdanigheid. 12Want ik sta niet
toe dat een vrouw onderwijs geeft, en ook niet dat zij de man overheerst, maar ik wil dat zij zich
stil houdt. 13Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. 14En niet Adam is misleid, maar de
vrouw is, toen zij misleid werd, tot overtreding gekomen” (1 Timotheüs 2:11-14).

“Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken,
maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet zegt. 35En als zij iets willen leren, laten zij
dat dan thuis aan hun eigen man vragen. Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken. 36Of is het Woord van God van ú uitgegaan? Of heeft het alleen ú bereikt?
37Als iemand denkt dat hij een profeet is of een geestelijk mens, laat hij dan erkennen dat wat ik
u schrijf geboden van de Heere zijn” (1 Korinthiërs 14:34-37).


Welkom hier. Deze teksten zijn hier al uitgebreid besproken, waarbij ook is gekeken naar tijd, culturele context en overige context. Verdiep je daar eerst even in voor je verder gaat. Of verdiep je even in de verschillende theologische visies over de “zwijgteksten” voor je denkt met twee bijbelteksten het antwoord te hebben op alle vragen hier. Want die teksten zijn hier ook wel bekend. Maar waarom zou ik topic dan al 89 pagina’s lang zijn...?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Acts17

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Acts17 » 24 okt 2019 07:17

Marnix schreef:Welkom hier. Deze teksten zijn hier al uitgebreid besproken, waarbij ook is gekeken naar tijd, culturele context en overige context. Verdiep je daar eerst even in voor je verder gaat. Of verdiep je even in de verschillende theologische visies over de “zwijgteksten” voor je denkt met twee bijbelteksten het antwoord te hebben op alle vragen hier. Want die teksten zijn hier ook wel bekend. Maar waarom zou ik topic dan al 89 pagina’s lang zijn...?


Zou je kort je standpunt willen maken dan? of zit je in twijfel over dit onderwerp wat te geloven?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 okt 2019 07:55

Acts17 schreef:“Een vrouw moet zich laten onderwijzen in stilheid, in alle onderdanigheid. 12Want ik sta niet
toe dat een vrouw onderwijs geeft, en ook niet dat zij de man overheerst, maar ik wil dat zij zich
stil houdt. 13Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. 14En niet Adam is misleid, maar de
vrouw is, toen zij misleid werd, tot overtreding gekomen” (1 Timotheüs 2:11-14).

“Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken,
maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet zegt. 35En als zij iets willen leren, laten zij
dat dan thuis aan hun eigen man vragen. Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken. 36Of is het Woord van God van ú uitgegaan? Of heeft het alleen ú bereikt?
37Als iemand denkt dat hij een profeet is of een geestelijk mens, laat hij dan erkennen dat wat ik
u schrijf geboden van de Heere zijn” (1 Korinthiërs 14:34-37).
Ah kijk, we hebben weer een nieuwe (welkom trouwens) met een paar overbekende gesellecteerde Bijbelteksten.
Inderdaad hebben we het hier al uitgebreid over gehad. Wat mij betreft: zie o.a. pagina 83 ma mei 27, 2019 7:30 pm.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Acts17

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Acts17 » 24 okt 2019 08:48

naamloos schreef:Ah kijk, we hebben weer een nieuwe (welkom trouwens) met een paar overbekende gesellecteerde Bijbelteksten.
Inderdaad hebben we het hier al uitgebreid over gehad. Wat mij betreft: zie o.a. pagina 83 ma mei 27, 2019 7:30 pm.


Bedankt voor het welkom ;)
Gelukkig zijn deze teksten al behandeld ik heb niet alle tijd om alle 83 pagina's helemaal door te nemen, maar mag ik eens vragen naamloos hoe denk jij er over als je het in het kort zou moeten beschrijven? Vanuit bijbels oogpunt met wat teksten?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 okt 2019 09:06

Acts17 schreef:Gelukkig zijn deze teksten al behandeld ik heb niet alle tijd om alle 83 pagina's helemaal door te nemen, maar mag ik eens vragen naamloos hoe denk jij er over als je het in het kort zou moeten beschrijven? Vanuit bijbels oogpunt met wat teksten?
Als je mijn bijdragen op pagina 83 en 84 leest dan ben je al een heel eind. Twee pagina's is toch niet zoveel werk?

Om je tegemoet te komen zal ik even mijn commentaar op de door jou aangehaalde teksten kopiëren:
1. De brieven aan Timotheüs en Titus zijn hoogstwaarschijnlijk niet eens van Paulus, maar van een onbekende die onder Paulus' naam schreef.
Dat gebeurde in die tijd wel meer om de eigen schrijfsels meer gezag te geven. https://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursch ... van_Paulus
Een en ander neem ik dan ook een tikkeltje minder serieus.
2. Met de tekst uit 1 Korinthe kom ik op zich helemaal niet in de knoei. Ik heb het al meer gezegd dus voor het gemak kopieëer ik even:
In hoofdstuk 14 reageert Paulus ergens op in zijn brief, er waren hem dingen ter ore gekomen staat er.
Dus je hoort eigenlijk maar 1 kant van het verhaal, en andere kant moet je tussen de regels door lezen.
Ik maak er uit op dat het Paulus ter ore is gekomen dat mannen gezegd hebben dat de vrouwen moeten zwijgen.
En dan zegt hij wat sarcastisch: vrouwen zwijgen? Niet toegestaan te spreken? Wat denken jullie wel, dat het Woord van God alleen van ú (mannen) uitgaat? Dat het alleen ú (mannen) heeft bereikt?
Daar slaat vers 36 op m.i. En de grondtaal geeft ook helemaal geen aanleiding om vers 34, de beruchte zwijgtekst, als bevel te vertalen.
Die 'sarcastische' toon gebruikt Paulus vaker in die brief bijv: Is Christus verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of bent u in de naam van Paulus gedoopt? Antwoord: nee natuurlijk niet! Allemaal retorische vragen incl. vers 34.
In de grondtekst staat die zwijgtekst (vers 34) in diezelfde stijl, maar dat hebben de vertalers mooi weggemoffeld.
Als ze concequent hadden vertaald zou er iets hebben gestaan als Dat de vrouwen in de gemeente zwijgen? Het is hen niet toegestaan te spreken?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2019 09:21

Acts17 schreef:Zou je kort je standpunt willen maken dan? of zit je in twijfel over dit onderwerp wat te geloven?


Nee in ben voor vrouwen in de ambten. Naamloos heeft al een voorzetje gedaan.

Bij deze een artikel, sorry, het is lang, maar het is nou eenmaal een complex onderwerp:

https://www.onderwegonline.nl/wp-conten ... erhuis.pdf
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Acts17

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Acts17 » 24 okt 2019 09:35

Marnix schreef:Nee in ben voor vrouwen in de ambten. Naamloos heeft al een voorzetje gedaan.

Bij deze een artikel, sorry, het is lang, maar het is nou eenmaal een complex onderwerp:

https://www.onderwegonline.nl/wp-conten ... erhuis.pdf


Dan zie je waarschijnlijk ook de rol van gezag binnen het gezin tussen man en vrouw anders dan dat de bijbel ons leert?
is er dan één kapitein op het schip of 2 volgens jou binnen een gezinsverhouding? Wie is het hoofd na Christus volgens jou?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 okt 2019 10:07

Acts17 schreef:...Wie is het hoofd na Christus...
Ik heb nog een beetje huiswerk voor je. Dirmaal over het woord ''hoofd''.
http://equamusic.blogspot.com/2006/02/h ... ginta.html
http://keesbraks.blogspot.com/2011/08/h ... -slot.html
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor hans0166 » 24 okt 2019 10:08

Acts17 schreef:Dan zie je waarschijnlijk ook de rol van gezag binnen het gezin tussen man en vrouw anders dan dat de bijbel ons leert?


waarschijnlijk niet hoor, wat de Bijbel leert is namelijk minder duidelijk dan wat sommigen aannemen, zoals duidelijk blijkt uit de posten boven de jouwe met de interpretatie van de pseudo Paulijnse brieven. Als de vertaler de "toon" en verduidelijkende leestekens die onze taal heeft niet plaatst krijg je een heel andere betekenis, die helaas, erg vastgeroest zit bij degenen die zich "bijbelvaste" christenen noemen.

Acts17 schreef: is er dan één kapitein op het schip of 2 volgens jou binnen een gezinsverhouding? Wie is het hoofd na Christus volgens jou?


Bij het huwelijk worden man en vrouw één, dus geen twee kapiteins. Als die eenheid er niet is, is ook de man geen hoofd en maakt misbruik van zijn positie.
Na Christus is er geen hoofd, van niets, ál het gezag wat er christelijk gezien is, is ontleend aan Hem. Hoe, wie en wat doet niet zo ter zake.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten