de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen
(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 13 aug 2019 18:03

Optimatus schreef:In het oude testament zijn ook vrouwen geroepen tot het ambt, o.a. Hulda en Debora.

Het is al vaker gezegd mbt Debora ... Debora bleef thuis. Ze kwamen bij Debora om advies. Het is nog genade van de Heere dat zij nog sprak, maar de mannen lieten het afweten. Heel de context nemen en niet zo maar een op een over zetten.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

MoesTuin
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor MoesTuin » 15 aug 2019 08:25

Speedy schreef:Het is al vaker gezegd mbt Debora ... Debora bleef thuis. Ze kwamen bij Debora om advies. Het is nog genade van de Heere dat zij nog sprak, maar de mannen lieten het afweten. Heel de context nemen en niet zo maar een op een over zetten.

Het wordt niet zomaar één op één overgezet...
In de bijbel verbaasden mensen zich ook geregeld om wat er soms gebeurde en besloten werd ook besluiten door de Heere Jezus, waarop de menigte en ook de wetsgeleerden verbaasd en vol afkeuring op reageerden.
Wat dat betreft is er niets veranderd vandaag de dag...
Zou dat in de huidige tijd ook niet aan de orde zijn?
Dat mannen het laten afweten enz.....
Ik snap dat je bij je punt blijft omdat je dit zo gewoon bent.
Was ik vroeger ook....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor naamloos » 15 aug 2019 09:44

Speedy schreef:Het is al vaker gezegd mbt Debora ... Debora bleef thuis. Ze kwamen bij Debora om advies. Het is nog genade van de Heere dat zij nog sprak, maar de mannen lieten het afweten. Heel de context nemen en niet zo maar een op een over zetten.
Een beschrijving is geen voorschrijving. (trouwens, ook mannen bleven bleven wel thuis wanneer ze hun functie uitoefdenden, en Debora ging ook wel eens op stap) We hoeven geen cultuur na te apen en als regel te nemen. Dat doe je met heel veel andere dingen uit die cultuur ook niet.

Het is al vaker gezegd: we hebben als voorbeeld apostel Junia, diaken Febe, onderwijzeres Priscilla.
Kijk, en dát kun je nou wel een op een overzetten. Zeker omdat het tegen de cultuur van toen inging.
Alles wat nodig is voor kwaad om te overwinnen, is dat goede mensen niets doen

Terug naar “[Religie] - Open forum”