de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 24 dec 2018 21:21

MoesTuin schreef:Precies wat ik ook doe. :D

Schijn ophouden bedoel je.
MoesTuin schreef:Lees ook de rest van de bijdrage....dan raakt je kletskoek vanzelf op

Geen behoefte aan want je bent zo doorzichtig als glas.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 21:27

Chaya schreef:Het gereformeerde kerkverband dat afgelopen zomer besloot om vrouwen toe te laten op de kansel, moet het met vier mannelijke dominees minder doen. Ze zijn uit protest opgestapt.

Dominees Henk van Egmond en Hilbert Gunnink, beide lid van een kerk in het Groningse Ten Boer, stappen nu over naar een afgescheiden kerkverband, meldt het Nederlands Dagblad. Voortaan horen ze niet meer bij de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt, maar bij de Gereformeerde Kerken Nederland (GKN). Dat laatste genootschap werd opgericht in 2003 door ex-vrijgemaakten en is op een paar punten behoudender dan de moederkerk. Wat Gunnink betreft is de kerk ‘onherkenbaar veranderd’.

bron: Trouw

Wat een jankerds zijn die dominees he? Absurd zielig.
Althans, volgens de mening van benefiet e.a., want ja, de cultuur verandert tenslotte ook.

Toch is het gegeven dat predikanten opstappen geen bewijs van een onjuiste koers...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 21:31

naamloos schreef:Ik vind het een veel groter schandaal dat vrouwen nog steeds gediscrimineerd worden, helemaal als het uit naam van God gebeurt. :-({|=

De discriminatiekaart is over het algemeen een zwaktebod.
Als de SGP geen vrouwen toelaat komt het bezwaar van buiten de SGP.
Als de behoudende kerken geen vrouwen in de kerkelijke ambten willen komen de protesten ook van buiten.

Ik waag dus te betwijfelen of jij je persoonlijk gediscrimineerd voelt, omdat je volgens mij niet in de doelgroep zit...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 24 dec 2018 21:35

StillAwake schreef:Toch is het gegeven dat predikanten opstappen geen bewijs van een onjuiste koers...


Dat ligt aan de argumenten en die waren toch wel sterk onderbouwd. Maar weggaan van emeritus hoogleraar prof.dr. J. Douma heeft bij mij een grote indruk achtergelaten. Dat de GKV Douma hebben laten gaan, kan ik echt niet begrijpen, maar geeft wel aan dat de kerk een hele andere koers is gaan varen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 21:38

Speedy schreef:Niet te vergeten die leden van de GKV die zijn lid geworden van de HHK/CGK/Herv.Kerk (Ger.Bonds signatuur) en voor de onbijbelse ontwikkelingen waarschuwen.

Die verschuiving zie je bij ons ook, maar dan precies de andere kant op (de PKN bond is nogal aan het verrechtsen, met een nieuw toelatingsbeleid voor het avondmaal als voorlopig grootste hete hangijzer...)
Waar koersen verlegd worden haken mensen af.
En dat zegt niets over de legitimiteit van die koerswijzigingen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 dec 2018 21:41

StillAwake schreef:Toch is het gegeven dat predikanten opstappen geen bewijs van een onjuiste koers...

Klopt! Bij behoudende vrijgemaakten zit het oprichten van een nieuwe kerk zo ongeveer in de genen dus tamelijk voorspelbaar.
Degenen die PKN of HHK worden nemen een meer logische stap: PKN is toch de kerk waar de GKV uiteindelijk terecht gaat komen. Alvast voorsorteren is dan nog niet zo'n gek idee.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 21:42

Speedy schreef:Dat ligt aan de argumenten en die waren toch wel sterk onderbouwd. Maar weggaan van emeritus hoogleraar prof.dr. J. Douma heeft bij mij een grote indruk achtergelaten. Dat de GKV Douma hebben laten gaan, kan ik echt niet begrijpen, maar geeft wel aan dat de kerk een hele andere koers is gaan varen.

Ik ben geen voorstander van de vrouw in het ambt, maar wil er ook geen ramkoers met mijn kerk op gaan varen.

Dat Douma dat wel deed ligt niet zozeer aan de GKV, als wel aan de man zelf.
De GKV heeft de man moeten laten gaan toen hijzelf aangaf weg te willen.

Niemand is groter dan zijn kerkverband, ook Douma niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 24 dec 2018 21:44

StillAwake schreef:Ik ben geen voorstander van de vrouw in het ambt, maar wil er ook geen ramkoers met mijn kerk op gaan varen.

Dat Douma dat wel deed ligt niet zozeer aan de GKV, als wel aan de man zelf.
De GKV heeft de man moeten laten gaan toen hijzelf aangaf weg te willen.

Niemand is groter dan zijn kerkverband, ook Douma niet...


Eens, maar Douma had gegronde Bijbelse argumenten en men is er niet op ingegaan. De wijze waarop men met hem is omgegaan, is bijna een Refoweb manier en dat gun je echt niemand.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 21:46

Origenes schreef:Klopt! Bij behoudende vrijgemaakten zit het oprichten van een nieuwe kerk zo ongeveer in de genen dus tamelijk voorspelbaar.
Degenen die PKN of HHK worden nemen een meer logische stap: PKN is toch de kerk waar de GKV uiteindelijk terecht gaat komen. Alvast voorsorteren is dan nog niet zo'n gek idee.

Toch is het proces wat je bij de GKV ziet over een paar jaar actueel bij de CGK.
En uiteindelijk zal ook het meest behoudende kerkverband in deze discussie belanden.
En als ik in de nieuwsrubriek op deze site een GG predikant hoor en zie oreren zou een vrouw dat ook kunnen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 24 dec 2018 21:47

StillAwake schreef:Die verschuiving zie je bij ons ook, maar dan precies de andere kant op (de PKN bond is nogal aan het verrechtsen, met een nieuw toelatingsbeleid voor het avondmaal als voorlopig grootste hete hangijzer...)
Waar koersen verlegd worden haken mensen af.
En dat zegt niets over de legitimiteit van die koerswijzigingen...


Dan begrijp ik de Bondsgemeente heel goed en zou ik er blij mee zijn, maar ik snap ook dat jullie niet blij zijn met de overkomst, want dat doorbreekt vaak de homogeniteit in een gemeente. Van diverse CGK'ers heb ik wel begrepen dat ze er blij mee zijn met de overkomst, want GKV'ers hebben over het algemeen een neiging om goed te luisteren en juiste vragen te stellen. Alleen de moderne CGK'ers zijn er niet blij mee ...... ze moeten opeens met argumenten komen en dan red je het niet met 'gevoel' en 'ik vind dat'. :wink:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 21:49

Speedy schreef:Eens, maar Douma had gegronde Bijbelse argumenten en men is er niet op ingegaan. De wijze waarop men met hem is omgegaan, is bijna een Refoweb manier en dat gun je echt niemand.

Klopt.
Maar in deze discussie menen beide partijen dat ze met Bijbelse argumenten schermen.
Douma's tegenstanders hadden ook Bijbelse argumenten...

Wat niet wegneemt dat niet alles even netjes is verlopen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 24 dec 2018 21:50

StillAwake schreef:Toch is het proces wat je bij de GKV ziet over een paar jaar actueel bij de CGK.
En uiteindelijk zal ook het meest behoudende kerkverband in deze discussie belanden.
En als ik in de nieuwsrubriek op deze site een GG predikant hoor en zie oreren zou een vrouw dat ook kunnen...


Het proces van de GKV in de CGK speelt al, alleen die begint voor die samenwerkingsgemeenten te vroeg. Het is nu vooral het midden gedeelte dat het gezeur zat is en de Bijbelse lijn wil vast houden. Die samenwerkingsgemeenten moeten nu een keuze gaan maken. Classis Apeldoorn heeft een slapende hond te vroeg wakker gemaakt. Er wordt wel gezegd 'die behoudenden', maar juist zijn het de middengemeenten die het zat zijn dat die gemeenten elke keer drammen over de vrouw in het ambt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 24 dec 2018 21:51

StillAwake schreef:Klopt.
Maar in deze discussie menen beide partijen dat ze met Bijbelse argumenten schermen.
Douma's tegenstanders hadden ook Bijbelse argumenten...

Wat niet wegneemt dat niet alles even netjes is verlopen.


Juist het cultuur aspect en gevoels-aspect speelt een grote rol en daarmee kom je in het moeras en verzuip je uiteindelijk en gaat het fundament van het Woord onder je vandaan. Dat was de uiteindelijke reactie richting Douma: dat is uw wijze van denken .......... en uit was het gesprek.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 21:52

Speedy schreef:Dan begrijp ik de Bondsgemeente heel goed en zou ik er blij mee zijn, maar ik snap ook dat jullie niet blij zijn met de overkomst, want dat doorbreekt vaak de homogeniteit in een gemeente. Van diverse CGK'ers heb ik wel begrepen dat ze er blij mee zijn met de overkomst, want GKV'ers hebben over het algemeen een neiging om goed te luisteren en juiste vragen te stellen. Alleen de moderne CGK'ers zijn er niet blij mee ...... ze moeten opeens met argumenten komen en dan red je het niet met 'gevoel' en 'ik vind dat'. :wink:

Niet blij?
Prima, nieuw bloed is altijd welkom.

De bondsgemeente had ongeveer 250 avondmaalsgangers, en nu nog maar 38.
Het is maar waar je blij mee bent...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 21:53

Speedy schreef:Juist het cultuur aspect en gevoels-aspect speelt een grote rol en daarmee kom je in het moeras en verzuip je uiteindelijk en gaat het fundament van het Woord onder je vandaan. Dat was de uiteindelijke reactie richting Douma: dat is uw wijze van denken .......... en uit was het gesprek.

Dat klopt, maar ook dat proces ging beide kanten op.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten