de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2018 16:03

Origenes schreef:Je had het over mijn 'vreemde reacties'. Je weet niet eens meer wat je zelf geschreven hebt.
Zeker weet ik dat wel nl. "Zou dat je vreemde reacties verklaren dan? Dat jij een andere betekenis aan bepaalde woorden geeft dan gebruikelijk?"
Dat gaat dus over woorden, niet over een inhoudelijke reactie (ook al was ie reactie voor wat ik zei voor mij niet van toepassing)
Door een andere betekenis aan woorden te geven krijg je vreemde reacties.
Laatst gewijzigd door naamloos op 24 dec 2018 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 dec 2018 16:05

naamloos schreef:Zeker weet ik dat wel nl. "Zou dat je vreemde reacties verklaren dan? Dat jij een andere betekenis aan bepaalde woorden geeft dan gebruikelijk?"
Dat gaat dus over woorden, niet over een inhoudelijke reactie (ook al was ie reactie voor wat ik zei voor mij niet van toepassing)

Haha! Het is bijna nodig om een compleet commentaar te schrijven om jouw woorden enigszins inzichtelijk te krijgen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2018 16:07

Origenes schreef:Haha! Het is bijna nodig om een compleet commentaar te schrijven om jouw woorden enigszins inzichtelijk te krijgen.
Valt best mee hoor. Enkel lezen wat er staat, meer niet.
Zullen we maar weer eens naar de vrouwen in het ambt gaan?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 dec 2018 16:26

naamloos schreef:Zullen we maar weer eens naar de vrouwen in het ambt gaan?

Daar hadden we het toch over? Het ging over jouw waardering van de Bijbel bij die discussie. Niet bepaald onbelangrijk en dus niet eens een zijpaadje. Onze cultuur heeft voor jou meer waarde zodra de bijbel niet in jouw kraam te pas komt. Die conclusie kunnen we inmiddels wel trekken. Het is de vraag of discussie op die manier nog wel zin heeft. Wat mij betreft is het op die manier basta.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 24 dec 2018 16:30

benefietdiner schreef:Absurd zielige verhaal op hangen wat totaal geen grond vind nog bronverwijzing die maar enigszins tot waarheid zou leiden. Daar komt nog bij dat zo iemand ook nog eens een vrouwelijk Spurgeon zou willen horen c.q. aanwijzen. Nu moet je weten dat Spurgeon een baptistenpredikant was en de persoon hier, die Spurgeon aanhaalt, niets moet weten van geloofsdoop. Hoe krom kun je het neer zetten om je gelijk te halen tegen vrouwen op de kansel.

Het gereformeerde kerkverband dat afgelopen zomer besloot om vrouwen toe te laten op de kansel, moet het met vier mannelijke dominees minder doen. Ze zijn uit protest opgestapt.

Dominees Henk van Egmond en Hilbert Gunnink, beide lid van een kerk in het Groningse Ten Boer, stappen nu over naar een afgescheiden kerkverband, meldt het Nederlands Dagblad. Voortaan horen ze niet meer bij de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt, maar bij de Gereformeerde Kerken Nederland (GKN). Dat laatste genootschap werd opgericht in 2003 door ex-vrijgemaakten en is op een paar punten behoudender dan de moederkerk. Wat Gunnink betreft is de kerk ‘onherkenbaar veranderd’.

bron: Trouw

Wat een jankerds zijn die dominees he? Absurd zielig.
Althans, volgens de mening van benefiet e.a., want ja, de cultuur verandert tenslotte ook.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 24 dec 2018 16:33

Chaya schreef:Het gereformeerde kerkverband dat afgelopen zomer besloot om vrouwen toe te laten op de kansel, moet het met vier mannelijke dominees minder doen. Ze zijn uit protest opgestapt.

Dominees Henk van Egmond en Hilbert Gunnink, beide lid van een kerk in het Groningse Ten Boer, stappen nu over naar een afgescheiden kerkverband, meldt het Nederlands Dagblad. Voortaan horen ze niet meer bij de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt, maar bij de Gereformeerde Kerken Nederland (GKN). Dat laatste genootschap werd opgericht in 2003 door ex-vrijgemaakten en is op een paar punten behoudender dan de moederkerk. Wat Gunnink betreft is de kerk ‘onherkenbaar veranderd’.

bron: Trouw


Niet te vergeten die leden van de GKV die zijn lid geworden van de HHK/CGK/Herv.Kerk (Ger.Bonds signatuur) en voor de onbijbelse ontwikkelingen waarschuwen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2018 16:50

Origenes schreef:Daar hadden we het toch over?
Nou, we waren een beetje afgedwaald richting v. Dale.
Origenes schreef:Het ging over jouw waardering van de Bijbel bij die discussie. Niet bepaald onbelangrijk en dus niet eens een zijpaadje.
Meer over mijn interpretatie.
Origenes schreef:Onze cultuur heeft voor jou meer waarde zodra de bijbel niet in jouw kraam te pas komt. Die conclusie kunnen we inmiddels wel trekken.
Onze cultuur heeft voor mij meer waarde zodra ik hem beter vind dan een andere. Dat brengt uiteraard met zich mee dat het me beter past.
Ik ben niet zo gecharmeerd van stenigingen, elkaar in stukken hakken, slavernij en vrouwonvriendelijkheid.
Niet alleen omdat mij dat beter uit komt, maar ik vind die dingen in zichzelf voor iedereen beter.
En ik meen dat ik daarin ook de Bijbelse principes, zoals Jezus die leerde in bijvoorbeeld de bergrede, aan mijn kant heb.
Ik zie de Bijbel niet als een statisch boek. In de Bijbel zelf zie je ook voorzichtigjes aan vooruitgang in de loop van de tijd.
Origenes schreef:Het is de vraag of discussie op die manier nog wel zin heeft. Wat mij betreft is het op die manier basta.
Prima, wat jij wilt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 dec 2018 17:04

Origenes schreef:Onze cultuur heeft voor jou meer waarde zodra de bijbel niet in jouw kraam te pas komt. Die conclusie kunnen we inmiddels wel trekken.

naamloos schreef:Onze cultuur heeft voor mij meer waarde zodra ik hem beter vind dan een andere. Dat brengt uiteraard met zich mee dat het me beter past.
Ik ben niet zo gecharmeerd van stenigingen, elkaar in stukken hakken, slavernij en vrouwonvriendelijkheid.
Niet alleen omdat mij dat beter uit komt, maar ik vind die dingen in zichzelf voor iedereen beter.
En ik meen dat ik daarin ook de Bijbelse principes, zoals Jezus die leerde in bijvoorbeeld de bergrede, aan mijn kant heb.
Ik zie de Bijbel niet als een statisch boek. In de Bijbel zelf zie je ook voorzichtigjes aan vooruitgang in de loop van de tijd.

Natuurlijk ben ik ook niet gecharmeerd van stenigingen, van elkaar in stukken hakken, slavernij en vrouwonvriendelijkheid. En die zaken komen inderdaad in de bijbel voor. Als het dan over interpretatie gaat, wat jij beweert, dan denk ik dat jij je gevoelens over bepaalde teksten in de bijbel ongenuanceerd in mindering brengt op het gezag van de bijbel. We hebben in het verleden al eens gediscussieerd over de vraag of vrouwonvriendelijkheid iets is wat in de bijbel gesanctioneerd wordt. Daarover verschillen we al stevig van mening. Want je denkt nu eenmaal dat onze cultuur zoveel beter is in dit opzicht. En dat moet natuurlijk kloppen.
De geweldsmethoden zijn anders. Lijken misschien minder barbaars maar als je er even over na gaat denken kom je tot de conclusie dat de huidige mogelijkheden als het gaat om vernietiging van de mensheid veel barbaarser zijn dan die van destijds. De mensheid is niets verbeterd. Dit in tegenstelling tot de vooruitgang die de moderne geschiedenisbeschouwing veronderstelt.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2018 17:49

Origenes schreef:Natuurlijk ben ik ook niet gecharmeerd van stenigingen, van elkaar in stukken hakken, slavernij en vrouwonvriendelijkheid. En die zaken komen inderdaad in de bijbel voor. Als het dan over interpretatie gaat, wat jij beweert, dan denk ik dat jij je gevoelens over bepaalde teksten in de bijbel ongenuanceerd in mindering brengt op het gezag van de bijbel.
Als mijn gevoelens strijden met met Bijbelgedeeltes, dan ben ik nog wel zo eerlijk dat ik daar rond voor uitkom. Daar maak ik niks geen geheim van.
Daarbij denk ik dat het gezag van de Bijbel voor mij wat anders betekent dan voor jou.
Dat maakt het voor mij makkelijker, maar voor "Bijbelaanbidders" is dat moeilijker of helemaal niet te pruimen.
Origenes schreef: We hebben in het verleden al eens gediscussieerd over de vraag of vrouwonvriendelijkheid iets is wat in de bijbel gesanctioneerd wordt. Daarover verschillen we al stevig van mening. Want je denkt nu eenmaal dat onze cultuur zoveel beter is in dit opzicht. En dat moet natuurlijk kloppen.
Dat is geen voorafbepaalde uitkomst die ik hanteer, dus dat 'moet' niet. Echter, ik vind dat wel zo.
Origenes schreef:De geweldsmethoden zijn anders. Lijken misschien minder barbaars maar als je er even over na gaat denken kom je tot de conclusie dat de huidige mogelijkheden als het gaat om vernietiging van de mensheid veel barbaarser zijn dan die van destijds. De mensheid is niets verbeterd. Dit in tegenstelling tot de vooruitgang die de moderne geschiedenisbeschouwing veronderstelt.
Ik had al gezegd dat ik op onze cultuur ook stevige kritiekpunten heb.
Toch leef ik duizend maal liever hier en nu dan in de Bijbeltijd, zeker als vrouw.
En als het toch moet zou ik liever in 1 klap in het hiernamaals belanden dan gestenigd te worden.
Ik heb ook niet gezegd dat de mensheid verbeterd is, maar de cultuur. Uiteraard is de mensheid daarbij betrokken, dus is de mens zich beter gaan gedragen (iets met beschaving) ook al heeft ie van binnen nog dezelfde streken. Maar in Nederland hebben we tenminste goede wetten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 24 dec 2018 18:36

Chaya schreef:Het gereformeerde kerkverband dat afgelopen zomer besloot om vrouwen toe te laten op de kansel, moet het met vier mannelijke dominees minder doen. Ze zijn uit protest opgestapt.

Dominees Henk van Egmond en Hilbert Gunnink, beide lid van een kerk in het Groningse Ten Boer, stappen nu over naar een afgescheiden kerkverband, meldt het Nederlands Dagblad. Voortaan horen ze niet meer bij de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt, maar bij de Gereformeerde Kerken Nederland (GKN). Dat laatste genootschap werd opgericht in 2003 door ex-vrijgemaakten en is op een paar punten behoudender dan de moederkerk. Wat Gunnink betreft is de kerk ‘onherkenbaar veranderd’.

bron: Trouw

Wat een jankerds zijn die dominees he? Absurd zielig.
Althans, volgens de mening van benefiet e.a., want ja, de cultuur verandert tenslotte ook.


Zoiets als Tennisclub en Voetbalclub :mrgreen:
Ach....we scheiden van de ene kerk naar de andere kerk en waarom?
En mag dit eigenlijk wel scheiden?
Omdat hier dit topic speciaal over de vrouw in het kerkelijk ambt gaat staat deze even heel centraal.
Maar ik geloof heel eenvoudig dat in elke gemeente waar Christus verkondigd wordt Zijn zegen is ongeacht of de voorganger man of vrouw is wat helemaal niets uitmaakt omdat enkel geldt het werk wat de de Heer door Zijn Geest werkt in de roeping van hem of haar (dat gaat ons niets aan)
Maar ik begrijp best wel wie nog vast zitten in het web van de kerkelijke regels en wetjes.
Maar wat Gravo aangeeft en ook Naamloos daar kan ik ook helemaal in mee.....
Verder is elke verandering voor de traditionele ingestelde mens moeilijk...dat snap ik ook.
Maar ik geloof met heel mijn hart dat God veel verder met ons gaat in deze tijd ook....
Het is niet allemaal reden om te hangen blijven in ach en wee en onbijbels want het biedt vele nieuwe kansen voor het heden....
Wat bevrijdend is het Evangelie van de Levende Heer dan als je werkelijk mag weten in Geloof waar het ten diepste om gaat.....Het Geloof in de Heer Jezus Christus.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 dec 2018 19:44

naamloos schreef:Dat maakt het voor mij makkelijker, maar voor "Bijbelaanbidders" is dat moeilijker of helemaal niet te pruimen.

Wat zijn bijbelaanbidders en wie zijn dat precies?
Vast wel prettig om een scheldwoord te hebben bij je vijandbeeld.
Wat is er makkelijker voor jou?
Wat is er volgens jou moeilijker voor "bijbelaanbidders" en waarom denk je dat?

naamloos schreef:Ik heb ook niet gezegd dat de mensheid verbeterd is, maar de cultuur. Uiteraard is de mensheid daarbij betrokken, dus is de mens zich beter gaan gedragen (iets met beschaving) ook al heeft ie van binnen nog dezelfde streken.

Dit klinkt zo tegenstrijdig... [-X

naamloos schreef:En als het toch moet zou ik liever in 1 klap in het hiernamaals belanden dan gestenigd te worden.

Dit is ook aardig goed te combineren met het geloof van een dispensationalist. Die gaan als het fout gaat hier op aarde ook 1-2-3 de hemel in. :lol:

naamloos schreef:Maar in Nederland hebben we tenminste goede wetten.

Vergeleken met wat?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 24 dec 2018 20:27

MoesTuin schreef:Zoiets als Tennisclub en Voetbalclub :mrgreen:
Ach....we scheiden van de ene kerk naar de andere kerk en waarom?
En mag dit eigenlijk wel scheiden?

Dan had je gewoon IN de kerk moeten blijven!!
Wat een kletskoek.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 dec 2018 20:49

MoesTuin schreef:Maar ik begrijp best wel wie nog vast zitten in het web van de kerkelijke regels en wetjes.
Maar wat Gravo aangeeft en ook Naamloos daar kan ik ook helemaal in mee.....
Verder is elke verandering voor de traditionele ingestelde mens moeilijk...dat snap ik ook.
Maar ik geloof met heel mijn hart dat God veel verder met ons gaat in deze tijd ook....
Het is niet allemaal reden om te hangen blijven in ach en wee en onbijbels want het biedt vele nieuwe kansen voor het heden....

:?db
Van dit soort regels krijg ik pukkeltjes.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 24 dec 2018 21:01

Chaya schreef:Dan had je gewoon IN de kerk moeten blijven!!
Wat een kletskoek.

Precies wat ik ook doe. :D
Lees ook de rest van de bijdrage....dan raakt je kletskoek vanzelf op :wink:
Blijft de vraag staan: mag dit eigenlijk wel scheiden?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 24 dec 2018 21:03

Origenes schreef::?db
Van dit soort regels krijg ik pukkeltjes.

Pukkeltjes gaan vanzelf wel weer over....als dat alles is :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten