de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cathy » 17 dec 2015 09:44

Bruno schreef:Het is tijd dat wij ons licht op de kast zetten en aan iedereen laten zien dat vrouw en man in deze verlichte maatschappij wel degelijk gelijkwaardig zijn. De Kerk kan daarin een loeiend vuur veroorzaken.

Had de Kerk dat maar gedaan. Nu hebben we helaas feministische golven nodig gehad en hebben we die nog nodig, zo lijkt het.
Een gemiste kans voor de Kerk om onderscheidend te zijn in deze wereld.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Bruno

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Bruno » 17 dec 2015 09:54

Zeer zeker Cathy.
Een gemiste kans, maar zeker nooit te laat om die te corrigeren.
Naar mijn bescheiden mening is er terug nood aan eendracht.
We kunnen ons verleden niet uitwissen, maar we kunnen vandaag wel aan een nieuwe toekomst werken.
Hoe verlicht zijn wij eigenlijk?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 17 dec 2015 10:59

Gelukkig werkt God ook buiten de kerk, daar mogen we in waar geloof op vertrouwen en zeker weten.
Het probleem is dat de kerk altijd de norm heeft voorgeschreven. De kerk wist hoe het zat en wat je moest geloven en wat je moest doen. Kortom de kerk wist alles en alles hoe het gaat blijft zo.
Maar het gaat helemaal niet om de kerk, maar om het veel bredere geheel in de breedste breedste die je maar kan bedenken met als Leidsman en Voleinder Christus en alle Zijn volgelingen vanuit welke kerk gemeente wereldwijd dan ook, dat is de Gemeente in Christus.
Zie dan enkel op Hem (let niet zoveel op elkaar wat goed is en niet goed is waar hele afleidende discussies over ontstaan, die afleiden van Christus)
Zie enkel op Christus en volgt Hem en Hij zal over u / jou komen en je vervullen met Zijn Heilige Geest en je in laten zien de weg die jij u moet gaan, en dat zijn wegen die niet vlak zijn, die over hobbels gaan, heuvels, omwegen, maar ziet enkel op Hem in Vertrouwen en Overgave en Hij zal het goed maken of je nu een man bent of een vrouw bent, God is groot ook voor u en jou
want dat is een zekerheid, de Heere God heeft jou / uw geluk voor ogen en dat lezen we terug in Zijn Woord
"Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven. Jullie zullen mij aanroepen en tot mij bidden, en ik zal naar jullie luisteren."
Amen! Ga met God en Hij zal met jou zijn.....

https://www.youtube.com/watch?v=JGmJj99J0V0

Ga met God en Hij zal met je zijn,
jou nabij op al je wegen
met zijn raad en troost en zegen.
Ga met God en Hij zal met je zijn.

Ga met God en Hij zal met je zijn,
bij gevaar, in bange tijden,
over jou zijn vleugels spreiden.
Ga met God en Hij zal met je zijn.

Ga met God en Hij zal met je zijn,
in zijn liefde je bewaren,
in de dood je leven sparen.
Ga met God en Hij zal met je zijn.

Ga met God en Hij zal met je zijn,
tot wij weer elkaar ontmoeten,
in zijn naam elkaar begroeten.
Ga met God en Hij zal met je zijn.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor hubert » 27 dec 2015 14:54

Goed stukje Moestuin
Het gaat inderdaad niet om de kerk als instituut. Die is meestal met zichzelf in de weer.
Het volgen van Christus is voor alle tijden en plaatsen een hoopvolle bezigheid geweest en nog.
Gelukkig zijn er best nog een paar goede kerken waarin het omzien naar elkaar gebezigd wordt.
De vrouw al of niet in het ambt speelt daar al 50 jaar geen rol.
De vrouwelijke ambtsdragers doen gewoon zo goed als het gaat hun zegenrijk werk.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 28 dec 2015 12:16

MoesTuin schreef:even in een nieuw topic, omdat dit toch wel in het algemeen zeer actueel is.
Hoe ziet u / jij dit, het onderstaande?


In Christus delen zowel man als vrouw in de uitstorting van de Heilige Geest. Dus zijn we allemaal onderworpen aan het Hoofd: Christus. Echter betekend dit m.i. dat er weldegelijk verschil zit tussen het bezitten van deze gave en de juiste manier van gebruiken van deze gave. De Bijbel spreekt heel duidelijk over de verhouding man/vrouw en is daar altijd duidelijk in/over geweest. Onafhankelijk van cultuur en andere tijdgebonden aspecten. God heeft Zijn eigen cultuur, die m.i. niet eens zozeer een kwestie is van cultuur dan wel van natuur. En die is tijdloos.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 28 dec 2015 17:14

hubert schreef:Het gaat inderdaad niet om de kerk als instituut. Die is meestal met zichzelf in de weer.
Het volgen van Christus is voor alle tijden en plaatsen een hoopvolle bezigheid geweest en nog.
Gelukkig zijn er best nog een paar goede kerken waarin het omzien naar elkaar gebezigd wordt.
De vrouw al of niet in het ambt speelt daar al 50 jaar geen rol.
De vrouwelijke ambtsdragers doen gewoon zo goed als het gaat hun zegenrijk werk.


Zo is het zeker Hubert.
Het zou goed zijn als alle kerken eens de "naambordjes" (zoveel verschillende) eens eraf halen en zich noemen de gemeente van de Heere Jezus Christus en dan Samen één in Hem te zijn (zonder al die onderlinge verwijten, koude harten, hete hoofden enz.....)
Gelukkig is er ook nog veel goeds binnen de kerken, van welk soort dan ook, zolang de Heere Jezus Christus en die gekruisigd maar beleden en erkent en gepredikt wordt en men kerkmuren (de muur) niet de grens is, maar men zich verbonden vindt met alle Christenen waar ook ter wereld, waar ook ter kerke, ter gemeente. Mannen Vrouwen allen in dienst met zijn haar talenten tot alle Eer en Glorie van de Heer!
Het zou ook goed zijn als je bijvoorbeeld binnen je woonplaats of een dorp erbuiten als je in een kleine gemeente woont, eens andere kerken te bezoeken.....mede broeders en zusters in de Heer. (en dat iedereen zijn / haar (voor) oordelen wel even thuislaat)


https://www.youtube.com/watch?v=_4xW6ac-sZY

Samen in de naam van Jezus
Heffen wij een loflied aan
Want de geest spreekt alle talen
En doet ons elkaar verstaan
Samen bidden, samen zoeken
Naar het plan van onze heer
Samen zingen en getuigen
Samen leven tot zijn eer

Heel de wereld moet het weten
Dat God niet veranderd is
En zijn liefde als een lichtstraal
Doordringt in de duisternis
De weg van god is niet te keren
Omdat hij er over waakt
En de geest verbreekt de grenzen
Die door mensen zijn gemaakt

Prijs de Heer
De weg is open
Naar de Vader naar elkaar
Jezus Christus, triomfator, mijn verlosser, middelaar
Vader met geheven handen
Breng ik u mijn dank en eer
Het is uw Geest die mij doet zeggen
Jezus Christus is de Heer

Vader met geheven handen
Breng ik u mijn dank en eer
Het is uw Geest die mij doet zeggen
Jezus Christus is de Heer
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 28 dec 2015 17:47

MoesTuin schreef:Het zou goed zijn als alle kerken eens de "naambordjes" (zoveel verschillende) eens eraf halen en zich noemen de gemeente van de Heere Jezus Christus en dan Samen één in Hem te zijn (zonder al die onderlinge verwijten, koude harten, hete hoofden enz.....)


Klinkt erg oecumenisch en dat is zekers niet Gods bedoeling!
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor rotterdam » 28 dec 2015 18:50

_Sjors_ schreef:Klinkt erg oecumenisch en dat is zekers niet Gods bedoeling!


Oecumene is afgeleid van het Griekse woord οἰκουμένη, dat wil zeggen "de bewoonde wereld".
Met deze term wordt een groeien naar religieuze eenheid aangeduid.

Dat is niet Gods bedoeling ?

Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;
Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 28 dec 2015 19:00

Correct, is niet Gods bedoeling.

Zeker een gesprek waard, maar hier off topic. Wellicht onder een ander (nieuw) topic.

Groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor jaapo » 28 dec 2015 22:17

Met iemand die oecumene niet als Gods bedoeling beschouwt, kan ik niet door één deur. Maar hier is dat off-topi.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 28 dec 2015 22:45

Prima hoor, ik wacht wel ff als ik je tegenkom bij dezelfde deur.

Voor de goede orde: ik ben van mening dat de oecumenische beweging, evenals veel christenen, een verkeerd beeld hebben van de kerk. Ze verwarren dit met het Koninkrijk van God. Dit hemel op aarde idee is een illusie! Nogmaals; ik ben meer dan bereid om hierover in gesprek te gaan, maar hier lijkt het me off topic. Het zou zonde van de tijd zijn als we hier uitvoerig ingaan op deze zaak om vervolgens alles gewist te zien door de moderator...
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor ben db bd » 02 jan 2016 12:14

Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

Het mooie van de schepping vind ik dat al die verschillende wezens in één harmonieuze eenheid kunnen functioneren zoals de grote Schepper aller dingen het bedoeld heeft. Maar wel in ieder zijn/haar eigen plaats en scheppingsorde. Die orde heeft de Schepper aangegeven, of wel laten aangeven. Dat zien we aangaande huwelijken, dat zien we inzake volk en overheid, gezinsverhoudingen en dus ook betreffende de taakverdeling in de gemeente des Heeren.

Nou ben ik kerkelijk al weer >20 jaar terug in de rechterflank van de PKN, dus zijn alle vrouwelijke machtsgrepen in ambtenarij, politiek, kerk en maatschappij voor mij ver verleden tijd. Doch in al die sectoren beleefde ik soortgelijke feministische tendensen. En hoewel ik mijzelf nooit direct slachtoffer van die geest gevoeld heb, ben ik wel van mening dat de Heere God in Zijn Gemeente daar wel schade van zou kunnen ondervinden en heb ik daar inzake Bijbelgetrouwheid ook hier op het forum een pijnlijk voorbeeld van gegeven. (steun aan theologisch professor versus het christelijk Geloof)

Als ik dan zie hoe de linkse 'kerk' in de politiek is gevallen voor de islam, (ons daarvoor heeft ingeruild dus!) waar vrouwen slechts halfwaardig aan mannen zijn en we met z'n allen slechts gemeenzaam dóórgaan met die ideologie met dat geloof verder binnen te halen, (hóórt bij Europa, zei Angela Merkel) dan denk ik: lieve mensen, zijn we nou echt zó verblind?!
Als ik dan zie hoe onze zusters in de Heere door ISIS als privéhoer-slaaf mogen worden gebruikt ( doch niet door vader en zoon gelijktijdig en meer van dat soort islam) en dan ook nog hoor dat dit extra aantrekkingskracht heeft op jonge aspirant jihadisten, dan vraag ik mij af hoever de ruiter op het witte paard al gevorderd is in onze verdwaalde en verdwaasde wereld. Is dat nou zo gek?, vraag ik u.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 02 jan 2016 14:00

ben db bd schreef:Het mooie van de schepping vind ik dat al die verschillende wezens in één harmonieuze eenheid kunnen functioneren zoals de grote Schepper aller dingen het bedoeld heeft. Maar wel in ieder zijn/haar eigen plaats en scheppingsorde. Die orde heeft de Schepper aangegeven, of wel laten aangeven. Dat zien we aangaande huwelijken, dat zien we inzake volk en overheid, gezinsverhoudingen en dus ook betreffende de taakverdeling in de gemeente des Heeren.
Onze Schepper heeft man en vrouw een gelijke opdracht gegeven Gen. 1:28. Hoe dat dat zich na de zondeval ontwikkelt heeft is te danken aan het gevolg en de vloek daarvan. Die vloek ''hij zal over u heersen'' hebben mannen in hun wijsheid als een opdracht opgevat.
Dat hebben ze prachtig uitgewerkt, en dat noemen we nu vroom "scheppingsorde". Een orde van God nog wel liefst! :mrgreen:
ben db bd schreef:Nou ben ik kerkelijk al weer >20 jaar terug in de rechterflank van de PKN, dus zijn alle vrouwelijke machtsgrepen in ambtenarij, politiek, kerk en maatschappij voor mij ver verleden tijd. Doch in al die sectoren beleefde ik soortgelijke feministische tendensen. En hoewel ik mijzelf nooit direct slachtoffer van die geest gevoeld heb, ben ik wel van mening dat de Heere God in Zijn Gemeente daar wel schade van zou kunnen ondervinden en heb ik daar inzake Bijbelgetrouwheid ook hier op het forum een pijnlijk voorbeeld van gegeven. (steun aan theologisch professor versus het christelijk Geloof)
Hoeveel pijnlijke voorbeelden van missers van mannelijke leiders zou je willen hebben? Neem het maar ruim, en ik denk dat we het met gemak met 1000 kunnen vermenigvuldigen, en dan hebben we nog over. Ik ben van mening dat de Heer onze God en zijn gemeente behoorlijk wat schade ondervinden vanwege het discrimineren van vrouwen. En dat nog wel in de naam van God!
ben db bd schreef:Als ik dan zie hoe de linkse 'kerk' in de politiek is gevallen voor de islam, (ons daarvoor heeft ingeruild dus!) waar vrouwen slechts halfwaardig aan mannen zijn en we met z'n allen slechts gemeenzaam dóórgaan met die ideologie met dat geloof verder binnen te halen, (hóórt bij Europa, zei Angela Merkel) dan denk ik: lieve mensen, zijn we nou echt zó verblind?!
Als ik dan zie hoe onze zusters in de Heere door ISIS als privéhoer-slaaf mogen worden gebruikt ( doch niet door vader en zoon gelijktijdig en meer van dat soort islam) en dan ook nog hoor dat dit extra aantrekkingskracht heeft op jonge aspirant jihadisten, dan vraag ik mij af hoever de ruiter op het witte paard al gevorderd is in onze verdwaalde en verdwaasde wereld. Is dat nou zo gek?, vraag ik u.
Ja, een beetje wel hoor. Dan zit die ruiter al sinds Mozes op zn paard, dergelijke praktijken zijn echt alleen aan de ISIS voorbehouden: viewtopic.php?t=28267
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 02 jan 2016 14:22

naamloos schreef:Onze Schepper heeft man en vrouw een gelijke opdracht gegeven Gen. 1:28. Hoe dat dat zich na de zondeval ontwikkelt heeft is te danken aan het gevolg en de vloek daarvan. Die vloek ''hij zal over u heersen'' hebben mannen in hun wijsheid als een opdracht opgevat.

Nee hoor.
Echter, het is de vraag of de culturele sensitiviteit voor Paulus het zwaarst weegt. Volgens 1 Timotheüs 2 is de scheppingsorde fundamenteel: Adam is eerst gemaakt, daarna Eva (vers 13). Wat er gebeurt als man en vrouw hun door God gegeven positie niet innemen en de scheppingsorde verwerpen, maakt Genesis 3 duidelijk: zo kwam de vrouw tot overtreding (vers 14). Het is die door God gewilde orde die maakt dat de vrouw geen onderwijs dient te geven (vers 12). Wanneer een vrouw gezagvol onderwijs geeft, zou immers de door God bedoelde orde in gevaar kunnen komen en zij de man „overheersen” (vers 12).

Het Nieuwe Testament toont overduidelijk dat vrouwen een belangrijke functie innemen in de Vroege Kerk. Het boek Handelingen vertelt hoe Priscilla, samen met haar man Aquilla, Apollos onderwees. Paulus herinnert zich hoe Euodia en Syntyche met hem „gestreden hebben in het Evangelie” (Fil. 4:2, 3). Paulus’ verbod gaat over het gezagvolle leren binnen de samenkomst van de gemeente; het preken. Die rol is overeenkomstig de scheppingsorde de man toebedeeld.

Uit: VROUW IN AMBT
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 02 jan 2016 15:12

naamloos schreef:Onze Schepper heeft man en vrouw een gelijke opdracht gegeven Gen. 1:28. Hoe dat dat zich na de zondeval ontwikkelt heeft is te danken aan het gevolg en de vloek daarvan. Die vloek ''hij zal over u heersen'' hebben mannen in hun wijsheid als een opdracht opgevat.


Beste naamloze,

U vergeet voor het gemak dan zaken in context te houden. Genesis 1 kunt u niet loskoppelen van het volgende hoofdstuk, waarin nog meer wordt gezegd over de vrouw:

Gen 2:18 Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij.

Dit alles is gezegd voor de zondeval, nota bene letterlijk door God! Beiden dezelfde opdracht met behoud van elk hun eigen positie. En die positie nemen ze zowel in tegenover elkaar, als ook ten opzichte van God. Het heersen waar u het over heeft, ziet niet op het hoofdschap van de man over de vrouw. Dat hoofdschap is er nog steeds. De vrouw hoort nog steeds de man onderdanig te zijn en als hoofd te erkennen. Omgekeerd hoort de man zijn vrouw lief te hebben. De vloek in deze zit hem in het gegeven dat het geen vanzelfsprekendheid meer is en het ons nu moeite kost om aan deze orde te voldoen!


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 02 jan 2016 15:36, 2 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten