Hij zal geen acht slaan op de begeerte der vrouwen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Hij zal geen acht slaan op de begeerte der vrouwen

Berichtdoor Boerin » 12 okt 2015 00:17

Dat wordt gezegd over de antichrist. Wat wordt ermee bedoeld?
Ik dacht altijd een soort radicale moslim die vrouwen onderdrukt.
Ik denk dat ie samenwerkt met feminisme.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Hij zal geen acht slaan op de begeerte der vrouwen

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2015 09:27

Indien je wilt betogen dat de antichrist een mens was kan dat kloppen. Dit is het vers met een stukje context.

Daniel 11
[37] Zelfs voor de goden van zijn voorvaderen en de lievelingsgod van de vrouwen heeft hij geen achting; geen enkele god ontziet hij maar hij zal zich boven iedereen uittillen [38] en zich vereenzelvigen met de god van de burchten die hij vereert; een god die zijn voorvaderen niet gekend hebben, zal hij eren met goud en zilver, edelstenen en kostbaarheden. [39] Met de vreemde god sticht hij sterke steden: degenen die deze god erkennen overlaadt hij met eer, hij laat ze over velen macht uitoefenen en geeft hun grond als beloning.
[40] Maar in de eindtijd zal de koning van het zuiden met hem in botsing komen. De koning van het noorden zal op hem afstormen met wagens, ruiters en veel schepen. Dan zal hij landen binnenvallen en op zijn doortocht zal hij ze verpletteren. [41] Ook het glorievolle land zal hij binnendringen en tienduizenden zullen vallen; maar Edom, Moab en de kern van de Ammonieten zullen aan zijn aanval ontkomen. [42] Dan strekt hij zijn hand uit naar de landen en Egypte zal er niet aan ontsnappen; [43] hij verovert de schatten aan goud, zilver en allerlei kostbaarheden van Egypte. Ook Libiërs en Ethiopiërs voert hij mee in zijn stoet. [44] Maar dan zullen geruchten uit het oosten en het noorden hem alarmeren en woedend rukt hij weer uit om velen te verdelgen en te vernietigen; [45] hij zal zijn legers opslaan tussen de zee en de heilige* glorierijke berg. Dan komt hij aan zijn einde zonder dat iemand hem bijstaat.

Wat er waarschijnlijk bedoeld wordt in vers 37 zijn de goden die door Syrische vrouwen werden aanbeden zoals Astarte en Anaitis, zie hier.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 okt 2015 11:26

mohamed schreef:Indien je wilt betogen dat de antichrist een mens was kan dat kloppen. Dit is het vers met een stukje context.

Daniel 11
[37] Zelfs voor de goden van zijn voorvaderen en de lievelingsgod van de vrouwen heeft hij geen achting; geen enkele god ontziet hij maar hij zal zich boven iedereen uittillen [38] en zich vereenzelvigen met de god van de burchten die hij vereert; een god die zijn voorvaderen niet gekend hebben, zal hij eren met goud en zilver, edelstenen en kostbaarheden. [39] Met de vreemde god sticht hij sterke steden: degenen die deze god erkennen overlaadt hij met eer, hij laat ze over velen macht uitoefenen en geeft hun grond als beloning.
[40] Maar in de eindtijd zal de koning van het zuiden met hem in botsing komen. De koning van het noorden zal op hem afstormen met wagens, ruiters en veel schepen. Dan zal hij landen binnenvallen en op zijn doortocht zal hij ze verpletteren. [41] Ook het glorievolle land zal hij binnendringen en tienduizenden zullen vallen; maar Edom, Moab en de kern van de Ammonieten zullen aan zijn aanval ontkomen. [42] Dan strekt hij zijn hand uit naar de landen en Egypte zal er niet aan ontsnappen; [43] hij verovert de schatten aan goud, zilver en allerlei kostbaarheden van Egypte. Ook Libiërs en Ethiopiërs voert hij mee in zijn stoet. [44] Maar dan zullen geruchten uit het oosten en het noorden hem alarmeren en woedend rukt hij weer uit om velen te verdelgen en te vernietigen; [45] hij zal zijn legers opslaan tussen de zee en de heilige* glorierijke berg. Dan komt hij aan zijn einde zonder dat iemand hem bijstaat.

Wat er waarschijnlijk bedoeld wordt in vers 37 zijn de goden die door Syrische vrouwen werden aanbeden zoals Astarte en Anaitis, zie hier.

Ooooooh. Thanks! Dat heb ik nooit begrepen, een andere vertaling maakt een hoop uit.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2015 13:21

Graag gedaan en zeker maakt een vertaling een hoop verschil. Sinds het Nederlandse gedeelte van Biblija uit de lucht is gebruik ik deze Willibrord vertaling.

antoon

Berichtdoor antoon » 14 okt 2015 06:31

dubbel
Laatst gewijzigd door antoon op 14 okt 2015 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.

antoon

Berichtdoor antoon » 14 okt 2015 06:39

Dat wordt gezegd over de antichrist. Wat wordt ermee bedoeld?
Ik dacht altijd een soort radicale moslim die vrouwen onderdrukt.
Ik denk dat ie samenwerkt met feminisme.
schreef boerin

Mohamed haalt Daniel 11 aan, dat staat inderdaad in verband
37 En op de God van zijn vaderen zal hij geen acht geven; en op de begeerte der vrouwen en op elke andere god zal hij geen acht geven, maar boven iedereen zal hij zich grootmaken. 38 Maar de god der vestingen zal hij in zijn positie heerlijkheid geven; en een god die zijn vaderen niet gekend hebben, zal hij heerlijkheid geven door middel van goud en door middel van zilver en door middel van kostbaar gesteente en door middel van begeerlijke dingen. 39 En hij zal doeltreffend handelen tegen de zeer versterkte vestingen, te zamen met een buitenlandse god. Al wie [hem] erkenning heeft gegeven, zal hij overvloed van heerlijkheid verlenen, en hij zal hen werkelijk onder velen doen heersen; en [de] grond zal hij uitdelen tegen een prijs.

Er wordt over politieke machten gesproken in het betreffende hoofdstuk, vanaf de tijd van Artaxerxes overlopend in Griekenland, en Romr ook uitmondend in onze tijd, de eindtijd
vers 37 tot 39 gaat over de koning van het noorden na de expansie Duitsland onder Hitler

De communistische tijd volgde daarop, Rusland gaf inderdaad militaire bijstand en rechten als beloning aan landen die hem erkenden, hij was een God der vestingen, de god van de bijbel werd buitenspel gezet door hem, het was een harde koning wat ook in de verzen tot uitdrukking komt, bepaald geen uitbaters van vrouwelijke zachtheid en subtiliteit

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2015 08:40

Ver gezocht. De dochter van de koning van het zuiden zal trouwen met de koning van het noorden. (11:6) Wanneer was dat? Hij trekt op tegen de koning van het zuiden (11:40) Wie is dan de koning van het zuiden? Hij zal Israel binnenvallen. (11:41) De koning van het Noorden zal omkomen in Israel. Doden zullen dan opstaan. (12:2) Hoe gaat dat over Nazi-Duitsland en de Sovjet Unie?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 15 okt 2015 11:33

Omdat het niet over Nazi Duitsland en de Sovjetunie gaat. Deze profetieën gaan over machtsblokken welke vanaf het jaar 2316 zullen opkomen. En daar gaan wij niet bij zijn.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

antoon

Berichtdoor antoon » 15 okt 2015 11:58

Er wordt heel wat opgeworpen huwelijken, dochters, binnenvallen enz. ik zal vanaf het begin van het hoofdstuk afgraag onderbouwing geven , let wel het zal een lange zit worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2015 12:51

Lijkt me een prima topic daarvoor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 15 okt 2015 16:55

Een paar punten vooraf: Volgens meerdere bijbelwetenschappers zijn er meerdere auteurs van het boek Daniël. Het is meer een visioenenboek dan een profetie. Zoals ook delen van Ezechiël en Openbaring. Door de eeuwen heen zijn deze Bijbelboeken door de gelovigen op geheel verschillende wijzen geïnterpreteerd; daardoor op verscheidene manieren gebruikt en zeker ook misbruikt. Gevaarlijk! Verwijzingen naar Nazi-Duitsland of de Sovjet-Unie zijn volkomen speculatief. Zo ook het noemen van een jaartal in de verre toekomst. In de Middeleeuwen deed men dat al,toen er nog geen greintje bekend was van hoe de hedendaagse geschiedenis er uit zou zien. Ik vind het persoonlijk van geen enkele belang voor mijn geloof, om hiervan kennis te nemen. Ik vind de genoemde Bijbelboeken taalkundig wel heel mooi en een interessant onderdeel van oosterse literatuurstudie.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 okt 2015 20:47

Katlheen schreef:Omdat het niet over Nazi Duitsland en de Sovjetunie gaat. Deze profetieën gaan over machtsblokken welke vanaf het jaar 2316 zullen opkomen. En daar gaan wij niet bij zijn.

he watte?

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 16 okt 2015 11:08

Wat ik zeg: vanaf 2316 dus. Meer specifiek vanaf de 6e maand.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 okt 2015 13:03

nm
Laatst gewijzigd door Boerin op 17 okt 2015 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 okt 2015 08:31

Als het om Astarte gaat, dat is de god van Babylon.
Zach91

Terug naar “[Religie] - Open forum”