Bevindelijke (prediking), waar is het (nog) te vinden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Bevindelijke (prediking), waar is het (nog) te vinden?

Berichtdoor MoesTuin » 09 jul 2015 09:38

Chaya schreef:Ik houd persoonlijk wel van het bevindelijke, maar dat is niet alom meer te vinden.


Deze vraag is gesteld.....
Ik heb het gevonden, het is nog te vinden, in de prediking.
Als u / jij, zei het van links, zei het van rechts (om die termen maar eens te gebruiken) of in het midden..... deze woorden ter harte neemt, dit is de kern van het Christelijke Geloof, bevinding.... ernstig, praktisch, Bijbelse Kern, Waarheden.....

https://www.youtube.com/watch?v=SMNs1f6WrXo

MoesTuin
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Bevindelijke (prediking), waar is het (nog) te vinden?

Berichtdoor jaapo » 09 jul 2015 21:43

Vanuit mijn jeugd kom ik al met deze term in aanraking, maar niemand heeft ooit kunnen uitleggen wat het precies is. Het had wel een negatieve lading toen: als de preek niet bevindelijk was of je was het zelf niet, dan werd je toch in de hoek van de tweederangsgelovigen gezet. Ik had er toen al niets mee en nog steeds niet.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke (prediking), waar is het (nog) te vinden?

Berichtdoor benefietdiner » 10 jul 2015 07:52

MoesTuin schreef:Als u / jij, zei het van links, zei het van rechts (om die termen maar eens te gebruiken) of in het midden..... deze woorden ter harte neemt, dit is de kern van het Christelijke Geloof, bevinding.... ernstig, praktisch, Bijbelse Kern, Waarheden.....

https://www.youtube.com/watch?v=SMNs1f6WrXo

MoesTuin


Wat bedoelen “we” met een “bevindelijke prediking”? Ik kan er gelijk bij zeggen: Wat bedoelen sommigen met bevindelijke prediking? Ik denk dat de meeste ouderen onder ons heel goed aanvoelen waarover het gaat. Voor veel anderen is het alleen een stokpaardje waarvan ze absoluut het fijne niet begrijpen. Ze praten wat na.

Wat de bevindelijke prediking niet is: wat er allemaal gebeuren moet met je. Hoe diep je je zonden moet kennen. Dat je bijna in de wanhoop terecht moet komen en veel dingen meer.


evangelist J. van Dooijeweert http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/725 ... uo-mijn-o/

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bevindelijke (prediking), waar is het (nog) te vinden?

Berichtdoor Chaya » 10 jul 2015 08:53

benefietdiner schreef:Wat de bevindelijke prediking niet is: wat er allemaal gebeuren moet met je. Hoe diep je je zonden moet kennen. Dat je bijna in de wanhoop terecht moet komen en veel dingen meer.

Nee dat is het zeker niet!
Stel je voor, dat een christen in de wanhoop terecht zou moeten komen en zondenkennis zou moeten hebben.
Daar moet een mens van nature niets van hebben immers.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Bevindelijke (prediking), waar is het (nog) te vinden?

Berichtdoor Dummy » 10 jul 2015 09:40

Bevinding lijkt me niet zo heel lastig. Het is niets anders dan dat een kind van God vertelt hoe hij of zij zijn bekering ervaart. Bevinding in de prediking is uit te leggen als de verbanden die te leggen zijn vanuit teksten of geschiedenissen in Gods Woord naar de bekering van een persoon. En dat is inderdaad veel breder dan bijvoorbeeld wat hierboven beschreven is. Alhoewel ik wel weer voor de zoveelste keer ernstige onderbuikgevoelens krijg bij dergelijke uitspraken.

Waarom moet die karikatuur weer eens voor de zoveelste keer naar voren worden gehaald? ](*,) ](*,) ](*,)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bevindelijke (prediking), waar is het (nog) te vinden?

Berichtdoor benefietdiner » 10 jul 2015 13:25

Chaya schreef:Nee dat is het zeker niet!
Stel je voor, dat een christen in de wanhoop terecht zou moeten komen en zondenkennis zou moeten hebben.
Daar moet een mens van nature niets van hebben immers.

Van naturen……..
Ja, van naturen snakt ieder mens naar een verlossing / bevrijding onbewust.
Die onbewustheid moeten christenen verkondigen zodat het weloverwogen in harten van mensen gaat leven dat zij een verlosser nodig hebben.
Zonde kennis hoeft niet verkondigd te worden daar wordt je alleen maar wanhopig van.
Een mishagen aan jezelf krijgen is in de psychiatrie terecht komen, maar een ontevredenheid aan de ongerechtigheid die telkens weer in je op borrelen is goed. Dat brengt bij Christus Zelf.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bevindelijke (prediking), waar is het (nog) te vinden?

Berichtdoor Teus » 12 jul 2015 17:23

Chaya schreef:Ik houd persoonlijk wel van het bevindelijke, maar dat is niet alom meer te vinden.


Nee niet overal maar als je op de juiste plekken komt.......
Maar wat is er aan wat je trekt, aan dat bevindelijke, het zou goed zijn je jaloers te maken maar wat doe je er dan mee?

Ik heb liever dat God de voorganger gebruikt om Zijn Woord bevindelijk in mij te maken, maar ook tijdens mijn werk, om Hem de eer te geven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Bevindelijke (prediking), waar is het (nog) te vinden?

Berichtdoor gravo » 12 jul 2015 23:16

jaapo schreef:Vanuit mijn jeugd kom ik al met deze term in aanraking, maar niemand heeft ooit kunnen uitleggen wat het precies is. Het had wel een negatieve lading toen: als de preek niet bevindelijk was of je was het zelf niet, dan werd je toch in de hoek van de tweederangsgelovigen gezet. Ik had er toen al niets mee en nog steeds niet.


Uiteraard krijgt deze uitdrukking een negatieve lading, wanneer het als een exclusief bezit wordt gehanteerd in eigen kring. Anderen krijgen dan het verwijt dat zij het niet kennen of dat het bij hen helaas niet voorkomt. Zo wordt het een zaak van trots en bezit, pocht men op de eigen waarheid en sluit men anderen uit.

Toch is de uitdrukking "bevindelijk" vrij gemakkelijk uit te leggen. Het betekent natuurlijk gewoon "op ervaring gestoeld". Bevinden is meemaken, ervaren. Bevindelijk betekent dan dat men uitsluitend op grond van die ervaring wil geloven en (s)preken.

Goed te vergelijken met de ook vaak gebruikte term "onderwerpelijk". Een letterlijke omzetting van het Latijnse "sub-ject" (sub = onder, iacere - ieci - iectus = werpen). Subject (onderwerp) wil zeggen dat je er zelf bij betrokken ben. Een onderwerpelijke prediking is een prediking die uitgaat van de noodzaak dat je zelf deel hebt aan wat gezegd wordt (geldt voor spreker en hoorder beiden). Je bent zelf het onderwerp. Het gaat over jou. Er is geen afstand tussen jou en de te berde gebrachte inhoud. je zit echt onder (sub) de inhoud, dat wil zeggen: de inhoud wordt door jou gedragen, de inhoud drukt op je schouders, je kan er niet aan ontsnappen. Je maakt er onderdeel van uit.

Dit in tegenstelling tot een "voorwerpelijke" prediking (letterlijke omzetting van het Latijnse ob-ject (voor - werpen). Daar is er een afstand tussen wat gezegd wordt en jou zelf. je staat niet in direct contact met de boodschap, je bent geen onderwerp, het gaat niet over jou, maar het blijft allemaal voor je, niet te dichtbij. Voorwerpelijk betekent dat het je niet hoeft te raken. Je kan onaangedaan blijven als iets objectief wordt verkondigd. Het is wel waar, je ziet het, je hoort het, maar je wordt er niet door getroffen, het weegt niet zwaar, je kunt je er eenvoudig weer van losmaken. Het werkt als een voorwerp, als een ding, waar je geen emotionele binding mee aangaat.

In deze zin heb ik toch wel liefde voor woorden als "bevindelijk" en "onderwerpelijk". Ze gaan er over dat je een emotionele band krijgt met de boodschap. Dat het je wat doet. Dat je niet onaangedaan blijft, maar er door verandert. Dat het een zaak van het hart wordt.

Zogezegd is er natuurlijk veel meer bevindelijke prediking dan wat sommige "bevindelijk gereformeerden" slechts voor zichzelf claimen.
Overal waar je ontroerd wordt, verwarmd en getroost, waar je hart wordt ingenomen en je een gelovige houding aanneemt, daar is sprake van een krachtige persoonlijke subjectieve ervaring, van een onderwerpelijke bevinding. Niks mis mee. En geen exclusief bezit van de een of andere religieuze splintergroep.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Bevindelijke (prediking), waar is het (nog) te vinden?

Berichtdoor Dummy » 13 jul 2015 05:41

benefietdiner schreef:Van naturen……..
Ja, van naturen snakt ieder mens naar een verlossing / bevrijding onbewust.
Die onbewustheid moeten christenen verkondigen zodat het weloverwogen in harten van mensen gaat leven dat zij een verlosser nodig hebben.
Zonde kennis hoeft niet verkondigd te worden daar wordt je alleen maar wanhopig van.
Een mishagen aan jezelf krijgen is in de psychiatrie terecht komen, maar een ontevredenheid aan de ongerechtigheid die telkens weer in je op borrelen is goed. Dat brengt bij Christus Zelf.


Waar heb je een verlosser voor nodig als je niet eens besef hebt waar je van verlost wordt? Ik geloof in die laatste twee punten totaal niet. Dat zou namelijk betekenen dat in bepaalde delen van de reformatorische gezindte de psychiatrie meer bezocht wordt dan in andere delen. En dat is gewoon niet waar.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bevindelijke (prediking), waar is het (nog) te vinden?

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2015 09:52

benefietdiner schreef:Van naturen……..
Ja, van naturen snakt ieder mens naar een verlossing / bevrijding onbewust.

Welnee, vraag het aan een gemiddeld persoon op straat en ze zullen je meewarig aankijken.
De dwaas zegt in zijn hart "er is geen God".

Psalm 1 begint er mee: Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in den raad der goddelozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters;

Een mens zal eerst ontdekt moeten worden aan zijn zondige staat. Pas dan zal hij zien dat er verlossing noodzakelijk is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Bevindelijke (prediking), waar is het (nog) te vinden?

Berichtdoor MoesTuin » 13 jul 2015 10:23

Chaya schreef:quote="benefietdiner"
Van naturen……..
Ja, van naturen snakt ieder mens naar een verlossing / bevrijding onbewust.
/quote

Welnee, vraag het aan een gemiddeld persoon op straat en ze zullen je meewarig aankijken.
De dwaas zegt in zijn hart "er is geen God".

Psalm 1 begint er mee: Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in den raad der goddelozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters;

Een mens zal eerst ontdekt moeten worden aan zijn zondige staat. Pas dan zal hij zien dat er verlossing noodzakelijk is.


Maar vergeet dan nooit en tenimmer dat de Heere Jezus sterker krachtiger en machtiger is dan de dwaas.
Hij is overwinnaar, de Overwinnaar, niets dan ook niet kan de mens scheiden van de Liefde van Christus.
Dat betekend dat ook iedereen, maar dan ook iedereen Gered kan worden in het Bloed van Christus.
want de Heere Jezus, Hij is Koning en Hij Overwint alles, ook de dwaas die zegt, "Er is geen God" ....Hij kan ook die dwaas diep in zijn hart dit geloof geven , schenken, uit Genade alleen, want we hebben een Grote Almachtige God die we ook Vader mogen noemen, Abba Vader, U alleen, U behoor ik toe!

https://www.youtube.com/watch?v=Wl-ULXl9RHU

Jezus, Hij is Koning,
Jezus, Hij is Koning,
Koning van het gans heelal.
Ja, diep in mijn hart leeft dit geloof:
Jezus, Hij is Koning!

Jezus heeft ons vrijgekocht,
Jezus heeft ons vrijgekocht,
vrijgekocht door 't dierbaar bloed.
Ja, diep in mijn hart, leeft dit geloof:
Jezus heeft ons vrijgekocht.

Jezus, Hij zal komen,
Jezus, Hij zal komen,
komen zal Hij met gejuich.
Ja, diep in mijn hart leeft dit geloof:
Jezus, Hij zal komen.

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Bevindelijke (prediking), waar is het (nog) te vinden?

Berichtdoor ben db bd » 13 jul 2015 15:52

't is jammer, :wink: maar gravo heeft hier voor mij een oersterk verhaal. Dit is een uitstekende les !!

omdat ik maar een simpele afgedankte bouwvakker ben, is 'bevinding' voor mij altijd gewoon wat je meegemaakt hebt of nu meemaak' geweest.
'naar bevind van zaken' schreven we dan in ons ambtelijk rapport aangaande gevolgtrekking na gedaan onderzoek. (dik doende ambtenaren gebruiken woorden trouwens vaak fout hoor, deze misschien ook wel).

Waarom ik erkenning van bevinding belangrijk vind, is omdat binnen het Geloof bevindingen voor mij steeds van God afkomen in het dagelijks leven. Niets bij toeval!
Voor bevindingen mogen we de Allerhoogste dus danken. Onze dagen zijn zodoende volgens mij vol van bevindingen; vol van mooie en fijne dingen welke we mogen ontmoeten en beleven, tot lof, dank en eer aan onze Heer. Daar kan een preek ook bij horen hoor, maar laat mijn kerk toch vooral niet het alleenrecht claimen op bevindelijkheid. Onze kleindochter van 2, hier over de vloer, doet m.i. niet anders dan bevindelijk bezig zijn; lerend.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten