Bestaat toeval?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lock&Stock

Re: Bestaat toeval?

Berichtdoor Lock&Stock » 06 jul 2015 22:25

Jazeker. Elke keer dat je een dobbelsteen gooit, een oude bekende tegenkomt op een onverwachte plek, bliksem ergens in slaat, iemand de loterij wint, je ware liefde vinden, geboren worden, etc, etc, etc, etc. Allemaal toeval.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bestaat toeval?

Berichtdoor Teus » 06 jul 2015 22:32

Toeval is niet wetende en begrijpende dat God regeert.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Bestaat toeval?

Berichtdoor Bambi » 07 jul 2015 01:30

Een toeval is een epileptische aanval. En alle andere dingen die 'toevallig' lijken zijn dat niet.
die zijn of bestuurd door God of de duvel.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bestaat toeval?

Berichtdoor Teus » 07 jul 2015 06:20

Teus schreef:Toeval is niet wetende en begrijpende dat Allah regeert.


Mustakhafa schreef: Verbetert vanwege onwetendheid.


Ik weet absoluut zeker dat God regeert, in mijn hart en in het hart van anderen, in ons leven en alles wat er met en om ons gebeurd. Ik heb nog nooit iets van allah venomen, nada, noppes, niets,
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Bestaat toeval?

Berichtdoor Cathy » 07 jul 2015 08:32

Toeval bestaat niet. We noemen zo een gevolg van een oorzaak die we niet zien.
Voltaire (1694 - 1778)
Frans schrijver, essayist, filosoof en vrijdenker

Toeval is het pseudoniem van God. (JHWH voor Mustakhafa :wink: )
Ronald Meester (1963)
wiskundige

Zelf denk ik deterministisch en geloof dus ook niet in toevalligheden.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bestaat toeval?

Berichtdoor StillAwake » 07 jul 2015 08:36

Teus schreef:Toeval is niet wetende en begrijpende dat Allah regeert.

Mustakhafa schreef:Verbetert vanwege onwetendheid.

Bambi maakte al melding van het feit dat de duivel daar ook de hand in kan hebben.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bestaat toeval?

Berichtdoor Teus » 07 jul 2015 08:54

Zo lang God het toestaat kan satan zijn gang gaan. God regeerd.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Lock&Stock

Re: Bestaat toeval?

Berichtdoor Lock&Stock » 07 jul 2015 08:56

Bambi schreef:Een toeval is een epileptische aanval. En alle andere dingen die 'toevallig' lijken zijn dat niet.
die zijn of bestuurd door God of de duvel.


Dus het gooien van een dobbelsteen wordt door God gemanaged?

Lock&Stock

Re: Bestaat toeval?

Berichtdoor Lock&Stock » 07 jul 2015 08:57

Mustakhafa schreef:Definieer "Toeval"


Het toeval kan worden gezien als het vóórkomen van gebeurtenissen waarvoor geen doeloorzaak te vinden is, of die ontstaan door een stochastisch proces.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Toeval

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bestaat toeval?

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2015 09:14

Het feit dat je een random number generator kunt programmeren, lijkt al aan te geven dat toeval dus wél bestaat.

Nu zitten er in toeval soms wel leuke patronen bij genoeg herhalingen. Ik denk dan met name aan halfwaardetijden van radioactieve elementen. Elk atoom vervalt 'willekeurig', maar in zeer grote aantallen is er toch een 'gemiddelde' aan te wijzen. Dus als je 2 atomen hebt met een halfwaardetijd van een half uur, hoeveel heb je dan na een half uur? Geen idee, 0, 1 of 2 atomen. Dat valt niet te zeggen. Maar als je een kilo aan materiaal hebt, weet je wel dat je na een half uur nog maar een pond hebt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Bestaat toeval?

Berichtdoor Lock&Stock » 07 jul 2015 09:25

"Zo bizar, ik kwam Tante Sjaan tegen bij de pont terwijl ik vanmorgen toevallig aan haar moest denken. Zou dat iets betekenen?"

Nee, sorry, dat betekent helemaal niets. En wel hierom;

- Er wonen heel veel mensen in de wereld en vooral in Nederland wonen er extreem veel mensen;
- Zelfs als je in een landelijk gebied woont kruis je dagelijks heel veel paden met andere mensen (als je niet de hele dag binnen zit natuurlijk);
- Je denkt hoogstwaarschijnlijk wel vaker aan Tante Sjaan, net zoals je wel vaker aan andere mensen denkt. Echter dit onthoudt je niet omdat, tja, je kan niet elke gedachte onthouden;
- Gemiddeld heeft een persoon een sociale groep van familie, vrienden, kennissen en vage bekende van tussen de 50 en 150 personen;
- De kans dat je over een periode van bijvoorbeeld 5 jaar een keer 's ochtends aan iemand denkt om deze 's middags spontaan tegen het lijf te lopen is gewoon redelijk groot!

Je denkt dat het speciaal is, zo voelt het ook. Misschien dicht je er wel een grote betekenis of interventie van God aan toe. Echter is het gewoon stom toeval.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bestaat toeval?

Berichtdoor StillAwake » 07 jul 2015 09:28

Zaligheid schreef:Bestaat toeval of niet?

Herman Finkers heeft er voor zijn show Galadiner – Dat heeft zo’n jongen toch niet nodig (1992) grondig onderzoek naar gedaan:

Aan tafel met de koninklijke familie is Herman Finkers in gesprek met prins Claus:
prins Claus: Toeval bestaat niet.
Herman Finkers : Toeval bestaat wel degelijk.
prins Claus: Toeval bestaat niet.
Herman Finkers : Toeval bestaat wel degelijk.
prins Claus: Toeval bestaat niet.
Herman Finkers : Toeval bestaat wel degelijk.

Nou, om van deze zinloze discussie af te zijn, zette ik mijn transistorradio aan. Op dat moment hoorde ik iemand in de uitzending zeggen: Toeval bestaat niet.

Herman Finkers: Nou, als dat geen toeval is weet ik het ook niet meer.

Toch? Waar praten we eigenlijk over?
Luciano Pavarotti staat op de dam. Van het dak van Kraskapolsky waait een dakpan. Net dat éne kleine plekje waar Pavarotti niet staat, komt de dakpan terecht. Is dat toeval? Of is dat geen toeval? Daar ging prins Bernhard daar gelijk weer tegenin.
prins Bernhard: Wanneer een epilepticus elke dag om drie uur een toeval krijgt, dan noem ík dat geen toeval meer.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Bestaat toeval?

Berichtdoor pindas83 » 08 jul 2015 13:05

[quote="StillAwake"]
Herman Finkers heeft er voor zijn show Galadiner – Dat heeft zo’n jongen toch niet nodig (1992) grondig onderzoek naar gedaan:

Aan tafel met de koninklijke familie is Herman Finkers in gesprek met prins Claus:
prins Claus: Toeval bestaat niet.
Herman Finkers : Toeval bestaat wel degelijk.
prins Claus: Toeval bestaat niet.
Herman Finkers : Toeval bestaat wel degelijk.
prins Claus: Toeval bestaat niet.
Herman Finkers : Toeval bestaat wel degelijk.

Nou, om van deze zinloze discussie af te zijn, zette ik mijn transistorradio aan. Op dat moment hoorde ik iemand in de uitzending zeggen: Toeval bestaat niet.

Herman Finkers: Nou, als dat geen toeval is weet ik het ook niet meer.[quote]

Meesterlijk die Finkers!
Zoals ook het wel of niet telepathisch vermogen van hemzelf en z'n vrouw:

De telefoon gaat:
Vrouw: ik krijg het dringende gevoel dat het tante Trees is.
Finkers: ik krijg heel duidelijk door dat het iedereen kan zijn, behálve tante Trees.

Wat bleek: het was tante Trees die verkeerd verbonden was. Binnen de psychopsychiatrie ook wel telefonie genoemd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bestaat toeval?

Berichtdoor Chaya » 08 jul 2015 13:29

:lol: :lol: :lol:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Bestaat toeval?

Berichtdoor jaapo » 08 jul 2015 22:34

Dit i9s toch een godsdienstig forum? Dan wordt er toch eigenlijk bedoeld: Ofwel God heeft overal de hand in, ofwel God heeft in veel dingen niet de hand. Wat denk je hiervan: Er valt geen musje van het dak zonder de wil van de Vader (geen toeval) Maar velen hebben ondervonden, dat dit een hardnekkige vertaalfout is in diverse Bijbelvertalingen. Er staat namelijk: Er valt geen musje van het dak zonder de Vader. Radicaal anders, maar wel veel troostrijker. Dit bijbelse voorbeeldje is natuurlijk uit te breiden met tientallen gruwelijke zaken, waarbij soms gelovigen juist getroffen worden en ongelovigen niet. Je kunt ze zelf bedenken, wereldwijd en vlakbij. Toeval bestaat dus, maar God is er bij, lijdt mee, lacht mee, kortom: leeft mee.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten