Hi allemaal,
Ik heb het boek "When God talks back" van Tanya Luhrmann gelezen, een psychologe/antropologe die wilde onderzoeken waarom mensen nou eigenlijk in God geloven. Ze is een aantal jaren deel geweest van verschillende christelijke communities waarbij ze ook de gelovigen interviewde. In haar boek rapporteert ze dat veel mensen bijzondere ervaringen hadden. Een paar voorbeelden:
- 1 van de vrouwen moest ineens denken aan een boot. Ze bleef die boten maar zien in haar hoofd. Daarna belde de pastoor. Zonder duidelijke reden. Hij voelde dat hij haar moest bellen, maar had eigenlijk geen idee waarom. Toen vertelde ze over de boten. Vervolgens zei de pastoor dat veel anderen hetzelfde beeld hadden gehad in hun hoofd, en dat het ging over Jezus op een schip met zijn handen op het stuurwiel.
- Een andere vrouw had ruzie met haar man, die op date ging met een andere dame terwijl ze nog bij elkaar woonden. Ze was woedend, zo woedend dat ze haar man eigenlijk iets aan zou willen doen. Ze vroeg God om haar vast te maken aan het bed zodat ze haar man niets aan zou kunnen doen. Vervolgens kon ze zichzelf niet meer bewegen. Nadat haar man weg ging was ze nog steeds woedend. Ze gooide alle spullen van haar man door de kamer heen en ze was bang de controle helemaal te verliezen. Vervolgens zei ze "God, you have to get ahold of me". Toen viel ze. Voor haar lag een Bijbel open met Psalm 73 en de volgende tekst: "Even though I behaved like a beast before you, you took ahold of my hand and you led me". Vervolgens voelde ze iets haar hand aanraken.
- Weer een andere vrouw uit dezelfde community hoorde een hoorbare stem die tegen haar zei dat ze naar een bepaalde plek toe moest gaan. Eigenlijk wilde ze niet omdat ze moe was en graag naar huis wilde, maar ze ging toch. Vervolgens stond er op die plek een ambulance en een vrouw die in gevaar was. Waarbij ze de drang voelde om voor die gewonde vrouw te bidden.
Geloven jullie dat deze mensen de waarheid spreken? Dat God mensen op deze manier spreekt naar mensen?
Groeten,
Roger