De missionaire opdracht aan een vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2015 18:21

Boerin schreef:Een man die preekte werd geleerd door Prisca en Aquila, een ervan was een vrouw en zij legden hem de Weg beter uit.

Die ene was een vrouw ja maar van wie denk je dat ze die wijsheid had? En wie zou ze thuis gevraagd hebben hoe het zat? Of was deze vrouw een kip zonder mannelijk hoofd? :-oo

Zie 1 Korintiërs 11, 3 en Efeziërs 5, 23.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor naamloos » 06 mei 2015 03:49

mohamed schreef:Die ene was een vrouw ja maar van wie denk je dat ze die wijsheid had? En wie zou ze thuis gevraagd hebben hoe het zat? Of was deze vrouw een kip zonder mannelijk hoofd? :-oo

Zie 1 Korintiërs 11, 3 en Efeziërs 5, 23.
1. Het gaat om een het feit dat vrouwen ook onderwijs gaven, boeien van wie ze geleerd hadden!
2. Dacht je dat mannen die wijsheid van zichzelf hadden, dat hadden ze ook weer van anderen geleerd.
3. Er staat niet bij van wie Pricilla haar wijsheid had. Misschien wel van Paulus, en niet te vergeten: van Christus het hoofd van zijn gemeente, die zijn Geest gegeven heeft om in alle waarheid te leiden.
4. Wat mannen destijds van vrouwen hadden kunnen leren was zwijgen, dat was op een aantal momenten heel wat beter geweest dan hun gewichtig gezwets.
:-({|= :-({|= :-({|= :-({|= :-({|=
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor mohamed » 06 mei 2015 09:48

Dan waren het manwijven zeker, zie 1 Korintiërs 11, 3 en Efeziërs 5, 23.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor naamloos » 06 mei 2015 12:37

mohamed schreef:Dan waren het manwijven zeker, zie 1 Korintiërs 11, 3 en Efeziërs 5, 23.
Welnee, vrouwen hebben zelf een hoofd met hersens erin. Daarmee kan ik zelf uitpluizen wat met één en ander bedoelt wordt.

Mannen die zo dwaas zijn om niets van een vrouw te willen leren moeten hun oren maar even dichtstoppen als ze denken dat een vrouw iets interessants gaat zeggen. Stel je voor dat ze iets nieuws leren, dat kunnen we niet hebben hé! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor mohamed » 06 mei 2015 13:41

mohamed schreef:Dan waren het manwijven zeker, zie 1 Korintiërs 11, 3 en Efeziërs 5, 23.

naamloos schreef:Welnee, vrouwen hebben zelf een hoofd met hersens erin. Daarmee kan ik zelf uitpluizen wat met één en ander bedoelt wordt.

Mannen die zo dwaas zijn om niets van een vrouw te willen leren moeten hun oren maar even dichtstoppen als ze denken dat een vrouw iets interessants gaat zeggen. Stel je voor dat ze iets nieuws leren, dat kunnen we niet hebben hé! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nee, maar er staat dat de man het hoofd van de vrouw is, daar doelde ik op. Misschien heb jij wel een mannenhoofd, dat weet ik toch niet? :lol:

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor naamloos » 06 mei 2015 14:48

mohamed schreef:Nee, maar er staat dat de man het hoofd van de vrouw is, daar doelde ik op. Misschien heb jij wel een mannenhoofd, dat weet ik toch niet?
Je weet wel meer niet. Ik heb al eens meer uitgelegd dat 'hoofd van' geen autoriteit (de baas) betekent. (NB van een man geleerd :shock: )
Maar dat doet er hier niet toe, hier reageerde ik op:
mohamed schreef:Die ene was een vrouw ja maar van wie denk je dat ze die wijsheid had? En wie zou ze thuis gevraagd hebben hoe het zat? Of was deze vrouw een kip zonder mannelijk hoofd?
1. Het gaat om een het feit dat vrouwen ook onderwijs gaven, boeien van wie ze geleerd hadden!
2. Dacht je dat mannen die wijsheid van zichzelf hadden, dat hadden ze ook weer van anderen geleerd.
3. Er staat niet bij van wie Pricilla haar wijsheid had. Misschien wel van Paulus, en niet te vergeten: van Christus het hoofd van zijn gemeente, die zijn Geest gegeven heeft om in alle waarheid te leiden.
4. Wat mannen destijds van vrouwen hadden kunnen leren was zwijgen, dat was op een aantal momenten heel wat beter geweest dan hun gewichtig gezwets.

Misschien wist Priscilla wel meer dan haar man, en had zij hem nader onderwezen zodat hij ook een duit in het zakje kon doen bij hun gezamenlijke onderwijs aan die andere prediker. :lol:. Om dingen te leren heb je je hersens nodig, en wie de leerstof levert boeit niet. Dat heeft niks te maken met de onderlinge huwelijksverhoudingen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor mohamed » 06 mei 2015 16:00

Christus is inderdaad het hoofd van de gemeente beste Naamloos, waar alle wijsheid vandaan komt. Dat ben ik met je eens hoor en ik plaagde je maar een beetje. :-oo

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor naamloos » 07 mei 2015 11:14

mohamed schreef:Christus is inderdaad het hoofd van de gemeente beste Naamloos, waar alle wijsheid vandaan komt. Dat ben ik met je eens hoor en ik plaagde je maar een beetje. :-oo
Oh ja, en ze hapt zo lekker hé! :-$
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor mohamed » 07 mei 2015 13:29

mohamed schreef:Christus is inderdaad het hoofd van de gemeente beste Naamloos, waar alle wijsheid vandaan komt. Dat ben ik met je eens hoor en ik plaagde je maar een beetje. :-oo
naamloos schreef:Oh ja, en ze hapt zo lekker hé! :-$

Dat valt niet te ontkennen, ze dreigt haar hoofd nog te verliezen. :lol:

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor hubert » 25 jun 2015 21:54

Ik vind het heel fijn dat mijn kerk twee predikanten heeft, waarvan, één een vrouw.
Zij preekt fantastisch. Ook pastoraal is zij goed.
Jammer dat refo's de kwaliteiten van vrouwen in hun missionaire taken niet serieus nemen.
Jezus daarentegen zag het wel zitten met vrouwen. Zij waren zijn beste supporters.
Ik ben ervan overtuigd dat vrouwelijke predikanten binnen 50 jaar heel gewoon zijn in de meeste kerken van refo snit.
Gelukkig kan ik nu al jaren genieten van de vrouwelijke kwaliteiten in deze.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor Chaya » 26 jun 2015 09:09

hubert schreef:Jammer dat refo's de kwaliteiten van vrouwen in hun missionaire taken niet serieus nemen.

Misschien dat refo's de Bijbel navolgen?
Nergens lees je in de Bijbel dat een vrouw predikt in de tempel, noch had de Heere Jezus een vrouw onder zijn discipelen.
Vrouwen hadden EN hebben andere taken! God schiep hen beide, verschillend.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor StillAwake » 26 jun 2015 09:22

Chaya schreef:Misschien dat refo's de Bijbel navolgen?
Nergens lees je in de Bijbel dat een vrouw predikt in de tempel, noch had de Heere Jezus een vrouw onder zijn discipelen.
Vrouwen hadden EN hebben andere taken! God schiep hen beide, verschillend.

En hoe lees jij Romeinen 16 vers 7 dan?
Junia is toch echt een vrouwelijke naam (die in de Statenvertaling met het mannelijke Junias is vertaald, waar in de nbg'51 zelfs voor de zekerheid aan wordt toegevoegd dat het een man betreft)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor Chaya » 26 jun 2015 09:42

De Heere Jezus had ook vrouwen in zijn gevolg, maar zij hadden een andere taak gekregen!
Paulus noemt bepaalde vrouwen bij naam, Priscilla, Syntyché, Fébe en Priscilla, als "medestrijders" voor het Evangelie.
Maar zij krijgen geen diaken of ouderlingambt toegewezen.

Niemand kan dus in het N.T. een tekst aanwijzen waar staat dat een vrouw tot het ambt als prediker of voorganger geroepen is.
Sterker nog, Paulus zegt in 1 Timotheus 2:
Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.
Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.

Lijkt mij toch glashelder.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor naamloos » 26 jun 2015 09:56

Chaya schreef:Misschien dat refo's de Bijbel navolgen?
Refo's volgen hun interpretatie van de bijbel na bedoel je. Enige bescheidenheid is wel op zijn plaats dunkt mij!
Chaya schreef:Nergens lees je in de Bijbel dat een vrouw predikt in de tempel
Nou en? Moet daar dan gelijk een wet van gemaakt worden? In die tijd waren zo veel dingen anders, ook maar gelijk wettelijk vastleggen dan?

Er is een verscheidenheid aan bedieningen zegt Paulus in 1 Korinthe 12 en de Geest deelt die uit zoals Hij wil en aan wie Hij wil.
Dus als Hij een vrouw roept om te leren, dan kan heel refoland wel roepen ''mag niet'', maar daar trekt de Geest zich niets van aan. En die vrouw ook niet mag ik hopen.
Chaya schreef: noch had de Heere Jezus een vrouw onder zijn discipelen.
Jawel hoor, er waren ook vrouwen die Hem volgden. Discipel = volgeling.

Jezus had ook geen heidenen onder Zijn discipelen, en nu? (wel consequent blijven hé!)
Jezus was ook niet getrouwd, dus dat moeten wij dan ook maar niet doen.
Hij was wél timmerman, dus met z'n allen maar massaal timmerman worden?
Chaya schreef:Vrouwen hadden EN hebben andere taken!
Heb je daar ook wetten voor? Volgens mij gaf God Adam en Eva dezelfde opdracht nl om samen over de aarde te heersen.
Chaya schreef:God schiep hen beide, verschillend.
Jaja, de vrouw kan kinderen baren en de man niet, en nog een aantal dingen ... En moet dat inhouden dat een vrouw niet mag preken?
God heeft de vrouw ook een mond en hersens gegeven, volgens mij om te gebruiken, niet?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor StillAwake » 26 jun 2015 09:57

Chaya schreef:De Heere Jezus had ook vrouwen in zijn gevolg, maar zij hadden een andere taak gekregen!
Paulus noemt bepaalde vrouwen bij naam, Priscilla, Syntyché, Fébe en Priscilla, als "medestrijders" voor het Evangelie.
Maar zij krijgen geen diaken of ouderlingambt toegewezen.

Niemand kan dus in het N.T. een tekst aanwijzen waar staat dat een vrouw tot het ambt als prediker of voorganger geroepen is.
Sterker nog, Paulus zegt in 1 Timotheus 2:
Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.
Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.

Lijkt mij toch glashelder.

Hoe zie jij dat dan met de zojuist genomde apostel Junia?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten

cron