Pcrtje schreef:Precies. Terug naar het geloof in een platte aarde!
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Met het beeld van een zogenaamde platte aarde kan ik nog wel leven, in combinatie met het feit van een ronde aarde. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit zoiets in de Bijbel gelezen als: 'omdat de aarde plat is, geldt dit gebod voor u/jullie...'
Cathy schreef:Het eenvoudige antwoord van Mortlach spreekt me wel aan: gewoon 'ja' zeggen.
'Huh, wat zei hij?'
'Zeg maar 'ja', dan is het ook goed.'
Cathy schreef:Het begin van de Bijbel wordt niet opzij geschoven maar wordt anders gelezen en ik zie nog steeds geen grote problemen.
Je zit dan toch met het feit, dat de werkelijke situatie anders is dan hoe het beschreven staat. En nogal ingrijpend ook! Het lijkt mij dat dat toch als een van de eerste mogelijkheden oproept, dat datgene wat geschreven staat dan gewoon niet waar is, dus onzin. De Bijbel is in dat geval dan dus gewoon onbetrouwbaar, en daarmee het hele geloof wat op die Bijbel gebaseerd is. Dat is toch geen heel vreemde gedachtegang?
Dus voordat je je in allerlei moeilijke bochten gaat wringen om die geliefde Bijbel dan toch maar te redden: geef eerst (minstens) een reden waarom bovengenoemde mogelijkheid werkelijk onmogelijk is, en naar het rijk der fabelen verwezen moet worden.
mohamed schreef:... De evolutie van aap naar mens is een groot probleem voor christenen om te combineren met een van de onveranderlijke geloofswaarheden. ...
Als je het naast elkaar zet, dan zie je inderdaad wel verschillen, die er tamelijk onverzoenlijk uitzien.
Zoals:
- evolutie: geleidelijke ontwikkeling van een aapachtige naar een mens; dus mensen en apen zijn sterk verwant aan elkaar, waaruit volgt dat zij een zelfde soort existentie hebben.
- schepping: apen en mensen zijn los van elkaar geschapen, al valt het dan toevallig wel op dezelfde dag (zesde dag); mensen en apen zijn dus niet verwant aan elkaar, en er is ook geen overgangsfase.
God de Zoon werd mens, om de gevallen mens te redden. En geen chimpansee o.i.d. (...St. Athanasius: “God became man so that men might become gods.”
bron)
Val en verlossing staan met elkaar in verband. Maar in hoeverre is er in het evolutie-scenario sprake van een val? Dan was het kwaad er al lang vóór de mens er was! Dus had de mens niets te kiezen inzake goed en kwaad. Waar heeft het idee van verlossing dan betrekking op? Dat wordt dan wel vrij ingewikkeld.
xsidd schreef:Ik geloof dat na het sterven, de zielen van die dieren, wel naar de hemel gaan, want dieren zondigen niet. Een dier heeft niet van de vrucht gegeten, waardoor de mens, kennis kreeg van goed en kwaad.
Dit roept toch wel wat vragen op. Zoals: dieren zullen dan geen geweten hebben zoals de mens dat heeft, maar ze doen wel degelijk dingen die niet zo fair zijn. Zoals bijvoorbeeld andere beesten verscheuren. In de natuur komt ook veel wreedheid voor.
En wie zegt dat een dier een eeuwige bestemming heeft? Want jij kan dieren wel lief vinden, en ze hebben voor zover bekend inderdaad ook niet van die verkeerde boom gehapt, maar daarmee hebben ze nog geen eeuwige bestemming.
Verder zijn er nog wat bijbelse gegevens, die op nogal gespannen voet staan met wat jij hier beweert. Zoals: Genesis 6:7 (dat wordt dan wel erg onrechtvaardig, nietwaar?), Romeinen 8:22.