Waarschuwingen van God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Waarschuwingen van God?

Berichtdoor RogerS » 17 jan 2015 11:36

Goeiemorgen,

Ik vind het moeilijk om, wanneer je kijkt naar de wetenschappelijke argumenten, om in het christendom te geloven. Ik geloof wel in God. Soms zijn er echter bepaalde “toevalligheden” waarvan ik momenteel twijfel of ik dit moet opvatten als een waarschuwing van een christelijke God. Hieronder een aantal voorbeelden:

Voorbeeld 1

Een aantal jaren geleden, na een hele Kinderbijbel in 1 dag te hebben uitgelezen, lag ik een hele nacht wakker. Toen ik eindelijk in de ochtend in slaap viel kreeg ik een droom. Een hele heldere droom; een droom zoals die nooit eerder had gehad, en dat terwijl ik de avond daarvoor had gevraagd om een teken. Ik voelde een hand op m’n schouder. Vervolgens werd ik door de lucht in getrokken. Ik hoorde de wind om me heen, en uiteindelijk hoorde ik God (althans, zo interpreteer ik het) tegen me praten. Met een liefdevolle maar veel autoriteit uitstralende stem. Deze droom voelde voor mij erg echt. Bij de vraag of ik zo door moest gaan met m’n leven hoorde ik een duidelijk “nee”. Al werd er niet gezegd waarom; er was ook geen duidelijke verwijzing naar het christendom in die droom. Maar het voelde alsof het God was die in deze droom tegen me praatte. Ik heb dit hierna ook nooit meer gehad.


Voorbeeld 2

Ik heb me altijd afgevraagd hoe ik met vrouwen moet omgaan in deze onzekere tijden waarin ik eigenlijk niet weet wat ik geloof. Wat doe je als je je enigszins wel in het geloof verdiept, naar God op zoek bent, maar het anderzijds nog niet gelooft? Dit is altijd een worsteling geweest.

Op een ochtend, na het wakker worden, kreeg ik de gedachte “je geloof zal binnenkort getest worden”. Nu is dit natuurlijk een nogal breed begrip, een geloof dat getest wordt. Gaat iemand me binnenkort vragen wat ik geloof? Kom ik binnenkort een aantrekkelijke vrouw tegen die ik moet zien te weerstaan omdat zij puur en alleen naar seks op zoek zou zijn? En zo kun je nog een aantal voorbeelden bedenken.

Uiteindelijk kwam ik, 2 dagen na deze gedachte, in een bar een zeer aantrekkelijke vrouw tegen, waar ik die avond ook mee gezoend heb. Een vrouw die misschien niet al te serieuze bedoelingen had. Iemand waar ik misschien voor zou moeten oppassen.

Die ochtend daarna had ik (evenals de avond daarvoor) de volgende tekst in m'n hoofd van een bekend nummer: “I'd sell my soul for you babe”. Waarschijnlijk heb ik God toen ook gevraagd of ik dit moest zien als waarschuwing/teken? Later hoorde ik ook muziek van de Goo Goo Dolls “I’d give up forever to touch you”.

Moet ik zoiets interpreteren als een waarschuwing van God, dat ik me niet moet inlaten met bepaalde type vrouwen / geen seks moet hebben voor het huwelijk, omdat dit desastreuze gevolgen kan hebben? Of is dit een aaneenschakeling van toevalligheden omdat ik heel lang op zoek ben naar antwoorden op dit gebied?


Voorbeeld 3

Kreeg een droom dat te maken had met wolven, evenals de gedachte “ze verlieten Jezus voor wolven”. Ik ging vervolgens opzoeken wat de Bijbel zegt over wolven, waaronder het volgende:

Ik weet dat er na mijn vertrek woeste wolven bij u zullen binnendringen, die de kudde niet zullen ontzien. 30 Uit uw eigen kring zullen mensen voortkomen die de waarheid verdraaien om de leerlingen voor zich te winnen.

Na dit stuk tekst vroeg ik of God me kon vertellen of dit een teken was en ging ik naar Facebook toe. Toevallig of niet: ik zag bovenaan de pagina een filmpje staan waarbij een schaap een wolf wegjaagde.

Dit zou je kunnen opvatten als Jezus die tegen me zegt “pas op dat je niet met de verkeerde mensen omgaat. Volg mij, aan het einde jaag ik al het kwaad uit de wereld”.

Mijn vraag is nu: zouden jullie zulke dingen opvatten als teken van God? Stel dat God een teken geeft, zou Hij er dan altijd voor zorgen dat het 100% duidelijk is, of is het onderhevig aan interpretatie? Voorbeelden 2 en 3 kun je ook best verklaren a.d.h.v. toeval, zeker als je veel naar een teken van God op zoek ben. Maar is het dan ook toeval? Ik vind dit erg lastig; ik heb enerzijds het idee dat ik in m’n hoofd teveel bezig ben om te zoeken naar dit soort tekens omdat ik het, rationeel/wetenschappelijk, momenteel weinig redenen zie om te geloven dat zaken als de schepping of de zondeval ook echt gebeurd zijn. Anderzijds wil ik mogelijke boodschappen van God ook niet negeren.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Pcrtje » 17 jan 2015 12:25

Ik wil hier op ingaan maar ik moet nu weg. Je krijg later een langer antwoord (als niemand anders mijn punt al heeft verwoord ;) ).
"Een libelle zweeft over het water..."

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor xsidd » 17 jan 2015 12:37

@RogerS

Begin citaat"Mijn vraag is nu: zouden jullie zulke dingen opvatten als teken van God? Stel dat God een teken geeft, zou Hij er dan altijd voor zorgen dat het 100% duidelijk is, of is het onderhevig aan interpretatie? Voorbeelden 2 en 3 kun je ook best verklaren a.d.h.v. toeval, zeker als je veel naar een teken van God op zoek ben. Maar is het dan ook toeval? Ik vind dit erg lastig; ik heb enerzijds het idee dat ik in m’n hoofd teveel bezig ben om te zoeken naar dit soort tekens omdat ik het, rationeel/wetenschappelijk, momenteel weinig redenen zie om te geloven dat zaken als de schepping of de zondeval ook echt gebeurd zijn. Anderzijds wil ik mogelijke boodschappen van God ook niet negeren."Einde citaat.

Ik zou zeker sommige voorbeelden, hetzelfde intrepeteeren als jij nu doet. Als God een teken van Hem geeft, zie je bijvoorbeeld in het O.T dat men meerdere bevestigingen vraagt aan God. Gideon vraagt dat bijvoorbeeld. Het probleem wat kan optreden, als je een teken vraagt, is dat de tegenstander ook een teken kan geven. Dus om zeker er van te zijn dat het een teken van God is, zou ik vragen om bevestiging.

En als God een teken geeft, kan je dat 100 % goed intrepeteeren, en ook geloven, maar in de tijd daarna, word je vaak aangevallen daarop door de tegenstander, omdat hij de hoop wil ontnemen van dat teken, of die belofte. Daardoor kan er een moment komen, dat je het eigenlijk niet meer kan geloven... Dus geloof, in een antwoord of teken, is mijns inziens zeker onderhevig aan verschillende factoren.

En dan is er ook nog iets. Als iemand verlangt naar een antwoord ergens op, is diegene soms geneigd om dingen te gaan invullen als antwoord. Ik heb het nu ook over mezelf. En dat zelf invullen is niet de bedoeling. Maar mocht je daarover twijfelen, zou ik zeggen, leg dat voor aan God.

En om in te gaan op je voorbeelden.


Begin citaat"Voorbeeld 1

Een aantal jaren geleden, na een hele Kinderbijbel in 1 dag te hebben uitgelezen, lag ik een hele nacht wakker. Toen ik eindelijk in de ochtend in slaap viel kreeg ik een droom. Een hele heldere droom; een droom zoals die nooit eerder had gehad, en dat terwijl ik de avond daarvoor had gevraagd om een teken. Ik voelde een hand op m’n schouder. Vervolgens werd ik door de lucht in getrokken. Ik hoorde de wind om me heen, en uiteindelijk hoorde ik God (althans, zo interpreteer ik het) tegen me praten. Met een liefdevolle maar veel autoriteit uitstralende stem. Deze droom voelde voor mij erg echt. Bij de vraag of ik zo door moest gaan met m’n leven hoorde ik een duidelijk “nee”. Al werd er niet gezegd waarom; er was ook geen duidelijke verwijzing naar het christendom in die droom. Maar het voelde alsof het God was die in deze droom tegen me praatte. Ik heb dit hierna ook nooit meer gehad."Einde citaat.

Je zegt de woorden" Met een liefdevolle maar veel autoriteit uitstralende stem. Alleen Gods Stem is liefdevol, en Hij heeft ook grote autoriteit! De tegenstander kan NIET in liefde spreken. Hij heeft ook geen liefde in zich.



Begin citaat"Voorbeeld 2

Ik heb me altijd afgevraagd hoe ik met vrouwen moet omgaan in deze onzekere tijden waarin ik eigenlijk niet weet wat ik geloof. Wat doe je als je je enigszins wel in het geloof verdiept, naar God op zoek bent, maar het anderzijds nog niet gelooft? Dit is altijd een worsteling geweest.

Op een ochtend, na het wakker worden, kreeg ik de gedachte “je geloof zal binnenkort getest worden”. Nu is dit natuurlijk een nogal breed begrip, een geloof dat getest wordt. Gaat iemand me binnenkort vragen wat ik geloof? Kom ik binnenkort een aantrekkelijke vrouw tegen die ik moet zien te weerstaan omdat zij puur en alleen naar seks op zoek zou zijn? En zo kun je nog een aantal voorbeelden bedenken.

Uiteindelijk kwam ik, 2 dagen na deze gedachte, in een bar een zeer aantrekkelijke vrouw tegen, waar ik die avond ook mee gezoend heb. Een vrouw die misschien niet al te serieuze bedoelingen had. Iemand waar ik misschien voor zou moeten oppassen.

Die ochtend daarna had ik (evenals de avond daarvoor) de volgende tekst in m'n hoofd van een bekend nummer: “I'd sell my soul for you babe”. Waarschijnlijk heb ik God toen ook gevraagd of ik dit moest zien als waarschuwing/teken? Later hoorde ik ook muziek van de Goo Goo Dolls “I’d give up forever to touch you”.

Moet ik zoiets interpreteren als een waarschuwing van God, dat ik me niet moet inlaten met bepaalde type vrouwen / geen seks moet hebben voor het huwelijk, omdat dit desastreuze gevolgen kan hebben? Of is dit een aaneenschakeling van toevalligheden omdat ik heel lang op zoek ben naar antwoorden op dit gebied?¨Einde citaat.

Je schrijft de woorden "kreeg ik de gedachte “je geloof zal binnenkort getest worden". Als ik dit lees, zie ik dat ook in mijn eigen leven vaak gebeuren. Dat ik van te voren wordt voorbereid door God, op de omstandigheden die komen zullen. Ik intrepeteer deze woorden die je kreeg, als van God zijnde. Je moet maar zo denken, satan wil juist dat je valt en struikelt in zonde en in ongeloof.. Dus die gaat je heus niet van te voren ,wakker maken over het feit dat je geloof getest zal worden, mijns inziens. Want toen je die gedachte kreeg, werd je juist scherp oplettend.

Je schrijft ook dit" Moet ik zoiets interpreteren als een waarschuwing van God, dat ik me niet moet inlaten met bepaalde type vrouwen / geen seks moet hebben voor het huwelijk, omdat dit desastreuze gevolgen kan hebben? Of is dit een aaneenschakeling van toevalligheden omdat ik heel lang op zoek ben naar antwoorden op dit gebied?"


Ik zou dit zeker intrepeteren als een waarschuwing van God. Ik heb in mijn leven "te veel" toevalligheden gezien, om nog te kunnen geloven in toeval. Het kan toch alleen God zijn, die je waarschuwd tegen verkeerde wegen? Zou satan je waarschuwen tegen verkeerde vrouwen? Nee toch? God wel!


Begin citaat"Voorbeeld 3

Kreeg een droom dat te maken had met wolven, evenals de gedachte “ze verlieten Jezus voor wolven”. Ik ging vervolgens opzoeken wat de Bijbel zegt over wolven, waaronder het volgende:

Ik weet dat er na mijn vertrek woeste wolven bij u zullen binnendringen, die de kudde niet zullen ontzien. 30 Uit uw eigen kring zullen mensen voortkomen die de waarheid verdraaien om de leerlingen voor zich te winnen.

Na dit stuk tekst vroeg ik of God me kon vertellen of dit een teken was en ging ik naar Facebook toe. Toevallig of niet: ik zag bovenaan de pagina een filmpje staan waarbij een schaap een wolf wegjaagde.

Dit zou je kunnen opvatten als “pas op dat je niet met de verkeerde mensen omgaat. Volg mij, aan het einde jaag ik al het kwaad uit de wereld”."Einde citaat

Ingaand op je woorden "Dit zou je kunnen opvatten als “pas op dat je niet met de verkeerde mensen omgaat. Volg mij, aan het einde jaag ik al het kwaad uit de wereld" Ook dit zie ik als Gods Stem.
Laatst gewijzigd door xsidd op 17 jan 2015 12:50, 5 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Bambi » 17 jan 2015 12:41

RogerS schreef:Goeiemorgen,

Ik vind het moeilijk om, wanneer je kijkt naar de wetenschappelijke argumenten, om in het christendom te geloven. Ik geloof wel in God. Soms zijn er echter bepaalde “toevalligheden” waarvan ik momenteel twijfel of ik dit moet opvatten als een waarschuwing van een christelijke God. Hieronder een aantal voorbeelden:

Voorbeeld 1

Een aantal jaren geleden, na een hele Kinderbijbel in 1 dag te hebben uitgelezen, lag ik een hele nacht wakker. Toen ik eindelijk in de ochtend in slaap viel kreeg ik een droom. Een hele heldere droom; een droom zoals die nooit eerder had gehad, en dat terwijl ik de avond daarvoor had gevraagd om een teken. Ik voelde een hand op m’n schouder. Vervolgens werd ik door de lucht in getrokken. Ik hoorde de wind om me heen, en uiteindelijk hoorde ik God (althans, zo interpreteer ik het) tegen me praten. Met een liefdevolle maar veel autoriteit uitstralende stem. Deze droom voelde voor mij erg echt. Bij de vraag of ik zo door moest gaan met m’n leven hoorde ik een duidelijk “nee”. Al werd er niet gezegd waarom; er was ook geen duidelijke verwijzing naar het christendom in die droom. Maar het voelde alsof het God was die in deze droom tegen me praatte. Ik heb dit hierna ook nooit meer gehad.


Voorbeeld 2

Ik heb me altijd afgevraagd hoe ik met vrouwen moet omgaan in deze onzekere tijden waarin ik eigenlijk niet weet wat ik geloof. Wat doe je als je je enigszins wel in het geloof verdiept, naar God op zoek bent, maar het anderzijds nog niet gelooft? Dit is altijd een worsteling geweest.

Op een ochtend, na het wakker worden, kreeg ik de gedachte “je geloof zal binnenkort getest worden”. Nu is dit natuurlijk een nogal breed begrip, een geloof dat getest wordt. Gaat iemand me binnenkort vragen wat ik geloof? Kom ik binnenkort een aantrekkelijke vrouw tegen die ik moet zien te weerstaan omdat zij puur en alleen naar seks op zoek zou zijn? En zo kun je nog een aantal voorbeelden bedenken.

Uiteindelijk kwam ik, 2 dagen na deze gedachte, in een bar een zeer aantrekkelijke vrouw tegen, waar ik die avond ook mee gezoend heb. Een vrouw die misschien niet al te serieuze bedoelingen had. Iemand waar ik misschien voor zou moeten oppassen.

Die ochtend daarna had ik (evenals de avond daarvoor) de volgende tekst in m'n hoofd van een bekend nummer: “I'd sell my soul for you babe”. Waarschijnlijk heb ik God toen ook gevraagd of ik dit moest zien als waarschuwing/teken? Later hoorde ik ook muziek van de Goo Goo Dolls “I’d give up forever to touch you”.

Moet ik zoiets interpreteren als een waarschuwing van God, dat ik me niet moet inlaten met bepaalde type vrouwen / geen seks moet hebben voor het huwelijk, omdat dit desastreuze gevolgen kan hebben? Of is dit een aaneenschakeling van toevalligheden omdat ik heel lang op zoek ben naar antwoorden op dit gebied?


Voorbeeld 3

Kreeg een droom dat te maken had met wolven, evenals de gedachte “ze verlieten Jezus voor wolven”. Ik ging vervolgens opzoeken wat de Bijbel zegt over wolven, waaronder het volgende:

Ik weet dat er na mijn vertrek woeste wolven bij u zullen binnendringen, die de kudde niet zullen ontzien. 30 Uit uw eigen kring zullen mensen voortkomen die de waarheid verdraaien om de leerlingen voor zich te winnen.

Na dit stuk tekst vroeg ik of God me kon vertellen of dit een teken was en ging ik naar Facebook toe. Toevallig of niet: ik zag bovenaan de pagina een filmpje staan waarbij een schaap een wolf wegjaagde.

Dit zou je kunnen opvatten als Jezus die tegen me zegt “pas op dat je niet met de verkeerde mensen omgaat. Volg mij, aan het einde jaag ik al het kwaad uit de wereld”.

Mijn vraag is nu: zouden jullie zulke dingen opvatten als teken van God? Stel dat God een teken geeft, zou Hij er dan altijd voor zorgen dat het 100% duidelijk is, of is het onderhevig aan interpretatie? Voorbeelden 2 en 3 kun je ook best verklaren a.d.h.v. toeval, zeker als je veel naar een teken van God op zoek ben. Maar is het dan ook toeval? Ik vind dit erg lastig; ik heb enerzijds het idee dat ik in m’n hoofd teveel bezig ben om te zoeken naar dit soort tekens omdat ik het, rationeel/wetenschappelijk, momenteel weinig redenen zie om te geloven dat zaken als de schepping of de zondeval ook echt gebeurd zijn. Anderzijds wil ik mogelijke boodschappen van God ook niet negeren.

Kort samengevat:
De Heere Jezus maakte je duidelijk dat Hij Zijn leven voor jou gegeven heeft en vraagt je of je ook voor Hem over hebt om je leven wat je nu leidt op te geven, om in Hem te geloven, je hart aan Hem te geven en Hem te volgen.
En het geloof is niet een rationeel ding, maar een zeker weten vanuit je hart, zoals dat ook in de 'ware' liefde tot een vrouw gaat.
Je stelt nu met je verstand je keuze uit, terwijl het geloof een overgave betekent, net als in een liefdesrelatie.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor BladeStraight » 17 jan 2015 13:10

Mijn vraag is nu: zouden jullie zulke dingen opvatten als teken van God? Stel dat God een teken geeft, zou Hij er dan altijd voor zorgen dat het 100% duidelijk is, of is het onderhevig aan interpretatie? Voorbeelden 2 en 3 kun je ook best verklaren a.d.h.v. toeval, zeker als je veel naar een teken van God op zoek ben. Maar is het dan ook toeval? Ik vind dit erg lastig; ik heb enerzijds het idee dat ik in m’n hoofd teveel bezig ben om te zoeken naar dit soort tekens omdat ik het, rationeel/wetenschappelijk, momenteel weinig redenen zie om te geloven dat zaken als de schepping of de zondeval ook echt gebeurd zijn. Anderzijds wil ik mogelijke boodschappen van God ook niet negeren.


Alles komt van God, en alles wat je meemaakt is dus een boodschap van Hem.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor xsidd » 17 jan 2015 13:14

@BladeStraight

Begin citaat"Alles komt van God, en alles wat je meemaakt is dus een boodschap van Hem."Einde citaat.

Hoe bedoel je de woorden, alles komt van God? Je ontkent satan toch niet, die graag roet in het eten gooit? Hoe kan je dan zeggen, alles wat je meemaakt is een boodschap van Hem?

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor BladeStraight » 17 jan 2015 14:52

xsidd schreef:Hoe bedoel je de woorden, alles komt van God? Je ontkent satan toch niet, die graag roet in het eten gooit? Hoe kan je dan zeggen, alles wat je meemaakt is een boodschap van Hem?


Alles past in het plan van God, dus op metaniveau komt alles van God, ook de verleidingen van de Satan. De Satan is evenmin een vrije agent als dat wij dat zijn. Bovendien heb ik bij 'Satan' niet direct een persoon in gedachte maar veel meer een kracht van tegenstand tegen God, natuurlijk gepersonificeerd in Lucifer, de gevallen engel.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor xsidd » 17 jan 2015 15:21

@BladeStraight

Begin citaat"Alles past in het plan van God, dus op metaniveau komt alles van God, ook de verleidingen van de Satan. De Satan is evenmin een vrije agent als dat wij dat zijn. Bovendien heb ik bij 'Satan' niet direct een persoon in gedachte maar veel meer een kracht van tegenstand tegen God, natuurlijk gepersonificeerd in Lucifer, de gevallen engel."Einde citaat.


Ja, alles past in het plan van God. Ik trek daar echter niet de conclusie uit, dat je daardoor geen verantwoording meer zou hebben als mens. En je hebt gelijk in het feit, dat satan niet vrij is om zomaar te doen en te laten wat hij wil doen. Ik zie de duivel als een gevallen engel, met alleen maar kwade, en verkeerde bedoelingen.

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor RogerS » 18 jan 2015 12:51

Hi allemaal, bedankt voor jullie reacties. Ik wil met name even ingaan op het volgende item:


xsidd schreef:@RogerS



Je zegt de woorden" Met een liefdevolle maar veel autoriteit uitstralende stem. Alleen Gods Stem is liefdevol, en Hij heeft ook grote autoriteit! De tegenstander kan NIET in liefde spreken. Hij heeft ook geen liefde in zich.

(...)

Je moet maar zo denken, satan wil juist dat je valt en struikelt in zonde en in ongeloof.. Dus die gaat je heus niet van te voren ,wakker maken over het feit dat je geloof getest zal worden, mijns inziens. Want toen je die gedachte kreeg, werd je juist scherp oplettend.

(...)

Zou satan je waarschuwen tegen verkeerde vrouwen? Nee toch? God wel!



Je onderscheidt gedachten van God van gedachten van Satan komen. Zijn er dan niet gedachten die gewoon door je eigen brein gegenereerd worden, zonder dat die per sé van God of Satan komen?

Daarnaast: ik ben erg veel naar dit soort tekens bezig. Bij heel veel dingen die me gebeuren in m'n leven stel ik mezelf de vraag of iets een teken zou kunnen zijn. Zou het dan niet logisch kunnen zijn dat zulke dingen toevalligerwijs gebeuren (en dan heb ik het over voorbeeld 2 en 3), omdat ik al heel lang op zoek ben naar antwoorden over dit soort dingen? Ik kan me voorstellen dat, omdat je veel met dit onderwerp in je hoofd zit, en je op zoek bent naar antwoorden/tekens, dit de kans vergroot dat je toevalligerwijs dingen gaat zien.

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor RogerS » 18 jan 2015 12:54

Bambi schreef:De Heere Jezus maakte je duidelijk dat Hij Zijn leven voor jou gegeven heeft en vraagt je of je ook voor Hem over hebt om je leven wat je nu leidt op te geven, om in Hem te geloven, je hart aan Hem te geven en Hem te volgen.
En het geloof is niet een rationeel ding, maar een zeker weten vanuit je hart, zoals dat ook in de 'ware' liefde tot een vrouw gaat.
Je stelt nu met je verstand je keuze uit, terwijl het geloof een overgave betekent, net als in een liefdesrelatie.


Bedankt voor je reactie. Ik weet niet of ik met je eens bent of geloof geen rationeel ding is. Ik snap dat, wanneer wetenschappelijk bewijs 50/50 voor je is, dat je dan misschien je hart moet volgen. Maar als je rationele gedachten zeggen dat zeer veel gebeurtenissen in de Bijbel waarschijnlijk niet kunnen, moet je dan je verstand negeren en puur je hart volgen?

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor xsidd » 18 jan 2015 13:25

@RogerS

Begin citaat"Je onderscheidt gedachten van God van gedachten van Satan komen. Zijn er dan niet gedachten die gewoon door je eigen brein gegenereerd worden, zonder dat die per sé van God of Satan komen?

Daarnaast: ik ben erg veel naar dit soort tekens bezig. Bij heel veel dingen die me gebeuren in m'n leven stel ik mezelf de vraag of iets een teken zou kunnen zijn. Zou het dan niet logisch kunnen zijn dat zulke dingen toevalligerwijs gebeuren (en dan heb ik het over voorbeeld 2 en 3), omdat ik al heel lang op zoek ben naar antwoorden over dit soort dingen? Ik kan me voorstellen dat, omdat je veel met dit onderwerp in je hoofd zit, en je op zoek bent naar antwoorden/tekens, dit de kans vergroot dat je toevalligerwijs dingen gaat zien."Einde citaat.

Ja natuurlijk worden er gedachten gegenereerd door je eigen brein. Zonder dat die gedachten ,van God of de duivel afkomen. Mag ik je vragen waarom je dan zo bezig bent, met tekens/antwoorden? :)

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor RogerS » 18 jan 2015 14:39

xsidd schreef:@RogerS
Mag ik je vragen waarom je dan zo bezig bent, met tekens/antwoorden? :)


Uiteraard :) Ik geloof dat er genoeg redenen zijn om te geloven dat er een God zou kunnen bestaan. Deze wereld zit zodanig in elkaar dat ik het moeilijk te geloven vind dat het allemaal toevallig tot stand komt. Anderzijds denk ik dat heel veel zaken in de Bijbel vanuit een wetenschappelijk perspectief op z'n minst als "zeer onwaarschijnlijk" kunnen worden beschouwd. En dan heb ik het lang niet alleen over alle wonderen die in de Bijbel plaatsvinden. Dus samengevat: ik geloof nu wel in God, maar niet in 1 bepaalde religie.

Ik ben enerzijds op zoek naar een stukje houvast. Als je wel in God gelooft maar niet in een religie, dan ga je geloof meer persoonlijk beleven. Dat biedt weinig houvast; ik geloof niet dat ieder mens z'n eigen religie moet gaan creëren. Anderzijds veel angst. Ik ben altijd erg bang geweest voor veel zaken in de Bijbel. Dat begon al vanaf toen ik een jaar of 9 was en voor het eerst van deze verhalen hoorde. Het zou natuurlijk een drama zijn als ik na m'n dood er pas achter zou komen wat het ware geloof is, als dit ware geloof het christendom zou zijn... Die angst is, denk ik, de voornaamste reden dat ik nu aan het zoeken ben.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor xsidd » 18 jan 2015 15:00

@RogerS

Begin citaat"Uiteraard :) Ik geloof dat er genoeg redenen zijn om te geloven dat er een God zou kunnen bestaan. Deze wereld zit zodanig in elkaar dat ik het moeilijk te geloven vind dat het allemaal toevallig tot stand komt. Anderzijds denk ik dat heel veel zaken in de Bijbel vanuit een wetenschappelijk perspectief op z'n minst als "zeer onwaarschijnlijk" kunnen worden beschouwd. En dan heb ik het lang niet alleen over alle wonderen die in de Bijbel plaatsvinden. Dus samengevat: ik geloof nu wel in God, maar niet in 1 bepaalde religie.

Ik ben enerzijds op zoek naar een stukje houvast. Als je wel in God gelooft maar niet in een religie, dan ga je geloof meer persoonlijk beleven. Dat biedt weinig houvast; ik geloof niet dat ieder mens z'n eigen religie moet gaan creëren. Anderzijds veel angst. Ik ben altijd erg bang geweest voor veel zaken in de Bijbel. Dat begon al vanaf toen ik een jaar of 9 was en voor het eerst van deze verhalen hoorde. Het zou natuurlijk een drama zijn als ik na m'n dood er pas achter zou komen wat het ware geloof is, als dit ware geloof het christendom zou zijn... Die angst is, denk ik, de voornaamste reden dat ik nu aan het zoeken ben."Einde citaat.


Dankjewel voor je antwoord :) Ik denk aan tekst die iemand zei tegen me, toen ik zocht naar God, en ik hoop dat het jou ook mag bemoedigen! De Heere Jezus zegt, in die tekst het volgende.

Mattheüs 7 vers 8 (HS)
Want ieder die bidt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en voor wie klopt zal opengedaan worden.

Als je vergeving vraagt van zonden, en met een open en oprecht hart de Heere Jezus in je leven vraagd, en Hem zoekt, zal Hij je nooit laten staan. Hij heeft het beloofd, dat wie zoekt zal vinden, en wie klopt ZAL worden opengedaan! En de Heere Jezus is ook bij machte om je angst weg te nemen!!
Laatst gewijzigd door xsidd op 18 jan 2015 15:35, 4 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor Bambi » 18 jan 2015 15:01

RogerS schreef:Bedankt voor je reactie. Ik weet niet of ik met je eens bent of geloof geen rationeel ding is. Ik snap dat, wanneer wetenschappelijk bewijs 50/50 voor je is, dat je dan misschien je hart moet volgen. Maar als je rationele gedachten zeggen dat zeer veel gebeurtenissen in de Bijbel waarschijnlijk niet kunnen, moet je dan je verstand negeren en puur je hart volgen?

Daar staat een mooi antwoord op in Hebreeën 11.
Als je een Bijbel hebt, kan ik je aanraden om dat hele hoofdstuk eens te lezen.
Maar de definitie van het geloof staat in de 1e 3 verzen:

1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
2 Want door hetzelve hebben de ouden getuigenis bekomen.
3 Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen, die men ziet, niet geworden zijn uit dingen, die gezien worden.

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Re: Waarschuwingen van God?

Berichtdoor RogerS » 18 jan 2015 21:42

Bambi schreef:Daar staat een mooi antwoord op in Hebreeën 11.
Als je een Bijbel hebt, kan ik je aanraden om dat hele hoofdstuk eens te lezen.
Maar de definitie van het geloof staat in de 1e 3 verzen:

1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
2 Want door hetzelve hebben de ouden getuigenis bekomen.
3 Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen, die men ziet, niet geworden zijn uit dingen, die gezien worden



Thanks voor je reactie. Ik heb net de gehele Bijbeltekst gelezen. Ik snap deels waarom je deze tekst heb uitgekozen (bv. het voorbeeld rondom Noach waarbij er ook geen tekenen van een overstroming waren, los van wat God hem persoonlijk vertelde). Maar kun je me uitleggen hoe deze tekst mijn vraag beantwoordt? En kun je ook zonder de Bijbel te gebruiken me dit principe uitleggen (anders gaat het wellicht lijken op een cirkelredenatie)?

Ik begrijp namelijk nog niet hoe je iets zou kunnen geloven terwijl je verstand "nee" zegt.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten

cron