Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
bernard 3 schreef:(...)
Aan de ene zijde zijn er zij die zichzelf beschouwen als afstammelingen van Adam en Eva die als zelfstandige en volmaakt bewuste wezens werden geschapen. Maar deze wezens zijn echter tegen hun Schepper en Zijn systeem in opstand gekomen met als gevolg dat de dood in de wereld is gekomen die dan op zijn beurt de noodzaak voor een Verlosser met zich bracht.
Op zeer vele plaatsen in Gods Woord wordt zowel de schepping van een zelfstandig, bewust en dus ook verantwoordelijk wezen (Adam) en zijn opstand tegen zijn Schepper beschreven. Zowel Christus en de Apostelen als vele Profeten spreken hierover als een feitelijke gebeurtenis en niet als een verhaal.
(...)
mohamed schreef:Zeker, uit niets blijkt dat Adam en Eva voor de zondeval volmaakt waren.
hettys schreef:Voor zover ik weet zijn al die miljoenen lichtjaren creationistisch gezien al onverklaarbaar. Het licht heeft er zolang over gedaan om hier te komen en de telescopen kijken in een ver verleden.
jaapo schreef:En ik merk nog op, dat @bernard3 vervalt in de oude kwaal van veel rechtzinnigen: wie niet gelooft, zoals hij, wordt een ongelovige genoemd en een bijbelshopper; eruit halen wat van je gading is. ...
Boekenlezer schreef:[
Wat staat er tegenover rechtzinnig? Onrechtzinnig. Wil jij het nu voor de onrechtzinnigen gaan opnemen? Rechtzinnig betekent toch dat je gewoon eerlijk en waarheidsgetrouw denkt, en onrechtzinnig dat je dat niet doet? Wil je nu een lans breken voor corruptie met de waarheid?
Boekenlezer schreef:Wat staat er tegenover rechtzinnig? Onrechtzinnig. Wil jij het nu voor de onrechtzinnigen gaan opnemen? Rechtzinnig betekent toch dat je gewoon eerlijk en waarheidsgetrouw denkt, en onrechtzinnig dat je dat niet doet? Wil je nu een lans breken voor corruptie met de waarheid?
rotterdam schreef:Rechtzinnig betekent in dit verband "streng van opvatting in godsdienstige zaken Bron: WikiWoordenboek".
rotterdam schreef:Het tegenovergestelde is dus niet "onrechtzinnig" maar "vrijzinnig".
hettys schreef:Voor zover ik weet zijn al die miljoenen lichtjaren creationistisch gezien al onverklaarbaar. Het licht heeft er zolang over gedaan om hier te komen en de telescopen kijken in een ver verleden.
Boekenlezer schreef:Dat zou kunnen. Ik kwam zeer recent nog veel dichterbij iets tegen over een gebeurtenis die zich ook niet zal laten verklaren: in mijn eigen Bijbel, de opwekking van Lazarus uit de dood in Johannes 11. Zal ook wel een hele klus worden om dat natuurkundig op een rijtje te krijgen. Sterker nog, ik denk dat dat niet lukt.
(Een gebeurtenis ook die, niet verrassend, nogal indruk maakte, en veel overtuigingskracht had. Want die wonderen waren de bewijsvoering van Jezus in daden, om te laten zien dat Hij goddelijk was. De gesettelde religieuze leiding wilde daar echter hoe dan ook niet aan, en greep dan maar naar het middel van liquidatie.)
En zoiets kan met de schepping natuurlijk ook best aan de hand zijn. In het net genoemde historische verhaal zijn krachten aan de gang die wij niet op een rijtje hebben. Met de schepping sluit ik dat ook niet uit.
hettys schreef:Het is andersom: We mogen niet geloven in hetgeen we waarnemen.
Boekenlezer schreef:Mijn gedachte was: misschien heeft God wel een universum willen scheppen wat compleet was, en geen universum in een beginstadium. En misschien is dat dan wel de reden dat we zo ver het heelal in kunnen kijken.
Dat voorbeeld van die opwekking maakt duidelijk dat Jezus onnavolgbare dingen deed. Diezelfde Zoon, die als het Woord wordt aangeduid bij het begin van het boek Johannes, was er bij de schepping. 'In het begin' (Ἐν ἀρχῇ...) verwijst daar immers naar. God sprak, en het was er. Niks geen plantjes dus, die langzaam uit een zaadje groeiden, maar het was er ineens (inclusief schijnbare leeftijd). Bijzonder wonderlijke processen dus!
Dat hele idee, dat het begin van het hele bestaan traceerbaar zou zijn door middel van onze rationele methodes, is een vooraanname.
Voor mij staat het geloof voorop, en als ik het niet kan verklaren, zeg ik 'ik weet het niet'. Dat zal een andere keuze zijn dan atheïstische wetenschappers willen maken, maar dat hoeft daarmee nog geen minder realistische keuze te zijn.
Dat zou ik ook zo kunnen lezen, dat je daarmee je hele verhaaltje onderuit haalt. Want al die sterrenkunde berust ook op waarneming.
gravo schreef:
In zes dagen schiep God de hemel en de aarde. Dus een oerknal kan er niet geweest zijn.
[/i]
harmonica schreef:
gravo schreef:
In zes dagen schiep God de hemel en de aarde. Dus een oerknal kan er niet geweest zijn.
[/i]
De zesdaagse schepping is zelfs in letterlijke zin controversieel, laat staan de controversie over het feit of we die überhaupt letterlijk zouden moeten nemen. Maar dat christenen vaak denken dat de oerknal haaks staat op de bijbel, is nog wel het meest absurde.
Een absoluut begin past evident meer in theïsme dan in atheïsme. Daar zijn zoveel bewijzen voor. Zelfs op wiki lees je dat "Fred Hoyle de Steady-statetheorie had opgesteld als tegenhanger van de Big Bang-theorie uit onvrede met het feit dat er in die theorie een begin (een "scheppingsmoment") wordt aangenomen".
Daarnaast is er zoveel onderzoek en denkwerk gedaan, in de hoop de Big Bang te ontkrachtten en bevestigd te krijgen dat het universum inderdaad eeuwig is. Dit gaat tot de dag van vandaag door; de Big Bang lijkt alleen onomstotelijk bewezen dus probeert men op andere manieren te bewijzen dat het universum alsnog eeuwig is (o.a multiversa).
Iedereen die beweert dat de oerknal een bewijs vormt tegen theïsme heeft de discussie niet goed bestudeerd of is intellectueel niet integer.
Boekenlezer schreef:Mijn gedachte was: misschien heeft God wel een universum willen scheppen wat compleet was, en geen universum in een beginstadium. En misschien is dat dan wel de reden dat we zo ver het heelal in kunnen kijken.
Dat voorbeeld van die opwekking maakt duidelijk dat Jezus onnavolgbare dingen deed. Diezelfde Zoon, die als het Woord wordt aangeduid bij het begin van het boek Johannes, was er bij de schepping. 'In het begin' (Ἐν ἀρχῇ...) verwijst daar immers naar. God sprak, en het was er. Niks geen plantjes dus, die langzaam uit een zaadje groeiden, maar het was er ineens (inclusief schijnbare leeftijd). Bijzonder wonderlijke processen dus!
Dat hele idee, dat het begin van het hele bestaan traceerbaar zou zijn door middel van onze rationele methodes, is een vooraanname. Het is de vraag of die vooraanname wel opgaat, zeker als we het over de schepping hebben. Voor mij staat het geloof voorop, en als ik het niet kan verklaren, zeg ik 'ik weet het niet'. Dat zal een andere keuze zijn dan atheïstische wetenschappers willen maken, maar dat hoeft daarmee nog geen minder realistische keuze te zijn.
hettys schreef:Het is andersom: We mogen niet geloven in hetgeen we waarnemen.
Dat zou ik ook zo kunnen lezen, dat je daarmee je hele verhaaltje onderuit haalt. Want al die sterrenkunde berust ook op waarneming.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten