Refo vs. Evangelisch

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor naamloos » 14 dec 2014 16:15

naamloos schreef:We onderzoeken Gods woord, en als onze inzichten rammelen met andere evo of grevo gemeenten, dat zij dan zo.
rotterdam schreef:En dan ? Wat heb je dan bereikt ?
Mijn doel is dat ik zoveel mogelijk te weten kom over God en wat hij te zeggen heeft, wat anders!
Of bestudeer jij Gods woord niet omdat er mensen zijn die over bepaalde onderwerpen anders denken dan jij?
rotterdam schreef:Hypocriet ? Meer dan de helft van de broeders en zusters wereldwijd wegzetten met "God's Woord, is aan refo's en roomsen niet besteed".
Waar heb ik dat gezegd? Citeer me maar.... :^o :^o :^o
Jij komt er mee aankakken dat veel evo's denken de wijsheid in pacht te hebben.
In eigen nest stinkt het net zo hard hoor, en dan zullen we maar niet niet dieper graven want vroeger was het ook niks beter.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor naamloos » 14 dec 2014 16:37

gravo schreef:Inderdaad meen ik dat evangelische mensen weinig tot zeer weinig kennis hebben van de kerkgeschiedenis, de ontwikkeling van het christelijk denken en de christelijke cultuur door de eeuwen heen. Prima als je niet in die traditie wilt staan, maar geef het wel toe als je er weinig inzicht in hebt en dus het gevaar loopt dat je twintig eeuwen oude kerkgeschiedenis af doet met één 21e eeuws vooroordeel. Dat zie ik namelijk nogal veel gebeuren in het evangelische korte-termijn elan, waarbij de historische blik (en dus de blik op eeuwenlang christelijk geloof en denken) niet langer is dan de eigen neus.[gravo]
Ik denk dat dat per gemeente verschilt, en dat zal bij jullie ook wel zo zijn. Of ze kennen slechts een zeer eenzijdig beeld.
En als ik ergens geen kaas van gegeten heb, dan mag je dat gerust weten hoor. Dan veins ik heus geen inzicht.
gravo schreef:Het kan inderdaad een zeer interessant topic worden. Ik ga ook zeker reageren, maar niet op commando. Zeker niet op het commando van naamloos, laat staan op den sabbathdag. Zo zit het. [gravo]
Weledelgestrekte heer Gravo, het was geen commando maar slechts een vraag. Vandaar dat ik er een leesteken :?: achter had gezegd.
En als je een Jodengenoot wilt zijn, zou ik het zeker niet op de sabbathdag doen. Maar vandaag is het zondag hé ..... :shock:
gravo schreef:PS.
Persoonlijk vind ik mijn stukje van vandaag nogal goed gelukt. Ik ben er echt een beetje trots op.
Ziezo, nu heb ik de munitie alvast klaargelegd. Komt u maar ...,Evanweb Refoweb is er klaar voor."
Ik weet al lang dat je het goed met jezelf getroffen hebt.
Mij lijkt het me heel wat nuttiger om je talenten voor een beter doel in te zetten i.p.v. schieten op je medegelovige broeders en zusters omdat ze over een aantal dingen anders denken dan jullie.
Maar amuseer je ermee, er zijn vast mensen die er samen met jou van genieten.
Eerlijk is eerlijk, je bent bijzonder goed in het maken van karikaturen, gecombineerd met verdachtmakingen en laster.
Best iets om trots op te zijn :mrgreen:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor gravo » 14 dec 2014 16:46

naamloos schreef:je bent bijzonder goed in het maken van karikaturen, gecombineerd met verdachtmakingen en laster.(...)


Agressieve anti-intellectuelen(*) krijgen van mij voortaan direct lik op stuk.
Wie kaatst kan de bal verwachten.

groetjes,
gravo

(*) mooi woord, even geleend van Cicero.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor naamloos » 14 dec 2014 16:50

gravo schreef:Agressieve anti-intellectuelen(*) krijgen van mij voortaan direct lik op stuk.
Wie kaatst kan de bal verwachten.
Lik op stuk reacties heb ik niets op tegen hoor, dat hanteer ik zelf ook.
Echter 'lik' ik niet op mn eigen 'stuk'. :mrgreen: (maar jah, als je jezelf niet kietelt, dan lach je nooit)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor gravo » 14 dec 2014 16:52

naamloos schreef:Lees de stukken van Gravo (...)

Ik kan niet anders dan dit volledig ondersteunen.

gravo

PS.
Graag gravo schrijven i.p.v. Gravo.
Wir sind Bettler. Hoc est verum
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor ben db bd » 14 dec 2014 16:53

wat is het toch vreselijk jammer, jammer, jammer, dat zoveel refo's versus Bijbels evangelisch zijn !
Ook hier op deze draad is het weer tenhemelschreiend.
Zelf ben ik al 2 generaties refo en meer dan 1 generatie evangelisch bijgeschoold. Dat zie ik als een grote rijkdom in mijn geloofskennis.
Natuurlijk waren de vrome oude diep doorgeleide vrouwtjes zaliger waar ik ooit het Geloof van mocht leren dat niet. Daar hadden ze ook geen taak in, dus is dat totaal niet erg.

Op mijn nachtkastje ligt nog het dagboek 'Korenaren uit de volle oogst', van ds. Joseph Charles Philpot, 1802- 1869, één van de lievelings oude schrijvers van wijlen mijn moeder. De tekst voor vandaag is uit Jeremia 9:23-24.:
"Zo zegt de Heere: een wijze beroeme zich niet in zijn wijsheid, en de sterke beroeme zich niet in zijn sterkheid; een rijke beroeme zich niet in zijn rijkdom; maar die zich beroemt, beroeme zich hierin, dat hij verstaat en Mij kent."
Die waarheid willen we toch niet kwijt raken?

Eerder vertelde ik wellicht, dat ik wel door de machthebber binnen de cie. Kerk & Israël ben gewipt wegens mijn niet gewaardeerde belangstelling voor Bijbelse toekomst, vooral dus inzake Israël, volk en land, wat gewoon wereldtoekomst is natuurlijk, omdat de Heere de machtige Eigenaar is en >1/4 van Gods Woord daarover gaat, maar toch kreeg ik als afscheidscadeau het boek 'Wake Up!', met als ondertiteling: 'Gods profetische kalender in tijdslijnen en feesten.' (uitgave Het Zoeklicht) Razend leerzaam !! Zeer aanbevolen dus!

De ene kennis staat natuurlijk niet tegen de andere op, maar vult die aan. (mensen doen dat wel daarmee)
Als met het foutief aannemen van de vervangingstheologie het zicht op de Bijbelse toekomst teniet is gedaan en daar in de laatste decennia (ook wel eeuwen) weer inzicht in is gekomen, zoals Daniël reeds voorzegde, dan behoort dat een verrijking van inzicht te zijn en uiteraard geen oorlogsverklaring binnen de kerken. Want de informatie komt uit dezelfde Bijbel, alleen is daarbij het interpreteren terug gedrongen tot de plaats waar het oorspronkelijk hoorde: verklaren, uitleggen, niet dus wat wij er meer van gemaakt hebben.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor gravo » 14 dec 2014 17:34

ben db bd schreef:wat is het toch vreselijk jammer, jammer, jammer, dat zoveel refo's versus Bijbels evangelisch zijn !


Daar gaan we weer. Refo's ontvangen weer de beschuldiging en evangelischen krijgt weer de toevoeging "Bijbels". Het is wel duidelijk welke suggestie hier van uit gaat. Geen basis voor een gesprek.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor ben db bd » 14 dec 2014 18:45

suggestie = erkenning

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor Katlheen » 14 dec 2014 20:36

Ik herken wel enigszins wat Gravo schrijft, uit mijn directe omgeving. Mijn overgang naar een ander kerkgenootschap vond men ook maar vreemd, want als je uit de GKV stapt, dan ga je toch over naar een evangelische club? Er zijn echter meer smaken kerken. Helaas heeft mijn overstap naar de OKK wel aangetoond dat er een gebrek aan kennis wat betreft andere kerken en geschiedenis.

Overigens, ik heb het idee dat de omschrijvingen van Gravo vooral te zien zijn bij mensen die zijn overgestapt vanuit een gereformeerde achtergrond naar een evangelische gemeente.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor naamloos » 14 dec 2014 20:38

Lees de stukken van Gravo (...)
gravo schreef:Ik kan niet anders dan dit volledig ondersteunen.

gravo

PS.
Graag gravo schrijven i.p.v. Gravo.
Is dit op zn gravo's op op zn grevo's? Een stukje zin uit de context halen, en het voor je eigen doeleind gebruiken [-X
Geen basis voor een gesprek!

PS. De kleine g is ter compensatie voor de grote G. Na een keer of 10 zal ik de boel wel gelijk getrokken hebben, toch?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor rotterdam » 14 dec 2014 20:47

naamloos schreef: 1) Mijn doel is dat ik zoveel mogelijk te weten kom over God en wat hij te zeggen heeft, wat anders!
Of bestudeer jij Gods woord niet omdat er mensen zijn die over bepaalde onderwerpen anders denken dan jij?

Hypocriet ? Meer dan de helft van de broeders en zusters wereldwijd wegzetten met "God's Woord, is aan refo's en roomsen niet besteed".

2) Waar heb ik dat gezegd? Citeer me maar.... :^o :^o :^o
Jij komt er mee aankakken dat veel evo's denken de wijsheid in pacht te hebben.
In eigen nest stinkt het net zo hard hoor, en dan zullen we maar niet niet dieper graven want vroeger was het ook niks beter.


1) In een bepaalde omgeving tezamen met gelijkgestemden onderzoek je de Bijbel.
Dat noem je "zoveel mogelijk te weten komen over God en wat Hij te zeggen heeft".
Wat denk je nu eigenlijk? Gaan jullie het wiel opnieuw uitvinden ?
De kerk onderzoekt de Bijbel al tweeduizend jaar.
En ja - klopt - dat wordt inderdaad "aan de man" gebracht alsof jullie de wijsheid in pacht hebben.

2) Nee dat heb jij niet gezegd, dat was iemand anders maar je ageert wel tegen mij en niet tegen dit soort uitspraken.
Wat bedoel je trouwens met "je eigen nest" - totale kletskoek - je weet niet uit welk nest ik kom. Dus je roept maar wat. #-o

gravo schreef:
En dat allemaal gehuld in de mantel van de ongure insluiper op andermans erf, die kijkt of er nog een brandje kan worden gesticht en of er nog wat inwoners achter de betoverende fluit aan naar Hamelen gelokt kunnen worden.

Hulde gravo - dat heb je bijzonder treffend geformuleerd =D>

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor gravo » 14 dec 2014 21:00

ben db bd schreef:suggestie = erkenning


Van Dale:

sug·ges·tie (de; v; meervoud: suggesties)
1 het suggereren
2 door geestelijke beïnvloeding opgewekte voorstelling
3 geopperd voorstel

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor rotterdam » 14 dec 2014 21:01

Katlheen schreef:
Overigens, ik heb het idee dat de omschrijvingen van Gravo vooral te zien zijn bij mensen die zijn overgestapt vanuit een gereformeerde achtergrond naar een evangelische gemeente.


Ik ken een evangelische familie die zijn overgestapt naar de R.K.K.
Deze mensen hebben een bakkerij.
Vroeger kocht het hele zaaltje hun kadetjes bij broeder Jan.
Nu wordt hij door de hele goegemeente geboycot.
Wat is het verschil met die ontslagen G.K.V. leerkracht ?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor gravo » 14 dec 2014 21:16

Katlheen schreef:Ik herken wel enigszins wat Gravo schrijft, uit mijn directe omgeving. Mijn overgang naar een ander kerkgenootschap vond men ook maar vreemd, want als je uit de GKV stapt, dan ga je toch over naar een evangelische club? Er zijn echter meer smaken kerken. Helaas heeft mijn overstap naar de OKK wel aangetoond dat er een gebrek aan kennis wat betreft andere kerken en geschiedenis.

Overigens, ik heb het idee dat de omschrijvingen van Gravo vooral te zien zijn bij mensen die zijn overgestapt vanuit een gereformeerde achtergrond naar een evangelische gemeente.


Daar heb je zeker gelijk in. De evangelische wereld is erg groot en erg divers. Ik kan erg genieten van kerken die authentiek zijn. Er zijn veel evangelische / pinkstergemeenten van buitenlandse afkomst, die op geen enkele manier die typisch Nederlandse onderlinge negativiteit hebben.
Kijk, wat al die Nederlandse evangelische gemeenten betreft, die zijn bijna allemaal voortgekomen uit aanwas door onvrede met de bestaande kerken. De onderlinge eindeloze kerkstrijd (nergens is het protestantisme zo militant uit elkaar geslagen door afscheidingen, twisten en leerverschillen) is gewoon geïmporteerd in evangelische kring. Ook daar eindeloze scheuringen, ruzies, botsingen van alfa-mannetjes (meestal de als zeer charismatisch geziene voorgangers). Nog steeds komt de groei van evangelische gemeenten (ik bedoel de Nederlandse gemeenten) uit de kerkverlaters. Per saldo betekent het geen groei voor het christendom, men kiest alleen een andere theologie, een andere liturgie en vaak een andere lezing van de Bijbel.
Je moet dus in de evangelische wereld echt een onderscheid maken op grond van de verschillende afkomsten van de gemeenteleden.

Wereldwijd zijn evangelische gemeenten of Pinksterkerken helemaal moeilijk te vergelijken met de gepolariseerde Nederlandse kerkverhoudingen. Zo houden Pinkstervoorgangers een goed contact met bijvoorbeeld het Vaticaan en participeren zij in tal van oecumenische en maatschappelijke verbanden.

En dat zie ik nog niet gebeuren bij Opwekking of bij de knotsdolle anti-homo-schreeuwlelijken (te dik en te dom) uit Amerika. Alles wat daar als "reborn" door het leven gaat, hoort eigenlijk in een inrichting te zitten, volgens mij.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor Boerin » 14 dec 2014 21:43

rotterdam schreef:En ja - klopt - dat wordt inderdaad "aan de man" gebracht alsof jullie de wijsheid in pacht hebben.

Ja dus?
Zeg mevrouw, ik denk dat eh ja ik durf het haast niet te zeggen hoor want ja het boeddhisme is ook reuze mooi maar ehh ja nou misschien zou Jezus weleens de Weg kunnen zijn.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 77 gasten