Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen had?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen had?

Berichtdoor mona » 10 dec 2014 17:21

Menheffrin schreef:Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen had.
Ehh.... niet? :-k
Waar trek je die conclusie uit?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Menheffrin
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 nov 2014 12:48

Re: Heb je naaste lief zoals jezelf.

Berichtdoor Menheffrin » 10 dec 2014 17:53

mona schreef:Ehh.... niet? :-k
Waar trek je die conclusie uit?


Door de brieven van Paulus gewoon te lezen. Voor Ridderbos, Sanders, Badiou en zelfs iemand als van Bruggen is het een vaststaand feit. Dan laat ik den Heyer er voor jouw gemoedsrust maar uit. Doe er mee wat je wilt en maak het vooral mooier dan het is als je daar behoefte aan hebt.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Heb je naaste lief zoals jezelf.

Berichtdoor naamloos » 10 dec 2014 18:09

Menheffrin schreef:het gaat hier om de leer van Jezus en niet om de betekenis van Jezus. De leer van Jezus wordt niet uitgelegd door Paulus. Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen had.
mona schreef:Ehh.... niet?
Waar trek je die conclusie uit?
Menheffrin schreef:Door de brieven van Paulus gewoon te lezen. Voor Ridderbos, Sanders, Badiou en zelfs iemand als van Bruggen is het een vaststaand feit. Dan laat ik den Heyer er voor jouw gemoedsrust maar uit. Doe er mee wat je wilt en maak het vooral mooier dan het is als je daar behoefte aan hebt.
Zo, nou is het helder :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:
Ik meen toch dat Paulus o.a. leerde dat we onder de wet van Christus staan.
Als ik de brieven van Paulus lees, dan kom ik vrij vaak dingen tegen die Jezus leerde.
En zelfs als hij de leer van Jezus niet ter sprake bracht, dan nog is daar niet mee gezegd dat hij er niet in geïnteresseerd was.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Menheffrin
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 nov 2014 12:48

Re: Heb je naaste lief zoals jezelf.

Berichtdoor Menheffrin » 10 dec 2014 18:34

naamloos schreef:Zo, nou is het helder :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:
Ik meen toch dat Paulus o.a. leerde dat we onder de wet van Christus staan.
Als ik de brieven van Paulus lees, dan kom ik vrij vaak dingen tegen die Jezus leerde.
En zelfs als hij de leer van Jezus niet ter sprake bracht, dan nog is daar niet mee gezegd dat hij er niet in geïnteresseerd was.


Je raakt behoorlijk off-topic, hetgeen ik al voorspelde. Open een nieuw topic en dan kunnen we het er daar over hebben. Had je nog een mening over "heb je vijanden lief"?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Heb je naaste lief zoals jezelf.

Berichtdoor Teus » 11 dec 2014 01:11

Menheffrin schreef:Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen had.

mona schreef:Ehh.... niet? :-k
Waar trek je die conclusie uit?


Menheffrin schreef:Door de brieven van Paulus gewoon te lezen.


Verrassend! Wat Ridderbos, Sanders, Rutte, Wilders, Buurman, kabouter Plop en Rayman er van vinden is niet van belang.
Dan zou ik als ik jou was die brieven nog eens aandachtig doorlezen.

Enkele voorbeelden.

2En Paulus ging, zoals hij gewoon was, daar binnen en behandelde drie sabbatten achtereen met hen gedeelten uit de Schriften, 3door aanhalingen uitleggende, dat de Christus moest lijden en opstaan uit de doden, en dat deze de Christus is, die Jezus, die ik (zeide hij) u predik.

1Paulus, een apostel, niet vanwege mensen, noch door een mens, maar door Jezus Christus, en God, de Vader, die Hem opgewekt heeft uit de doden, 2en al de broeders, die bij mij zijn, aan de gemeenten van Galatië: 3genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Here Jezus Christus,4die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, om ons te trekken uit de tegenwoordige boze wereld, naar de wil van onze God en Vader, 5aan wie de heerlijkheid zij in alle eeuwigheid! Amen.

11Want ik maak u bekend, broeders, dat het evangelie, hetwelk door mij verkondigd is, niet is naar de mens.12Want ik heb het ook niet van een mens ontvangen of geleerd, maar door openbaring van Jezus Christus. 

En ik was aan de gemeenten van Christus in Judea van aanzien onbekend. 23Alleen hoorden zij telkens: hij, die ons vroeger vervolgde, verkondigt nu het geloof, dat hij tevoren trachtte uit te roeien. 24En zij verheerlijkten God in mij.

1Daarna ging ik na verloop van veertien jaar weder naar Jeruzalem met Barnabas en nam ook Titus mede; 2en ik ging op grond van een openbaring. En ik legde hun het evangelie voor, dat ik onder de heidenen verkondig, 

12Weest zoals ik, bid ik u, broeders, omdat ook ik ben zoals gij. Gij hebt mij in geen enkel opzicht verongelijkt. 13Ja, gij weet, dat ik aan u de eerste maal, omdat ik ziek geworden was, het evangelie verkondigd heb, 14en toch hebt gij de verzoeking, die er voor u in mijn lichamelijke toestand gelegen was, niet als iets verachtelijks beschouwd of ertegen gespuwd, maar gij hebt mij ontvangen als een bode Gods, (ja), als Christus Jezus. 
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Menheffrin
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 nov 2014 12:48

Re: Heb je naaste lief zoals jezelf.

Berichtdoor Menheffrin » 11 dec 2014 08:33

Wat is er zo moeilijk aan het woord off-topic Teus?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Heb je naaste lief zoals jezelf.

Berichtdoor mona » 11 dec 2014 09:53

Menheffrin schreef:Je naaste liefhebben, God lief hebben...
....
Als men dan kijkt naar je naaste lief hebben dan bestaat die liefde hieruit dat je datgene doet wat je ook voor jezelf zou verwachten.
Een handeling onder die voorwaarde heet dus 'liefde'.

Breng deze mooie woorden, die van jezelf zijn, dan ook maar gelijk in praktijk.
Dat betekent:
Op dit forum op een normale toon met elkaar in gesprek zijn. Ik zou het prettig vinden dat je wat minder hautain uit de hoek zou komen.
Ik stel je 1 vraag hier in dit topic, en je fikt me gelijk af. Dat mag in het kader van naastenliefde, best wat minder. Tenminste, als jij mij net zo lief hebt als jezelf, dat moet ik dat aan je kunnen merken.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Menheffrin
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 nov 2014 12:48

Re: Heb je naaste lief zoals jezelf.

Berichtdoor Menheffrin » 11 dec 2014 10:24

mona schreef:(...)Ik stel je 1 vraag hier in dit topic, en je fikt me gelijk af. Dat mag in het kader van naastenliefde, best wat minder. Tenminste, als jij mij net zo lief hebt als jezelf, dat moet ik dat aan je kunnen merken.


Nou, ik geloof niet het 'affikken' was. Maar je hebt gelijk: het was autoriteits-argument waar je niets voor koopt. Maar bekijk het even vanuit jouw vraag zelf. Niet on-topic en wat je vraagt, en dat weet je, is niet zomaar even uit te leggen. Dat zou ik niettemin graag doen, maar dan in een ander topic.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Heb je naaste lief zoals jezelf.

Berichtdoor Jan » 11 dec 2014 10:30

Menheffrin schreef:Ho, ho, ik gaf drie (!) varianten van hetzelfde thema (waarbij die laatste van Herbst was). Of ik de Bijbel nauwkeuriger moet lezen, is dan ook helemaal niet aan de orde. Je zou er beter aan doen iets minder snel te reageren.

Maar goed je bent het dus niet met Herbst eens. Waar leert Jezus (dus niet Paulus, niet de 'Bijbel') dat het wel uit maakt en dat Gods onvoorwaardelijke liefde niet inhoudt dat iedereen gelijk is en het niet uitmaakt of je wel of niet gelooft? Daar ga je, ik zal het maar vast zeggen, niet uitkomen. Je zult hiervoor wel bij Paulus moeten aankloppen. En dat was dus het punt, het gaat hier om de leer van Jezus en niet om de betekenis van Jezus. De leer van Jezus wordt niet uitgelegd door Paulus. Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen had.


Wat een grove lastering en belediging aan het adres van een gekozen apostel van Jezus. En het is niet de eerste keer dat je zulke valse leer brengt.

Zul je niet ophouden de rechte wegen van de Heer Jezus Christus te verdraaien?
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

mohamed

Re: Heb je naaste lief zoals jezelf.

Berichtdoor mohamed » 11 dec 2014 10:55

Menheffrin schreef:Ho, ho, ik gaf drie (!) varianten van hetzelfde thema (waarbij die laatste van Herbst was). Of ik de Bijbel nauwkeuriger moet lezen, is dan ook helemaal niet aan de orde. Je zou er beter aan doen iets minder snel te reageren.

Maar goed je bent het dus niet met Herbst eens. Waar leert Jezus (dus niet Paulus, niet de 'Bijbel') dat het wel uit maakt en dat Gods onvoorwaardelijke liefde niet inhoudt dat iedereen gelijk is en het niet uitmaakt of je wel of niet gelooft? Daar ga je, ik zal het maar vast zeggen, niet uitkomen. Je zult hiervoor wel bij Paulus moeten aankloppen. En dat was dus het punt, het gaat hier om de leer van Jezus en niet om de betekenis van Jezus. De leer van Jezus wordt niet uitgelegd door Paulus. Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen had.

Jan schreef:Wat een grove lastering en belediging aan het adres van een gekozen apostel van Jezus. En het is niet de eerste keer dat je zulke valse leer brengt.

Zul je niet ophouden de rechte wegen van de Heer Jezus Christus te verdraaien?

Voor de verandering ben ik het een keer met je eens Jan, dit is inderdaad je reinste laster om zoiets over Paulus te zeggen.

Menheffrin
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 nov 2014 12:48

Re: Heb je naaste lief zoals jezelf.

Berichtdoor Menheffrin » 11 dec 2014 11:15

mohamed schreef:(..) dit is inderdaad je reinste laster om zoiets over Paulus te zeggen.


Het is pas laster als het zonder enig ander doel dan te beschadigen naar voren wordt gebracht. Daar is geen sprake van en is uit de post ook op geen enkele manier af te leiden. Het is kennelijk een ongemakkelijk standpunt. Prima, maar laster? Je bent te snel in je conclusie.

Menheffrin
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 nov 2014 12:48

Re: Heb je naaste lief zoals jezelf.

Berichtdoor Menheffrin » 11 dec 2014 11:16

..

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Heb je naaste lief zoals jezelf.

Berichtdoor Jan » 11 dec 2014 11:25

mohamed schreef:(..) dit is inderdaad je reinste laster om zoiets over Paulus te zeggen.

Menheffrin schreef:Het is pas laster als het zonder enig ander doel dan te beschadigen naar voren wordt gebracht. Daar is geen sprake van en is uit de post ook op geen enkele manier af te leiden. Het is kennelijk een ongemakkelijk standpunt. Prima, maar laster? Je bent te snel in je conclusie.


Het is volkomen kwaadsprekerij van het Bijbelse getuigenis.

Laster:
rondvertellen van slechte dingen over iemand, zonder dat je daar bewijs voor hebt
beschamende leugens over iemand vertellen
1) Aantijging 2) Achterklap 3) Belastering 4) Belediging 5) Calumnie 6) Diffamatie 7) Eerkrenking 8 ) Eerschennis 9) Eerroof 10) Gesnap 11) Gif 12) Geklets 13) Geroddel 14) Kwatongerij 15) Klad 16) Kwaadsprekerij 17) Leugenachtige kwaadsprekerij 18) Lastering 19) Lasterpraatje 20) Lak 21) Naamroof 22) Oneer 23) Oorblazerij 24) Praatje 25) Palmflet 2

Rom. 1 schreef: 1 Paulus, een dienstknecht van Jezus Christus, een geroepen apostel, afgezonderd tot het Evangelie van God,


1 Kor. 1 schreef: 1 Paulus, een geroepen apostel van Jezus Christus door de wil van God, en Sosthenes, de broeder,
2 aan de gemeente van God die in Korinthe is, aan de geheiligden in Christus Jezus, geroepen heiligen, met allen die de Naam van onze Heere Jezus Christus aanroepen, in elke plaats, zowel hun als onze Heere:


Gal. 1 schreef: 1 Paulus, een apostel – geroepen, niet vanwege mensen, ook niet door een mens, maar door Jezus Christus en God de Vader, Die Hem uit de doden opgewekt heeft –
2 en al de broeders die bij mij zijn, aan de gemeenten van Galatië:
3 genade zij u en vrede van God de Vader en van onze Heere Jezus Christus,


Ook de twaalf apostelen bevestigen Paulus als een broeder. Zoals in Handelingen. En ook in Petrus:

2 Petr. 3 schreef: 14 Daarom, geliefden, terwijl u deze dingen verwacht, beijver u om onbevlekt en smetteloos door Hem bevonden te worden in vrede
15 en beschouw het geduld van onze Heere als zaligheid; zoals ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, u geschreven heeft,
16 zoals ook in alle brieven, wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften.


Ik verzoek de moderatoren hier actie op te nemen. Deze persoon is stelmatig bezig het geloof in het Bijbelse getuigenis te ontkrachten. Lees zijn posts er maar op na.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Heb je naaste lief zoals jezelf.

Berichtdoor naamloos » 11 dec 2014 11:47

Menheffrin schreef:wat je vraagt, en dat weet je, is niet zomaar even uit te leggen. Dat zou ik niettemin graag doen, maar dan in een ander topic.
Nou, doe dat dan.
Je kwam zelf met die opmerking, en als wij erop ingaan begin je off topic te roepen.
Je kunt zelf ook wel snappen dat er op zo'n opmerking direct wordt ingegaan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Menheffrin
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 nov 2014 12:48

Re: Heb je naaste lief zoals jezelf.

Berichtdoor Menheffrin » 11 dec 2014 11:50

Klets niet Jan. Het is al een eeuwen oud vraagstuk. Paulus was omstreden, dat kan iedere dominee je vertellen. Dat is geen nieuws en al helemaal geen laster. Op elke universiteit waar theologie gedoceerd wordt (misschien in Kampen iets minder) staat dit vraagstuk op de agenda. Het valt dus helemaal binnen het perspectief van dit forum. Waar ben je nu zo bang voor?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten