Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen had?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen ha

Berichtdoor mealybug » 21 dec 2014 21:17

FrankB schreef:Dat Paulus daarbij op ruime schaal leende bij de religie rond Mithras is een feit. Immers, ook Mithras werd uit een maagd geboren, kreeg bij zijn geboorte bezoek van wijzen uit het oosten, had 12 discipelen, werd gekruisigd en herrees na 3 dagen uit de dood. Wel erg veel overeenkomsten nietwaar?


Hoe kom je aan al die wetenswaardigheden?
Voor zover er van lenen gesproken kan worden heeft de RKK een en ander overgenomen, (zoals de mijter, dat wierook etc), maar niet Paulus.

FrankB
Sergeant
Sergeant
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:19

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen ha

Berichtdoor FrankB » 21 dec 2014 21:37

die wetenswaardigheden kun je ontkennen omdat ze je niet aanstaan maar ze zijn overal te vinden.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen ha

Berichtdoor mealybug » 21 dec 2014 21:41

FrankB schreef:die wetenswaardigheden kun je ontkennen omdat ze je niet aanstaan maar ze zijn overal te vinden.

Praat voor jezelf.
Ik vraag je waar je je vermeende wijsheid vandaan haalt.
Ik ontken (nog) helemaal niets.
Dus nogmaals, welke betrouwbare site vertelt deze dingen?

FrankB
Sergeant
Sergeant
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:19

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen ha

Berichtdoor FrankB » 21 dec 2014 22:16

Een wijs man zei ooit: "zoekt en gij zult vinden."
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen ha

Berichtdoor Cicero » 22 dec 2014 08:28

Ok. FrankB, iemand die iets neerplempt en vervolgens geen bewijs wil geven: dat is erg overtuigend, niet?

En ga jij ervan uit dat als iets op het internet staat, het waar is?

De maanlanding is zeker ook een hoax?

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen ha

Berichtdoor Cathy » 22 dec 2014 10:27

FrankB schreef:Dat Paulus daarbij op ruime schaal leende bij de religie rond Mithras is een feit. Immers, ook Mithras werd uit een maagd geboren, kreeg bij zijn geboorte bezoek van wijzen uit het oosten, had 12 discipelen, werd gekruisigd en herrees na 3 dagen uit de dood. Wel erg veel overeenkomsten nietwaar?

Ik ben ook zeer nieuwsgierig naar de onderbouwing.
In mijn boek 'Wie is wie in de mythologie' staat hierover niets.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

FrankB
Sergeant
Sergeant
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:19

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen ha

Berichtdoor FrankB » 22 dec 2014 12:47

In diverse discussies zijn door mij en door diverse andere personen al tig websites aangedragen maar het enige wat de diep gelovigen vervolgens zeggen is "is niets van waar, klopt niets van etc etc."om vervolgens met websites van Ken Hovind e.d. oplichters aan te komen waarop volgens hun de abolute waarheid is te vinden.

google eens, bijv. op "gods born from virgin mothers": http://en.wikipedia.org/wiki/Miraculous_births

maar ik weet de reactie al: "wikipedia is niet geloofwaardig" of iets in die trant.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen ha

Berichtdoor Jan » 22 dec 2014 13:33

FrankB schreef:Paulus was misschien wel geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen had maar feit blijft dat hij een religie rond de persoon Jezus heeft gecreëerd en geen religie rond de boodschap van Jezus. Immers, in die religie staat niet de boodschap die Jezus bij leven bracht centraal maar Zijn sterven en herrijzenis uit de dood.


Het sterven en opstaan is een ontzettend groot onderdeel van 'de boodschap van Jezus'. Dat is hetgeen Paulus uitlegt en verkondigd. De rol van Jezus als volmaakte hogepriester die het volmaakte eeuwige offer gebracht heeft. En dan gaat Paulus verder in het aansporen tot een Godsdienstig leven.
Daarin is hij niet anders dan Petrus of Jakobus of Johannes. Lees die brieven eens.

Dat Paulus daarbij op ruime schaal leende bij de religie rond Mithras is een feit. Immers, ook Mithras werd uit een maagd geboren, kreeg bij zijn geboorte bezoek van wijzen uit het oosten, had 12 discipelen, werd gekruisigd en herrees na 3 dagen uit de dood. Wel erg veel overeenkomsten nietwaar?


Er is wel een hoop namaak in de wereld maar er is maar 1 origineel. En de Christen weet dat Jezus de enige echte is. De Koning van koningen. De Bevelhebber van de hemelse legermachten. Hij die je Redder kan zijn of je Rechter.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen ha

Berichtdoor Cicero » 22 dec 2014 13:57

FrankB schreef:In diverse discussies zijn door mij en door diverse andere personen al tig websites aangedragen maar het enige wat de diep gelovigen vervolgens zeggen is "is niets van waar, klopt niets van etc etc."om vervolgens met websites van Ken Hovind e.d. oplichters aan te komen waarop volgens hun de abolute waarheid is te vinden.

Oke, wordt het zo'n discussie.

Ik stap even over je framing heen (Hovind is inderdaad een oplichter). Maar je bent niet op de hoogte van de wetenschappelijke stand van zaken. Er is namelijk geen serieuze expert op dit gebied die jouw mening aanhangt. Maar ik geef je op een briefje: als je het volgende aan kan leveren, ben ik om:
- bewijs op basis van bronnen uit de oudheid.
- of recente wetenschappelijke (!) literatuur van een expert op het gebied van Mithraïsme waarin jouw bewering gesteund wordt.

google eens, bijv. op "gods born from virgin mothers": http://en.wikipedia.org/wiki/Miraculous_births

maar ik weet de reactie al: "wikipedia is niet geloofwaardig" of iets in die trant.

Wikipedia is soms heel handig, maar moet je altijd checken op betrouwbaarheid.

In het gelinkte artikel is niets over Mithras en virgin birth te vinden. Dus waar je op doelt is niet helemaal duidelijk.

Of is dit een wanhopige poging om je beweringen een cachet van onderbouwing te geven terwijl je eigenlijk niets betrouwbaars kon vinden? Zou me niets verbazen, want je beweringen zijn feitelijk onjuist. Op verzoek kan ik daar wel iets bijzoeken uit de recente wetenschappelijke literatuur, als jij daar te lui voor bent.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen ha

Berichtdoor Cathy » 22 dec 2014 14:05

Ik heb de wikipagina bekeken en vooral de links die daar gegeven worden gelezen.
Op jouw beweringen valt wel het e.e.a. af te dingen FrankB.
In deze link wordt gesproken over deze overeenkomsten:
Mithra, legend says, was incarnated into human form (as prophesized by Zarathustra) in 272 bc. He was born of a virgin, who was called the Mother of God. Mithra's birthday was celebrated December 25 and he was called “the light of the world.” After teaching for 36 years, he ascended into heaven in 208 bc.

Dus geen wijzen uit het oosten, geen 12 discipelen en geen kruisiging of opstanding.
De andere link heeft andere verklaringen en komt meer overeen met mijn boek. Voorlopig ben ik niet overtuigd.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen ha

Berichtdoor Jan » 22 dec 2014 14:48

Cathy schreef:Ik heb de wikipagina bekeken en vooral de links die daar gegeven worden gelezen.
Op jouw beweringen valt wel het e.e.a. af te dingen FrankB.
In deze link wordt gesproken over deze overeenkomsten:
Mithra, legend says, was incarnated into human form (as prophesized by Zarathustra) in 272 bc. He was born of a virgin, who was called the Mother of God. Mithra's birthday was celebrated December 25 and he was called “the light of the world.” After teaching for 36 years, he ascended into heaven in 208 bc.

Dus geen wijzen uit het oosten, geen 12 discipelen en geen kruisiging of opstanding.
De andere link heeft andere verklaringen en komt meer overeen met mijn boek. Voorlopig ben ik niet overtuigd.


Wel is de overeenkomst met de Roomse afgodendienst te zien. De moeder-kind-god religie. Dat schijnt al tot Nimrod terug te gaan.

In het Bijbelse getuigenis wordt Maria echter nooit dezelfde rol gegeven zoals in die oude religies vaak gedaan werd gebaseerd op het model van nimrod en zijn moeder. Zij wilde de macht behouden door zichzelf als godin te positioneren zoals ook haar zoon als god gezien werd.
Latere uitvoeringen van hetzelfde principe zijn handig overgenomen door diverse machthebbers. De Farao moest ook een god zijn. De keizer ook. En welke rol heeft Maria in de RKK? Geen Bijbels verantwoorde rol. Maar het is voortborduren op het oude valse geloof. Deze valse godin, deze valse koningin van de hemel, was bekend en veroordeeld, zie Jeremia 44 en Jer. 7:18.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen ha

Berichtdoor BladeStraight » 22 dec 2014 16:06

FrankB schreef:Paulus was misschien wel geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen had maar feit blijft dat hij een religie rond de persoon Jezus heeft gecreëerd en geen religie rond de boodschap van Jezus. Immers, in die religie staat niet de boodschap die Jezus bij leven bracht centraal maar Zijn sterven en herrijzenis uit de dood.

Dat Paulus daarbij op ruime schaal leende bij de religie rond Mithras is een feit. Immers, ook Mithras werd uit een maagd geboren, kreeg bij zijn geboorte bezoek van wijzen uit het oosten, had 12 discipelen, werd gekruisigd en herrees na 3 dagen uit de dood. Wel erg veel overeenkomsten nietwaar?


Wat doet iemand als Frank op Refoweb? Op deze lastering zit ik eerlijk gezegd niet echt te wachten. Je kunt het met elkaar oneens zijn maar dit soort insinuaties al zou het Christendom een samenraapsel zijn van andere mythen en zou Paulus het geloof even een compleet andere draai gegeven hebben vind je enkel bij extreme atheisten.

Uiteraard is de vergelijking tussen Jezus en Mithras nonsens. Jezus was de zoon van God die voor onze zonden is gekruisigd, gestorven en na drie dagen opgestaan. Om even op jouw onzin in te gaan:

1.) Mithras werd volgens de overlevering geboren uit een steen, niet uit een maagd.
2.) Nergens wordt ook maar gesproken over wijzen uit het oosten, noch over 12 apostelen.
3.) Mithras is niet gekruisigd, en ook niet opgestaan uit de dood. Wel werd Mithras aan de zon gekoppeld, waar herrijzenis en ondergang altijd een belangrijk aspect zijn geweest. Zo ook Amon Ra, die door sommige atheisten ook als 'model' voor Jezus wordt gezien.

Tip aan Frank, lees eerst wat over Mithras, lees wat wetenschappers over de Mithras cultus hebben geschreven, dan zou je dergelijke onzin niet posten.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

mohamed

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen ha

Berichtdoor mohamed » 22 dec 2014 16:18

Het is prima dat mensen als Frank hun visie geven, zodat mensen als jij een tegengeluid kunnen laten horen, anders heb je als iedereen het eens is geen discussies meer.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen ha

Berichtdoor jaapo » 22 dec 2014 16:58

Om dit soort beweringen dan maar direct godslasterlijk te noemen, gaat wel erg ver. Feit is, dat bijv. het Scheppingsverhaal in de bijbel gebaseerd is op nog oudere scheppingsverhalen uit andere culturen. Het is ook van meerdere kanten aangestipt, dat de evangelieschrijvers leefden in een cultuur die was beïnvloed door de cultuur van de klassieke Grieken en Romeinen. Daarom vind je in de geboorteverhalen bijv. elementen uit de mythologie. Ze hebben dat waarschijnlijk doelbewust gedaan, om ervoor te zorgen, dat het niet direct als volkomen belachelijk afgewezen zou worden. Paulus heeft daar veel minder op gelet. Maar hij schrijft ook geen heilsgeschiedenis, hij schrijft brieven met persoonlijke opmerkingen, adviezen en een herhaalde uitleg van zijn opvattingen omtrent Christus. Ik ga geen bronverwijzingen noemen, niet uit luiheid, maar uit het gevoel, dat het dan te veel off-topic wordt. En om iemand op grond van afwijkende meningen de toegang tot dit forum te willen ontzeggen, gaat mij ook veel te ver. De gelovige Christen moet tegen een stootje kunnen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen ha

Berichtdoor mealybug » 22 dec 2014 17:02

FrankB zegt iets waar iedere christen eigenlijk niet eens op zou moeten reageren.
Hij lacht zich nu waarschijnlijk suf om alle moeite die we doen om zijn toch al waardeloze argumenten tegen te spreken.
Vandaar dat er geen enkele onderbouwing komt van zijn kant.
iets met trol....


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik1960 en 35 gasten