Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 19 dec 2014 14:39

MoesTuin schreef:Met o.a. dit topic wordt het allemaal teveel benadrukt juist
=> de kerstboom
=> de kerstman
=> e.d.

Het gaat enkel hierom
woont de Heere Jezus in je hart of niet
dit kan met en zonder kerstboom

Beste MoesTuin, heb je behoefte aan een kerstboom als de Heere Jezus in je hart woont, vraag ik me dan af.
Over die rare kerstman wil ik het eigenlijk helemaal niet hebben.
MoesTuin schreef:Hebt u, heb jij het Kindeke ook al toegelaten in uw, jou leven?

Je moet eerst wel weten waarom je het Kindeke moet toelaten in je leven, toch?

En als je werkelijk het Licht dat uit s'werelds duistere wolken opgaat, gaat zien, verbleekt daar alle kerstversiering en verlichting bij.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mealybug » 19 dec 2014 14:43

En een kerststukje, vind je dat wel kunnen, dan?

mohamed

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mohamed » 19 dec 2014 14:56

@ Arco, als een kerstboom een afgod is, wat is je auto dan?

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor xsidd » 19 dec 2014 14:57

@Mealbug

Ik vind een kerststukje kunnen. En een boom ook. Als ik echter daardoor een broeder of zuster, in zijn of haar geweten, in het nauw mee zou brengen, doe ik het niet. Zo ligt het voor mij.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 19 dec 2014 15:06

mealybug schreef:En een kerststukje, vind je dat wel kunnen, dan?

Wat mij betreft kan alles.
Maar de vraag is meer, waar heb je behoefte aan, zelf.
En als je dan allerlei kersttoevoegingen om je heen verzamelt, is er dan nog plaats voor de Heere Jezus?
Waar Hij komt, neemt hij alle plaats in.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mealybug » 19 dec 2014 15:55

Chaya schreef:Wat mij betreft kan alles.

Heb je je kerststukje avatar nog van vorige Kerst? :mrgreen:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 19 dec 2014 16:14

Vorige kerst is aan mij voorbijgegaan, wegens ziekte.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mohamed » 19 dec 2014 16:18

Chaya schreef:Wat mij betreft kan alles.

mealybug schreef:Heb je je kerststukje avatar nog van vorige Kerst? :mrgreen:

Alles zal aan het licht komen stond erboven toch? :roll:

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Boerin » 19 dec 2014 16:36

Kerstbomen zijn afgoden en ze worden schandalig behandeld: hoppa gewoon verbrand als het feessie afgelopen is.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Katlheen » 19 dec 2014 20:03

Dat is toch precies wat je moet doen met afgoden? :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor MoesTuin » 20 dec 2014 12:23

http://www.de-digitale-bemoediging.nl/i ... tdagen.jpg

Enkel hier gaat het om mensen.
Niets is hier blijvend, dat geldt niet enkel voor de kerstboom, kersstukje, maar ook voor uw geliefde auto of elektrische fiets, of al die mooie meubeltjes in uw huis, de vakanties ver weg of dichtbij, (vul maar eerlijk voor u zelf in, dat doe ik ook)
Van mij mag u dit allemaal in huis of buitenshuis hebben of doen, want het gaat er niet om, mag dit wel of mag dit niet
Het is de overtuiging en waarom doe je iets wel of niet wat van belang is, voor een ieder weer anders wellicht....

Het gaat hierom.....zijn al bovenstaande zaken belangrijker dan de Heere Jezus die in uw/jou hart wilt wonen?

Een Koning is geboren!

https://www.youtube.com/watch?v=MlWjnywNcTI
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Mortlach » 20 dec 2014 15:46

xsidd schreef:Ik vind een kerststukje kunnen. En een boom ook. Als ik echter daardoor een broeder of zuster, in zijn of haar geweten, in het nauw mee zou brengen, doe ik het niet. Zo ligt het voor mij.


Hoe werkt dat in de praktijk? Jij zet een kerstboom op (want gezellig), en dan wil er een broeder/zuster op bezoek komen die daar moeite mee heeft. Breek je hem dan tijdelijk weer af? Stel je het bezoek uit? Wat als je iemand in de kerkenraad hebt zitten die vindt dat je niet aan het avondmaal mag?

Het probleem zoals het op me overkomt, is dat je uiteindelijk je oren laat hangen naar de 'zwaarste' in je gemeente.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor xsidd » 20 dec 2014 17:55

@Mortlach

Begin citaat"Hoe werkt dat in de praktijk? Jij zet een kerstboom op (want gezellig), en dan wil er een broeder/zuster op bezoek komen die daar moeite mee heeft. Breek je hem dan tijdelijk weer af? Stel je het bezoek uit? Wat als je iemand in de kerkenraad hebt zitten die vindt dat je niet aan het avondmaal mag?

Het probleem zoals het op me overkomt, is dat je uiteindelijk je oren laat hangen naar de 'zwaarste' in je gemeente."Einde citaat.

Ik heb geen boom, en ook geen kerst stukje in huis. Ook zit ik niet in een vaste gemeente.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor hettys » 20 dec 2014 20:01

Het is menselijk:

In elke cultuur waar het in de winter donker wordt is er behoefte aan extra licht rond de donkere dagen, en meer gezelligheid binnenshuis. Haardvuur, gezellig. lampjes, kaarsjes, het geeft sfeer terwijl het buiten donker is vanaf een uur of vier. Er zijn zelfs mensen die lichttherapie nodig hebben in deze tijd en nog noordelijker plegen mensen zelfmoord als het zelfs de hele dag donker is.

Volgens mij vieren zelfs de joden een feest van het licht, Chanoeka, rond deze tijd. stomtoevallig. Met cadeautjes zelfs, voor zover ik weet. En hoe kun je nu een feest van licht vieren zonder verlichting?

Licht in de donkere dagen.. Het is normaal en het houdt ons op de been, naar blijkt. We kruipen bij elkaar en steken het licht aan. En we kunnen niet wachten tot in januari de dagen weer iets langer worden.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mealybug » 20 dec 2014 21:48

hettys schreef:Het is menselijk:

In elke cultuur waar het in de winter donker wordt is er behoefte aan extra licht rond de donkere dagen, en meer gezelligheid binnenshuis. Haardvuur, gezellig. lampjes, kaarsjes, het geeft sfeer terwijl het buiten donker is vanaf een uur of vier. Er zijn zelfs mensen die lichttherapie nodig hebben in deze tijd en nog noordelijker plegen mensen zelfmoord als het zelfs de hele dag donker is.

Volgens mij vieren zelfs de joden een feest van het licht, Chanoeka, rond deze tijd. stomtoevallig. Met cadeautjes zelfs, voor zover ik weet. En hoe kun je nu een feest van licht vieren zonder verlichting?

Licht in de donkere dagen.. Het is normaal en het houdt ons op de been, naar blijkt. We kruipen bij elkaar en steken het licht aan. En we kunnen niet wachten tot in januari de dagen weer iets langer worden.

Nou, hier op het zuidelijk halfrond hebben we nu de langste dagen van het jaar en de zon schijnt dagelijks onbarmhartig 15 uur lang op je knar.
Zonder zonnebril en zonnebrandcreme kun je nauwelijks naar buiten.
En toch staat er nog zo'n dooie boom met engelenhaar en andere glimmende kitch in menig winkelcentrum en plein.
Een boom hoort in de grond en in de natuur, ipv hem af te hakken en op te branden een week later.
En zeker in een werelddeel als de EU, waar je straks niet eens meer een stofzuiger kunt kopen van meer dan 1200 Watt. :lol: :lol:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten