Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Bambi » 20 dec 2014 22:00

mealybug schreef:En zeker in een werelddeel als de EU, waar je straks niet eens meer een stofzuiger kunt kopen van meer dan 1200 Watt. :lol: :lol:

Wij hebben tenminste 24 uur per dag stroom. 8) :mrgreen:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mealybug » 20 dec 2014 22:08

Bambi schreef:Wij hebben tenminste 24 uur per dag stroom. 8) :mrgreen:

:lol:

Ach, met een elektriciteitsrekening van nog geen 7 euro per maand voor een huis met vaak 7 personen vind ik daar ook nog wel een zonneceloplossing voor :mrgreen:

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor hettys » 21 dec 2014 14:44

mealybug schreef: Nou, hier op het zuidelijk halfrond hebben we nu de langste dagen van het jaar en de zon schijnt dagelijks onbarmhartig 15 uur lang op je knar.
Zonder zonnebril en zonnebrandcreme kun je nauwelijks naar buiten.
En toch staat er nog zo'n dooie boom met engelenhaar en andere glimmende kitch in menig winkelcentrum en plein.
Een boom hoort in de grond en in de natuur, ipv hem af te hakken en op te branden een week later.
En zeker in een werelddeel als de EU, waar je straks niet eens meer een stofzuiger kunt kopen van meer dan 1200 Watt. :lol: :lol:


Tja, oorspronkelijk is kerst dan ook niet bepaald een zuid-Afrikaans gebruik. En voor blanke mensen is het misschien inderdaad geen doen daar. Maar dat schijnt iets te maken te hebben met kolonisatie en oorlogen.
Maar hier hebben we gewoon kou en duisternis. Schaf de kerstboom af in Afrika, maar niet in Europa. Wij hebben trouwens een boompje dat elk jaar weer keurig terug gaat, de tuin in.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mealybug » 21 dec 2014 22:12

hettys schreef:Tja, oorspronkelijk is kerst dan ook niet bepaald een zuid-Afrikaans gebruik. En voor blanke mensen is het misschien inderdaad geen doen daar. Maar dat schijnt iets te maken te hebben met kolonisatie en oorlogen.


:neeschudden:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 29 dec 2014 16:54

Arco schreef:Is het je opgevallen dat de wereld wel heel graag kerst viert? Van alles wordt uit de kast gehaald, kerstbomen, de kerstman, de kerstkransen, het kerststalletje, de kerstverlichting, en ga zo verder. Het punt is: waarom viert de wereld zo graag kerst? De wekelijkse rustdag wordt steeds vaker afgedaan, de ruimte voor de christelijke boodschap wordt steeds kleiner en zelfs de Statenbijbel wordt uit de Tweede Kamer (deel van de Staten-generaal) verwijderd.

Terwijl ik toch lees: "Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld." (Joh. 15:19).

En mijn stelling is: ik kan niet Christus liefhebben en afgodische dingen doen (Mat. 6:24)


Als jij het afgodisch vindt moet je het inderdad niet doen. Wereldse kerst is leeg omdat de inhoud ontbreekt. Als die er wel is kan je prima gezellige lampjes of andere dingen in je kamer hebben zonder dat kerst de essentie mist. Zonder die kern is alles er omheen leeg en zinloos. Met die kern is de rest er omheen maar bijzaak maar daarmee nog niet verkeerd.

Chaya schreef:Beste MoesTuin, heb je behoefte aan een kerstboom als de Heere Jezus in je hart woont, vraag ik me dan af.


Ik vind een kerstboom dan nog steeds fijn om te hebben ja. Gewoon voor de gezelligheid. Net als dat ik het fijn vind om mijn familie te zien en samen een goede tijd te hebben. Zolang het maar niet ten koste van de echte inhoud gaat zijn dat prima bijzaken. Als Jezus alle plaats inneemt is er nog steeds ruimte voor die zaken, Hij gaat dan met je mee naar je kerstdiner, naar je woonkamer met of zonder kerstboom....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2014 17:09

Marnix schreef:
Ik vind een kerstboom dan nog steeds fijn om te hebben ja. Gewoon voor de gezelligheid. Net als dat ik het fijn vind om mijn familie te zien en samen een goede tijd te hebben. Zolang het maar niet ten koste van de echte inhoud gaat zijn dat prima bijzaken. Als Jezus alle plaats inneemt is er nog steeds ruimte voor die zaken, Hij gaat dan met je mee naar je kerstdiner, naar je woonkamer met of zonder kerstboom....

Ik was gisteren een hele dag te gast bij een familie die een mooie grote kerstboom hadden staan.
Jonge poes vond het wel leuk, zag ik. Ze moest diverse keren vermaand worden.
Toen we aan tafel zaten, zag ze haar kans schoon en klom in de boom.
We zagen hem zo langzaam omkiepen. :lol:
Omdat er megaveel dennennaalden op het tapijt lagen, heeft de heer des huizes hem meteen maar in de tuin geparkeerd, met ballen en verlichting en al. Tot grote onvrede van poes.
Marnix schreef:Als Jezus alle plaats inneemt is er nog steeds ruimte voor die zaken, Hij gaat dan met je mee naar je kerstdiner, naar je woonkamer met of zonder kerstboom....

Dat zie ik niet zo, bij deze familie ging het over van alles rond kerst, maar ik heb de naam van de Heere Jezus verder niet gehoord.
En ook twijfel ik of het tezamen kan.
Je kunt toch niet God dienen en de wereld?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Bambi » 29 dec 2014 20:49

Marnix schreef:Als Jezus alle plaats inneemt is er nog steeds ruimte voor die zaken, Hij gaat dan met je mee naar je kerstdiner, naar je woonkamer met of zonder kerstboom....

Chaya schreef:Dat zie ik niet zo, bij deze familie ging het over van alles rond kerst, maar ik heb de naam van de Heere Jezus verder niet gehoord.
En ook twijfel ik of het tezamen kan.
Je kunt toch niet God dienen en de wereld?

Dus die ene familie die jij kent, is HET voorbeeld voor alle mensen die een kerstboom hebben en een kerstdiner hebben.

Wat doe jij trouwens de hele zondag bij zo'n goddeloze familie? :-k

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2014 21:39

Bambi schreef:Dus die ene familie die jij kent, is HET voorbeeld voor alle mensen die een kerstboom hebben en een kerstdiner hebben.

Nee, dat zeg ik toch niet? Ik constateerde iets gisteren.
Bambi schreef:Wat doe jij trouwens de hele zondag bij zo'n goddeloze familie?

O, ik wist niet dat ik verantwoording moest afleggen hier. 8-[
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Bambi » 29 dec 2014 22:29

Bambi schreef:Wat doe jij trouwens de hele zondag bij zo'n goddeloze familie?

Chaya schreef:O, ik wist niet dat ik verantwoording moest afleggen hier. 8-[

Je hoeft geen verantwoording tegen mij af te leggen, maar je praat een beetje tegenstrijdig.
Je wil op zondag graag na de kerkdienst de preek laten bezinken zonder oppervlakkige praatjes, zeg je in het ene topic en dan zeg je in het andere topic dat je gezellig de hele dag bij een gezin hebt doorgebracht die volgens jou het bewijs zijn van je mening dat een kerstboom met kerstdiner, niet samengaan met het kiezen voor Jezus.
Dan denk ik: "Gaat het dan op zondag voor jou wel samen, met een gezin dat zo goddeloos is en de zondagsviering die voor jou zo heilig is?"
Want anders zit je gewoon een partij uit je nek te praten.
Wel veroordelen, maar zelf daar een hele dubbele rol in vervullen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2014 10:13

Bambi schreef:Je hoeft geen verantwoording tegen mij af te leggen, maar je praat een beetje tegenstrijdig.
Je wil op zondag graag na de kerkdienst de preek laten bezinken zonder oppervlakkige praatjes, zeg je in het ene topic en dan zeg je in het andere topic dat je gezellig de hele dag bij een gezin hebt doorgebracht die volgens jou het bewijs zijn van je mening dat een kerstboom met kerstdiner, niet samengaan met het kiezen voor Jezus.
Dan denk ik: "Gaat het dan op zondag voor jou wel samen, met een gezin dat zo goddeloos is en de zondagsviering die voor jou zo heilig is?"
.

Zondag was een bijzondere gedenkdag in onze familie. Ik hoop dat jouw naaste familie allemaal wel gelovig zijn of naar de kerk gaan, de mijne helaas niet allemaal.
En dan kan ik hen niet gaan mijden omdat er een kerstboom staat en het geloof hen niet zoveel meer zegt.
Ik ben s'morgens naar de kerk gegaan en vandaar naar hen en s'middags ben ik weer naar de kerk gegaan, daar kreeg ik de ruimte voor en heb daarna met hen gegeten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 30 dec 2014 11:26

Chaya schreef:Dat zie ik niet zo, bij deze familie ging het over van alles rond kerst, maar ik heb de naam van de Heere Jezus verder niet gehoord.
En ook twijfel ik of het tezamen kan.
Je kunt toch niet God dienen en de wereld?


Dat kan wel maar dan moet je wel iets objectiever kijken.

Dat er bij ongelovigen waar een kerstboom staat, de naam van Jezus niet klinkt is natuurlijk geen argument dat het niet samen kan gaan. Bij ons staat ook een kerstboom en klinkt Zijn naam wel. Je bent de gefixeerd op die kerstboom, dat is je probleem. Zo zul je bij ongelovigen die een broodrooster in de keuken hebben staan, Zijn naam ook niet horen maar je kan dat moeilijk aan de broodrooster wijten. Je snapt heel goed dat dat heel ergens anders aan ligt. Dus als je met dit soort voorbeelden komt blijkt dat je veel te veel gericht bent op randzaken.

Nogmaals:

Marnix schreef:Als jij het afgodisch vindt moet je het inderdad niet doen. Wereldse kerst is leeg omdat de inhoud ontbreekt. Als die er wel is kan je prima gezellige lampjes of andere dingen in je kamer hebben zonder dat kerst de essentie mist. Zonder die kern is alles er omheen leeg en zinloos. Met die kern is de rest er omheen maar bijzaak maar daarmee nog niet verkeerd.


Als je je wat meer op de kern focust snap je dat DAT het onderscheid maakt en niet een boom. Dan kom je niet met een voorbeeld over een ongelovig gezin met een boom om vervolgens op die boom te focussen en te stellen dat bij gelovige mensen met een boom het er vast niet anders aan toegaat. Alsof dat aan die boom ligt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 30 dec 2014 11:42

Ook de reformatorische wereld houdt steeds meer van lichtjes. Het mag overal in verwerkt worden: in potjes, in guirlandes, in stukjes, in kransen.
Maar zodra het de vorm van een boom krijgt, is het fout.
Ik kan dat niet begrijpen.
De wereld zit in ieders hart. Ook in een reformatorisch hart.
En zolang Jezus niet op de troon van het hart zit, en Zijn licht verspreidt, blijft het donker.
Alle lichtjes, kerstbomen en kaarsjes van de wereld ten spijt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

reformatorisch

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor reformatorisch » 30 dec 2014 11:50

mona schreef:Ook de reformatorische wereld houdt steeds meer van lichtjes. Het mag overal in verwerkt worden: in potjes, in guirlandes, in stukjes, in kransen.
Maar zodra het de vorm van een boom krijgt, is het fout.
Ik kan dat niet begrijpen.
De wereld zit in ieders hart. Ook in een reformatorisch hart.
En zolang Jezus niet op de troon van het hart zit, en Zijn licht verspreidt, blijft het donker.
Alle lichtjes, kerstbomen en kaarsjes van de wereld ten spijt.


Dat komt, omdat die 'boom' ergens voor staat, het heeft niets te maken met Jezus of het
christendom, dus kan ik mij voorstellen dat veel mensen zo denken en geen boom e.d. willen
hebben. Dit is voor ieder persoonlijk en heeft te maken met het geweten van die persoon.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2014 12:25

Marnix schreef:Dat er bij ongelovigen waar een kerstboom staat, de naam van Jezus niet klinkt is natuurlijk geen argument dat het niet samen kan gaan. Bij ons staat ook een kerstboom en klinkt Zijn naam wel. Je bent de gefixeerd op die kerstboom, dat is je probleem. Zo zul je bij ongelovigen die een broodrooster in de keuken hebben staan, Zijn naam ook niet horen maar je kan dat moeilijk aan de broodrooster wijten. Je snapt heel goed dat dat heel ergens anders aan ligt. Dus als je met dit soort voorbeelden komt blijkt dat je veel te veel gericht bent op randzaken.

Die boom kwam er pas in nadat het geloof hen niet veel meer zei en dat zie je wel vaker.
Marnix schreef:Dat kan wel maar dan moet je wel iets objectiever kijken.

Als ik objectief (be)kijk, vraag ik wat heeft die boom (en al die andere dingen trouwens ook) nu echt met de geboorte van de Heere Jezus te maken?
Ik vraag dit in alle ernst, wij hebben er kennelijk meer van gemaakt, het moet gezellig zijn.
Maar Hij werd geboren in een stal, er was geen versiering, geen licht.

Dan zou ik het Paasfeest eerder zien als "feestelijk" , uiteraard in gepaste vorm. :wink:

Wat denk jij Marnix, als we kerst zouden vieren in juni, zou die boom er dan ook staan?
Want nu heeft men behoefte aan sfeer en licht, maar als de dagen zo lang zijn, zitten mensen vaak buiten tot s'avonds laat, als de temperatuur dat toelaat.
Dus ik denk dat het spanningsveld zou verdwijnen als men het midwinterboom zou noemen, of zoiets, dan hoeft het niets met kerst te maken te hebben en zet de één hem in november en de ander in januari neer. Is dat een optie? :D

Ik heb eigenlijk geen idee wanneer de kerstboom zijn intrede deed, weet iemand dit?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

reformatorisch

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor reformatorisch » 30 dec 2014 12:33

Chaya schreef:Dus ik denk dat het spanningsveld zou verdwijnen als men het midwinterboom zou noemen, of zoiets, dan hoeft het niets met kerst te maken te hebben en zet de één hem in november en de ander in januari neer. Is dat een optie? :D


Het woord 'midwinter', doet direct denken aan een heidense feestdag...
Zou je het toch een naam moeten geven, noem het dan 'tolerantie boom'
leuk voor in de zomer, hoef je ook geen lichtjes te gebruiken...(cynisch bedoelt)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten