Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Jesaja40 » 06 jan 2018 20:56

Teus citeert:
Anderzijds gaat het om de geweldige zegening van Zijn geboorte voor jou te mogen zien en te ervaren en dat kan ook heel goed thuis. Soms is het beter, bij mij wel, om eens alleen met God te zijn, dan heb je pas echte kerst.


Hier raakt Teus een tere snaar aan en wat doen velen hiermee?

Ik zie zeer veel respectloze opmerkingen, dat zegt heel veel over hen die deze maken. Hoezo vrede op aarde als men niet fatsoenlijk met elkaar kunnen spreken en het niet met elkaar eens kunnen worden. Dit gaat regelrecht in tegen het Thora gebod en de leer die de Messias ons heeft voorgehouden. Je zult je naaste liefhebben als jezelf. Spreek je naar over elkaar dan spreek je ook naar over jezelf.

Hoezo vrede op aarde .....?
Laatst gewijzigd door Jesaja40 op 06 jan 2018 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Jesaja40 » 06 jan 2018 21:07

.
Laatst gewijzigd door Jesaja40 op 06 jan 2018 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Jesaja40 » 06 jan 2018 21:07

-
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 07 jan 2018 15:36

Chaya schreef:Dit kan ik op zich wel met je eens zijn. Gods oude volk verkeerde vaak en graag in de binnenkamer.
Als kerstfeest niet in je hart beleefd wordt, zijn alle uiterlijke vieringen van weinig waarde.

Inderdaad Chaya, maar tegenwoordig zijn er ook veel mensen die in de z.g. binnenkamer vertoeven.
Het is een gehoorzaamheid.
Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene.(Matteüs 6:6)
Een binnenkamer wil niet direct zeggen dat het een speciale ruimte moet zijn, het betekend dat je je volledig afzondert speciaal voor God zodat je alleen met Hem bent. Sluit uw deur betekend niet alleen dat geluiden van buitenaf je niet kunnen beïnvloeden of iemand binnen kan lopen. Maar nog belangrijker ook gedachten die je kunnen beïnvloeden, de deur van je hart. “In het verborgene” ook zo mooi, alleen met God, dan kun je je geheimen met God bespreken en geheim houden. Heb je ook een geheim tussen God en jou? Dat is zo bijzonder, dat jij iets hebt met God waar je met een ander niet over spreekt. En Hij helpt het geheim te bewaren, wanneer het riskant wordt dat je er per ongeluk in een bepaald gesprek er over spreekt. God bewaart het geheim, als ik er heel dicht bij kom in een gesprek laat God het me vergeten, uit mijn gedachten weggaan zodat ik er niet over kan hebben.
Ik ben gezegend met een eigen kamer en ingericht voor God, alleen al om daar naar binnen te lopen is voor mij al bijzonder. Niet om die kamer hoor maar alleen al om het feit dat je iets specifiek voor God doet. Je intentie is vaak belangrijker dan je handelen.

Chaya schreef:En hoe weet je dan zeker dat het God is die je dit vertelt?

Helaas moet ik je hier het antwoord schuldig blijven, ik heb niet de intentie om dit hier te kenbaar te maken, ik zou mezelf in het “grijze gebied” brengen.
Wat ik wel kwijt wil is dat wanneer je een nauwe, over en weer geïnteresseerde relatie met je man of vrouw hebt, weet je na een poosje wat hij of zij fijn, prettig of goed vindt.
Als je langere tijd een nauwe relatie met God hebt weet je wat Hij goed of fout vindt, in de kracht van der Heilige Geest. Vooral als Hij het je al vele malen duidelijk heeft moeten maken. In sommige gevallen weet je het zeker wat God van je wilt, vele malen zekerder als in een man/vrouw relatie. Maar dit is gelukkig niet het enige waar een gelovige altijd op hoeft te vertrouwen, ze zijn niet altijd vol van de Heilige Geest.
Er is zoveel meer waarin God kenbaar maakt wat Hij wil.............

Chaya schreef:Ik vraag me altijd af waarom de kerken op de avond vóór kerst zo bomvol zitten. Wat doen die mensen de rest van het jaar?
M.i. heeft zo'n kerstnachtdienst heel weinig met het echte Kerstfeest te maken.


Dat ben ik het met je eens, wij hadden vrienden die zeiden dat ze geloven want ze gingen met kerst ook naar de kerk. De rest van het jaar mocht er niet over God gesproken worden.
Om toch naar de kerk te gaan gaf toch een bepaalde vrede, een eigen goedkeuring of bevrediging. “Toch best wel goed van mij he” Als je dan vroeg “Wat vond je er van” o, best gezellig.
Zo heb ik zelf ook gelopen, ik vond mezelf best goed dat ik elke zondag naar de kerk ging, (alleen ik vond het niet echt gezellig.) Toen God met mijn leven ging bemoeien werd dat wel anders.
Dus laten we eerlijk zijn, wanneer we Jezus niet lief hebben, Hem niet boven alles stellen en Hem niet volgen zijn we exact hetzelfde, dan heeft alles ook weinig nut.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor elbert » 08 jan 2018 08:41

Teus schreef:Dan blijf ik er toch bij dat het het zelfde is dat je de verjaardag van je vrouw op de verjaardag van je ex viert. Je vrouw is niet op die datum jarig maar je hangt de oorsprong van die datum aan dat is de datum van de verjaardag van je ex.
De duivel is nooit mijn vrouw geweest, dus heb ik ook geen verjaardag van die duivel gevierd. Die duivel had ons wel gevangen genomen, inclusief alle dagen van ons leven, maar over die dagen heeft hij nu geen enkele zeggenschap meer. Geen enkele.
Teus schreef: Zou het niet juist de reden van God kunnen zijn dat Hij het vieren van de geboorte van Zijn Zoon niet vermeldt heeft? Denk ik ineens. Omdat Hij wist dat deze wantoestanden gingen gebeuren?
Waarom heeft Hij dan wel het Paasfeest ingesteld, terwijl daar net zoveel wantoestanden (paashaas, paaseieren enz.) voorkomen?
En dat de geboorte van Zijn Zoon gevierd is, staat in de Schrift, nl. in Lukas 2 en Matth. 2. Ik neem aan dat de engelen niet voor niets tot Gods eer zongen en de wijzen uit het oosten niet voor niets Hem eer kwamen bewijzen. Wat zij deden, zouden wij dat dan niet mogen doen?
Teus schreef: Niet als we naast hem staan zoals met jou manier van kerst vieren.
Heel simpel: je trekt deze insinuatie in, of dit gesprek is over. Je hebt geen idee hoe ik kerst vier, maar je meent wel te weten dat ik naast de duivel kerst vier. Probeer eerst eens te informeren voordat je je een oordeel aanmeet. Daarmee meng je het gif van de valsheid bij je wellicht goedbedoelde adviezen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marloes1g » 08 jan 2018 10:19

Ik wil het nu maar eens gezegd hebben; Wat een platvloerse uitdrukking een relatie met God!
Neem eens een voorbeeld aan de bijbelheiligen.
Abraham wordt een vriend van God genaamd. Wat een nederigheid en eerbied als hij tot God sprak: Stof en as! Mozes mocht kon, vanwege de grootheid en heiligheid alleen de achterste delen van God zien en dan alleen in de steenrots! Job zegt: Nu hebben mijn ogen U gezien en verfoei ik mij in stof en as! Dat ontzag voor voor Gods Majesteit en Heerlijkheid mis ik iedere keer als er over Gods nabijheid wordt verteld.
Daarbij God spreekt enkel en alleen door Zijn Woord en dat Woord mis ik ook. Welk Woord heeft God verklaard en toegepast?
En on topic Zolang de Heere Zijn Woord nog toepast tijdens de kerstdiensten op 25 december moeten wij er maar af blijven en gewoon blijven gedenken hoeveel misbruik er ook van die dagen wordt gemaakt. Laat het evangelie maar gepredikt worden en bijzonder op die dagen: U is heden geboren de Zaligmaker.
En wanneer weet ik of iets van God is? Alweer door Zijn Woord, toegepast door Zijn Geest.
De duivel gaat rond als een briesende leeuw, zoekende wie hij zou mogen verslinden, maar hebben wij ook geleerd dat satan kan komen als een engel des licht? Kennen wij het verschil??
Gewoon even wat overdenkingen. Het blijft een leerschool op de Weg. Wij zijn nooit volleerd en weten het allemaal zo snel niet.Tot onze dood zal het met vallen en opstaan gaan!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2018 11:55

overigens zijn er natuurlijk wel meer voorbeelden van "heidense gebruiken" die tegenwoordig vrij normaal zijn:

- Kaarsjes op een verjaardagstaart en die uitblazen
- Rijst strooien op een bruiloft
- De bruid over de drempel dragen
- Duimen
- Een wens doen als je een vallende ster ziet
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 08 jan 2018 13:42

elbert schreef: Heel simpel: je trekt deze insinuatie in, of dit gesprek is over. Je hebt geen idee hoe ik kerst vier, maar je meent wel te weten dat ik naast de duivel kerst vier. Probeer eerst eens te informeren voordat je je een oordeel aanmeet. Daarmee meng je het gif van de valsheid bij je wellicht goedbedoelde adviezen.

Wanneer ik je gekwetst heb wil ik bij deze oprecht mijn excuses aanbieden, dat is nooit mijn bedoeling geweest.Ik hoop dat je het aanvaard.
Ik heb de tekst inmiddels gewijzigd.
Ik hoop voor je dat de mensen die het wilden citeren ook willen veranderen.
Het gesprek verder voeren heb ik geen behoefte aan.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 08 jan 2018 14:04

Marloes1g schreef:Ik wil het nu maar eens gezegd hebben; Wat een platvloerse uitdrukking een relatie met God!
Neem eens een voorbeeld aan de bijbelheiligen.
Abraham wordt een vriend van God genaamd. Wat een nederigheid en eerbied als hij tot God sprak: Stof en as! Mozes mocht kon, vanwege de grootheid en heiligheid alleen de achterste delen van God zien en dan alleen in de steenrots! Job zegt: Nu hebben mijn ogen U gezien en verfoei ik mij in stof en as! Dat ontzag voor voor Gods Majesteit en Heerlijkheid mis ik iedere keer als er over Gods nabijheid wordt verteld.
Daarbij God spreekt enkel en alleen door Zijn Woord en dat Woord mis ik ook. Welk Woord heeft God verklaard en toegepast?
En on topic Zolang de Heere Zijn Woord nog toepast tijdens de kerstdiensten op 25 december moeten wij er maar af blijven en gewoon blijven gedenken hoeveel misbruik er ook van die dagen wordt gemaakt. Laat het evangelie maar gepredikt worden en bijzonder op die dagen: U is heden geboren de Zaligmaker.
En wanneer weet ik of iets van God is? Alweer door Zijn Woord, toegepast door Zijn Geest.
De duivel gaat rond als een briesende leeuw, zoekende wie hij zou mogen verslinden, maar hebben wij ook geleerd dat satan kan komen als een engel des licht? Kennen wij het verschil??
Gewoon even wat overdenkingen. Het blijft een leerschool op de Weg. Wij zijn nooit volleerd en weten het allemaal zo snel niet.Tot onze dood zal het met vallen en opstaan gaan!


Marloes1g schreef:Wat een platvloerse uitdrukking een relatie met God!

Deze reactie begrijp ik niet helemaal.

Maar verder, wil je zeggen dat een relatie met God heden ten dage niet mogelijk is?

Ik heb nergens op dit forum een schrijven gezien dat iemand zijn of haar diepste relatie met God, want dat was het van Mozes, uit de doeken doet, lijkt me ook absoluut niet de juiste plek.

Er is een verschil van hevigheid of intensiviteit, of hoe je het ook noemen wil.
Een persoonlijke relatie met God begint m.i. wanneer wij ons realiseren dat wij niet meer zonder Hem kunnen, erkennen dat wij zondaars zijn en uit geloof Jezus Christus als Redder en Verlosser ontvangen. En er naar uitzien om Hem te ontmoeten.

Marloes1g schreef:En wanneer weet ik of iets van God is? Alweer door Zijn Woord, toegepast door Zijn Geest.

Klopt, maar Zijn Woord hoeft niet altijd de Bijbel te zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 08 jan 2018 14:05

Marloes1g schreef:Ik wil het nu maar eens gezegd hebben; Wat een platvloerse uitdrukking een relatie met God!

Dan kun je beter een topic openen, want het is behoorlijk off topic. :D
Neemt niet weg dat ik het volledig met je eens bent.
Er wordt vaak hier gesproken alsof Jezus je vriendje is, je vanuit jezelf een relatie op kan bouwen met God.
De kant dat God een verterend vuur kan zijn is sterk onderbelicht.
Marnix schreef:-Kaarsjes op een verjaardagstaart en die uitblazen
- Rijst strooien op een bruiloft
- De bruid over de drempel dragen
- Duimen
- Een wens doen als je een vallende ster ziet

Al deze dingen doe ik nooit en vind het ook niet normaal.
Vreselijk als mensen zeggen te duimen voor je. Wat een oppervlakkigheid.

Ik kan er nog wel een paar aan toevoegen hoor
- afkloppen (op dood hout)
- het getal 13 op vele fronten vermijden
- met een loterij meespelen.

Maar dat heeft allemaal met kerst niets te maken.
Ik denk dat Mona probeert scherp te krijgen in hoeverre wij ons bewust zijn van het feit dat wij aan heidense rituelen en gebruiken meedoen.
En dat zijn er wellicht meer dan we op het eerste gezicht vermoeden!
Ik heidens?? Hoe kom je erbij, absoluut niet!
Nou, hou alles maar eens tegen het licht van de Bijbel. Dan schrik je. Ik tenminste wel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor schaapje » 08 jan 2018 14:55

Chaya schreef:
Maar dat heeft allemaal met kerst niets te maken.
Ik denk dat Mona probeert scherp te krijgen in hoeverre wij ons bewust zijn van het feit dat wij aan heidense rituelen en gebruiken meedoen.
En dat zijn er wellicht meer dan we op het eerste gezicht vermoeden!
Ik heidens?? Hoe kom je erbij, absoluut niet!
Nou, hou alles maar eens tegen het licht van de Bijbel. Dan schrik je. Ik tenminste wel.

Bedoel jij hier niet wereldse gebruiken i.p.v. heidense rituelen, want ik ben me niet bewust van heidense rituelen.
Of heb je een voorbeeld, wat lijkt op de rituelen met kerst?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 08 jan 2018 15:10

Marloes1g schreef:Ik wil het nu maar eens gezegd hebben; Wat een platvloerse uitdrukking een relatie met God!
Neem eens een voorbeeld aan de bijbelheiligen.
Abraham wordt een vriend van God genaamd.

Waarom is relatie platvloers en vriend goed?
Jezus zei: Ik heb u vrienden genoemd, omdat gij doet wat Ik u gebied.
Op zich is er niets verkeerd aan het woord relatie. De gemeente is de bruid van Christus. Dat sommigen dat idioot invullen is hun probleem. 'Relatie' kan van alles betekenen tegenwoordig, moet je dan het woord niet meer gebruiken? Christen kan ook van alles betekenen tegenwoordig. Sommigen noemen zich nu discipel ipv christen. Ik vind het wat vreemd. En dat is met kerst ook. De duivel en de wereld pikken iets christelijks in. Dan moet ik dus geen kerst meer vieren?

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor GDK » 08 jan 2018 16:25

Marnix schreef:overigens zijn er natuurlijk wel meer voorbeelden van "heidense gebruiken" die tegenwoordig vrij normaal zijn:

- Kaarsjes op een verjaardagstaart en die uitblazen
- Rijst strooien op een bruiloft
- De bruid over de drempel dragen
- Duimen
- Een wens doen als je een vallende ster ziet


Duimen ?
Vooruit met de geit!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 08 jan 2018 16:26

schaapje schreef:Bedoel jij hier niet wereldse gebruiken i.p.v. heidense rituelen, want ik ben me niet bewust van heidense rituelen.
Of heb je een voorbeeld, wat lijkt op de rituelen met kerst?

Het rijtje van Marnix was al off topic. :wink:
En laatst zei ik min of meer per ongeluk: ff afkloppen. :?
Vroeger zei ik wel: ik kom volgende week hoor, dan werd je altijd gecorrigeerd.
Nee, je moet zeggen: ik hoop volgende week te komen, of ik kom volgende week, bij leven en welzijn.
Verder kunnen er vaste gebruiken zijn zoals altijd een kalkoen eten, naar de kerstzangdienst gaan, een kerststal neerzetten, elkaar een kado geven. Dat zijn niet echt rituelen, maar meer gewoontes.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2018 17:04

Precies. De vraag is dan of een gewoonte verkeerd is als het een niet-christelijke oorsprong heeft maar niet als een heidens ritueel wordt gebruikt. Bijvoorbeeld een kerstboom met lampjes. Vier kaarsjes op een taart doe je jarige kind mag uitblazen. Dat soort dingen. Is iets fout als het ooit uit bijgeloof werd gebruikt als je zelf dat totaal niet uit bijgeloof doet? Dat is vooral de discussie hier denk ik. De een zegt: je moet je er ver van houden want het zijn heidense gebruiken die met een verkeerd doel zijn ingesteld. Een ander zegt: dat doel is al lang verdwenen, het is nu gewoon een gewoonte zonder verkeerde beweegredenen geworden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten