Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 02 jan 2018 22:13

mona schreef:Het zijn bijzaken zeg je, waar je je niet al te druk om moet maken. Heb je al wat linken gelezen die ik geplaatst heb? Daar staat wat achtergrondinfo in over het ontstaan, en over de heidense gebruiken. Dat is niet iets wat ik heb verzonnen, dat is iets waarvan mensen in alle eeuwen tegen geprotesteerd hebben: Predikanten, oudvaders, dominees, en gewone simpele burgers.
Zo'n onschuldige bijzaak is het blijkbaar dan toch niet. Wij zijn het zicht hierop helemaal kwijtgeraakt, en deinen met de massa/wereld mee.
Inderdaad zijn we het zicht op die heidense oorsprong en gebruiken kwijtgeraakt, beter toch?
Net als bij de taal, waar woorden in de loop van de tijd een andere betekenis krijgen, is de inhoud van het feest ook gewoon veranderd.
Met het woordgebruik en andere dingen deinen we ook lekker met de groep mee, ik snap het probleem niet hoor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 02 jan 2018 22:23

mona schreef:Het zijn bijzaken zeg je, waar je je niet al te druk om moet maken. Heb je al wat linken gelezen die ik geplaatst heb? Daar staat wat achtergrondinfo in over het ontstaan, en over de heidense gebruiken. Dat is niet iets wat ik heb verzonnen, dat is iets waarvan mensen in alle eeuwen tegen geprotesteerd hebben: Predikanten, oudvaders, dominees, en gewone simpele burgers.
Zo'n onschuldige bijzaak is het blijkbaar dan toch niet. Wij zijn het zicht hierop helemaal kwijtgeraakt, en deinen met de massa/wereld mee.
Zelfs de moslim die ik sprak tijdens het flyeren, vond het onvoorstelbaar dat christenen zich zo te buiten gingen, aan zaken die niets met de inhoud van kerst te maken hadden. Soms krijg ik het idee dat hij het beter begreep dan kerkmensen.

En die laatste zin uit je reactie vond ik eigenlijk ongepast:
"Maak je liever druk om hen die Jezus Christus niet kennen als verlosser en kerst totaal niet met Hem associëren".
Dit heeft niets met het onderwerp te maken. Het gaat in dit topic niet over evangelisatie, of dat we de kerstboom tegen verloren zielen moeten wegstrepen. Iedereen die Christus mag kennen zal zich druk maken om verloren zielen, ook met kerst.

Mona, het is een zaak tussen God en Zijn kind, de relatie in de kracht van de Heilige Geest zegt waarmee we Hem te kort en zelfs verdriet doen.
Het is allemaal te leuk, te gezellig om voor God op te geven. ik denk dat God hoofdschuddend deze waanzin aanziet, Hij ziet attributen in de huizen die van Zijn tegenstander afkomstig zijn. Hij ziet een verlengstuk in alles van wat Zijn tegenstander destijds bedacht heeft. We hoeven ons niet druk te maken over deze dingen, wij vinden het dat het wel mag.

Hoe is het mogelijk dat Jezus de Baas is in je huis terwijl er een kerstboom in staat, of geef je Jezus niet de regie bij jou in huis? Begrijpen we het dan echt niet, is onze hunkering naar deze troep zo groot dat het het begrijpen hoe God hierover denkt te boven gaat? Is er dan niets in ons binnenste wat zegt dat het niet kan, al is het maar "eigenlijk", dat we De Allerhoogste Koning die alles voor ons over gehad heeft verdriet doen? Of drukken we het gewoonweg aan de kant? Zou je niet het zekere voor het onzekere willen nemen? Er is veel over gesproken en verwezen, je zou m.i. diep in je hart toe moeten geven dat er wel waarheid in zit, dat kerst een heidens feest is. Zou je God dan niet het voordeel van je twijfel willen geven. Jezus heeft helemaal niet over jou getwijfeld, hij heeft direct voldaan aan de wil van Vader, Die zo graag een relatie met je wilde. Als je het oprecht voor God doet betaald Hij je uit, op welke manier dan ook, Hij zal het maken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2018 22:26

coby5 schreef:Nou Marnix, ze hebben 'm allemaal als afgod. Wel onbehoorlijk hoe ze met hun afgod omgaan. Ze steken 'm na afloop gewoon in de fik.

http://static.tagthelove.com/cms/93_3cd ... 024box.jpg



Ik niet hoor, ik heb een kunstkerstboom ;)
Laatst gewijzigd door Marnix op 02 jan 2018 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2018 22:29

Teus schreef:Mona, het is een zaak tussen God en Zijn kind, de relatie in de kracht van de Heilige Geest zegt waarmee we Hem te kort en zelfs verdriet doen.
Het is allemaal te leuk, te gezellig om voor God op te geven. ik denk dat God hoofdschuddend deze waanzin aanziet, Hij ziet attributen in de huizen die van Zijn tegenstander afkomstig zijn. Hij ziet een verlengstuk in alles van wat Zijn tegenstander destijds bedacht heeft. We hoeven ons niet druk te maken over deze dingen, wij vinden het dat het wel mag.

Hoe is het mogelijk dat Jezus de Baas is in je huis terwijl er een kerstboom in staat, of geef je Jezus niet de regie bij jou in huis? Begrijpen we het dan echt niet, is onze hunkering naar deze troep zo groot dat het het begrijpen hoe God hierover denkt te boven gaat? Is er dan niets in ons binnenste wat zegt dat het niet kan, al is het maar "eigenlijk", dat we De Allerhoogste Koning die alles voor ons over gehad heeft verdriet doen? Of drukken we het gewoonweg aan de kant? Zou je niet het zekere voor het onzekere willen nemen? Er is veel over gesproken en verwezen, je zou m.i. diep in je hart toe moeten geven dat er wel waarheid in zit, dat kerst een heidens feest is. Zou je God dan niet het voordeel van je twijfel willen geven. Jezus heeft helemaal niet over jou getwijfeld, hij heeft direct voldaan aan de wil van Vader, Die zo graag een relatie met je wilde. Als je het oprecht voor God doet betaald Hij je uit, op welke manier dan ook, Hij zal het maken.


Als je denkt dat iedereen die een kerstboom of een ander versiersel met takken en/of lampjes in huis heeft staan met Kerst, Jezus niet als Heer kan hebben of geen relatie met Hem heeft, heb je er inderdaad bar weinig van begrepen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 02 jan 2018 22:39

Nou wat een heidens feest weer. Met de kerstdienst is er een meisje tot de Heer gekomen in onze huiskerk. Ze zat naast de nepkerstboom die lol gewoon met slingers en al op zolder wordt gezet afgedekt met een stuk plastic voor volgend jaar.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 02 jan 2018 22:46

Marnix schreef:Als je denkt dat iedereen die een kerstboom of een ander versiersel met takken en/of lampjes in huis heeft staan met Kerst, Jezus niet als Heer kan hebben of geen relatie met Hem heeft, heb je er inderdaad bar weinig van begrepen.


Een antwoordt wat binnen jou kader past Marnix, hij relateert overigens niet met mijn vraag. Ik heb het niet over geen relatie hebben. Ook heb ik het niet dat je Jezus niet als Heer kan hebben.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 02 jan 2018 22:48

Teus schreef:Mona, het is een zaak tussen God en Zijn kind, de relatie in de kracht van de Heilige Geest zegt waarmee we Hem te kort en zelfs verdriet doen.
Het is allemaal te leuk, te gezellig om voor God op te geven. ik denk dat God hoofdschuddend deze waanzin aanziet, Hij ziet attributen in de huizen die van Zijn tegenstander afkomstig zijn. Hij ziet een verlengstuk in alles van wat Zijn tegenstander destijds bedacht heeft. We hoeven ons niet druk te maken over deze dingen, wij vinden het dat het wel mag.
Wat een bijgelovige onzin!

Teus schreef:Hoe is het mogelijk dat Jezus de Baas is in je huis terwijl er een kerstboom in staat, of geef je Jezus niet de regie bij jou in huis? Begrijpen we het dan echt niet, is onze hunkering naar deze troep zo groot dat het het begrijpen hoe God hierover denkt te boven gaat? Is er dan niets in ons binnenste wat zegt dat het niet kan, al is het maar "eigenlijk", dat we De Allerhoogste Koning die alles voor ons over gehad heeft verdriet doen? Of drukken we het gewoonweg aan de kant? Zou je niet het zekere voor het onzekere willen nemen? Er is veel over gesproken en verwezen, je zou m.i. diep in je hart toe moeten geven dat er wel waarheid in zit, dat kerst een heidens feest is. Zou je God dan niet het voordeel van je twijfel willen geven. Jezus heeft helemaal niet over jou getwijfeld, hij heeft direct voldaan aan de wil van Vader, Die zo graag een relatie met je wilde. Als je het oprecht voor God doet betaald Hij je uit, op welke manier dan ook, Hij zal het maken.
Als ik ook maar 1 seconde zou geloven dat God het erg vind om een feestmaal met familie-vrienden in een sfeervolle omgeving te nuttigen zou ik er echt wel van af zien. Zo groot is mijn 'hunkering' niet hoor!
En het zekere voor het onzekere nemen komt voor mij neer op ''wettisch'' worden, no thanks! :neeschudden:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2018 23:31

Teus schreef:Een antwoordt wat binnen jou kader past Marnix, hij relateert overigens niet met mijn vraag. Ik heb het niet over geen relatie hebben. Ook heb ik het niet dat je Jezus niet als Heer kan hebben.


Nee natuurlijk niet...

...Hoe is het mogelijk dat Jezus de Baas is in je huis terwijl er een kerstboom in staat, of geef je Jezus niet de regie bij jou in huis?...

... Jezus die zo graag een relatie met je wilde....

Die verleden tijd ook. Maar verder heb je natuurlijk nergens willen zeggen dat als je een kerstboom hebt, Jezus niet je Heer is, of dat je dan vast geen goede relatie met Hem hebt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor schaapje » 03 jan 2018 00:15

Nou....we kunnen wel een flinke boom opzetten ..... 8)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor irmo » 03 jan 2018 00:23

mona schreef:Jij ziet de Bijbel als een boek met dwalingen?


Dat ligt eraan welke bijbel je hanteert. over het algemeen vind ik nederlandse vertalingen niet erg betrouwbaar.

Teus schreef:
Gaat het om God of om jezelf, dat je jezelf buiten de maatschappij plaatst en mensen je niet begrijpen? Kruisdragen noemt men dat.



De gemiddelde reformatorische christen word door de buitenwereld niet erg meer begrepen heb ik zo het idee. Als je dan ook nog algemene symbolen gaat veranderen om je nog meer af te zonderen sta je er helemaal naast. Zie dan nog maar eens het Evangelie uit te dragen, dat wil je toch zo graag?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor rotterdam » 03 jan 2018 00:26

Jesaja40 schreef:Is dat zo vraag ik mij af? Hier moet het volgens mij bij gedenken blijven en vieren kan mijns inziens alleen als je op de juiste dag uitkomt. Een flauw voorbeeld maar zo is het niet bedoeld is: op een zeker moment bent bent u jarig. U verwacht uw gehele familie en vrienden en neemt om hen te ontvangen een dag vrij. Alle voorbereidingen zijn klaar maar niemand drukt bij u op de huisbel. Waar blijven mijn gasten vraagt u zich af? Weten zij dan niet dat ik jarig ben of vergeten ze mij bot weg. Alles wat ik in huis heb gehaald kan ik weg doen. Dan voelt u zich geschoffeerd en zal er richting de gasten een licht verwijt klinken ben je mij helemaal vergeten? Nog pijnlijker wordt het als de familie niets van zich laat horen.

Maar er is hoop, enkele maanden staat een van uw gasten voor de deur en feliciteert u met uw verjaardag en dat proces gaat nog even door bij de rest van de gasten en familie. U vraagt zich dan af: waarom is dit? Mijn echte verjaardag is al zo lang geleden waarom doe je mij dit nu aan? Je moest eens weten hoeveel ik heb weg moeten doen wat ik speciaal, ook voor jou, in huis heb gehaald.



Ik heb een beter voorbeeld.
Wij hebben in onze familie een jongeman die als kind geadopteerd is.
Zijn werkelijke geboortedatum is onbekend.
Dus vieren wij zijn verjaardag altijd op 1 januari. Tot zijn en ons genoegen mag ik wel zeggen.
Alle familie en vrienden weten dat en komen dus op 1 januari om zijn feestje te vieren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2018 09:10

=D>
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 03 jan 2018 09:59

naamloos schreef:Inderdaad zijn we het zicht op die heidense oorsprong en gebruiken kwijtgeraakt, beter toch?

Je verdraait bewust mijn woorden.
Als een ander dat bij jou doet, trek je aardig van leer. Daarom vind ik het teleurstellend dat je het nu zelf doet.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 03 jan 2018 10:22

Het zijn bijzaken zeg je, waar je je niet al te druk om moet maken. Heb je al wat linken gelezen die ik geplaatst heb? Daar staat wat achtergrondinfo in over het ontstaan, en over de heidense gebruiken. Dat is niet iets wat ik heb verzonnen, dat is iets waarvan mensen in alle eeuwen tegen geprotesteerd hebben: Predikanten, oudvaders, dominees, en gewone simpele burgers.
Zo'n onschuldige bijzaak is het blijkbaar dan toch niet. Wij zijn het zicht hierop helemaal kwijtgeraakt, en deinen met de massa/wereld mee.
mona schreef:Je verdraait bewust mijn woorden.
Als een ander dat bij jou doet, trek je aardig van leer. Daarom vind ik het teleurstellend dat je het nu zelf doet.
Huh? Wat verdraai ik dan?
Ik geef je gewoon gelijk dat het gros niet weet van de heidense oorsprong en gebruiken.
Ik vind gewoon dat je daar niets aan mist (praktisch gezien) omdat de inhoud in de loop van de tijd zo verandert is dat het niets meer te maken heeft met hoe het eerst was. kZou niet weten hoe ik jouw woorden daarmee verdraai. (en dan nog bewust ook, dankiewel hoor!)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 03 jan 2018 11:27

naamloos schreef:Ik geef je gewoon gelijk dat het gros niet weet van de heidense oorsprong en gebruiken.


Sorry, dan heb ik jouw woorden verkeerd geïnterpreteerd.
Je schreef:
Inderdaad zijn we het zicht op die heidense oorsprong en gebruiken kwijtgeraakt, beter toch?
Ik las ze alsvolgt:
Het is beter dat we dat zicht zijn kwijtgeraakt.
Dat was nou net waar ik tegen aan het strijden was.
Maar communicatiestoornis dus.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten