Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 08 jan 2015 00:20

naamloos schreef:Denkt Teus misschien dat al Gods kinderen Teus heten?
Wanneer iemand iets anders zegt als Teus, dan kent die ander geen nabij leven met God en is er iets mis in de relatie met God, want anders zouden we praten zoals Teus praat, nietwaar?
Houd opa Teus ook rekening met de zeer reële mogelijkheid dat zelfs hij God een beetje verkeerd kan begrijpen?

Dat je sommige dingen niet begrijpt of goed leest, hadden we het al eens over gehad.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Menheffrin
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 nov 2014 12:48

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Menheffrin » 08 jan 2015 00:46

Wat Teus over het hoofd ziet is dat vroeger de eik en soms de linde werd aanbeden. Dat zou betekenen dat Teus, op het gevaar af dat hij in conflict komt met Gods wil, de Veluwe tot verboden gebied heeft verklaard. Een christen zoals hij komt daar niet en hoort daar niet te zijn. Het zal Teus dan ook wel niet verbazen dat daar nu juist veel gereformeerden wonen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 08 jan 2015 00:56

Menheffrin schreef:Wat Teus over het hoofd ziet is dat vroeger de eik en soms de linde werd aanbeden. Dat zou betekenen dat Teus, op het gevaar af dat hij in conflict komt met Gods wil, de Veluwe tot verboden gebied heeft verklaard. Een christen zoals hij komt daar niet en hoort daar niet te zijn. Het zal Teus dan ook wel niet verbazen dat daar nu juist veel gereformeerden wonen.

Klopt, ik leef op het randje. (van de Veluwe)
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mealybug » 08 jan 2015 08:01

Menheffrin schreef:Wat Teus over het hoofd ziet is dat vroeger de eik en soms de linde werd aanbeden.

Ik zie nog geen heiden voor me die een dergelijke gigantische boom op een standaard tegen het waggelen zet, en met dingetjes versiert, zoals beschreven in het OT.
En iets wat je aanbidt laat je leven, dat hak je niet af.
Maar hoe het ook zij, wat een ongelofelijk sukkels waren dat zeg :roll:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mealybug » 08 jan 2015 08:02

Eergisteren was het trouwens 3 koningen, als verlengstuk van het kerstmisgebeuren.
Waar staat er trouwens dat er 3 koningen waren , ik kan het nergens vinden....

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2015 08:18

In de Bijbel nergens. Waarschijnlijk heeft iemand later het verhaal wat gedetailleerder opgeschreven naar eigen inzicht. Drie geschenken dus maken we er drie wijzen van, geven we ze een naam, allemaal nog een ander uiterlijk. En worden het op basis van een bijbeltekst koningen ipv wijzen (hoewel dat im de protestantse versie is teruggedraaid.)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Bambi » 08 jan 2015 09:36

Menheffrin schreef:Wat Teus over het hoofd ziet is dat vroeger de eik en soms de linde werd aanbeden.

mealybug schreef:Ik zie nog geen heiden voor me die een dergelijke gigantische boom op een standaard tegen het waggelen zet, en met dingetjes versiert, zoals beschreven in het OT.
En iets wat je aanbidt laat je leven, dat hak je niet af.
Maar hoe het ook zij, wat een ongelofelijk sukkels waren dat zeg :roll:

Je kan er van alles van maken.
Sommige maken hem vlak, 4 poten er onder, bierviltje onder 1 van die poten tegen het waggelen, kleedje er op, zilverkleurige asbak erop.
Oh nee, dat laatste mag niet, want dan versier je hem.
En je hoofd erop leggen mag ook niet, want dan is het net of je hem aanbid.
Dat die regel nog niet is verzonnen, is toch wel bijzonder te noemen. :-k

Dat een tafel überhaupt mag, zo'n ding gemaakt van een boom..............

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2015 10:08

Sowieso zie ik het punt niet. Ik heb namelijk een kunstkerstboom. Die is niet van hout gemaakt dus valt overduidelijk niet onder wat er wordt bedoeld in de bijbeltekst. En ik gooi ook niet de andere helft van het materiaal in het vuur om me er aan te warmen en vlees te roosteren en zeg dan: Ha, lekker warm! En ik zeg al helemaal niet tegen de kerstboom: Red me want u bent mijn god.

[12] Een smid hanteert gereedschap om ijzer te smeden in een gloeiend vuur. Hij vormt het met een hamer en bewerkt het met krachtige hand. Maar als hij honger krijgt, verliest hij zijn kracht, en als hij geen water drinkt, raakt hij uitgeput. [13] Een beeldsnijder spant een meetlint en geeft de ruwe omtrek aan met een beitel. Dan snijdt hij een figuur uit met een fijn mes en tekent de precieze vorm af met een passer. Hij maakt er een menselijke figuur van, een prachtig beeld, om in een huis te zetten.
[14] Iemand velt een paar ceders, of hij kiest een pijnboom en een eik, die hij in het bos met andere bomen heeft laten opgroeien; of een laurierboom die hij heeft geplant en die groeide door de regen. [15] Ze dienen hem tot brandhout: hij gebruikt het om zich te warmen, of om er brood op te bakken. Of hij bewerkt het tot een god, waarvoor hij knielt; hij maakt er een godenbeeld van, waarvoor hij zich neerbuigt. [16] Met de ene helft stookt hij een vuur, waarop hij vlees bereidt; hij roostert het vlees en doet er zich te goed aan. Hij wordt warm en zegt: ‘Ha, lekker warm! Ik zie de gloed van het vuur!’ [17] Van de rest maakt hij een god, een godenbeeld waarvoor hij knielt en zich neerbuigt in gebed: ‘Red mij, want u bent mijn god.’
[18] Ze begrijpen het niet, ze beseffen het niet; blijkbaar zitten hun ogen dichtgeplakt, waardoor ze niets zien en het hun aan inzicht schort. [19] Het dringt niet tot hen door, ze missen de kennis en het inzicht om te bedenken: Met de ene helft heb ik een vuur gestookt, op de gloeiende houtskool heb ik brood gebakken en vlees geroosterd om te eten. Van wat overbleef heb ik een gruwelijk beeld gemaakt. Ik buig me dus neer voor een blok hout. [20] Wat zij koesteren is as! Een verwarde geest heeft hen op een dwaalspoor gebracht. Ze zijn niet meer te redden, want ze vragen zich niet af: ‘Is wat ik in mijn hand houd eigenlijk geen bedrog?’


Zijn me nu klaar met alle inlegkunde, wetticisme enz?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 08 jan 2015 11:33

Marnix schreef:Sowieso zie ik het punt niet. Ik heb namelijk een kunstkerstboom. Die is niet van hout gemaakt dus valt overduidelijk niet onder wat er wordt bedoeld in de bijbeltekst. En ik gooi ook niet de andere helft van het materiaal in het vuur om me er aan te warmen en vlees te roosteren en zeg dan: Ha, lekker warm! En ik zeg al helemaal niet tegen de kerstboom: Red me want u bent mijn god.


Hoezo inlegkunde?
Ik ga niet naar de hoeren, ik neem wel een opblaasbare pop. Ik dwing niemand tot onkuisheid of maak misbruik daarvan.
Ik heb ook geen beeld van een ander afgod die ik nooit zou aanbidden.
Duidelijk een manier om de feiten proberen te ontlopen om gelijk te krijgen.



„U mag u de weg van de heidenvolken niet aanleren (...), want de gebruiken van die volken zijn onzinnig: het is immers een stuk hout, iemand heeft het uit het bos gekapt, vakwerk met de bijl. Met zilver en met goud maken ze het mooi.” In de originele Hebreeuwse tekst wordt voor ”hout” het woord ”eets” gebruikt, dat ”boom” betekent. Een versierde (kerst)boom dus.

Ik snap werkelijk niet waar je op doelt met je citaat, samengevat in de laatste regel “‘Is wat ik in mijn hand houd eigenlijk geen bedrog?’ Dat zouden we ons met God af moeten vragen, want we bedriegen ons zelf.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2015 17:18

Nee en dat is al 100x onderbouwd. Het gaat om een boom die ze omzagen en een deel gaat in het vuur voor de warmte en van een ander deel maken ze een godenbeeld die ze versieren, met goud en zilver beslaan en er voor knielen en als god vereren, er heil en redding van verwachten. Een heel verschil met een kerstboom voor de sfeer. En nou is het klaar, het is januari. In december kunnen we weer verder :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor rotterdam » 08 jan 2015 19:01

Marnix schreef:En nou is het klaar, het is januari. In december kunnen we weer verder :)


Ja klopt Marnix het is januari en alle kerstbomen liggen op een hoop - de brand gaat erin.
Dat kun je niet zeggen van de afgoden.
Die zijn springlevend, ook de afgoden "ik heb altijd gelijk" en "alleen ik begrijp de Bijbel".:(

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2015 09:20

;)

Zo'n kerstboomverbranding moet toch wel een jaarlijks feest zijn voor allen die de kerstboom als een afgod zien....

;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Teus » 11 jan 2015 19:49

God wil dat we tot Zijn eer leven en dat is niet makkelijk, ik zeg wel eens “het is niet altijd makkelijk om een kind van God te zijn” Konstant moeten we vragen “Heere wat wilt u dat ik doen zal” en dat is juist wat God van ons wil. Dan moeten we offers brengen.
Als we tot Zijn eer willen leven dan moet het ook alleen tot Zijn eer zijn en dan past daar een kerstboom niet tussen. Weet je wat er vaak gezegd wordt, Ach ik vind het gezellig en God zal het ook wel goed vinden. Je kunt God niet eren d.m.v. een boom, dan wordt er gezegd ik aanbid die boom niet, overigens zeer zwak, een teken dat men het allemaal gewoon niet snapt. Nogmaals je kunt God niet eren als je belang bij een kerstboom heb. Het kerstfeest is in het algemeen niet het feest wat er mee bedoeld wordt, de wereld vind het gezellig en en hebben die prut er omheen erbij bedacht en wij nemen het gewoon aan. In zekere zin wereldgelijkvomigheid.
Nee als je je gehele ziel aan God gegeven hebt dan is er geen plaats meer voor dergelijke dingen, niet alleen de kerstboom hoor, er zijn vele dingen meer. Maar als je het niet wilt zien dan is kind van God zijn een stuk makkelijker en hoef je niet zoveel offers te brengen. Alleen, als je God offers brengt dan ontmoet je Hem met en door Zijn onuitsprekende Liefde, en dat mis je dan wel. Dan gaat het spelen, wat verwacht je dan van God, een knipoog van Hem door het laten van die boom, of verwacht je die knipoog niet, is je relatie niet zo sterk en neem je die boom, toch best wel gezellig zo,n kerstboom.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Spreeuw » 08 dec 2016 14:30

Marnix schreef:;)

Zo'n kerstboomverbranding moet toch wel een jaarlijks feest zijn voor allen die de kerstboom als een afgod zien....

;)


Een feest met twee aan elkaar tegengestelde kanten, lijkt me... Ten eerste: goed dat de kerstbomen opgeruimd zijn. Ten tweede: verbranding is slecht voor het milieu... (elk mens dient goed om te gaan met het milieu).

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor gravo » 08 dec 2016 23:37

Ach ik vind het gezellig en God zal het ook wel goed vinden.
Ik aanbid die boom niet. Toch best wel gezellig zo' n kerstboom.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten