Christelijke Verdeeldheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor MoesTuin » 05 nov 2014 16:37

Een indringend artikel, tevens oproep.

allereerst om te gelijk bij het lezen van het artikel te beluisten, Psalm 133

https://www.youtube.com/watch?v=B9DJZUsHO4Y

en hierbij het artikel

http://www.pastoralehulpverleningjonger ... ge_id=1839

Is dit herkenbaar voor jezelf?
Is dit herkenbaar voor dit forum?
Waarin, maar vooral, hoe kunnen we dit veranderen?


met Psalm 133

Vers 1:

Ai, ziet, hoe goed, hoe lieflijk is 't, dat zonen
Van 't zelfde huis, als broeders samen wonen,
Daar 't liefdevuur niet wordt verdoofd;
't Is als de zalf op 's Hogepriesters hoofd,
De zalf, waarmee hij is aan God gewijd,
Die door haar reuk het hart verblijdt.

Vers 2:

Die liefdegeur moet elk tot liefde nopen,
Als d' olie, die, van Arons hoofd gedropen,
Zijn baard en klederzoom doortrekt;
Z' is als de dauw, die Hermons kruin bedekt,
Die Sions top met vruchtbaar vocht besproeit,
En op zijn bergen nedervloeit.

Vers 3:

Waar liefde woont, gebiedt de Heer' den zegen:
Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen,
En 't leven tot in eeuwigheid.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor naamloos » 05 nov 2014 17:07

Nou, ik ben afgehaakt toen ik de zin tegenkwam "zoeken naar eenheid binnen de reformatorische gezindte".
Denken ze soms dat de rest -evangelich, pinkster, rooms enz- per definitie buiten de eenheid van het lichaam van Christus vallen?

Een jaar of drie terug was er een dag "wij kiezen voor eenheid", maar die viel bij de refo's niet in goede aarde.
Op die dag werd er excuus gemaakt over dingen waarin kerken verkeerd zijn geweest naar elkaar toe, en ze vonden elkaar in de fundamentele hoofdzaken.
Verschil van mening over een heleboel zaken hou je toch altijd, daar was iedereen het over eens.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor Jan » 05 nov 2014 17:15

Zit waarheid in. Maar ik mis de moeilijkere Teksten die gaan over lastige keuzen. Die gaan over verdeeldheid die er moet zijn om te laten blijken wie echt Christus volgt en wie niet. Ik mis de Teksten over het vuur dat Jezus is komen brengen op aarde en niet vrede. De verdeeldheid zelfs binnen een gezin om Jezus wil.

En het kruis is nog altijd het beste Christelijke symbool en niet wat dat artikel voorstelt: de roos.

Het lijkt me onhaalbaar, onrealistisch om veel eenheid en liefde te verwachten onder een grote groep mensen met verschillende opvattingen. Tenzij we de verschillen gaan bagatelliseren en wegnemen. Dan kunnen we net zo goed vrijmetselaars worden of Rooms. Of samen op we...
Nee ik zie meer eenheid en liefde mogelijk in kleinschalige groepen, dat is eenheid zonder eerst grote compromissen te hoeven sluiten.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor rotterdam » 05 nov 2014 19:50

Jan schreef:
Het lijkt me onhaalbaar, onrealistisch om veel eenheid en liefde te verwachten onder een grote groep mensen met verschillende opvattingen.
Nee ik zie meer eenheid en liefde mogelijk in kleinschalige groepen, dat is eenheid zonder eerst grote compromissen te hoeven sluiten.


Een clubje gelijkgestemden ? Is dat de Kerk ?

Voldoet dat aan Christus woorden "gij zijt allen broeders"
en
Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden.
en
één Heere, één geloof, één doop,
en
Is Christus dan verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of is het in de naam van Paulus dat u bent gedoopt? Wanneer u afgunstig en verdeeld bent, dan bent u toch gebonden aan de wereld, dan leeft u toch als ieder ander?

Dat sluit compromissen niet uit, meer dan dat - dat vraagt om compromissen.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor Jozo » 05 nov 2014 19:56

Het lijkt me onhaalbaar, onrealistisch om veel eenheid en liefde te verwachten onder een grote groep mensen met verschillende opvattingen. Tenzij we de verschillen gaan bagatelliseren en wegnemen. Dan kunnen we net zo goed vrijmetselaars worden of Rooms. Of samen op we...

Dus het verschil in opvatting is een reden om de eenheid te verbreken? Paulus zegt toch ook niet in zijn brieven: U bent het niet met elkaar eens, ga gescheiden verder?
Nee, het minste wat je kunt is de misstanden dan aan de kaak stellen (dat doet paulus bijvoorbeeld ook in zijn brieven) , maar dan ook de oproep om gezamenlijk verder gaan. Pas dan ben je een eenheid.

Wat dat betreft: Misschien zou je toch eens na moeten denken over samen op we...
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor JeeWee » 05 nov 2014 22:16

Jan schreef: Het lijkt me onhaalbaar, onrealistisch om veel eenheid en liefde te verwachten onder een grote groep mensen met verschillende opvattingen.

En toch vraagt God om eenheid.
We mogen Gods gemeente zien als het lichaam van Christus.
En dat lichaam hebben we verscheurd.
En scheuren we nog steeds, omdat we de ander niet uitnemender kunnen achten dan onszelf.

Onhaalbaar, onrealistisch?
Dat klinkt als: als ik niet uitverkoren ben, kan ik er niets aan doen dat ik niet zalig wordt.

"Eenheid in hoofdzaken, vrijheid in bijzaken en liefde in alles!"
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor moderngelovige » 05 nov 2014 22:37

Intussen zijn er meer "stromingen" dan pakweg 10 jaar geleden.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor mealybug » 05 nov 2014 22:45

moderngelovige schreef:Intussen zijn er meer "stromingen" dan pakweg 10 jaar geleden.

Ja de boom waarin allerlei gevogelte nestelt, dijt nog steeds uit.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor naamloos » 05 nov 2014 22:57

JeeWee schreef:En toch vraagt God om eenheid.
We mogen Gods gemeente zien als het lichaam van Christus.
En dat lichaam hebben we verscheurd.
En scheuren we nog steeds, omdat we de ander niet uitnemender kunnen achten dan onszelf.
Ja zeg, hoe zie je dat voor je?
Oh, jij bent voor de geloofsdoop. Goed, ik acht jou uitnemender dus laat ik m'n kinderen niet meer dopen.
En een ander bidt tot Maria, dus dat gaan we dan ook maar doen want ik acht hem uitnemender.
En de zware grevo's gaan opeens in de geest vallen en in tongen bidden vanwege het uitnemender achtten van de ander.
Dat gaat echt niet werken, net zo min als compromissen sluiten.
Zolang we het maar eens zijn over Joh. 3-16, ben ik blij dat het niet 1 grote gefrustreerde grijze grauwe massa is, waarbij niemand zich thuis voelt.
Een veelkleurige kerk, waarbij ieder genoeg oefenmateriaal heeft om de vruchten van de Geest te oefenen: verdraagzaamheid, geduld, vrede, liefde enz.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor Jan » 05 nov 2014 23:55

Het lijkt me onhaalbaar, onrealistisch om veel eenheid en liefde te verwachten onder een grote groep mensen met verschillende opvattingen. Tenzij we de verschillen gaan bagatelliseren en wegnemen. Dan kunnen we net zo goed vrijmetselaars worden of Rooms. Of samen op we...


Jozo schreef:Dus het verschil in opvatting is een reden om de eenheid te verbreken? Paulus zegt toch ook niet in zijn brieven: U bent het niet met elkaar eens, ga gescheiden verder?


Paulus zegt wel degelijk dat er verdeeldheid moet zijn als dat nodig is.

1 kor. 11 schreef:18Want ten eerste hoor ik dat er als u samenkomt in de gemeente verdeeldheid onder u is, en ten dele geloof ik dat.
19Want er moeten ook afwijkingen in de leer onder u zijn, opdat wie beproefd blijken te zijn, in uw midden openbaar komen.


Het hangt natuurlijk wel af waar het om gaat. Het moet niet om kleine dingen zijn. Of onzinnige zaken.

1 Kor. 10 schreef:10Maar ik roep u ertoe op, broeders, door de Naam van onze Heere Jezus Christus, dat u allen eensgezind bent in uw spreken, en dat er onder u geen scheuringen zijn, maar dat u hecht aaneengesmeed bent, één van denken en één van gevoelen.
11Want mij is over u bekendgemaakt, mijn broeders, door de huisgenoten van Chloë, dat er ruzies onder u zijn.
12Ik bedoel dit, dat ieder van u zegt: Ik ben van Paulus, ík van Apollos, ík van Kefas, en ík van Christus.
13Is Christus verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of bent u in de naam van Paulus gedoopt?


Nee, het minste wat je kunt is de misstanden dan aan de kaak stellen (dat doet paulus bijvoorbeeld ook in zijn brieven) , maar dan ook de oproep om gezamenlijk verder gaan. Pas dan ben je een eenheid.


Het eerste wat je moet doen is het aan de kaak stellen ja. En als er na diverse vermaningen geen bekering komt zal er verwijdering moeten komen. Zoals in het geval van grote hoererij. Dan zegt Paulus: wegdoen die hoereerder! Anders gaat de hele kerk kapot!

1 Kor. 5 schreef:Men hoort algemeen dat er hoererij onder u voorkomt, en wel zo'n vorm van hoererij waarvan zelfs onder de heidenen geen sprake is, namelijk dat iemand de vrouw van zijn vader heeft.
2En u doet zich zo gewichtig voor. Kunt u niet beter treuren, om dan hem die deze daad begaan heeft, uit uw midden weg te doen?
3Ik heb, hoewel afwezig met het lichaam, maar aanwezig met de geest, namelijk reeds besloten – alsof ik aanwezig was – om hem die dat zo gedaan heeft,
4in de Naam van onze Heere Jezus Christus, als u en mijn geest bijeengekomen zijn, in de kracht van onze Heere Jezus Christus,
5over te geven aan de satan, tot verderf van het vlees, opdat de geest behouden zal worden op de dag van de Heere Jezus.
6Uw roem is niet goed. Weet u niet dat een klein beetje zuurdeeg het hele deeg doorzuurt?
7Verwijder dan het oude zuurdeeg, opdat u een nieuw deeg zult zijn. U bent immers ongezuurd, want ook ons Paaslam is voor ons geslacht: Christus.
8Laten wij dus feestvieren, niet met oud zuurdeeg, ook niet met zuurdeeg van slechtheid en boosaardigheid, maar met ongezuurde broden van oprechtheid en waarheid.
9Ik heb u geschreven in de brief dat u zich niet moet inlaten met ontuchtplegers.
10Echter, niet in het algemeen met de ontuchtplegers van deze wereld, of met de hebzuchtigen, of rovers, of afgodendienaars, want dan zou u uit de wereld moeten gaan.
11Maar nu heb ik u geschreven dat u zich niet moet inlaten met iemand die, terwijl hij een broeder wordt genoemd, een ontuchtpleger is, of een hebzuchtige, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover. Met zo iemand moet u zelfs niet eten.
12Het is toch niet aan mij om hen die buiten zijn te oordelen? Oordeelt u immers niet alleen hen die binnen zijn?
13Maar hen die buiten zijn, oordeelt God. En doe de kwaaddoener uit uw midden weg.



*Aangepast door moderator. Hier geen discussie over homoseksualiteit*
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor rotterdam » 06 nov 2014 08:32

mealybug schreef:Ja de boom waarin allerlei gevogelte nestelt, dijt nog steeds uit.


de boom ? het is een heel bos geworden

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor rotterdam » 06 nov 2014 08:34

naamloos schreef:Een veelkleurige kerk, waarbij ieder genoeg oefenmateriaal heeft om de vruchten van de Geest te oefenen: verdraagzaamheid, geduld, vrede, liefde enz.


Wanneer beginnen we ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor rotterdam » 06 nov 2014 08:44

Jan schreef:Paulus zegt wel degelijk dat er verdeeldheid moet zijn als dat nodig is.

1 kor. 11
18Want ten eerste hoor ik dat er als u samenkomt in de gemeente verdeeldheid onder u is, en ten dele geloof ik dat.
19Want er moeten ook afwijkingen in de leer onder u zijn, opdat wie beproefd blijken te zijn, in uw midden openbaar komen.


[/quote]

Het gedeelte uit 1 Kor. 11 lijkt me geen vrijbrief voor verdeeldheid.

Moet ik u soms prijzen? Dat doe ik in geen geval.

17Nu ik u toch aanwijzingen geef: ik kan u niet prijzen om uw samenkomsten. Die doen meer kwaad dan goed. 18Om te beginnen: ik hoor dat u bij uw samenkomsten in de gemeente partijen vormt. Tot op zekere hoogte geloof ik dat ook. 19Het is onvermijdelijk dat er partijvorming onder u is, zodat duidelijk wordt wie van u betrouwbaar is. 20Alleen, u komt niet samen om de maaltijd van de Heer te vieren. 21Van wat u hebt meegebracht eet u alleen zelf, zodat de een honger heeft en de ander dronken is. 22Hebt u soms geen eigen huis waar u kunt eten en drinken? Of veracht u de gemeente van God en wilt u de armen onder u vernederen? Wat moet ik hierover zeggen? Moet ik u soms prijzen? Dat doe ik in geen geval.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor mealybug » 06 nov 2014 12:26

rotterdam schreef:de boom ? het is een heel bos geworden

Ik heb het over de bijbelse struik die een boom werd.
Uit het mosterdzaadje, welke symbool was voor het Koninkrijk.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor rotterdam » 06 nov 2014 12:34

mealybug schreef:Ik heb het over de bijbelse struik die een boom werd.
Uit het mosterdzaadje, welke symbool was voor het Koninkrijk.


jaja :mrgreen:

moderngelovige schreef:
Intussen zijn er meer "stromingen" dan pakweg 10 jaar geleden.

MB ; Ja de boom waarin allerlei gevogelte nestelt, dijt nog steeds uit.
Laatst gewijzigd door rotterdam op 06 nov 2014 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten