Christelijke Verdeeldheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor rotterdam » 02 dec 2014 13:16

mohamed schreef:Ook paarden en andere huisdieren


100% Bijbels.
Op vele plaatsen in de bijbel b.v. in Deuteronomium worden het vee, de akkers, het land, de familie en de bedienden gezegend.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor elbert » 02 dec 2014 13:21

rotterdam schreef:mona: Bidden voor dieren vind ik wat anders dan dieren zegenen.

Waarom ?
Omdat de zegen van God komt en Hij dus zegen geeft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor mona » 02 dec 2014 13:39

elbert schreef:
Omdat de zegen van God komt en Hij dus zegen geeft.[/quote]

Inderdaad.
Ik mag Hem er wel vrijmoedig om vragen. Omdat God wil dat wij in alles afhankelijk van Hem zijn, ook in het zorgen voor onze dieren. Zelfs in het zoeken naar een kwijtgeraakte kat :D
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor mealybug » 02 dec 2014 13:44

elbert schreef:Omdat de zegen van God komt en Hij dus zegen geeft.

Het gebeurt ook andersom:


http://www.hetlichtdeslevens.nl/studies ... isdat.html

Bambi

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor Bambi » 02 dec 2014 13:50

elbert schreef:Omdat de zegen van God komt en Hij dus zegen geeft.

Klopt, ik krijg ook de kriebels als mensen te pas en te onpas de zegen van God overal aan willen geven.
In Amerika is het een stopwoord geworden, daar zeggen ze tegen iedereen: "God bless you."
Maar God bepaald Zelf wie Hij zegent en wil om die zegen gevraagd worden en niet dat mensen zelf maar beslissen dat God iets wel zegent.
En als mensen iemand zegenen, horen ze aan God te vragen of dat zij dat mogen doen.
En dan hoort zegenen te gebeuren met de handen en niet met een plee-borstel met water, zoals in de R.K. kerk.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor rotterdam » 02 dec 2014 16:06

Bambi schreef:En dan hoort zegenen te gebeuren met de handen en niet met een plee-borstel met water, zoals in de R.K. kerk.


Weinig respectvol wederom.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor rotterdam » 02 dec 2014 16:12

elbert schreef:Omdat de zegen van God komt en Hij dus zegen geeft.


Nee hoor elbert wij worden in de Bijbel opgeroepen te zegenen.
Lees Romeinen 12 ; Zegent hen, die u vervolgen; zegent en vervloekt niet.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor bernard 3 » 02 dec 2014 17:52

moestuin schreef:Een indringend artikel, tevens oproep.

allereerst om te gelijk bij het lezen van het artikel te beluisten, Psalm 133

https://www.youtube.com/watch?v=B9DJZUsHO4Y

en hierbij het artikel

http://www.pastoralehulpverleningjonger ... ge_id=1839

Is dit herkenbaar voor jezelf?
Is dit herkenbaar voor dit forum?
Waarin, maar vooral, hoe kunnen we dit veranderen?





Een interessant artikel dat oproept tot eenheid en dit onder de reformatorische gemeenten. Een oproep om een einde te maken aan de onderlinge verdeeldheid en onenigheid door de liefde onder elkaar terug centraal te stellen.

Ook Christus heeft in zijn afscheidsrede (Johannes 14- 17) zijn volgelingen, van toen tot op vandaag, opgeroepen tot eenheid.

Doch Hij stelde hierbij "het bewaren en bewaken "van Gods Woord op de eerste plaats. Dit bewaren en bewaken van Gods Woord ( dus ook zijn geboden) zou het enige cement blijken te zijn die mensen tot eenheid met God en de medemens brengt. En het heeft als GEVOLG dat dan ook de mensen zowel God als de evennaaste lief zullen hebben. Want volgens Christus( Joh 14- 17 ) is liefde het gedrag dat de mens vertoont door Gods geboden te bewaren en te bewaken ( zie ook 1 Joh 5:2).

Dit betekent dan ook dat de eenheid waarvan Christus in deze hoofdstukken spreekt zeker betrekking heeft op hetgeen Christus zelf eigenhandig op steen heeft gegrift { waarvan Hij nooit heeft beweerd dat ze voorbijgestreefd zijn, wel integendeel ( Matt. 5:17)}


Blijkbaar is er toch een fundamenteel verschil tussen de ene oproep tot eenheid en liefde zich baserende op menselijke waarden en voorschriften en de andere oproep (van Christus) tot eenheid en liefde die zich echter in de eerste plaats baseert op het onveranderlijk en onvoorwaardelijk aanvaarden (bewaren en bewaken) van Gods Woord.

Bambi

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor Bambi » 02 dec 2014 19:03

Bambi schreef:En dan hoort zegenen te gebeuren met de handen en niet met een plee-borstel met water, zoals in de R.K. kerk.

rotterdam schreef:Weinig respectvol wederom.

Ik vind die manier van zegenen weinig respectvol.
Wist je trouwens dat de grondgedachte erachter was dat mensen zo d.m.v. het water ook konden zegenen zonder dat er een priester aanwezig is?
Volgens mij heb je voor de zegen alleen God nodig en geen 'geheiligd' water.
Als je googled op 'oorsprong wijwater' kom je op R.K.-sites niet verder dan dat het een ritueel is.
Op andere sites wordt het een ritueel genoemd dat is overgenomen van heidense gebruiken.

Op deze site wordt aan een bisschop gerefereerd.
Doet me erg aan Jomanda denken:

http://www.agatentafelen.nl/tafelen/wijwater.html

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor rotterdam » 02 dec 2014 19:32

Bambi schreef:En dan hoort zegenen te gebeuren met de handen en niet met een plee-borstel met water, zoals in de R.K. kerk.

Volgens mij heb je voor de zegen alleen God nodig en geen 'geheiligd' water.

Als je googled op 'oorsprong wijwater' kom je op R.K.-sites niet verder dan dat het een ritueel is.
Op andere sites wordt het een ritueel genoemd dat is overgenomen van heidense gebruiken.



Je hebt een andere mening begrijp ik - en dat is voor jou een reden om een gebruik in een andere kerk aan te duiden met plee-borstel ?

Geen geheiligd water ? geen rituelen ?

Je kent vast dat verhaal van die blinde - Christus spuwt op de aarde, roert het tot een papje (modder in goed Nederlands) en smeert het op de ogen van de blinde. Ook overbodige poespas ?

Elia die zich drie keer uitstrekt over het dode kind. Ook een beetje Jomanda ?

Zeven keer rond Jericho. Waarom die muren niet gewoon laten instorten ? Heidense gebruiken ?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor mealybug » 02 dec 2014 20:19

rotterdam schreef:

Geen geheiligd water ? geen rituelen ?

Je kent vast dat verhaal van die blinde - Christus spuwt op de aarde, roert het tot een papje (modder in goed Nederlands) en smeert het op de ogen van de blinde. Ook overbodige poespas ?

Elia die zich drie keer uitstrekt over het dode kind. Ook een beetje Jomanda ?

Zeven keer rond Jericho. Waarom die muren niet gewoon laten instorten ? Heidense gebruiken ?

Wel eens gehoord van het Nieuwe Testament?
Inderdaad , geen "geheiligd" water of rituelen, maar de inwonende Geest van een nieuwe schepping.
Door Geloof Alleen.
water en rituelen doen niets

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor Boerin » 02 dec 2014 20:22

Bambi schreef:Klopt, ik krijg ook de kriebels als mensen te pas en te onpas de zegen van God overal aan willen geven.
In Amerika is het een stopwoord geworden, daar zeggen ze tegen iedereen: "God bless you."
Maar God bepaald Zelf wie Hij zegent en wil om die zegen gevraagd worden en niet dat mensen zelf maar beslissen dat God iets wel zegent.
En als mensen iemand zegenen, horen ze aan God te vragen of dat zij dat mogen doen.
En dan hoort zegenen te gebeuren met de handen en niet met een plee-borstel met water, zoals in de R.K. kerk.

Zegenen is gewoon goed spreken heb ik geleerd. Zegent en vervloekt niet is gewoon goed over iemand spreken. Hij zegent trouwens uw brood en uw water zag ik een keer ergens staan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor mealybug » 02 dec 2014 20:27

Boerin schreef: Hij zegent trouwens uw brood en uw water zag ik een keer ergens staan.


Waar dan?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor Boerin » 02 dec 2014 20:38

mealybug schreef:
Waar dan?

Exodus 23:25 (NBG51)
Maar gij zult de Here, uw God, dienen; dan zal Hij uw brood en uw water zegenen en Ik zal ziekte uit uw midden verwijderen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Christelijke Verdeeldheid

Berichtdoor Boerin » 02 dec 2014 20:42

mealybug schreef:Wel eens gehoord van het Nieuwe Testament?
Inderdaad , geen "geheiligd" water of rituelen, maar de inwonende Geest van een nieuwe schepping.
Door Geloof Alleen.
water en rituelen doen niets

In het N.T. zalfden ze mensen met olie.
Jakobus 5:14 (NBG51)
Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: irmo en 94 gasten