Kirchensteuer

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Kirchensteuer

Berichtdoor Spreeuw » 04 okt 2014 13:02

In Duitsland betaalt elk kerklid "Kirchensteuer", dat wil zeggen dat zij een heffing betalen over hun belasting die door de staat wordt uitgekeerd aan de kerk. Hierdoor ontvangen zowel de Rooms-Katholieke Kerk als de Evangelische Kirche (en wellicht ook nog andere Duitse kerken) jaarlijks miljarden euro's.

Momenteel is er discussie in Duitsland over het al dan niet afschaffen van de Kirchensteuer. Zie voor het artikel in het RD: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_859354


Er zijn zowel voorstanders als tegenstanders van het betalen van kerkbelasting (blijkt ook uit het hierboven genoemde artikel in het RD). Wat vinden jullie?

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Kirchensteuer

Berichtdoor Jan » 04 okt 2014 13:18

Ik heb zo'n vermoeden dat je dan als kerk geen cent ontvangt als je kritisch bent op de staat. Zal vast ergens in de kleine lettertjes zijn bepaald. Als de kerkleiders braaf gehoorzaamheid aan de staat prediken ontvangen ze 'netjes' hun geld van de baal overheid. Als ze dat niet doen of de leden weigeren die belasting te betalen... wat dan? Vervolging door de belastingdienst baal? Kerk wordt verboden, gesloten?
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Kirchensteuer

Berichtdoor Jan » 04 okt 2014 13:18

En wat vind Spreeuw zelf eigenlijk? Dat zie ik nl. vaak niet terug in je posts.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kirchensteuer

Berichtdoor Spreeuw » 04 okt 2014 13:26

Jan schreef:En wat vind Spreeuw zelf eigenlijk? Dat zie ik nl. vaak niet terug in je posts.


Ik ben het wel eens met kerkbelasting.

Faramir

Re: Kirchensteuer

Berichtdoor Faramir » 04 okt 2014 13:37

Jan schreef:Ik heb zo'n vermoeden dat je dan als kerk geen cent ontvangt als je kritisch bent op de staat. Zal vast ergens in de kleine lettertjes zijn bepaald. Als de kerkleiders braaf gehoorzaamheid aan de staat prediken ontvangen ze 'netjes' hun geld van de baal overheid. Als ze dat niet doen of de leden weigeren die belasting te betalen... wat dan? Vervolging door de belastingdienst baal? Kerk wordt verboden, gesloten?

Duidelijk dus dat jij geen bal verstand hebt van de Duitse wetgeving hieromtrent. Holle vaten klinken het hardst.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kirchensteuer

Berichtdoor Spreeuw » 04 okt 2014 20:00

Jan schreef:Ik heb zo'n vermoeden dat je dan als kerk geen cent ontvangt als je kritisch bent op de staat. Zal vast ergens in de kleine lettertjes zijn bepaald. Als de kerkleiders braaf gehoorzaamheid aan de staat prediken ontvangen ze 'netjes' hun geld van de baal overheid. Als ze dat niet doen of de leden weigeren die belasting te betalen... wat dan? Vervolging door de belastingdienst baal? Kerk wordt verboden, gesloten?


Volgens mij mogen de kerken in Duitsland best kritisch zijn op de staat hoor, ze krijgen dat geld toch wel. Scheiding van kerk en staat, dat zal in Duitsland toch ook wel zo zijn?

Anoniem_89

Re: Kirchensteuer

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 okt 2014 20:19

Laat mensen lekker zelf betalen als zij voor zijn.
Wie niet voor is die hoeft dan niet te betalen.

Net als in dit dorp.
Doen ze zooo moeilijk bij de gemeente om zondags winkels open te gooien :?
Laat ondernemers dat lekker zelf bepalen. Waarom zou de gemeente voor ons moeten denken?
De CU en SGP hebben zeker nooit Rom. 14 gelezen ](*,)

Wie voor is doet lekker waar hij/zij zin in heeft.
Wie tegen is, idem dito.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kirchensteuer

Berichtdoor mealybug » 04 okt 2014 20:21

Anoniem_89 schreef:Laat mensen lekker zelf betalen als zij voor zijn.
Wie niet voor is die hoeft dan niet te betalen.

Net als in dit dorp.
Doen ze zooo moeilijk bij de gemeente om zondags winkels open te gooien :?
Laat ondernemers dat lekker zelf bepalen. Waarom zou de gemeente voor ons moeten denken?
De CU en SGP hebben zeker nooit Rom. 14 gelezen ](*,)

Wie voor is doet lekker waar hij/zij zin in heeft.
Wie tegen is, idem dito.

Precies.
maar wie weet wat de Bijbel in Gewone Taal nog voor vruchten afwerpt ;-)

Faramir

Re: Kirchensteuer

Berichtdoor Faramir » 04 okt 2014 20:24

Anoniem_89 schreef:Laat mensen lekker zelf betalen als zij voor zijn.
Wie niet voor is die hoeft dan niet te betalen.

Dat kan. Dat is zo'n beetje het Nederlandse systeem. Overigens kan je in het Duitse systeem ook makkelijk aangeven dat je geen kerkbelasting wil betalen.

Zie het een beetje als hier de discussie over het donorschap. Er zijn systemen die het huidige systeem willen omkeren. Dus iedereen is automatisch donor tenzij je aangeeft dat niet te willen zijn.

Net als in dit dorp.
Doen ze zooo moeilijk bij de gemeente om zondags winkels open te gooien :?
Laat ondernemers dat lekker zelf bepalen. Waarom zou de gemeente voor ons moeten denken?
De CU en SGP hebben zeker nooit Rom. 14 gelezen ](*,)

Wie voor is doet lekker waar hij/zij zin in heeft.
Wie tegen is, idem dito.

De seculiere SP heeft best wel goede argumenten tegen de koopzondag. Zeker voor de kleine zelfstandige ondernemer kan het erg nadelig uitpakken als de grote bedrijven elke zondag open gaan.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Kirchensteuer

Berichtdoor Jan » 05 okt 2014 12:14

Jan schreef:Ik heb zo'n vermoeden dat je dan als kerk geen cent ontvangt als je kritisch bent op de staat. Zal vast ergens in de kleine lettertjes zijn bepaald. Als de kerkleiders braaf gehoorzaamheid aan de staat prediken ontvangen ze 'netjes' hun geld van de baal overheid. Als ze dat niet doen of de leden weigeren die belasting te betalen... wat dan? Vervolging door de belastingdienst baal? Kerk wordt verboden, gesloten?


Spreeuw schreef:Volgens mij mogen de kerken in Duitsland best kritisch zijn op de staat hoor, ze krijgen dat geld toch wel. Scheiding van kerk en staat, dat zal in Duitsland toch ook wel zo zijn?


Het is maar wat je onder kritisch verstaat. Als een kerk nl. gewoon Gods waarheid verkondigd over onderwerpen als homoseksualiteit en de rol/plek v.d. vrouw voorzie ik gelijk problemen. En ik weet gevallen van juist dit soort problemen. Het minste wat er kan gebeuren is dat bijv. een belastingvoordeel verdwijnt. En al snel begint men met criminaliseren v.d. kerk.

Juist uit Duitsland een recent voorbeeld van Christenen die vervolgd werden omdat ze hun kinderen thuis wilden scholen, thuisonderwijs. De staat vond dit niet goed voor de kinderen terwijl je kinderen beschermen tegen wereldse invloeden en ze juist zelf thuis opvoeden een zeer Bijbelse zaak is.
http://www.educationnews.org/parenting/ ... lum-in-us/

Als een kerk Gods geboden over onderwijs of seksualiteit of positie v.d. man & vrouw predikt...
is deze kerk al snel tot crimineel gemaakt. Hiervoor gebruikt men dan 'anti-discriminatie' wetten, er moet nl. gelijkheid gepredikt worden. Daarom laat men op Christelijke scholen ook ongelovigen toe. Ik zat o.a. met moslims in de 'Christelijke' klas vroeger... Ook proberen de homoseksuelen steeds weer voor de Christelijke klas te gaan staan.

Een kerk die alleen maar verkondigd dat Jezus altijd van iedereen hetzelfde houdt en er geen wetten van God meer bestaan... zo'n kerk is geen bedreiging voor de staat. Zo'n kerk hebben ze graag. Daarom ook een land en wereld vol van dat soort kerken.
Deze lakse lauwe zoutloze houding van de meeste kerken laat een schijnbeeld van valse vrede zien waardoor die vijandschap met de wereld er vaak niet meer is. De kerk veranderd de wereld niet meer, maar de wereld wel de kerk.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Kirchensteuer

Berichtdoor hettys » 05 okt 2014 17:06

Ik zat o.a. met moslims in de 'Christelijke' klas vroeger... Ook proberen de homoseksuelen steeds weer voor de Christelijke klas te gaan staan.


Echt?? Wat erg zeg! Dat meen je niet!
Ook gif is geschapen.

Faramir

Re: Kirchensteuer

Berichtdoor Faramir » 05 okt 2014 17:15

Idd shocking. Gelukkig maar is Jan er helemaal gezond uitgekomen en heeft hij geen klap van de molen gehad....

Ik zou voor een aantal beweringen van Jan overigens wel eens onderbouwing willen zien vanuit de betreffende wet. Er zal vast wel het nodige over geschreven zijn en wat de voorwaarden zijn. Tot die tijd beschouw ik het maar als uit de grote teen gezogen fantasie.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kirchensteuer

Berichtdoor mealybug » 05 okt 2014 17:20

Jan, heb je zelf kinderen?

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Kirchensteuer

Berichtdoor Jan » 05 okt 2014 20:02

Ik zat o.a. met moslims in de 'Christelijke' klas vroeger... Ook proberen de homoseksuelen steeds weer voor de Christelijke klas te gaan staan.


hettys schreef:Echt?? Wat erg zeg! Dat meen je niet!


Je hebt er geen probleem mee als jonge kinderen beïnvloed worden door kinderen met een ander geloof? De vermenging van religies maakt niet uit? Of gaat het om de opmerking over homoseksuelen? Dat vind jij niet zo'n probleem als die voor de klas staan?

Maar je bent wel Christen begrijp ik? Je houdt wel van Jezus en Zijn geboden van apartheid/heiligheid...?
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Kirchensteuer

Berichtdoor Optimatus » 05 okt 2014 20:54

Bedoel je Apartheid in Zuid-Afrikaanse stijl?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten

cron