Bond tegen vloeken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Bond tegen vloeken

Berichtdoor Spreeuw » 30 sep 2014 20:09

U kent waarschijnlijk de "Bond tegen vloeken" wel. Internet: http://www.bondtegenvloeken.nl/

Deze bond "wil Nederland mooier maken wat betreft taalgebruik". Gods Naam is immers heilig en vloek- en scheldwoorden zijn lelijk.

We lezen op de site van de "Bond tegen vloeken" o.a.:
"De Bond tegen vloeken zet zich in voor respectvol taalgebruik. 74% van de Nederlanders vindt vloeken en schelden onbeschaafd. Vloeken en schelden gebeurt vaak onnadenkend. De Bond tegen vloeken wil mensen bewust maken van hun taal."

Ik ben benieuwd of de "Bond tegen vloeken" effect heeft op onze (Nederlandse) samenleving. Wordt er werkelijk minder gevloekt in ons land? Als je iemand op zijn vloeken aanspreekt, dan kan diegene juist expres meer vloeken, om jou uit te dagen. Dus wanneer je iemand hoort vloeken, heeft het dan wel effect als je hier een opmerking over maakt? Wat vindt u van de "Bond tegen vloeken"? Is deze bond nodig?

Lock&Stock

Re: Bond tegen vloeken

Berichtdoor Lock&Stock » 30 sep 2014 20:16

Ik zou gokken dat ze redelijk tot geen enkele invloed hebben. En dat is maar goed ook, vloeken is gezond! (en daarbij bedoel ik niet direct vloeken met Gods naam, al heb ik daar zelf niet heul veel issues mee)

http://www.nu.nl/wetenschap/2041413/vlo ... -mens.html

PS: Overigens probeer ik er op mijn werk wel rekening mee te houden, ben er nooit op aangesproken maar ik weet welke mensen christen of moslim zijn.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 30 sep 2014 21:27

Hier moet ik erkennen dat ik regelmatig in de fout ga.
Werk in een seculiere omgeving en er is een enorme taalverruwing de laatste decennia.
Zijn we hier NL wel koploper trouwens. (Hoewel ze er in andere landen ook wat van kunnen.)

Op radio en tv loopt het helemaal de spuigaten uit.
Bijna alles is seks-gerelateerd van publieke omroepen tot commercieel.
Heb ik het nog maar niet over het vloeken.
Wat een verademing als je door Duitsland heenrijdt.(!)

Is de Bond tegen het vloeken, niet een druppel op een gloeiende plaat?
Zouden ze dit op een andere manier aan moeten pakken.. :?:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 sep 2014 22:00

moderngelovige schreef:Hier moet ik erkennen dat ik regelmatig in de fout ga.
Werk in een seculiere omgeving en er is een enorme taalverruwing de laatste decennia.
Zijn we hier NL wel koploper trouwens. (Hoewel ze er in andere landen ook wat van kunnen.)

Cultuurpessimist. In elk land wordt gevloekt en in elk land denken ze dat zij de ergsten zijn.

Is de Bond tegen het vloeken, niet een druppel op een gloeiende plaat?
Zouden ze dit op een andere manier aan moeten pakken.. :?:

Ik heb helemaal geen behoefte aan taal- of gedachtenpolitie. Ik heb ook altijd het idee dat ze terugwillen naar een Vondeliaanse periode waarin snaken en belhamels nog wel eens 'grutjes' durfden te zeggen tegen de dominee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 sep 2014 22:03

Spreeuw schreef:Als je iemand op zijn vloeken aanspreekt, dan kan diegene juist expres meer vloeken, om jou uit te dagen.

Dat kan, maar dan heb je wel met een uitermate onsympathiek figuur te maken. Het hangt er mijns inziens nogal vanaf hoe dat aanspreken gebeurt.

Dus wanneer je iemand hoort vloeken, heeft het dan wel effect als je hier een opmerking over maakt?

Dat hangt er dus helemaal vanaf hoe dat gebeurt en in welke setting. Op de werkvloer lijkt het me dat je rekening met elkaar probeert te houden, maar dat gaat 2 kanten op. Van de vloeker om zich een beetje in te houden, en van degene die er last van heeft niet bij elke scheet er iets van te zeggen.

Wat vindt u van de "Bond tegen vloeken"?

Die vind ik belachelijk.

Is deze bond nodig?

Nee.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 sep 2014 23:04

Vloeken is iets wat je doet uit onmacht, het zijn krachttermen om je frustratie te uiten. Mag een mens zijn frustratie niet uiten door woorden? Prima, frustreer me dan ook niet. :mrgreen:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 okt 2014 09:24

mohamed schreef:Vloeken is iets wat je doet uit onmacht, het zijn krachttermen om je frustratie te uiten. Mag een mens zijn frustratie niet uiten door woorden? Prima, frustreer me dan ook niet. :mrgreen:

Vloeken is iets wat men doet uit gebrek aan zelfbeheersing.
De rest van je betoog lijkt een beetje op Eva's excuus in de tuin van Eden. :mrgreen:

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 01 okt 2014 10:38

@Mortlach

Waarom vind je de Bond tegen vloeken belachelijk?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 okt 2014 10:43

Omdat ik geen behoefte heb aan taal- of gedachtenpolitie.

De Bond werkt ook in omgekeerde richting - daar hebben wel meer christenen last van, trouwens. Vloeken is een uiting van frustratie. De Bond lijkt te denken dat als je de uitingsvorm wegneemt, dat je dan de oorzaak - de frustratie - ook wegneemt. Zo werkt het echter niet. Het enige dat het oplevert zijn gefrustreerde mensen die geen mogelijkheden hebben met die gevoelens om te gaan.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 okt 2014 10:53

Prima dat zo'n hobby-clubje een verandering in de maatschappij teweeg wil brengen. Ik denk dat het effect te verwaarlozen is en ik mag hopen dat hier geen gemeenschapsgeld heen gaat.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 01 okt 2014 10:56

Mortlach schreef:Omdat ik geen behoefte heb aan taal- of gedachtenpolitie.

De Bond werkt ook in omgekeerde richting - daar hebben wel meer christenen last van, trouwens. Vloeken is een uiting van frustratie. De Bond lijkt te denken dat als je de uitingsvorm wegneemt, dat je dan de oorzaak - de frustratie - ook wegneemt. Zo werkt het echter niet. Het enige dat het oplevert zijn gefrustreerde mensen die geen mogelijkheden hebben met die gevoelens om te gaan.

Hoe verklaar je dan dat "74% van de Nederlanders vloeken en schelden onbeschaafd vindt", zoals op de site van de bond te lezen is? Dat rijmt niet echt met wat jij schrijft.

Of klopt de bewering van de bond niet?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 01 okt 2014 11:00

#Lock&Stock

Naar mijn idee is vloeken helemaal niet gezond.. Je moet je wel uiten, maar niet vloeken meen ik. En ik struikel er zelf in, als ik bijvoorbeeld keihard met een hamer op mijn duim sla..

Maar zoals Jezus zegt, de mens word verontreinigd door wat uit zijn hart komt.. Vloeken verontreinigd je ten diepste,is mijn mening.

Matheus 15 vers 18 en 19 (HS)
18 Maar de dingen die uit de mond komen, komen voort uit het hart, en die verontreinigen de mens.
19 Want uit het hart komen voort kwaadaardige overwegingen, alle moord, overspel, ontucht, diefstal, valse getuigenissen, lasteringen.

Zegen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 okt 2014 11:19

Spreeuw schreef:Hoe verklaar je dan dat "74% van de Nederlanders vloeken en schelden onbeschaafd vindt", zoals op de site van de bond te lezen is? Dat rijmt niet echt met wat jij schrijft.

Wij van WC-eend, adviseren WC-eend.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 01 okt 2014 12:50

Ik kan me nog een filmpje herinneren met de vz van BtV van het tv programma Voetbal International (v/d Gijp en Derksen). De BtV had iets gezegd over het taalgebruik in dat programma
Vroegen ze aan die vz: "wat zegt u dan als u uw hoofd stoot?"
antwoord: "au" :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
lag helemaal dubbel! en nu weer...

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 01 okt 2014 13:02

xsidd schreef:#Lock&Stock

Naar mijn idee is vloeken helemaal niet gezond.. Je moet je wel uiten, maar niet vloeken meen ik.

Voor mij is vloeken en het uiten hetzelfde ;)

Terug naar “[Religie] - Open forum”