Zijn Drieënigheids-ontkenners christenen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Zijn Drieënigheids-ontkenners christenen?

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2014 21:42

Zijn Drieënigheids-ontkenners christenen? Kun je jezelf christen of "wedergeboren kind van God" noemen als de Heilige Drieënigheid ontkent? Want hebben we het dan nog wel over dezelfde God of over een doe-het-zelf-geloof?

Zelf neig ik er naar om mensen die de Drieënigheid van God ontkennen, geen christenen te noemen, ook niet als zij wel zeggen, in Jezus te geloven. Mijns inziens zijn deze mensen zoekend, maar hebben zij Hem nog niet leren kennen zoals Hij is: Vader, Zoon en Heilige Geest.

EDIT:
N.a.v. de tot nu toe geplaatste bijdragen heb ik mijn mening iets bijgesteld. Ik blijf van mening dat de H. Drievuldigheid, +Vader, +Zoon en +Heilige Geest, de Bijbelse en onveranderlijke Waarheid is. Echter, iemand die Christus aanneemt, maar Zijn Deel van de Drievuldigheid niet kent, kan wel een christen zijn, maar kent Christus nog niet zoals Hij is.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 08 sep 2014 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Re: Zijn Drieënigheids-ontkenners christenen?

Berichtdoor mohamed » 07 sep 2014 21:53

Wel, voor mij is dit een lastige want ik geloof wél dat Jezus, de Heilige Geest en de Vader Eén zijn maar niet dat ze ondeelbaar zijn. Ook geloof ik niet dat je zo dogmatisch over dit leerstuk moet zijn, want nergens in de bijbel staat dat de Drie-eenheid beleden moet worden tot iemands behoud. Ik zou dus maar uitkijken wie je christen noemt en niet, want mogelijk trekt Christus zich er niets van aan maar rekent het jou aan dat je selectie houdt. Kan jij soms in de harten kijken?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Zijn Drieënigheids-ontkenners christenen?

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2014 21:59

Het lijkt me toch dat als je in Iemand gelooft, dat je in Iemand gelooft zoals Hij is. Als je in God gelooft, dan geloof je toch dat Hij is zoals Hij is en niet zoals jij denkt dat Hij is? God heeft zich heel duidelijk als +Vader, +Zoon en +Heilige Geest gemanifesteerd en de geloofsbelijdenissen van Nicea en Athanasius zijn niet bepaald notulen van een ALV van een buurtvereniging, maar belijdenissen die door kerkvergaderingen, welke ook de canon van de Bijbel hebben vastgelegd, vastgesteld.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zijn Drieënigheids-ontkenners christenen?

Berichtdoor Boerin » 07 sep 2014 22:08

Die mannen die Paulus tegenkwam waren al christen hoor en ze hadden in het geheel niet gehoord dat er een Heilige Geest was.
Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden
Als je gelooft dat Jezus iemand anders is, een engel, dan zie ik die persoon niet als christen, maar zoekend.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Zijn Drieënigheids-ontkenners christenen?

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2014 22:10

Boerin schreef:Die mannen die Paulus tegenkwam waren al christen hoor en ze hadden in het geheel niet gehoord dat er een Heilige Geest was.
Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden
Als je gelooft dat Jezus iemand anders is, een engel, dan zie ik die persoon niet als christen, maar zoekend.


Welke mannen bedoel je precies?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Re: Zijn Drieënigheids-ontkenners christenen?

Berichtdoor mohamed » 07 sep 2014 22:10

Boerin schreef:Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden

Zo is dat, veel belangrijker.

mohamed

Re: Zijn Drieënigheids-ontkenners christenen?

Berichtdoor mohamed » 07 sep 2014 22:11

Boerin schreef:Die mannen die Paulus tegenkwam waren al christen hoor en ze hadden in het geheel niet gehoord dat er een Heilige Geest was.
Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden
Als je gelooft dat Jezus iemand anders is, een engel, dan zie ik die persoon niet als christen, maar zoekend.

Optimatus schreef:Welke mannen bedoel je precies?

Hand 19.

mohamed

Re: Zijn Drieënigheids-ontkenners christenen?

Berichtdoor mohamed » 07 sep 2014 22:15

Om welke belijdenis doopte Filippus de Kamerling, om de drie-eenheid of omdat hij beleed dat Jezus Gods zoon is?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Zijn Drieënigheids-ontkenners christenen?

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2014 22:19

Tja... Johannes doopte ook niet in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Maar Jezus heeft Zijn leerlingen wel uitgelegd dat de doop in die Drieënige Naam moet worden verricht.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Zijn Drieënigheids-ontkenners christenen?

Berichtdoor jaapo » 07 sep 2014 22:28

@Optimatus: dit had ik niet van je verwacht. Je komt ze sproradisch op forums tegen: mensen die andere gelovigen geen christen willen noemen, omdat ze niet geloven zoals jij. Verwerpelijke godsdiensthoogmoed. Wie staat, zie toe, dat hij niet valle! Geloofsbelijdenissen en het vaststellen van de canon: allemaal mensenwerk. Zeker, geïnspireerde mensen, maar toch mensenwerk. Wat Jezus ons gezegd en voorgeleefd heeft, is de kern van de zaak. Al het andere is bijzaak, al zijn het wel belangrijke bijzaken. De leer der Drieënigheid, is voor mij nooit een kernpunt geweest. Er zijn tal van Bijbelplaatsen die hier haaks op staan. Toch vind ik mijzelf christen. U, optimatus, dus niet. Ik u wel. Alleen andersdenkend. Kijk nog eens in de spiegel en pak de bijbel en lees over Jezus. Denk dan nog eens na, voordat het toetsenbord weer beroerd wordt.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zijn Drieënigheids-ontkenners christenen?

Berichtdoor Boerin » 07 sep 2014 22:35

*Off topic*
Laatst gewijzigd door henkie op 08 sep 2014 09:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Zijn Drieënigheids-ontkenners christenen?

Berichtdoor mohamed » 07 sep 2014 22:35

Optimatus schreef:Tja... Johannes doopte ook niet in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Maar Jezus heeft Zijn leerlingen wel uitgelegd dat de doop in die Drieënige Naam moet worden verricht.

Filippus was een leerling van Christus en hij heeft de Kamerling gedoopt nadat die beleed dat Jezus Gods zoon is. Kennelijk had de Kamerling jou beter niet kunnen treffen, want je had hem onverrichte zake naar huis gestuurd vanwege jouw stokpaardje. Heel christelijk hoor. ](*,)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Zijn Drieënigheids-ontkenners christenen?

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2014 22:56

Er zijn mensen die katholieken niet als christenen zien, of orthodoxen of (vul maar in).

Ik leg de grens bij de drie oude geloofsbelijdenissen: het Apostolicum, Nicea en Athanasius. Deze drie belijdenissen - schriftuurlijk als zij zijn - kunnen door elke christen worden onderschreven.

Verder vraag ik me af waar de opmerking "Dit had ik niet van jou verwacht" vandaan komt. Ik heb nooit anders beweerd. Hoe kun je nou christen zijn als je Jezus niet belijdt zoals Hij is, namelijk God Zelf in de gestalte van een mens. (Zie ook de befaamde frase in Filippenzen).

Mattheüs 28:19 (in de SV)
19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Dit zegt Jezus tegen Zijn leerlingen vlak voor Zijn Hemelvaart. Ik neem aan dat de leerlingen deze opdracht telkens weer in de praktijk hebben gebracht, als zij iemand ten doop hielden - dus ook de kamerling uit Ethiopië. Immers, Handelingen volgt na de H. Evangeliën. Handelingen is door Lucas geschreven en Lucas beschrijft in zijn H. Evangelie niets over het zendingsbevel en de doopfrase. Zouden de H. Evangeliën en Handelingen elkaar tegenspreken of aanvullen? Ik denk toch dat laatste.

Verder is de suggestie dat ik de kamerling naar huis zou hebben gestuurd natuurlijk nonsens. Ik neem aan dat je dat zelf ook wel inziet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Re: Zijn Drieënigheids-ontkenners christenen?

Berichtdoor mohamed » 07 sep 2014 23:27

Optimatus schreef:Dit zegt Jezus tegen Zijn leerlingen vlak voor Zijn Hemelvaart. Ik neem aan dat de leerlingen deze opdracht telkens weer in de praktijk hebben gebracht, als zij iemand ten doop hielden - dus ook de kamerling uit Ethiopië. Immers, Handelingen volgt na de H. Evangeliën. Handelingen is door Lucas geschreven en Lucas beschrijft in zijn H. Evangelie niets over het zendingsbevel en de doopfrase. Zouden de H. Evangeliën en Handelingen elkaar tegenspreken of aanvullen? Ik denk toch dat laatste.

Verder is de suggestie dat ik de kamerling naar huis zou hebben gestuurd natuurlijk nonsens. Ik neem aan dat je dat zelf ook wel inziet.

Wel, aangezien ik de bijbel onderschrijf, zie ik geen reden om jouw formulieren ook nog te onderschrijven, want ze zijn Schriftuurlijk zeg je. Om de Kamerling te parafraseren: wat weerhoudt je er dan nog van mij christen te noemen? Grapje hoor, het maakt mij namelijk totaal niet uit hoe jij me noemt en of jij me een christen vindt. Echter klets je ontzettend uit je nek als je zegt dat je de Kamerling had gedoopt, want je verkondigt even eerder dat men je formulieren moet tekenen alvorens je hen christelijk noemt. Volgens jouw oordeel was de Kamerling geen christen, maar in de hemel hebben ze geen papier.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Zijn Drieënigheids-ontkenners christenen?

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2014 23:40

Dat verkondig ik dus niet. Ik ben slechts van mening dat je christen kunt zijn als je in Christus gelooft zoals Hij is: God.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten