Wie zijn wij

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Omn1padm3hum
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2014 17:16
Locatie: Valkenburg Limburg

Wie zijn wij

Berichtdoor Omn1padm3hum » 05 sep 2014 19:38

Hallo allemaal,

Iedereen heeft een ander beeld van wat God is, en verschillende opvattingen van wat er in de bijbel staat geschreven, iedereen ziet het anders en dat word getolereerd onder mekaar (soms met discussies eens/oneens). Iedereen heeft het recht zich als Christelijke aanhanger te benoemen ook al zijn de meningen over wat het wel/niet is verschillend.
Ik begrijp dat niet, waar gaat het dan over, wat is het dan echt als iedereen het verschillend opvat en dat van elkaar word getolereerd ?

Naar het geheel gekeken van de hele religie Christendom zijn er twee aspecten die onbetwiste feiten zijn wat het weergeeft en voor iedereen hetzelfde zijn, dat God staat voor onze schepper, creatie van alles en dat het het goede is.
Aanhangers van het Christendom, Geloven dus in het goede en in God als zijnde de schepper, dit is onbetwist hetzelfde bij iedereen. Bij al het andere zijn de meningen verdeeld, wie jezus was, wat er allemaal in de bijbel staat.. (als ik het mis heb, hoor ik dat graag...)

Wat ik nou echt graag wil weten is, is het echt nodig om in het Goede te geloven, ik bedoel... is het goede er dan niet, is dat niet iets wat we zelf doen, maken, geven, hebben ?? We weten toch zeker zelf wel wat niet goed is, en wat wel goed is, waarom dan erin geloven alsof het niet voor iedereen duidelijk is ??? Als ik iets weet wat goed is, hoef ik het niet te geloven toch.....

Geloven in een God als zijnde schepper omdat een onomstotelijk feitelijk bewijs ontbreekt kan ik wel begrijpen. Maar wij zijn ontstaan met een bepaalde rede, en het is juist dat doel wat we kunnen bereiken wat van belang is anders heeft ons hele bestaan geen zin.

Waarom geloven we niet in elkaar ?

Bambi

Re: Wie zijn wij

Berichtdoor Bambi » 05 sep 2014 20:13

Welkom bij de club.

Ik raak helemaal in de war van je profielnaam. ::((
Waar komt die vandaan?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wie zijn wij

Berichtdoor Pcrtje » 05 sep 2014 21:28

Omn1padm3hum schreef:Hallo allemaal,

[heel verhaal (met overigens behoorlijk wat spel- en taalfouten. Let er even op...)]
Welkom op het forum!

Misschien zou je je vraag en toelichten nog eens opnieuw en duidelijker kunnen formuleren? Ik bak er nu niet zoveel van...
"Een libelle zweeft over het water..."

Anoniem_89

Re: Wie zijn wij

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 sep 2014 21:50

@Omn1padm3hum

Welkom op het forum :)


Pcrtje schreef:Misschien zou je je vraag en toelichten nog eens opnieuw en duidelijker kunnen formuleren? Ik bak er nu niet zoveel van...


Ik dacht dat ik de enige was, daarom liet ik eerst maar ff een ander reageren..
Maar jij snapt het dus ook niet :wink:

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Wie zijn wij

Berichtdoor *Annet* » 06 sep 2014 13:53

Omn1padm3hum schreef:Waarom geloven we niet in elkaar ?


Ik geloof niet in mensen omdat ik zal leven door mijn geloof in God, daardoor ben ik behouden.

psalm 146:2
Vest op prinsen geen betrouwen,
waar men nimmer heil bij vind.
Zoudt g' uw hoop op mensen bouwen?
Als Gods hand hun geest ontbindt,
Keren zij tot d' aarde weer,
Storten met hun aanslag neer.


En hierbij nog wat linkjes waarom ik in God geloof en niet in mensen.
http://www.statenvertaling.net/concorda ... 822-2.html
ja, dat is mijn mening dan he.....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wie zijn wij

Berichtdoor schelpje3 » 06 sep 2014 14:02

Omn1padm3hum schreef:
Waarom geloven we niet in elkaar ?

Vraag dat eens aan Poetin?
Of die rapper die zo graag onthoofdt?
Of aan I.S.
Of aan de vluchtelingen.
Of aan.... ach, laat ook maar.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Wie zijn wij

Berichtdoor Rozijn » 06 sep 2014 19:03

Topicopener, mag ik je een vraag stellen: wat is volgens jou goed?

Gebruikersavatar
Omn1padm3hum
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2014 17:16
Locatie: Valkenburg Limburg

Re: Wie zijn wij

Berichtdoor Omn1padm3hum » 06 sep 2014 21:53

Ik geloof niet in mensen omdat ik zal leven door mijn geloof in God, daardoor ben ik behouden.

psalm 146:2
Vest op prinsen geen betrouwen,
waar men nimmer heil bij vind.
Zoudt g' uw hoop op mensen bouwen?
Als Gods hand hun geest ontbindt,
Keren zij tot d' aarde weer,
Storten met hun aanslag neer.

WOW staat dit echt in de bijbel *censuur* oO Dit is toch niet ok ??
Wat is de bijbel staat, is dat God's woord ?
Ik sta een beetje perplex, ik denk dan toch maar dat ik het gelijk zal vertellen...

Voodat de romeinen er waren leefden alle mensen als stammen met elkaar, beeld je eens in hoe dit was. Er was nog geen grote maatschappij, grote macht, structuur geweest op aarde, mensen leefden verspreid in stammen van (ik noem maar iets) 50-200 mensen bij elkaar, ze leefden samen, zorgden voor elkaar, jagen, koken, bouwen, misschien een leider maar geen macht of geld. Ze waren gewoon gelukkig met elkaar. Maar op een gegeven moment werd het kindje rome geboren en hij creeerde een macht, soldaten met geweld en wilde regeren. Regeren over mensen die niet anders gewend zijn, niet anders kende dan in vrijheid met elkaar te leven. De romeinen kwamen naar die stammen, en zeiden tegen hun dat ze dit en dat voor hun moesten doen. Beeld je eens in dat jij in zo een stam leefde, en iemand kwam zeggen dat jij dingen moest doen, waarom zou je dat doen, wie is hij.... Maar de romeinen dwongen dat af, als je het niet deed werd je vrouw/kinderen vermoord/verkracht, kortom gedwongen met geweld. Er is geen enkele rede te bedenken waarom je dat voor hun zou moeten doen.
De romeinen gingen trokken verder en verder en veroverde steeds meer land en stammen, steeds meer mensen die als een familie samen met elkaar leefden moesten nu leven/werken/luisteren naar de romeinse macht. Zolang daar geen rede toe is zal men dit nooit kunnen accepteren, maar de romeinse structuur, gewapende soldaten in aantalen, de hele romeinse macht die groeide, daar waren de vrije burgers niet tegen opgewassen, niet in hun kleine aantallen en zonder vecht training. De romeinse macht/soldaten groeide in aantallen, maar niet zo hard als de aantallen van mensen die zij onder hun macht gedwongen hadden verkregen en tot hun burgers hadden genoemd. Al word de tegenstand en strijd die de burgers leverden snel opgegeven, in hun gedachten zijn ze het er nooit mee eens en door hun groeiende aantal worden er toch samenzweringen gemaakt, en zij zouden zich kunnen samenpakken en zo tegen het romeinse rijk als sterkere macht er tegenin gaan. Kortom, de romeinen zullen de burgers nooit geheel in hun macht kunnen houden, gewoonweg omdat het fout is wat ze doen, logisch. Als romein was je niet veilig om alleen of met een paar man op pad te gaan, groeperingen burgers zouden je zo af maken, dus de romeinen werden paranoia.
Om deze macht toch vol te kunnen houden en blijven uitoefenen, de burgers in toom te krijgen en het rijk uit te breiden zetten ze iemand op het toneel die veel aandacht van de burgers gaat krijgen, ze stellen een persoon voor aan het publiek die wonderbaarlijke dingen doet, die zo opvallen dat daar veel over gesproken gaat worden, ze noemen hem Jezus. Deze man kan dingen doen zonder dat hij word gehinderd door de romeinen, hij gaf aan slaven die de zweep kregen water, en de soldaten treden achteruit, dat ziet er voor de burgers in die tijd op dat moment raar uit.
Dan gebeuren er nog vele andere dingen, dingen waar door alle mensen over gesproken word, en dan gaat hij, Jezus, danwelniet tezamen met andere dingen verkondigen.
Hij, degene waarvan het lijkt alsof er iets bovenaards met hem is en de romeinen niet tegenop kunnen, hij die dan zegt je mag niet dit, je mag niet dat, samen zullen we alles delen, als je iemand vermoord kom je niet in de hemel. Op zo een moment van macht, geweld, dwang, onderdrukking, die ellende waar mensen zich in bevinden, is hij een lichtpuntje die door iedereen word geloofd. Kun je je dat voorstellen als je voorheen in vrijheid leefde, samen met elkaar als een grote familie, geen structuur of macht hebt gekend, en dan op dat moment in zo een angst en ellende leeft en dan komt er zo iemand, dat is een lichtpuntje in de grote duisternis....
Maar allles wat Jezus verkondigde, al dat waar de mensen in gingen geloven, is precies waardoor de romeinen hun macht door veiligstelden zodat de mensen niet tegen hun in opstand kwamen, ze geloofden immers dat door moord ze niet in de hemel kwamen.

Als je de geschiedenis kent weet je dat de romeinen hiertoe al eerder een poging hadden gedaan om een Religie op touw te zetten, maar die mislukte.
Wat er is gebeurd doordat de mensen in Jezus zijn verhaal gingen geloven is dat wat mensen wisten van goed en kwaad eigenlijk door God word bepaald en niet door hun eigen gevoel, hun eigen weten van wat dat is zoals ze dat voorheen kende. En daardoor raakten ze het geloof in elkaar kwijt.
EN LET GOED OP dat ik schrijf, mensen WETEN wat goed en kwaad is en GELOVEN in elkaar.

Ok dit is het verhaal, en waardoor ik nieuwsgierig ben geworden naar alle mensen op dit forum.
Geloven is het enige wat we in elkaar kunnen doen, en het belangrijkste om te blijven doen, niets in belangrijker om in te geloven. Want ik weet wie ik ben, en iedereen weet wie hij is, en iedereen weet wat voor hem goed en slecht is, dat is hetzelfde voor iedereen.

Ik heb een vriend in Syrie, hij is zijn familie kwijt en daar zit hij erg over in, hij maakt zich druk en stressig en slaapt nauwelijks, en als hij hoort dat er bommem zijn gevallen op zijn dorp gaat hij bidden tot allah, dat neemt een groot deel van zijn zorgelijke gevoelens weg, gevoelens die anders wellicht tot actie zouden drijven. Geloven in een God Allah die hier meer verantwoording voor zou hebben dan ons mensen.

Mensen zijn intrinsiek goed van aard en kunnen juist helemaal geen pijn naar mekaar toe doen, tenzij zij zich niet helemaal bewust zijn van hunzelf, niet weten wie ze zelf zijn of niet helemaal geloven in andere mensen. Als we allemaal 100% in elkaar geloven dan kwam ook iedereen voor elkaar op en word het leed dat iemand anders werd gedaan veel heftiger ervaren door medemensen, ook het leed dat je op het jounaal ziet, en dan drijft het tot gezamelijke actie, inde ideale wereld, als dit geloof door iedereen word gedeeld dan durft niemand meer leed naar elkaar toe te veroorzaken. Maar daar zijn we nog ver vanaf, al ligt de sleutel wel in het Christendom.

Gebruikersavatar
Omn1padm3hum
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2014 17:16
Locatie: Valkenburg Limburg

Re: Wie zijn wij

Berichtdoor Omn1padm3hum » 06 sep 2014 21:57

Mijn nick is afgeleid van nl.wikipedia.org/wiki/Om_mani_padme_hum

Anoniem_89

Re: Wie zijn wij

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 sep 2014 22:09

Omn1padm3hum schreef:Mijn nick is afgeleid van nl.wikipedia.org/wiki/Om_mani_padme_hum


Quid ben jij het? :roll:

Gebruikersavatar
Omn1padm3hum
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2014 17:16
Locatie: Valkenburg Limburg

Re: Wie zijn wij

Berichtdoor Omn1padm3hum » 06 sep 2014 22:15

Quid ? Ik ken geen Quid, wat heeft hij met Ommanipadmehum te maken ?

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Wie zijn wij

Berichtdoor jamillah » 06 sep 2014 22:50

Nou, ben blij dat je zelf de topictitel al beantwoord hebt, hoef ik dat niet meer te doen. SLOTJE :mrgreen:

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wie zijn wij

Berichtdoor Pcrtje » 06 sep 2014 23:15

Omn1padm3hum schreef:WOW staat dit echt in de bijbel? *censuur* oO Dit is toch niet ok ??
Wat is in de bijbel staat, is dat God's Gods woord ?
Ik sta een beetje perplex, ik denk dan toch maar dat ik het gelijk zal vertellen...

Voodat de romeinen Romeinen er waren leefden alle mensen als stammen met elkaar, . Beeld je eens in hoe dit was. Er was nog geen grote maatschappij, grote macht, structuur geweest op aarde, . Mensen leefden verspreid in stammen van (ik noem maar iets) 50-200 mensen bij elkaar, . Ze leefden samen, zorgden voor elkaar, jagen joegen, koken kookten, bouwen bouwden, . Misschien een leider maar geen macht of geld. Ze waren gewoon gelukkig met elkaar. Maar op een gegeven moment werd het kindje rome Rome geboren en hij het creeerde creëerde een macht, soldaten met geweld en wilde regeren. Regeren over mensen die niet anders gewend zijn, niet anders kende wisten dan het in vrijheid met elkaar te leven. De romeinen Romeinen kwamen naar die stammen, en zeiden tegen hun hen dat ze dit en dat voor hun hen moesten doen. Beeld je eens in dat jij in zo een zo'n stam leefde, en iemand kwam zeggen dat jij dingen moest doen, . Waarom zou je dat doen, ? Wie is hij het.... ? Maar de romeinen Romeinen dwongen dat af, als je het niet deed werd werden je vrouw en kinderen vermoord dan wel verkracht, . Kortom er werd gedwongen met geweld. Er is geen enkele rede reden te bedenken waarom je dat voor hun hen zou moeten doen.
Okee, dit is echt te triest voor woorden. Ik ga maar niet verder, denk ik. Je moest je schamen. ](*,)

Wat betreft je geschiedkundige, inhoudelijke informatie: er klopt geen snars van.
"Een libelle zweeft over het water..."

Bambi

Re: Wie zijn wij

Berichtdoor Bambi » 06 sep 2014 23:23

?
Laatst gewijzigd door Bambi op 08 sep 2014 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Wie zijn wij

Berichtdoor jamillah » 06 sep 2014 23:24

Wat ik eigenlijk veel meer storend vind is dat iemand op een chr forum, in het subforum GELOOF en leven op deze manier over God en Jezus spreken mag zonder dat daar een dik hangslot op gaat.

Maar ja, wie ben ik?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten