Priesterboord voor dominees?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor JeeWee » 04 sep 2014 07:08

In Trouw last ik vanmorgen een aardig artikel over dominees die een priesterboord zijn gaan dragen. Een zwarte toga met een witte bef is sinds anderhalve eeuw het ambtsgewaad van de protestantse dominee (ja ja, ik weet het: niet overal, maar daar gaat het nu niet over).
Net als bij rechters en advocaten diende bij dominees de toga om een zekere afstand uit te drukken tussen de voorganger en de gewone gelovigen.

Afbeelding

Maar wie herkent buiten de eredienst de dominee nog. Op een doordeweekse dag buiten de eredienst de dominee nog? (ja ja, ik weet het: er zijn dominees met een hoedje en een zwart pak, maar ook daar gaat het nu niet over).

Dat is gek, vonden sommige dominees en zij dragen daarom sinds enige tijd een priesterboord, net als katholieken al lang doen. Zij vinden dat een man Gods best ook op straat herkenbaar mag zijn, zeker in een tijd dat christenen een kleine minderheid zijn gaan vormen...

Wat vindt jij, is dat een idee, is er iets op tegen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1933
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Pcrtje » 04 sep 2014 08:12

JeeWee schreef:Wat vindt jij, is dat een idee, is er iets op tegen?
Wat willen ze ermee bereiken? En wordt dat dan ook echt bereikt? Ik heb zelf een beetje het idee dat het de gewone straatmens nog meer zal afstoten van het christendom. Het iets weg van: "Kijk eens hoe ik het doe!!"
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3493
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor benefietdiner » 04 sep 2014 08:24

JeeWee schreef:Wat vindt jij, is dat een idee, is er iets op tegen?

Is de grootste dwaling in de christelijke kerk.
Het is de zondige neiging van de mens om de een boven de ander te plaatsen met een of ander kledingstuk. Een predikant (en andere) is niet meer dan een mens in de gemeente al mag hij dan toevallig voorgaan in de gemeente.
Afschaffen en Bijbels gaan Matteüs 6:24-34

Faramir

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Faramir » 04 sep 2014 09:24

benefietdiner schreef:Is de grootste dwaling in de christelijke kerk.

Groter dan moord, doodslag, pedofilie, oplichting, misleiding, machtsmisbruiks enz enz? Ik ben benieuwd naar je uitleg hoe het dragen van een priesterboord (wat jij er verder voor motieven bij verzint is niet zo van belang) een grotere zonde is dan bijvoorbeeld moord.

Faramir

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Faramir » 04 sep 2014 09:49

JeeWee schreef:Wat vindt jij, is dat een idee, is er iets op tegen?

Ik vind het wel een goed idee dat een dominee of priester zichtbaar is in de samenleving. Geeft ook kans op mooie gesprekken. Als ik in de trein zit en ik zie een priester zitten dan zal ik naast/tegenover hem gaan zitten omdat ik weet dat zo'n persoon open staat voor een zinvol gesprek.

De emeriti priester hier in het dorp fietst vaak rond (overigens zonder priesterboord, maar iedereen weet dat hij priester is) en wordt dan vrijwel altijd een of meerdere keren aangesproken voor een kort gesprekje.

Anoniem_89

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 sep 2014 11:09

JeeWee schreef:Wat vindt jij, is dat een idee, is er iets op tegen?

Nee goed idee. Christen ben je door je daden.

Faramir schreef:Ik vind het wel een goed idee dat een dominee of priester zichtbaar is in de samenleving. Geeft ook kans op mooie gesprekken. Als ik in de trein zit en ik zie een priester zitten dan zal ik naast/tegenover hem gaan zitten omdat ik weet dat zo'n persoon open staat voor een zinvol gesprek.

De emeriti priester hier in het dorp fietst vaak rond (overigens zonder priesterboord, maar iedereen weet dat hij priester is) en wordt dan vrijwel altijd een of meerdere keren aangesproken voor een kort gesprekje.


Laat alle gelovigen dan zo'n ding dragen :lol:

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8844
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor elbert » 04 sep 2014 11:52

benefietdiner schreef:Het is de zondige neiging van de mens om de een boven de ander te plaatsen met een of ander kledingstuk.
Dat is niet aan de orde. Het gaat om een ambtsgewaad om het belang van het ambt aan te geven, niet van de mens.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jvslooten

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Jvslooten » 04 sep 2014 11:54

Faramir schreef:Ik vind het wel een goed idee dat een dominee of priester zichtbaar is in de samenleving. Geeft ook kans op mooie gesprekken. Als ik in de trein zit en ik zie een priester zitten dan zal ik naast/tegenover hem gaan zitten omdat ik weet dat zo'n persoon open staat voor een zinvol gesprek.
Inderdaad, dat is ook mijn ervaring.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor schelpje3 » 04 sep 2014 12:03

Predikanten in bevindelijke en rechts reformatorische kerken, zien er uit als een dominee. Zwart/donker pak, wit overhemd en stropdas.
Daar wordt, ook op dit forum, lacherig over gedaan.
Tot en met gespot.
En nu zou ineens naar goed rooms gebruik, een PKN dominee een priesterboordje moeten gaan dragen.
Ik kan het even niet volgen. :roll:

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor jamillah » 04 sep 2014 12:37

Ik ook niet.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor mona » 04 sep 2014 12:56

Ik ook niet...

Alleen het boordje hoeft niet zwart te zijn, mag ook blauw zijn.
Staat ook leuker bij een spijkerbroek trouwens :wink:
Als het tussenstukje maar wél wit is...
Doe eens gek, draag een boordje:
http://www.pkn.nl/actueel/Nieuws/nieuws ... rdje!.aspx
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3493
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor benefietdiner » 04 sep 2014 13:50

elbert schreef:Dat is niet aan de orde. Het gaat om een ambtsgewaad om het belang van het ambt aan te geven, niet van de mens.
Ik ken op grond van de Heilige Schrift één ambt en dat is ‘het ambt aller gelovigen’.
Dat is niet een bepaal kledingstuk wat je draagt waaraan je dat kunt zien maar dat is één van de 7 deugden o.a. nederigheid. Dat kan ik nu niet vinden bij die mannen met die boorden en gewaden wel het tegenovergesteld namelijk hoogmoed (uitzonderingen daar gelaten). Daar komen ook die gemeente scheuringen vandaan enz.
Daarom een oproep: mannen met die gewaden en boorden! Kom van die hoge plaats (preekstoel) en gaat naast de gewone man / vrouw zitten om eenheid te bevorderen.
Denk niet dat er één zal luisteren, wat jammer, kerk failliet. Dat is al duidelijk te zien.

Faramir

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Faramir » 04 sep 2014 13:57

benefietdiner schreef:Ik ken op grond van de Heilige Schrift één ambt en dat is ‘het ambt aller gelovigen’.

Dan heb je werkelijk nooit de bijbel gelezen of hele stukken overgeslagen. Apostel, evangelist, diaken, profeet, oudste, herder, bisschop en leraar om er maar een paar te noemen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3493
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor benefietdiner » 04 sep 2014 14:57

Faramir schreef:Dan heb je werkelijk nooit de bijbel gelezen of hele stukken overgeslagen. Apostel, evangelist, diaken, profeet, oudste, herder, bisschop en leraar om er maar een paar te noemen.
Niet over geslagen maar een punt gezien en van gemaakt.
Het ambt aller gelovigen, ook wel genoemd het algemeen priesterschap der gelovigen, is het allerbelangrijkste in een gemeente. Dat ambt is niet voorbehouden aan mannen, maar is er ook voor vrouwen, die vaak bijzondere gaven hebben. Ik wil niet alleen de predikant aanspreken ook de gemeente zelf die het maar aan die mannen over wil laten om zelf lui achterover te zitten.

Faramir

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Faramir » 04 sep 2014 15:00

Leuk hoor, zulk gebruik van valse tegenstellingen maar wie denk je daar nou mee te foppen? Jezelf toch alleen mag ik hopen?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten